Skal en FWB300 "skydes varm"??

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Skal en FWB300 "skydes varm"??

Indlæg af Timber » 28. dec 2017, 17:56

Jeg var så heldig for et stykke tid siden at købe en fin renoveret FWB300 fra en bruger herinde..

Og det skal siges, som billedet jeg lægger op, at den skyder faktisk ganske ok.. Så ingen kritik.. :smile:

Men altså.. Jeg har lagt mærke til at når man begynder at skyde med det, så er de 3-5 første skud sådan lidt over det hele, forstået som den sorte del af skiven, som vist på billedet af den gode gruppe..

Men når den så er varmet op, så er det i hvert fald kun affutagen der kikser, hvis det er.. Jeg har undersøgt det lidt, og det ser ud til at den kunne være god nok med at være en generel ting... Men hvad siger i andre ejere af sådan en karl?? Er det noget i er stødt på??

Billede viser en 5 skuds gruppe men kan præstere med et varmskudt gevær, og affutagen der har strammet ballerne godt op.. :giggle:

Info står op skiven..
IMG_0304.JPG
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skal en FWB300 "skydes varm"??

Indlæg af Refraktorius » 28. dec 2017, 18:20

Har du et billede af en "kold" gruppe?

Ved du om renoveringen har indbefattet ny fjeder og pakninger?

Jeg har oplevet en luftpistol med meget træt fjeder, der leverede de første par skud med tydeligt højere hastighed end de efterfølgende.
Det kunne godt forklare dit problem.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Skal en FWB300 "skydes varm"??

Indlæg af Timber » 28. dec 2017, 18:27

Refraktorius skrev:Har du et billede af en "kold" gruppe?

Ved du om renoveringen har indbefattet ny fjeder og pakninger?

Jeg har oplevet en luftpistol med meget træt fjeder, der leverede de første par skud med tydeligt højere hastighed end de efterfølgende.
Det kunne godt forklare dit problem.
Ja, ifølge sælger har den fået skiftet hele motoren...

Har ikke lige billeder af en kold gruppe pt., da jeg plejer at smide dem i skraldespanden.. Men det plejer at være op til de første 5 skud der ligesom sætter sig over det hele.. Ikke noget konstant..

Men fandt et amerikansk forum, tror jeg det var, og her var der også andre der havde problematikken... Som sagt generer det ikke på nogen måde, da jeg jo bare skyder et par random skud inden det gælder, så at sige...

Synes bare det var lidt pusseløjerligt.. :giggle:

Har forøvrigt chronoet den, og det er lige omvendt her.. Her starter vi i det små, og så arbejder sig opefter til en rimelig konsistens hastighed.. Kan ikke lige huske tallene, men har det vist skrevet ned et sted.. Prøver lige at lede..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Skal en FWB300 "skydes varm"??

Indlæg af Sort » 28. dec 2017, 19:07

Hvis den har noget lidt voksagtigt fedt et sted, er det slet ikke urealistisk at den lige skal slæbes igang.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Skal en FWB300 "skydes varm"??

Indlæg af Timber » 28. dec 2017, 19:42

Sort skrev:Hvis den har noget lidt voksagtigt fedt et sted, er det slet ikke urealistisk at den lige skal slæbes igang.
Det lyder meget plausibelt... Da jeg fik den, havde han næsten lige skiftet fjederen, og i den forbindelse smurt den.. Så tænker det lige skal varmes op, som skriver..

Ved ikke om det har noget at gøre med det er en slags dobbeltfjeder?

Som sagt, undersøgte jeg sagen, og fandt på et andet forum at det ikke ligefrem var et ukendt fænomen for sådant et gevær... Og jeg glemte selvfølgelig at gemme linket.. :wall:

Men hvis vejr og vind er til det i morgen, vil jeg lige skyde en h.h.v. "kold" gruppe, og derefter en "varm" gruppe.. Og så måle hastighed samtidig.. Så får vi da syn for sagen..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Skal en FWB300 "skydes varm"??

Indlæg af Timber » 3. jan 2018, 12:53

Hov, fik aldrig svaret tilbage med resultatet... Men altså..

Min chrony drillede selvfølgelig, så jeg fik ingen målinger.. Desuden var affutagen ikke på toppen, så skudbillederne var også helt hen i vejret..

Kort sagt noget møg...

Jeg har så efterfølgende skudt et par grupper henover dagene, dog stadig uden målinger da det ser ud til at den ene sensor i min chrony er død..

Men det ser ud til at fænomenet så småt forsvinder, forstået på den måde at spredningen bliver mindre og mindre.. Jeg skal lige have bestilt og prøvet et par andre typer hagl, inden jeg helt afsiger dommen.. Men indtil videre ser det ud til at tingene stabiliserer sig..

Det giver så også mening at den lige skal skydes til, da den tidligere ejer som skrevet før, lige havde hovedrenoveret den..

Dog stadig en pusseløjerlig oplevelse.. :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar