5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Gurk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. aug 2011, 01:09
Interesser: Big badabuummm
Geografisk sted: Nyborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Gurk » 2. jan 2018, 15:16

Jeg har fundet min gamle 5.5mm luftbøsse som jeg troede var skrottet for længe siden.

Hvordan kommer jeg nemmest af med den uden at komme i problemer?

Det er en gammel hatsan kostede i sin tid under 1500kr så hvis forslaget lyder på vinkelsliberen så må det bare være sådan.

På forhånd tak

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Airsmith » 2. jan 2018, 18:59

Er det en knækløb? Hvis ja , så afmonter løbet og smid det ubemærket i en jernkontainer. Resten må/kan du måske sælge som reservedele.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Browning425 » 3. jan 2018, 00:07

Hvilken model ? Jeg er måske intereseret i dele
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Flugteren » 3. jan 2018, 00:45

Airsmith skrev:Er det en knækløb? Hvis ja , så afmonter løbet og smid det ubemærket i en jernkontainer. Resten må/kan du måske sælge som reservedele.

vh airsmith
Inden man går ud og gør det, så er det en god ide at gøre piben “uskadelig”. Bedste råd er at skære den i småstykker, så piben ikke kan anvendes igen. Det er trods alt en tilladelsespligtig våbendel.

Alternativt kan man rense piben, give den et godt lag våbenolie, smide den i en vakuumpose og derefter lægge den i kælderen/loftet/grave den ned, og glemme alt om den.

Alt andet på riflen er ikke våbendele i lovens forstand, og kan derfor handles frit.

Gurk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. aug 2011, 01:09
Interesser: Big badabuummm
Geografisk sted: Nyborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Gurk » 3. jan 2018, 11:04

Det bliver vinkelsliberen. Så skal jeg ikke tænke mere over det. Tak for svarene.

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 425
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 71 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Topgun43 » 5. jan 2018, 20:04

Hvorfor køber du ikke bare en 4,5 pibe og monterer den i stedet for? Så har du da stadig et luftgevær.
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Flugteren » 5. jan 2018, 20:56

HansOtto skrev:Hvorfor køber du ikke bare en 4,5 pibe og monterer den i stedet for? Så har du da stadig et luftgevær.
Ikke sikkert, at man "bare" kan skifte løb på en ældre Hatsan, og (formodentligt) vil OP stadig stå med en ulovlig 5,5 mm pibe i hånden.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Fredericianer » 5. jan 2018, 21:09

Kan du ikke sælge den til en der har jagttegn?
Never confuse verbosity with veracity.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Flugteren » 5. jan 2018, 21:37

Fredericianer skrev:Kan du ikke sælge den til en der har jagttegn?
Ikke medmindre, at piben blev registreret senest pr. 1. juni 2013, og det lyder ikke som om, at dette er tilfældet. Det er ikke lovligt for jægere at overtage ikke-registrerede piber, og det anses for at være lig med ulovlig våbenhandel/våbenbesiddelse.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Fredericianer » 5. jan 2018, 23:31

Flugteren skrev:
Fredericianer skrev:Kan du ikke sælge den til en der har jagttegn?
Ikke medmindre, at piben blev registreret senest pr. 1. juni 2013, og det lyder ikke som om, at dette er tilfældet. Det er ikke lovligt for jægere at overtage ikke-registrerede piber, og det anses for at være lig med ulovlig våbenhandel/våbenbesiddelse.
Hvor har du det fra? Hvis jægeren registrerer den som han skal, så kan jeg ikke se at der bør være det store problem.

Få en jæger til at ringe til våbenkontoret og høre hvad de siger.
Never confuse verbosity with veracity.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Flugteren » 6. jan 2018, 00:27

Fredericianer skrev:
Flugteren skrev:
Fredericianer skrev:Kan du ikke sælge den til en der har jagttegn?
Ikke medmindre, at piben blev registreret senest pr. 1. juni 2013, og det lyder ikke som om, at dette er tilfældet. Det er ikke lovligt for jægere at overtage ikke-registrerede piber, og det anses for at være lig med ulovlig våbenhandel/våbenbesiddelse.
Hvor har du det fra? Hvis jægeren registrerer den som han skal, så kan jeg ikke se at der bør være det store problem.

Få en jæger til at ringe til våbenkontoret og høre hvad de siger.
Fordi der ikke var samme klausul som jægerne fik, da man indførte registreringspligt for glatløbede haglgeværer for jægere i år 2000.

ALLE piber over 4.5mm skulle registreres pr. 1. Juni 2013, senest. Om man så var jæger eller normal borger.

Alle piber, som ikke var meldt til politiet pr. 1 juni 2013, er dermed ulovlige.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af NSander » 6. jan 2018, 01:21

Nu valgte jeg at få mit luftgevær registreret gennem mit jagttegn, men som jeg husker det, så var det da ikke et krav hvis man netop havde jagttegn, og allerede var i besiddelse af luftgeværet ? blev det ændret, det var en rodet omgang. Så der findes i dag tusindvis af folk, der ikke rigtigt kan besidde, eller komme af med deres luftvåben på lovligvis ?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Flugteren » 6. jan 2018, 01:35

NSander skrev:Nu valgte jeg at få mit luftgevær registreret gennem mit jagttegn, men som jeg husker det, så var det da ikke et krav hvis man netop havde jagttegn, og allerede var i besiddelse af luftgeværet ? blev det ændret, det var en rodet omgang. Så der findes i dag tusindvis af folk, der ikke rigtigt kan besidde, eller komme af med deres luftvåben på lovligvis ?
Det var netop et krav at få det registreret. Og ja, det foregik på samme måde som med jagttegn såvel som uden. Med jagttegn kunne du dog i det mindste anvende det, uden jagttegn = besiddelse (inklusive våbenskab) men ingen anvendelse.

Og for at svare på dine spørgsmål:

1) Ja, det var en rodet omgang, som ingen fornuftige mennesker forstod. Det var en knee-jerk reaktion fra "handlekraftige" politikere.

2) I forhold til de anslåede antal luftvåben på 5.5 mm eller derover blev der registreret et latterligt lille antal våben i året mellem sommer 2012 til sommer 2013. Der findes titusindvis, ja hvis ikke hundrede tusindvis, af luftvåben tilbage i privat eje, som aldrig nogensinde er blevet registreret.

Bedste løsning for folk med ulovlige luftvåben er at vente på næste frit lejde, oliere det og grave det ned i jorden eller pudse vinkelsliberen af. Ingen kan overtage dem lovligt før næste frit lejde.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Lycon » 6. jan 2018, 05:35

NSander skrev:Nu valgte jeg at få mit luftgevær registreret gennem mit jagttegn, men som jeg husker det, så var det da ikke et krav hvis man netop havde jagttegn, og allerede var i besiddelse af luftgeværet ?
Det er helt korrekt, der var ingen krav om registrering, hvis man var i besiddelse af gyldigt jagttegn.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af NSander » 6. jan 2018, 08:33

Lycon skrev:
NSander skrev:Nu valgte jeg at få mit luftgevær registreret gennem mit jagttegn, men som jeg husker det, så var det da ikke et krav hvis man netop havde jagttegn, og allerede var i besiddelse af luftgeværet ?
Det er helt korrekt, der var ingen krav om registrering, hvis man var i besiddelse af gyldigt jagttegn.

Men galt det kun i en periode, og blev ændret? eller kan man, hvis man f.eks har haft jagttegn i 20 år, og haft et 5,5 i 10år, kan man så stadig have det til at stå hjemme lovligt, uden at det er registreret

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Siggy » 6. jan 2018, 08:41

Alle luftgeværer over 4,5 mm skulle anmeldes. Det er netop forskellen i forhold til glatløbede haglgeværer.

Se vbk. § 64
"Personer, der den 1. juni 2012 var i besiddelse af skydevåben som nævnt i § 2, stk. 1, har ret til fortsat at besidde disse våben, hvis besiddelsen er anmeldt til politiet senest den 1. juni 2013."
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Browning425 » 6. jan 2018, 11:13

jeg er stadig intereseret i at købe aftrækket komplet eller i dele , hvis du ikke har smidt det ud
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Gurk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. aug 2011, 01:09
Interesser: Big badabuummm
Geografisk sted: Nyborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Gurk » 6. jan 2018, 18:41

Det er skåret over og bortskaffet.

Der var en der spurgte hvor jeg havde det fra.. Hmm det må ha været i 2002-2003 jeg købte det i sin tid. flyttede nogle år efter og så glemte jeg alt om det indtil for nyligt. Og da jeg ingen muligheder har for at skyde med det nu hvor vi bor i lejlighed i byen. Og da jeg kun skylder med plastik (Airsoft). Så kunne jeg ikke se nogen grund til at beholde det. Og med de ting der kan være i at have et ulovligt gevær. Så blev der taget en hurtig beslutning.

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Woodmarster » 8. jan 2018, 08:51

syntes det er lidt utroligt så mange luftgevær der åbenbart ikke kan sælges rundt omkring,

er der faldet nogen dom til jæger som har købt en 5,5 mm brugt , hvor geværet ikke tidligere har været registret???

syntes og kunne læse rundt omkring flere har gjort det, men ok det blir det self ikke mere rigtig af......
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Flugteren » 8. jan 2018, 09:08

Woodmarster skrev:syntes det er lidt utroligt så mange luftgevær der åbenbart ikke kan sælges rundt omkring,

er der faldet nogen dom til jæger som har købt en 5,5 mm brugt , hvor geværet ikke tidligere har været registret???

syntes og kunne læse rundt omkring flere har gjort det, men ok det blir det self ikke mere rigtig af......
Alle luftvåben over på over 4.5 mm skal registreres ved køb, og alle luftvåben over 5.5 mm allerede i privat besiddelse skulle registreres senest 1. juni 2013 - uanset jagttegn eller ej. Eneste forskel var, at med jagttegn kan du fortsat anvende det til lovlig indskydning og jagt/regulering, uden jagttegn kan du få lov at kigge på det i våbenskabet.

Politiet kan meget hurtigt se, om det luftvåben du prøver at få registreret til dig - ved privat køb - allerede er registreret. Hvis det ikke er det, så kan du og sælger måske blive ringet op for at svare på nogle uddybende spørgsmål om riflens herkomst.

Jeg kan umiddelbart ikke finde nogen domme på det, men måske handler det mest om, at en jæger ikke vil risikere sit jagttegn og jagtvåben for at overtage en ikke-registreret luftriffel?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Elbæk » 8. jan 2018, 21:58

Flugteren skrev:Alternativt kan man rense piben, give den et godt lag våbenolie, smide den i en vakuumpose og derefter lægge den i kælderen/loftet/grave den ned, og glemme alt om den.
Endnu et enormt dårligt råd - som potentielt kan munde ud i alvorlige problemer for den uheldige og naive person som vælger at følge det - og som ikke er med til at tegne et godt billede af hverken dig eller våbenejere og -brugere i al almindelighed.

Lad mig give dig et råd; hold op med at give den slags råd på NVF - og med "råd" mener jeg faktisk, lige her, henstilling :modbat:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Jurger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. sep 2015, 20:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse
Been thanked: 2 times

Re: 5.5mm hvordan kommer jeg af med den?

Indlæg af Jurger » 11. jan 2018, 15:22

for godt 2 år siden døde min far.
i den forbindelse skulle vi tømme hans hus. han havde jagttegn og i hans våbenskab stod en haglbøsse samt et luftgevær i 5,5 mm.
begge stod uregistreret, jeg registrerede dem som noget af det første da jeg fik dem hjem uden problemer.
ved ikke om årsagen kan være, grundet de er arvet fra et dødsbo, men registreret er 5,5 luftgeværet da nu og uden videre problemer.
Mvh. Jesper

Don't grow up! It' a trap! let your mind be childish

Besvar