Regression (ikke i psykologisk forstand)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 8. feb 2018, 19:44

Sidespændere er lidt for ergonomisk bøvlede til mig. For så vidt foretrækker jeg knækløb.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Langenge » 8. feb 2018, 19:55

Longrifle skrev:Sidespændere er lidt for ergonomisk bøvlede til mig. For så vidt foretrækker jeg knækløb.
Enig. Jeg har selv haft en Diana 48. Blev aldrig helt gode venner med det der sidegreb.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 8. feb 2018, 20:00

Longrifle skrev:Sidespændere er lidt for ergonomisk bøvlede til mig. For så vidt foretrækker jeg knækløb.
Hej Longriffel :smile: noget passer bedre til nogle end til andre - sådan er det nu bare ! og vi lever da heldigvis i et relativt frit land, så at vi heldigvis har gode muligheder for - at vælge selv !! Og igen.... hvilket våben at man foretrækker - afhænger jo da også - i en given situation - af til hvilken opgave og under hvilke omstændigheder våbnet skal bruges. Vedr. Knæk-løb - jeg er afsindigt glad for mit ny-indkøb Diana 350 magnum Premium. Mvh Happy :sniper: jeg ku faktisk også godt tænke mig en HW 50 ala den du lige har købt (kort, handy og fiks) men jeg har hørt om en del deffekter og tunings-behov - og dette gør mig sku lidt skeptisk (Gunpit - har den aktuelt til 1999,- og Erik Grønne er sku en reel mand, at handle skal jeg hilse, at sige af personlig erfaring).
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 8. feb 2018, 20:11

Langenge skrev:
Longrifle skrev:Sidespændere er lidt for ergonomisk bøvlede til mig. For så vidt foretrækker jeg knækløb.
Enig. Jeg har selv haft en Diana 48. Blev aldrig helt gode venner med det der sidegreb.
Hej :smile: for mig virker det der side-lever bare kanon-godt (men jeg er også reelt dobbelt-håndèt - bruger begge cirka lige godt).... under-lever finder jeg lidt træls (lade-processen ! våbene er fine nok.) Men Knæk-løb er jo langt det nemmeste, når alt kommer til alt. Fint Bamse-Billede :biggrin: det da lige til, at blive i godt humør af ! Mvh Happy
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 8. feb 2018, 21:17

Der er såmænd ingen rigtige defekter ved 50'eren. Slitagen i cylinderen når et vist punkt, og så sker der ikke mere ved det + at man smøre den udefra.

Men typisk, at Weihrauch fortsætter med et gammelt design med en ikke helt gennemført forbedring.

De fleste fjedervåben leveres ufærdige fra fabrikkens side...Fjedrene er tørre og passer dårligt i stemplet, uden tophatte og ingen finpudsning.

Air Arms er nok noget af det bedste ud af boksen. Jeg er lidt nysgerrig på de nye Walthere, med roterende stempler.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 8. feb 2018, 21:43

Longrifle skrev:Der er såmænd ingen rigtige defekter ved 50'eren. Slitagen i cylinderen når et vist punkt, og så sker der ikke mere ved det + at man smøre den udefra.

Men typisk, at Weihrauch fortsætter med et gammelt design med en ikke helt gennemført forbedring.

De fleste fjedervåben leveres ufærdige fra fabrikkens side...Fjedrene er tørre og passer dårligt i stemplet, uden tophatte og ingen finpudsning.

Air Arms er nok noget af det bedste ud af boksen. Jeg er lidt nysgerrig på de nye Walthere, med roterende stempler.
Hej :smile: jamen, så må jeg jo have købt sådan en ved først kommende lejlighed (Du kommer til, at lave den - hvis fjederen knækker, den taber trykket - eller en af de der andre træls ting, at jeg har hørt om... Ha-ha :fun: skal vi ikke aftale det ?). Nu kommer der til, at gå lidt for jeg har lige købt ny bue og en cal 22 revolver 8 skuds (modtager sidstnævnte, når ellers at papir-cirkuset er overstået ! men den kommer nu til, at bo i klubben). Mvh Happy
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 8. feb 2018, 21:46

:biggrin:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Cookiedude91
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 23. maj 2010, 18:32
Interesser: luftriffel skydning
Geografisk sted: 7620 vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Cookiedude91 » 8. feb 2018, 23:41

Longrifle skrev:Hmmm....Jeg har kun haft en 54´er (som der ikke var meget originalt tilbage af). Til gengæld oplevede jeg, at en 52´er kom to gange forbi værkstedet ifm. salg :biggrin:

Jeg har fået skudt et par hundrede skud med 50´eren. Jeg skal lige ha´ opbygget muskelhukommelsen igen, men jeg har da fundet ud af, at den ikke bryder sig om the artillery hold. Med et godt fast greb som på en "rigtig" riffel skyder den til gengæld - som forventet - hul i hul på de indendørs 14 meter, hvis jeg gør mit. Jeg vil dog godt ha´ et lidt lettere aftræk.

Jeg er sikker på, at når Maccari´et bliver isat, så bliver den lidt blidere og mere smooth, og dermed nemmere at lave gode grupper med.

Øvelsen er nu, at nøjes med den. Jeg kan godt mærke, at det kløer efter mere..

DSC_0004-001.JPG DSC_0007-001.JPGDSC_0012-001.JPGDSC_0022-001.JPGDSC_0015-001.JPGDSC_0036-001.JPGDSC_0011-002.JPG
Havde lige glemt modellen, det er selvfølgelig 54, og der er ganske vidst ikke meget original tilbage, GINB skæftet især er lækkert. Godt at se du er tilbage igen :)
ain't nothin but a peanut

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 10. feb 2018, 18:07

Lige et par mørkeskud
DSC_0001-001.JPG
DSC_0023-001.JPG
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 23. feb 2018, 23:54

Longrifle skrev::biggrin:
:smile: så er der bestilt en - lille let-vægter - HW 50 s - så blir det jo spændende, at se - om Du kommer på arbejde senere :giggle: eller om den den er problem-fri ! HW`s pistoler 45 og 75 har været en succes hos mig og helt problemfri - noget af det at jeg bedst kan li ved disse udover præsisionen er at de er særdeles "hylster-venlige" modeller. Mvh Happy (Min får IKKE kikkert på).
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 24. feb 2018, 09:29

Du kan såmænd selv afmontere ladearmen, og polere den op, for den vil uden tvivl raspe i cylinderen.

Men vil du ha "lækkerhed" i bøssen, og slippe for twang, så skal HW tunes.

Når en HW er "skudt til" og evt holder op med twanglyden, betyder det blot, at fjederen er bøjet i cylinderen.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 24. feb 2018, 20:26

Longrifle skrev:Du kan såmænd selv afmontere ladearmen, og polere den op, for den vil uden tvivl raspe i cylinderen.

Men vil du ha "lækkerhed" i bøssen, og slippe for twang, så skal HW tunes.

Når en HW er "skudt til" og evt holder op med twanglyden, betyder det blot, at fjederen er bøjet i cylinderen.
:smile: Tak for orienterende svar (grund-viden - tips og trick) ! Jeg starter lige med, at teste den i rå-version (som den er fra fabrik) og vurdere så efterfølgende om, at jeg skal til at "lege" med den (lækkerhed er jo altid Dejligt :thumbup: ) Mvh Happy - Iøvrigt har du fået kikket mere - på Walter`ne ?
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 24. feb 2018, 20:31

Nej, ikke rigtigt.

Så bliver man ikke fristet :cry:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 27. feb 2018, 22:43

Longrifle skrev:Nej, ikke rigtigt.

Så bliver man ikke fristet :cry:
:nolisten: Nej.... det kan der være noget om... Kunne sku være godt med et American Express Guld-Kort :biggrin: eller bare en lille bitte norsk Olie-Fond ! Så er Min nye "Mini" (HW 50 s) iøvrigt ankommet - håber, at få lejlighed til, at pakke den ud først på natten - og få skudt bare en 10-20 skud af. Vægt og størrelses-mæssigt - minder den meget om - Transport-Venlige - Hatsan 1000 s striker, som imponerede mig med god pression, skud-styrke, en ok aftrækker og generelt acceptabel kvalitet - men jeg forventer mig jo lidt mere af Weihrauchèn/en Tysker.... Jeg kan næsten Ikke vente på, at få tid hi-hi-hi... Håber, at det bliver en ligeså god oplevelse som med min Diana 350 Premium (Trods den lavere skud-styrke)...
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 1. mar 2018, 20:41

(Efter første Test af min) HW 50 s er en - super-fin - "mini" let-vægter ! Jo, der er lidt "tvang-lyd" og vibration som, at den kommer fra fabrik - men dens kvaliteter er Åbenlyse :smile: man kan sige "kun" - 250 m/s - men den "smider" sku haglene med - Autoritet ! Udvendigt - lever HW 50 helt op til - Legendariske Diana`s kvalitet (og overgår den faktisk - aktuelt efter min mening - hvad bagerste sigte-middel og sikring angår. Til gengæld siger Dianaèn Ikke "tvang"/ er åbenbart lidt bedre "tunet" indvendigt).
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 1. mar 2018, 21:27

Tillykke!

Dianas indmad er fra fabrikkens side mere kultiveret, men tør som en snerpet gammeljomfru.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 1. mar 2018, 21:34

Longrifle skrev:Tillykke!

Dianas indmad er fra fabrikkens side mere kultiveret, men tør som en snerpet gammeljomfru.
:smile: Tak Tak ! - og Skriger af grin :rolf: (Sidst-nævnte kan jo heldigvis afhjælpes !), (Kan godt forstå, at du godt kan li 50 s HW modellen - den er jo (på kortere distancer) tæt på PCP-præcis/virkelig "let-skudt" og ikke større eller tungere end, at de fleste kan styre den). Forresten fandt et af dine gamle indlæg vedr. HW 80 - Hvordan er denne "Twang" mæssigt fra fabrik ??? Hvis, at du ved dette/har oplevelser/kendskab til - vedr. netop dette. Mvh Happy
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 20. nov 2019, 19:32

Så har 50'eren skudt lidt med et maccari kit. Meget lidt knald på, så det blev preset'et ca. 1 cm. Skød lækkert, men stadig lige lovligt svagt ( måske fordi jeg har vænnet mig til min diana 48).

Købte en Titan fjeder, der er noget længere, med tykkere wire og lidt større diameter end originalen. Kunne dog stadig finde plads til en maccari tophat og foring af stemplet + godt med heavy tar.

De første skud lå tæt på 300 m/sek skønnet efter penetreringen. Og stemplet ramte bunden af cylinderen med piv på (kunne jeg efterfølgende se på pakningen).

Jeg husker dog, at fjederen dæmper sig efter de første 50 skud. Ellers ville riflen også skyde sig selv i stykker.

Men lækker lyd og superkort "lukketid" .
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Besvar