Hvilke PCP har hurtig justering af tryk?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Rust
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 6. feb 2015, 20:18
Interesser: Veteranbiler
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Hvilke PCP har hurtig justering af tryk?

Indlæg af Rust » 28. sep 2017, 18:28

Jeg sidder og kigger en del på PCP og havde egentlig valgt et HW100 eller HW110.

Men så så jeg Søren's indlæg herinde om FX Streamline... Hold nu kæft hvor er det smart at man kan justere trykket på det hjul! Og så kom jeg til at tænke over hvor mange PCP'ere man kan det på?

Nu er jeg igen i tvivl om jeg skal have Streamline eller HW100/110. Det får aldrig en ende :wall: :wall: :prisoner:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Hvilke PCP har hurtig justering af tryk?

Indlæg af Werecat » 28. sep 2017, 18:46

Hvis streamlinen er ligesom impacten, så justerer den ikke trykket, men hvor spændt slagstiften spændes(hammer spring tension). Spændes den ikke så meget, slår den ikke så hårdt på ventilen og der slippes ikke så meget luft ud.
Resultatet er at udgangshastigheden falder ligesom hvis regulator trykket blev skruet ned. For feinschmeckere er der vist en forskel, men jeg har for praktiske formål ikke gennemskuet den endnu.

Så for at præcisere; spørger du til hvilke luftvåben hvor udgangshastigheden på den ene eller anden vis kan justeres af slutbrugeren, eller spørger du til hvilke der har en justerbar regulator?
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Rust
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 6. feb 2015, 20:18
Interesser: Veteranbiler
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke PCP har hurtig justering af tryk?

Indlæg af Rust » 28. sep 2017, 19:58

Werecat skrev:Hvis streamlinen er ligesom impacten, så justerer den ikke trykket, men hvor spændt slagstiften spændes(hammer spring tension). Spændes den ikke så meget, slår den ikke så hårdt på ventilen og der slippes ikke så meget luft ud.
Resultatet er at udgangshastigheden falder ligesom hvis regulator trykket blev skruet ned. For feinschmeckere er der vist en forskel, men jeg har for praktiske formål ikke gennemskuet den endnu.

Så for at præcisere; spørger du til hvilke luftvåben hvor udgangshastigheden på den ene eller anden vis kan justeres af slutbrugeren, eller spørger du til hvilke der har en justerbar regulator?
Jeg spørger til hvilke der kan justeres af slutbrugeren således at man kan skrue ned for charmen og få mest ud af luften når man f.eks skyder 15m indendørs som jeg gør mest, og op når man skyder 50m udendørs eller skal splitte et eller andet ad :rock:

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Hvilke PCP har hurtig justering af tryk?

Indlæg af BackpackM » 28. sep 2017, 20:47

FX laver flere modeller, såsom Gladiator og Cyclone, hvorpå der sidder et lille justeringshjul over aftrækket med tre indstillinger, der fysisk regulerer hvor meget luft, der kommer igennem til haglet.

En anden model er Air Arms SL510 xtraFAC / High Power som har en justeringsskrue, der tilsvarende regulerer udgangshastigheden på haglet. Sonos.dk samt Våbensmeden forhandler dette våben.

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilke PCP har hurtig justering af tryk?

Indlæg af Sort » 28. sep 2017, 21:29

Powerhjuls tingesten på airarms er ikke super imponerende, lidt det samme gælder et par FX modeller. Det med at kvæle flow gennem transferporten, giver ikke rigtigt ekstra skud, hvilket lavere fjederspænding gør.

Umiddelbart skulle det være til at lave justerbar hammer på AirArms, men det give nok nogle problemer ifht FAC og dumme engelske regler.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvilke PCP har hurtig justering af tryk?

Indlæg af Rednex » 1. okt 2017, 21:45

BackpackM skrev:En anden model er Air Arms SL510 xtraFAC / High Power som har en justeringsskrue, der tilsvarende regulerer udgangshastigheden på haglet. Sonos.dk samt Våbensmeden forhandler dette våben.
Jeg spurgte hos Sonos da jeg skulle købe S510, og svaret var at High Power ikke har justeringsskruen. Han kunne ikke skaffe Xtra FAC (som har skruen), så jeg endte med at købe hos Mundilar i Portugal.

Besvar