Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af Ras.Killing » 16. jun 2017, 04:32

Jeg begyndte sidste år at avle kaniner med henblik på slagtning. Fik for et par måneder siden de første kuld unger, og vi nærmer os slagtning af de første kaniner.

Jeg overvejede at købe mig en boltpistol (fjederdrevet til kaniner) til aflivning/slagtning.

Tanken slog mig så idag. Kunne en kraftig luftpistol bruges i stedet? Den kan jo anvendes til andet sjov også, end lige en boltpistol.

Bolpistolen koster 800,-

For omkring 1000,- kan man få lidt forskellige 4.5mm luftpistol. Tænker kaninen holdes ned imod græsset, pistolen holdes for panden og skuddet afgives på klods hold, på samme måde som en boltpistol, hvorefter kanin afblødes.

Jeg har dog lidt svært ved at vurdere, hvor kraftig sådan en pistol er sammenlignet med f.eks en fjeder boltpistol.

Er det noget som kunne fungere? Eller skal jeg holde mig til tanken om en rigtig boltpistol.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af Zundapp » 16. jun 2017, 07:13

Jeg har selv avlet kaniner og de skal jo bare aflives hurtigt og humant. Jeg brækkede nakken med et hurtigt slag med et stykke passende fladjern. De var vant til at blive løftet ud af buret og være i hænder så de anede ikke noget før slaget ramte.
Boltpistol og luftpistol har jeg lidt svært ved at se er nødvendigt.
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af Fredericianer » 16. jun 2017, 07:20

Være opmærksom på mundingshastigheden, da de fleste luftpistoler er ikke særlig kraftige (mange af fabrikanterne opgiver hastigheder målt med lette hagl). Jeg vil mene at du var måske bedre tjent med et luftgevær.

En af mine kollegaer har opdrættet kaniner til slagtning. Han brugte vist en AR1000, som er en kraftig kinesisk luftgevær, og som ikke koster alverden.
Never confuse verbosity with veracity.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af C-X » 16. jun 2017, 08:26

Enig med Zundapp; død ved kølle. Nul stress og virker hver gang.

Så kan du stadig få råd til en plinkepistol. Husk også en kraftig luftriffel i tilfælde af, at de render fra buret! Aldrig gå ned på grej.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af Kenned » 16. jun 2017, 09:05

Slaget i nakken er også måden man afliver en anskudt hare på, på jagt, så det er en gennemprøvet og anerkendt metode.

Hilse Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af Ras.Killing » 16. jun 2017, 17:42

Er bekendt med slaget i nakken :) men jeg kan bare godt lide tanken om en pistol/boltpistol. Desuden må slag-metoden kun bruges på dyr op til 5kg. Så jeg skal alligevel have et alternativ til voksne dyr.

Hvor kraftig skal den være vil i mene, hvis den på klods hold skal kunne bryde igennem panden på en kanin. Altså luftpistolen, boltpistolen er godkendt til dyr op til 16kg.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af Zundapp » 16. jun 2017, 17:53

Lyder til du har fransk vædder eller belgisk kæmpe med den vægt. Jeg havde selv fv og både mig selv og andre avlere jeg har mødt bruger et slag..
Og ærlig talt så synes jeg ikke det lyder fornuftigt med en luftpistol, lovgivning eller ej.
Målet må være at dyret skal dø hurtigt og med minimalt stress.
Never mind the dog - Beware of the owner..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af C-X » 16. jun 2017, 17:57

Altså, englænderne skyder jo vildkaniner med sub 12 ft/lbs (~16 J) luftgeværer i .177 ude på en 20-30 meter, med et skud lige bag øjet. :sniper:

Så er det jo bare at regne bagvendt. Ved .177 med hagl på 10,65 gr. får jeg det til lige over 200 m/s.

Men her skal man huske, at det er relativt små dyr som reference.

En bekendt, og meget dygtig dyrepasser, kiggede engang på min lægtehammer og konstaterede tørt, at de var gode til svin op til ca. 25 kg... Jo, deeet...

Refraktorens løsning til os, når vi er uvorne, er stadig det der umiddelbart passer mig bedst. Så er der heller ikke blod i pelsen.
Alternativt ville jeg føle mig tryg ved en .22 ved +200 m/s.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af FrederikF » 17. jun 2017, 17:10

At ramme et lille mål som en kaninhjerne på meget tæt afstand med en pistol er altså ikke så nemt som det lyder. Man risikerer nemt at skade i stedet for at dræbe - jeg vil helt klart også anbefale et slag (fladjern eller stok).
Hvis de absolut skal skydes, så ville jeg vælge en .22LR med blødnæset og så på passende afstand. Men igen tror jeg det mindst stressende for dyrene vil være et slag.
Held og lykke.
Frederik

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Luftpistol til aflivning/slagtning af kanier.

Indlæg af Refraktorius » 17. jun 2017, 17:26

C-X skrev:....
Refraktorens løsning til os, når vi er uvorne, er stadig det der umiddelbart passer mig bedst. Så er der heller ikke blod i pelsen.
...

:thumbup:

Det virker nemligt.
Men man skal være sikker på, at ham man har til at pitche kaninen kaster ordentligt.
Den løber typisk sin vej hvis man misser.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar