Ny luftbøsse. Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Xor
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. feb 2017, 18:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Ny luftbøsse. Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium?

Indlæg af Xor » 8. apr 2018, 18:31

Skal ud og have mig en ny luftbøsse og set mig interesseret i enten en Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium hos Gunpit. Har i forvejen et par Garmo rifler, men har længe villet invistere i noget mere interessant og nu er økonomien til det (cirkus 3.000kr). Hvilken af de to ville I vælge og hvorfor? Jeg er sgu lidt i tvivl.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Ny luftbøsse

Indlæg af Happy » 8. apr 2018, 21:39

Hej :biggrin: Hvis jeg var dig - så ville jeg tage den der Diana 34. Den er nem, at håndtere, stabil og solid - et Rigtig Godt Gevær ! (husk at tjekke skæft og aftrækker-skruer og at efter-spænde dem - de løsner sig på de fleste nye fjeder-gevær når, at det tages i brug. Giv dem evt lidt locktight-gevindsikring). Mvh Happy og velkommen :welcome:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny luftbøsse

Indlæg af Æ-Vendelbo » 8. apr 2018, 22:06

Xor skrev:
8. apr 2018, 18:31
Skal ud og have mig en ny luftbøsse og set mig interesseret i enten en Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium hos Gunpit. Har i forvejen et par Garmo rifler, men har længe villet invistere i noget mere interessant og nu er økonomien til det (cirkus 3.000kr). Hvilken af de to ville I vælge og hvorfor? Jeg er sgu lidt i tvivl.
Jeg har selv lige købt en Diana 340n-tec Premium hos GUNPIT og kan varmt anbefale denne :biggrin: Virkelig behagelig at skyde med trods effekten,ingen fjeder støj eller metallisk syngen og behagelig rekyl.God balance,virker ikke tung,godt aftræk og et rigtig godt skæfte der passer perfekt til mine 187cm.Men husk at efterspænde skruer i skæfte og visir.jeg har selv givet gevindene loctite for en sikkerheds skyld.Jeg har endnu ikke skudt på skiver,men kun hygge skudt dåser ud til 35-50 M.med korn/kærv.Det er virkelig meget givende når de tar en flyvetur :fun: Jeg kan varmt anbefale denne Diana med gasfjeder.
VH.Vendelboen.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny luftbøsse

Indlæg af Airsmith » 8. apr 2018, 22:15

Hej Xor, jeg ville vælge Diana 340 N-Tec Premium fordi: 340 er samme gevær som en 34 bare med gas cylinder istedet for stålfjeder. I en 34 har vi en stålfjeder til at levere energien. Denne fjeder er ikke helt præcist styret og vejer ca. 115 gram som kan give noget uro under skud afgivelse, som så påvirker præcisssionen.

I en 340 N-Tec Premium har vi en komprimeret gas i en cylinder til at levere energien. Denne cylinder er helt præcist styret og gassen vejer ingenting sammenlignet med en stålfjeder. Gascylinderen giver næsten ingen uro under skud afgivelse, som følge heraf bliver præcisssionen bedre.

Sammenligning af vægten af de bevægelige dele:

34: fjeder 115 + stempel 295= 410 gram bevæget masse.

340: stang i cylinder ca. 70? + stempel 208= 280 gram bevæget masse. Altså betydelig mindre bevæget vægt til at påvirke præcissionen.

Hvad har du for GAMO gæværer? Jeg har lige købt mit første GAMO - selvfølgelig med gas ram (N-TEC)

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Ny luftbøsse

Indlæg af LJ » 8. apr 2018, 23:15

Det bliver en stemme mere på 340 N-tec herfra.
Luftsmeden har listet de væsentlige fordele.
Jeg har kun 1 luftgevær tilbage efterhånden, en Gamo Black fusion IGT, som med dens gasram skyder ganske hæderligt.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny luftbøsse

Indlæg af Airsmith » 9. apr 2018, 00:09

Min er en BLACK 1000-AS IGT - nærmest total plastic, men utroligt let 2,4kg for et 20j gevær. Eneste negative Indtil videre er at RRR kikkert skinnen som skulle dæmpe rekyl påvirkningen på kikkerten ikke virker, men den erstatter jeg med en Diana Z-R mount. Hvis man har spændt geværet og lukker løbet, kan mærkes og høres en let modstand ca. midt vejs, jeg gætter det er spændestangen der klemmer lidt i slidsen, kan sikkert poleres væk. Ellers er jeg tilfreds med geværet.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Xor
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. feb 2017, 18:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Ny luftbøsse. Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium?

Indlæg af Xor » 11. apr 2018, 11:04

Blev til en Diana 340 N-Tec.. Lækker luftbøsse :-) I skal have mange tak for inputs gutter!!

Mht Loctite, hvad slags og hvor køber jeg det?

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny luftbøsse. Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium?

Indlæg af Æ-Vendelbo » 11. apr 2018, 12:32

Xor skrev:
11. apr 2018, 11:04
Blev til en Diana 340 N-Tec.. Lækker luftbøsse :-) I skal have mange tak for inputs gutter!!

Mht Loctite, hvad slags og hvor køber jeg det?
Tillykke med købet,den ska du nok blive glad for :numberone:
Du kan bruge loctite 222 eller 243.Jeg købte mit 243 i ALMAS,men det kan også findes på nettet.

Xor
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. feb 2017, 18:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Ny luftbøsse. Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium?

Indlæg af Xor » 11. apr 2018, 14:13

Æ-Vendelbo skrev:
11. apr 2018, 12:32
Xor skrev:
11. apr 2018, 11:04
Blev til en Diana 340 N-Tec.. Lækker luftbøsse :-) I skal have mange tak for inputs gutter!!

Mht Loctite, hvad slags og hvor køber jeg det?
Tillykke med købet,den ska du nok blive glad for :numberone:
Du kan bruge loctite 222 eller 243.Jeg købte mit 243 i ALMAS,men det kan også findes på nettet.
Det tror jeg bestemt også jeg gør :-) Tak!! Ja jeg vil prøve at fyre lidt bønner af og så efterskrue og evt finde noget loctite :-)

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny luftbøsse. Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium?

Indlæg af Airsmith » 11. apr 2018, 21:40

Tillykke med købet. Hvis du har svært ved at finde Locktite hvor du bor, kan du alternativ bruge denne fra Biltema: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Tatni ... 000031437/ Jeg bruger den, og den låser med 15Nm tilpas til skæfte skruer, men har ikke prøvet den på visir skruer måske for kraftig her til M3? Den blå 36-30 fra Biltema låser for kraftig 26Nm, så kraftig at jeg har måtte bore hovedet af skruer.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Ny luftbøsse. Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium?

Indlæg af Niels » 11. apr 2018, 22:34

Airsmith skrev:
11. apr 2018, 21:40
Tillykke med købet. Hvis du har svært ved at finde Locktite hvor du bor, kan du alternativ bruge denne fra Biltema: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Tatni ... 000031437/ Jeg bruger den, og den låser med 15Nm tilpas til skæfte skruer, men har ikke prøvet den på visir skruer måske for kraftig her til M3? Den blå 36-30 fra Biltema låser for kraftig 26Nm, så kraftig at jeg har måtte bore hovedet af skruer.

vh airsmith
Du kan jo variere mængden du bruger, afhængigt af skruens størrelse.
På M2 og M3 skruer i modelhelikoptere, har jeg brugt spidsen af en tandstikker til lige at farve 2 gevindrynker med. Det holdt, og kunne demonteres.
PÅ en M5 bruger jeg kun en meget lille dråbe fra flasken.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Ny luftbøsse. Diana 34 Premium eller Diana 340 N-Tec Premium?

Indlæg af LKJ » 11. apr 2018, 23:20

Det meste LockTite bliver blødt ved ca 130 grader, har mange gange varmet en skrue lidt så den kunne løsnes, for M3 er en loddekolbe fin. :blink:
MVH. Den gamle smed.

Besvar