HW 50 S vs Walther Classus WS 16 joule (cal 177).

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

HW 50 S vs Walther Classus WS 16 joule (cal 177).

Indlæg af Happy » 24. maj 2018, 23:11

:smile: Idag lavede jeg første sammenlignende test af min Weihrauch HW 50 S (oplyst 250 m/s) og min Walther Classus WS (16 Joule-udgave - oplyst 240 m/s). Begge monteret med Nikko Sterling Gold Crown 2-7-32. Haglet jeg anvendte var lav-pris (vægt ikke oplyst men anslået til 7-8 grains) "Leader" spids-hagl. Skud-afstand knap 10 m. Begge geværer præsterede - helt uden - problemer - hul i hul skud - gentagne og vedvarende (uafgjort !). Vedr. gennem-trængnings-evne så blev jeg lidt overrasket, for resultatet er lidt modsat af hvad at jeg forventede, udfra oplyste mundings-hastigheder - Jeg skød på 3 gange lag af 2 cm spånplade - med Waltheren er der klar gennemtrængning af første lag spånplade - dette var ikke tilfældet for HW 50 S om end, at det var tæt på (Point til Walther !). Der er ikke nævneværdig forskel på længde eller vægt af geværene (uafgjort). Skud-følelse ved skud-afgivelse Walther virker klart mere harmonisk, relativt meget vibration i HW (Point til Walter !). Lade-proces det er langt hårdere at knække løbet på HW 50 end på Walther C (point til Walther !). Aftrækker - lidt en smags-sag - HW 50 s har den gode Rekord-aftrækker, Walther C - deres XT aftrækker - de fungere begge aldeles fremragende (et halvt point til HW 50 S ! - fordi at dennes er af metal). Udskæringer - Disse er på Walther langt flottere end på HW (point til Walther !). Skæfte - Walther skæfte er - langt´langt langt - bedre og pænere udformet end HW´s (point til Walther !). Blå´nering - lidt en smags-sag begge er flotte (et halvt point til HW !). Faste-sigtemidler - HW vinder med flere muligheder på bagerste-sigte - resten lidt smagssag - (point til HW !). Kolbe-gummi mod skulder - Walther er klart bedre (Point til Walther !). Lyddæmper - Walther er forberedt og har gevind til montering af lyddæmper, dette har HW ikke (point til watlher !). Generelt indtryk af finish (både indvendigt og udvendigt) ud af 5 mulige - Walther klart 5-tal og HW et ret klart 3-tal - eneste sted (min personlige mening) - i finish hvor at HW umiddelbart overgår Walther er overgang mellem kolbe-gummi og kolbe (Point til Walther !). Det er BEGGE to aldeles fremragende og anbefales-værdige medium-mundingshastigheds geværer !!! Men i en sammenligning overgår Walther C - efter min personlige mening - klart HW 50 s på stort set alle områder - og helt klart i en samlet bedømmelse !!! Jeg skal dog understrege - at dette kun var min første "Duel" imellem disse to modeller - og at flere test´s vil følge. Mvh Happy :smile:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: HW 50 S vs Walther Classus WS 16 joule (cal 177).

Indlæg af Airsmith » 24. maj 2018, 23:20

Hvordan er det at knække/åbne dem? HW kan hakke lidt, har læst at Classus skal slås op?

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: HW 50 S vs Walther Classus WS 16 joule (cal 177).

Indlæg af Happy » 24. maj 2018, 23:29

Airsmith skrev:
24. maj 2018, 23:20
Hvordan er det at knække/åbne dem? HW kan hakke lidt, har læst at Classus skal slås op?

vh airsmith
Hej Airsmith :smile: det er fuldstændigt som at du beskriver det - men man behøver nu ikke at"slå" Waltheren, men bare - at hilse høfligt på den :biggrin: Du kan tydeligt mærke, at Waltheren - er bedre konstrueret/at finishèn er bedre - indvendigt (så at sige...). HW´føles lidt som "en Traktor"/grov i det. Walther`en føles derimod, som en særdeles vel-konstrueret og vel-afbalanceret "Sportsvogn" - hvor at der er lagt en ekstra energi i, at tingene skal fungere så optimalt og glidende som muligt - bla. hvad at dette her - med at knække løbet angår. Mvh Happy

(Vedr. min bemærkning om HW 50 - For en God Ordens Skyld vil jeg lige tilføje - at jeg IKKE har noget problem med - "en Traktor"/"primitive"-konstruktions opbygninger - faktisk tværtimod ! Generelt værdsætter jeg det højt - at man ikke laver en konstruktion - udnødvendig kompliceret - da at dette giver flere muligheder - for fejlfunktioner. Legendariske Russiske AK 47 er exempelvis et fremragende exempel på hvordan - at simple konstruktioner - ofte giver drift-sikkerhed, holdbarhed og få fejlfunktioner (og er nemme, at reparere når, at et uheld endelig er ude) ! Jeg kan godt li Rustikke, Enkle - og lidt Gammeldags ting, men værdsætter også den teknologisk udvikling !!
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: HW 50 S vs Walther Classus WS 16 joule (cal 177).

Indlæg af Werecat » 25. maj 2018, 23:14

Happy skrev:
24. maj 2018, 23:11
:smile: Idag lavede jeg første sammenlignende test af min Weihrauch HW 50 S (oplyst 250 m/s) og min Walther Classus WS (16 Joule-udgave - oplyst 240 m/s). Begge monteret med Nikko Sterling Gold Crown 2-7-32.

Haglet jeg anvendte var lav-pris (vægt ikke oplyst men anslået til 7-8 grains) "Leader" spids-hagl.

Skud-afstand knap 10 m.

Begge geværer præsterede - helt uden - problemer - hul i hul skud - gentagne og vedvarende (uafgjort !).

Vedr. gennem-trængnings-evne så blev jeg lidt overrasket, for resultatet er lidt modsat af hvad at jeg forventede, udfra oplyste mundings-hastigheder - Jeg skød på 3 gange lag af 2 cm spånplade - med Waltheren er der klar gennemtrængning af første lag spånplade - dette var ikke tilfældet for HW 50 S om end, at det var tæt på (Point til Walther !).

Der er ikke nævneværdig forskel på længde eller vægt af geværene (uafgjort).

Skud-følelse ved skud-afgivelse Walther virker klart mere harmonisk, relativt meget vibration i HW (Point til Walter !).

Lade-proces det er langt hårdere at knække løbet på HW 50 end på Walther C (point til Walther !).

Aftrækker - lidt en smags-sag - HW 50 s har den gode Rekord-aftrækker, Walther C - deres XT aftrækker - de fungere begge aldeles fremragende (et halvt point til HW 50 S ! - fordi at dennes er af metal).

Udskæringer - Disse er på Walther langt flottere end på HW (point til Walther !).

Skæfte - Walther skæfte er - langt´langt langt - bedre og pænere udformet end HW´s (point til Walther !).

Blå´nering - lidt en smags-sag begge er flotte (et halvt point til HW !).

Faste-sigtemidler - HW vinder med flere muligheder på bagerste-sigte - resten lidt smagssag - (point til HW !).

Kolbe-gummi mod skulder - Walther er klart bedre (Point til Walther !).

Lyddæmper - Walther er forberedt og har gevind til montering af lyddæmper, dette har HW ikke (point til watlher !).

Generelt indtryk af finish (både indvendigt og udvendigt) ud af 5 mulige - Walther klart 5-tal og HW et ret klart 3-tal - eneste sted (min personlige mening) - i finish hvor at HW umiddelbart overgår Walther er overgang mellem kolbe-gummi og kolbe (Point til Walther !).

Det er BEGGE to aldeles fremragende og anbefales-værdige medium-mundingshastigheds geværer !!! Men i en sammenligning overgår Walther C - efter min personlige mening - klart HW 50 s på stort set alle områder - og helt klart i en samlet bedømmelse !!! Jeg skal dog understrege - at dette kun var min første "Duel" imellem disse to modeller - og at flere test´s vil følge. Mvh Happy :smile:
Aaahhh. Det var bedre. Tak for anmeldelsen :numberone:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: HW 50 S vs Walther Classus WS 16 joule (cal 177).

Indlæg af Happy » 25. maj 2018, 23:35

Werecat skrev:
25. maj 2018, 23:14
Happy skrev:
24. maj 2018, 23:11
:smile: Idag lavede jeg første sammenlignende test af min Weihrauch HW 50 S (oplyst 250 m/s) og min Walther Classus WS (16 Joule-udgave - oplyst 240 m/s). Begge monteret med Nikko Sterling Gold Crown 2-7-32.

Haglet jeg anvendte var lav-pris (vægt ikke oplyst men anslået til 7-8 grains) "Leader" spids-hagl.

Skud-afstand knap 10 m.

Begge geværer præsterede - helt uden - problemer - hul i hul skud - gentagne og vedvarende (uafgjort !).

Vedr. gennem-trængnings-evne så blev jeg lidt overrasket, for resultatet er lidt modsat af hvad at jeg forventede, udfra oplyste mundings-hastigheder - Jeg skød på 3 gange lag af 2 cm spånplade - med Waltheren er der klar gennemtrængning af første lag spånplade - dette var ikke tilfældet for HW 50 S om end, at det var tæt på (Point til Walther !).

Der er ikke nævneværdig forskel på længde eller vægt af geværene (uafgjort).

Skud-følelse ved skud-afgivelse Walther virker klart mere harmonisk, relativt meget vibration i HW (Point til Walter !).

Lade-proces det er langt hårdere at knække løbet på HW 50 end på Walther C (point til Walther !).

Aftrækker - lidt en smags-sag - HW 50 s har den gode Rekord-aftrækker, Walther C - deres XT aftrækker - de fungere begge aldeles fremragende (et halvt point til HW 50 S ! - fordi at dennes er af metal).

Udskæringer - Disse er på Walther langt flottere end på HW (point til Walther !).

Skæfte - Walther skæfte er - langt´langt langt - bedre og pænere udformet end HW´s (point til Walther !).

Blå´nering - lidt en smags-sag begge er flotte (et halvt point til HW !).

Faste-sigtemidler - HW vinder med flere muligheder på bagerste-sigte - resten lidt smagssag - (point til HW !).

Kolbe-gummi mod skulder - Walther er klart bedre (Point til Walther !).

Lyddæmper - Walther er forberedt og har gevind til montering af lyddæmper, dette har HW ikke (point til watlher !).

Generelt indtryk af finish (både indvendigt og udvendigt) ud af 5 mulige - Walther klart 5-tal og HW et ret klart 3-tal - eneste sted (min personlige mening) - i finish hvor at HW umiddelbart overgår Walther er overgang mellem kolbe-gummi og kolbe (Point til Walther !).

Det er BEGGE to aldeles fremragende og anbefales-værdige medium-mundingshastigheds geværer !!! Men i en sammenligning overgår Walther C - efter min personlige mening - klart HW 50 s på stort set alle områder - og helt klart i en samlet bedømmelse !!! Jeg skal dog understrege - at dette kun var min første "Duel" imellem disse to modeller - og at flere test´s vil følge. Mvh Happy :smile:
Aaahhh. Det var bedre. Tak for anmeldelsen :numberone:
:smile: Nice og tak ! Jeg har lige lært hvordan, at man "deler" teksten op (Jeg er ikke så gode venner med PCèr :biggrin: ). Mvh Happy
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Besvar