Luftgevær ala Logun S16

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Luftgevær ala Logun S16

Indlæg af Lsp » 30. dec 2017, 21:36

Hej NVF
Jeg er på jagt efter en PCP luftgevær til jagt/regulering.
Jeg fik i dag mulighed for at skyde lidt med en Logun S16S. Og kunne godt lide at den var super præcis. Samt den havde integreret lyddæmper.
Men kan ikke finde den nogen steder. Hvis man nu skal have et gevær i samme kvalitet, hvad skal man så gå efter?

På forhånd tak.
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Luftgevær ala Logun S16

Indlæg af Sort » 30. dec 2017, 22:05

Jeg har haft fornøjelsen af at skille en S16 ad, lave lidt service og udbedre en fejl på aftrækket (slid).
Det er nok den mest aparte PCP'er jeg har haft rodet med, der er underlige rør og en eller anden slags forkammer indeni (ja det gav god nok mening da jeg sad med den).
Fra dengang man lavede s16 til nu, er aftræk blevet bedre, indbygget dæmper (shroud) er nærmest en regel, indbygget regulator er standard og dermed flere skud pr tankning. Udover Den Zbroia Koazak jeg er ved at anmelde, er der et væld af relativt små og yderst fornuftige PCP'er på markedet, lidt efter pris og forventninger naturligvis. Men FX bobcat, verminator og wildcat, kunne virke. Airarms galahad er min egen favorit hvis det er lidt til den dyre side, nok mest fordi mine to andre airarms rifler har gjort det så fint.

der er virkeligt et væld af våben fra vel 4½k og opefter der kan matche eller overgå s16. Mest fordi s16 jo har nogle år på bagen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Luftgevær ala Logun S16

Indlæg af Lsp » 31. dec 2017, 15:28

Mange tak for dit super svar.

Jeg har absolut ingen forstand på luftgevær. Og har kun skudt med de helt billige knæk gevær og nu denne Logun. Og der er jo en verden til forskel.

Men er positiv overrasket over hvor godt et luftgevær kan skyde.

Hvis man nu vil bruge max 5000kr på selve riflen. Og gerne vil have noget i sammen fysiske størrelse som S16. Hvad ville i så anbefale?
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Luftgevær ala Logun S16

Indlæg af Sort » 1. jan 2018, 20:28

Nu husker jeg ikke de nøjagtige mål på en logun. Men der er kral puncher breaker, zbroia Kozak, som nogle af de korte relativt billige. jeg hælder til kozak pga aftrækket og mekanisk kvalitetsfølelse, men de er begge fine.

Jeg ville vælge noget med regulator, det har stortset alle seriøse PCP'er af nyere dato. Derfra og frem er det næsten kun smag og pengepung der gør forskellen.

Jeg tror måske noget lidt længere end de små bullpup rifler omkring 70cm er bedst til en voksen skytte der ikke helt har valgt benchrest eller fritstående stil. Men jeg ville nok ikke tage en ny riffel på længde med min airarms (tror den er ca 105cm). Men det er noget tid siden jeg har været hele listen af relativt billige PCP'ere igennem. Udbuddet vokser for tiden og der kommer nye producenter til med ret seriøse våben.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar