Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Sort » 7. jan 2018, 12:18

Airsmith skrev:
Fanastril skrev:Og det skal være på 20-30+ meter, ellers er det uinteressant.
Helt uenig 15m er tilstrækkelig til at se en evt. forskel, også ved konkurranceskydning. Hvis man går længere ud med 4,5mm luftgevær udendørs (og jeg skyder udendørs) skal det være 100% vindstille (det har jeg ca. 3 dage om året) ellers har blæsten for stor indflydelse på grupperne. Man kan bare gange gruppen op med afstanden. Ellers lav selv nogle prøveskydninger på dobbelt afstand, og regn efter, men husk det skal være vindstille ellers ødelægger vinden resultatet. Når man kommer over en vis afstand er det haglets flyveegenskab evt. sammen med vinden der afgørende.

vh airsmith
15m er måske nok med 7,5J. Men med 20-40J skal du reelt helt ud omkring 50m for at se om haglene fløjter helt ad helvede til.
Jeg har hagl liggende hvor jeg kan få 10 skud gennem en vielsesring på 35m og dårligt holde dem på en pizzabakke på 50m.

men overordnet har du ret i at man bare kan gange op, hvis man er sikker på at man har en stabil kuglebane, dog vil meget korte skud på nogle få meter, typisk vise et problem med at sigte ordentligt, mere end de viser hagl/geværs evne til at samle.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Airsmith » 7. jan 2018, 18:47

Switz skrev:Kan Diana købes i dk ?? altså fra nyt ?? Synes aldrig de ses pånær i dba.
https://www.gunpit.dk/shop/diana-77c1.html

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Switz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 11. feb 2011, 09:34
Interesser: Skytte
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Switz » 7. jan 2018, 20:19

Airsmith skrev:
Switz skrev:Kan Diana købes i dk ?? altså fra nyt ?? Synes aldrig de ses pånær i dba.
https://www.gunpit.dk/shop/diana-77c1.html

vh airsmith
tak for linket :) det er en rigtig fin pris :) :rock:
Ruger Black Hawk . 177. 4x32

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Fanastril » 7. jan 2018, 20:43

Timber skrev: Nedenstående er skudt med en fjederbøsse aka FWB 300S... Info står på skiven.. Bare for at vise at fjedergeværer godt kan gå op mod PCP'er.. :blink:
Slet ikke dårlig. . . :giggle: Men den samme eminente skytte med et tilsvarende billigt PCP, kan helt sikkert gøre det endnu meget bedre.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Timber » 7. jan 2018, 20:51

Fanastril skrev:
Timber skrev: Nedenstående er skudt med en fjederbøsse aka FWB 300S... Info står på skiven.. Bare for at vise at fjedergeværer godt kan gå op mod PCP'er.. :blink:
Slet ikke dårlig. . . :giggle: Men den samme eminente skytte med et tilsvarende billigt PCP, kan helt sikkert gøre det endnu meget bedre.
He he, det er sikkert muligt.. :fun: Jeg skal prøve at stikke til vedkommende en af dagen, og se om det kan lade sig gøre.. :blink: :fun: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Airsmith » 8. jan 2018, 21:41

Timber skrev:Fanastril skrev:

Timber skrev:
Nedenstående er skudt med en fjederbøsse aka FWB 300S... Info står på skiven.. Bare for at vise at fjedergeværer godt kan gå op mod PCP'er.. :blink:



Slet ikke dårlig. . . :giggle: Men den samme eminente skytte med et tilsvarende billigt PCP, kan helt sikkert gøre det endnu meget bedre.
Netop! - Derfor har jeg et par Diana 350 til sparring! Kan man ramme nogenlunde med en 350 er det barnemad med mindre geværer, og jeg tror jeg ville kede mig ihjel med PCP hvor man kun skal koncentrere sig om at trykke af i det rigtige øjeblik :biggrin:

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Timber » 8. jan 2018, 21:56

Airsmith skrev:
Timber skrev:Fanastril skrev:

Timber skrev:
Nedenstående er skudt med en fjederbøsse aka FWB 300S... Info står på skiven.. Bare for at vise at fjedergeværer godt kan gå op mod PCP'er.. :blink:



Slet ikke dårlig. . . :giggle: Men den samme eminente skytte med et tilsvarende billigt PCP, kan helt sikkert gøre det endnu meget bedre.
Netop! - Derfor har jeg et par Diana 350 til sparring! Kan man ramme nogenlunde med en 350 er det barnemad med mindre geværer, og jeg tror jeg ville kede mig ihjel med PCP hvor man kun skal koncentrere sig om at trykke af i det rigtige øjeblik :biggrin:

vh airsmith
Det er faktisk også en af grundene til at jeg mere eller mindre er blevet "fjedermand" igen.. Jeg købte en fin fin Daystate Huntsman Regal her sidste år, fordi den har længe stået på min ønskeseddel.. Men når jeg har skudt et par serier, så sidder man næsten og keder sig fordi den er så præcis.. Så ryger Prosporten eller en af HW'erne lige frem, så kører det lidt igen.. :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Fanastril » 8. jan 2018, 22:22

Helt med på den, der er mere sport i en springer (særlig om den er god); men for de som vil ramme uden at køre 10.000 skud først, f eks til jagt, hvor det handler om etik, er PCP overlegen. Kedelig hulklipper, javel, men sikrere og mere præcis - utvivlsomt.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Timber » 8. jan 2018, 22:31

Fanastril skrev:Helt med på den, der er mere sport i en springer (særlig om den er god); men for de som vil ramme uden at køre 10.000 skud først, f eks til jagt, hvor det handler om etik, er PCP overlegen. Kedelig hulklipper, javel, men sikrere og mere præcis - utvivlsomt.
Ja, den er så at sige mere taknemlig i forhold til holdfølsomhed m.v..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Sort » 9. jan 2018, 01:03

Jeg kan så godt få en dag til at gå med PCP'en, men der skal blandede mål og varierede stilinger til.et sted ude forbi 80-100m, kommer der også mange af de faktorer man har i spil ved langdistance riffelskydning. Afstandsvurdering, fornemmelse og visuel forståelse af vind, højdeforskelle etc.

Det gik naturligvis fint at træne folk til en riffelprøve med PCP'en. Alt det generende er elimineret og man skal sådanset bare lade,sigte og skyde, hvis folk ikke kan hitte ud af det indenfor et par magasiner, kommer det til at tage lidt tid at træne sig til en rigtig prøve.

Men jeg forstår godt spændingen ved at skyde med fjeder, egentligt ville jeg gerne skyde med armbrøst og har skudt en hel del med bue, så på en måde er jeg vel fjedermand.

På den anden side er en PCP'er bare så meget bedre at tjekke dags formen med og når den står klar til lejlighedsvis regulering, så virker den også uden opvarmningsskud og bøvl med skydestilling og anlæg.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Airsmith » 9. jan 2018, 13:02

Sort skrev:På den anden side er en PCP'er bare så meget bedre at tjekke dags formen med og når den står klar til lejlighedsvis regulering, så virker den også uden opvarmningsskud og bøvl med skydestilling og anlæg.
Jeg er ikke jæger, men gætter på at mange jægere også ville vælge PCP fordi der er mulighed for at repetere i tilfælde af anskydning? korrekt? Derfor ville jeg vælge PCP til jagt, hvis altså....

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Sort » 9. jan 2018, 16:50

Airsmith skrev:
Sort skrev:På den anden side er en PCP'er bare så meget bedre at tjekke dags formen med og når den står klar til lejlighedsvis regulering, så virker den også uden opvarmningsskud og bøvl med skydestilling og anlæg.
Jeg er ikke jæger, men gætter på at mange jægere også ville vælge PCP fordi der er mulighed for at repetere i tilfælde af anskydning? korrekt? Derfor ville jeg vælge PCP til jagt, hvis altså....

vh airsmith
Jeg ville aldrig overveje en 4,5pcp'er som første skyder, 5,5'eren går til regulering og jagt så pengene er aldrig mere spildt end man kan skyde en skade og en håndfuld råger med noget de andre ikke har.
Jeg kan ikke huske at have skudt til noget hvor repetering gav reelt mening. altså enten kommer det ned og ligger og basker lidt på jorden, eller også flyver det væk og så kan man heller ikke skyde igen. Men jægere vil ofte bruge argumentet. Ofte er problemet ifbm regulering også at der ikke er kuglefang hvor der skal gives sekundært skud. Man må jo kun skyde til råger relativt lodret, hhv med jord bag som kuglefang.
Dog kan man være lidt mere large med PCP end med salonriffel, da lavere vinkler og mindre kuglefang er nødvendigt.

PCP'en har også den klare fordel for jægere at den kan bruges mange steder til træning uden at koste 4-25kr pr skud, men også uden at kræve anden teknik end alm riffel at håndtere. Nu ahr jeg ikke skudt så dårligt at jeg ikke kunne klare en riffelprøve, siden jeg var 8 år gammel, men hvis nu man slet ikke havde lært at skyde udover lige til jagttegnet, så er det jo halvpebret at træne sig til man er helt sikker på en riffelprøve (5 af 6 skud indenfor ca 20 cm på 100m, plus noget våbenhåndtering og sikkerhed)
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Switz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 11. feb 2011, 09:34
Interesser: Skytte
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Switz » 11. jan 2018, 20:30

Hvad er forskellen på Diana 340 N-TEC Premium kontra Luxus modellen her i Danmark ?? kan ikke lige finde noget info om det .
Ruger Black Hawk . 177. 4x32

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Airsmith » 11. jan 2018, 22:00

Switz skrev:Hvad er forskellen på Diana 340 N-TEC Premium kontra Luxus modellen her i Danmark ?? kan ikke lige finde noget info om det .
Det er træsorten på skæftet, Premium har bøgetræsskæfte og sort metal aftrækker. Luxus har nøddetræsskæfte og forgyldt aftrækker. Skæfte formen er den samme.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Switz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 11. feb 2011, 09:34
Interesser: Skytte
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Bedste billige PCP gevær, hvilket ??

Indlæg af Switz » 12. jan 2018, 21:58

Airsmith skrev:
Switz skrev:Hvad er forskellen på Diana 340 N-TEC Premium kontra Luxus modellen her i Danmark ?? kan ikke lige finde noget info om det .
Det er træsorten på skæftet, Premium har bøgetræsskæfte og sort metal aftrækker. Luxus har nøddetræsskæfte og forgyldt aftrækker. Skæfte formen er den samme.

vh airsmith
Ahh mange tak Airsmith :) Så nemlig at der er en til salg i dk ( luxus modellen )
Ruger Black Hawk . 177. 4x32

Besvar