Min nye FX

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Min nye FX

Indlæg af BentxBetjent » 22. okt 2017, 10:08

Uanset om FX har kvalitetsproblemer eller ej. Så taler resultaterne fra Extreme Benchrest 2017 for sig selv, med hensyn til populariteten.
29 ud af 40 er FX.

Er lidt spændt på Ted's efterrationalisering af resultatet... Selvtilliden fejlede ikke noget i tiden op til konkurrencen.. :nutkick:
Vedhæftede filer
Extreme2017.JPG
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Min nye FX

Indlæg af 686 » 26. okt 2017, 11:40

Nu er det en gang imellem godt at sætte ting lidt i perspektiv. FX er store - ja. Men de er store inden for PCP luftrifler. VW er store inden for biler - Men hele FX kunne ligge i et hjørne af VW-direktørens kontor.

Når VW sender en ny model på markedet, så vil 100 sure kunder drukne i de millioner, som er glade for deres nye bil.

For FX er 20 højrøstede sure kunder en stor del af første produktionsserie. Og første dags produktion er vel også de luftrifler som sendes til luftriffel-bloggerne?

Den gode nyhed er vel, at når FX et par dage inde i produktionen opdager, at de har et problem, så retter de det. Men så er helvede allerede løs.

Derfor mit forslag fra tidligere: De første dages produktion skal sendes til Bloggerne med besked om, at det er en beta-version. 14 dage senere starter den egentlige produktion - nu uden de dummeste fejl.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min nye FX

Indlæg af Sort » 26. okt 2017, 20:38

Der er et par fakta som lidt undgår dagens lys.
Før det første kommer man jo ingen vegne i toppen af PCP skytter hvis ikke man skruer selv eller har en dygtig mekaniker. Dvs selv hvis samtlige FX rifler der er vist i toppen af præstationer blev leveret med børnesygdomme, så er det skytter der forlængst har modificeret og forbedret sig ud over det, sikkert også uden at lave den helt store larm, for det har jo hele tiden været tanken at finjustere.

Den mere jævne skytte,burde nok stadig selv kunne skifte en O-ring og tjekke for fedt med stabilgrus i i mekanikken. Men børnesygdommene rammer lidt hårdere, det er ikke så typisk at folk har 4 PCP'er i forvejen og måske er erfaringen med hvor skoen kan trykke selv på en kvalitetsriffel ikke helt så stor. Se bare de mange tråde med relativt små fejl der ødelægger folks oplevelse, En Airarms hvor løbet sidder drejet så transfreporten ikke virker fuldt, et par FX'ere hvor løbspakningen er blevet træt tidligt, hatsan hvor fyldeventilen lækker osv.
Altsammen noget der kan klares med en O-ring et sæt umbrackonøgler og et par vatpinde. Men folk sidder jo med 8-10k invsteret i noget der ikke spiller 100%.

Det er helt gængs feks at Airarms fra nye af spiser 5-10 løbspakninger relativt hurtigt. Ret almindeligt at noget lige skal efterspændes på hatsan og Fx og selv daystate har haft nogle elektronik problemer (her ville jeg nok også gå til forhandler). Men alt det og mere til hører altså med til en ny PCP og et par timers service med jævne mellemrum (lad os sige pr 5000 hagl for at slynge med tal) er helt normalt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Min nye FX

Indlæg af 686 » 26. okt 2017, 21:13

Hmmm Det lyder som dengang hvor PCén (uden P i enden) var ung - Servicebehovet er faldet kraftigt med tiden - ikke helt væk - men faldet kraftigt.

Mon ikke teknologien modnes med tiden. Jeg har forresten en Steyr LP50 som snart har kørt i 10 år uden nogen form for service - den har fået luft og hagl - ikke andet. Stik den FX :-)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min nye FX

Indlæg af Sort » 26. okt 2017, 22:06

686 skrev:Hmmm Det lyder som dengang hvor PCén (uden P i enden) var ung - Servicebehovet er faldet kraftigt med tiden - ikke helt væk - men faldet kraftigt.

Mon ikke teknologien modnes med tiden. Jeg har forresten en Steyr LP50 som snart har kørt i 10 år uden nogen form for service - den har fået luft og hagl - ikke andet. Stik den FX :-)
Venturi baserede PCP'er som vi diskuterer her, i serieproduktion er nok ca så modnet som det kan blive, hvis man tager prisniveauet i betragtning.
Det bliver ikke stort bedre end det er og folk skal holde op med at forvente en ferrai når de betaler for en fiat.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Min nye FX

Indlæg af 686 » 26. okt 2017, 22:14

Sort: Mennesket har indtil videre haft en evne til at forsimple ting og få mere pålidelighed ud af dem.

Selv inden for FX er der forskel på hvor indviklede de enkelte modeller er. Lad os se.....

Men OK biler skal stadig til service selv om det er en 100 år gammel opfindelse. Men min VW kører 30.000 km mellem service - ikke dårligt for en kompliceret ting som en bil.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min nye FX

Indlæg af Sort » 26. okt 2017, 22:29

686 skrev:Sort: Mennesket har indtil videre haft en evne til at forsimple ting og få mere pålidelighed ud af dem.

Selv inden for FX er der forskel på hvor indviklede de enkelte modeller er. Lad os se.....

Men OK biler skal stadig til service selv om det er en 100 år gammel opfindelse. Men min VW kører 30.000 km mellem service - ikke dårligt for en kompliceret ting som en bil.
PCP våben er ældre end biler, men der er nok brugt færre ressourcer på forskning. Hvilket egentligt er tydeligt i hvor meget der kopieres imellem mærkerne. Den eneste jeg har set der ikke umiddelbart lod til at være hammer og venturi ventil alene. var en Logun s16 hvor et sindrigt rørsystem.. hmm gjorde et eller andet.

Alle andre PCP'er jeg har set er stortset så ens som knive er det. Lidt forskellig form og farve, men en skarp side der kan skære og et håndtag lader til at være normen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Min nye FX

Indlæg af 686 » 30. okt 2017, 11:14

Hjulet er også en gammel opfindelse - det er dog udviklet en del :--)

Der er ikke noget i vejen med at blive ved med at bruge en god ide. Selv "hammer på ventil" ideen er udviklet, så der spildes mindre luft. Regulatorer sørger for mere ensartethed mellem første og sidste skud i en streng.

Vi er tæt på at kunne "stakke" hagl oven i hinanden på rimelige afstande. Og det i luftrifler, som er til at betale. Hvad vil vi mere?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min nye FX

Indlæg af Sort » 30. okt 2017, 21:20

686 skrev:Hjulet er også en gammel opfindelse - det er dog udviklet en del :--)

Der er ikke noget i vejen med at blive ved med at bruge en god ide. Selv "hammer på ventil" ideen er udviklet, så der spildes mindre luft. Regulatorer sørger for mere ensartethed mellem første og sidste skud i en streng.

Vi er tæt på at kunne "stakke" hagl oven i hinanden på rimelige afstande. Og det i luftrifler, som er til at betale. Hvad vil vi mere?
Hmm tydeligvis vil nogen gerne af med et par børnesygdomme, det var lidt det "mere" vi kom fra.

Hammer på ventil med tanktrykket som regulerende faktor, var normen i rigtigt mange år, balancen imellem slag og ventildimensionering var hele kunsten. Senere kom regulatorer så til som en lappeløsning, der egentligt gør selve venturiventilen helt redundant og sandsynligvist til en spildfaktor.

men det virker jo, folk er glade og ingen har set noget bedre så ingen forventer mere end vi har, det er ca der vi sidder fast i en slags groupthink.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Min nye FX

Indlæg af BentxBetjent » 31. okt 2017, 05:40

Sort skrev:
686 skrev:Hjulet er også en gammel opfindelse - det er dog udviklet en del :--)

Der er ikke noget i vejen med at blive ved med at bruge en god ide. Selv "hammer på ventil" ideen er udviklet, så der spildes mindre luft. Regulatorer sørger for mere ensartethed mellem første og sidste skud i en streng.

Vi er tæt på at kunne "stakke" hagl oven i hinanden på rimelige afstande. Og det i luftrifler, som er til at betale. Hvad vil vi mere?
Hmm tydeligvis vil nogen gerne af med et par børnesygdomme, det var lidt det "mere" vi kom fra.

Hammer på ventil med tanktrykket som regulerende faktor, var normen i rigtigt mange år, balancen imellem slag og ventildimensionering var hele kunsten. Senere kom regulatorer så til som en lappeløsning, der egentligt gør selve venturiventilen helt redundant og sandsynligvist til en spildfaktor.

men det virker jo, folk er glade og ingen har set noget bedre så ingen forventer mere end vi har, det er ca der vi sidder fast i en slags groupthink.
Hvor kommer venturi ventilen ind i billedet mht PCP. :what:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min nye FX

Indlæg af Sort » 31. okt 2017, 22:51

BentxBetjent skrev:Hvor kommer venturi ventilen ind i billedet mht PCP. :what:
Min fejl, jeg troede det var det selve hammerventilen hed, fordi den lukker afhængigt af flow blandt andet. Men ok så læs hammerventil hvor jeg skrev venturi, De er stadig pænt ens i alle PCP'er.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar