Spørgsmål til kikkert og tilbehør

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Spørgsmål til kikkert og tilbehør

Indlæg af Raptor660 » 23. jun 2018, 17:29

Jeg har kigget på buble levels til min riffel, men er i tvivl hvilke man skal købe og hvordan kvaliteten er på dem. Her er et udvalg

https://www.opticswarehouse.co.uk/produ ... le-levels/

Jeg har selv overvejet denne

https://www.opticswarehouse.co.uk/produ ... mm-scopes/


Så går jeg med tanker om at købe en tysk HW 100 og skal derfor bruge et scope mere. Har en Hawke Tactical 6.5-20x 42 på min FAC HW 100 og tænker lidt på et større scope til min fac også flytte den jeg har nu over på den tysker.

Tænkte på en Hawke 8-32x56, men er det ikke noget med at det er noget svære at se og centrere sigte billedet ved et større scope?

Hvis det er tilfældet så bliver det en Tactical 8,5-25x42
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Spørgsmål til kikkert og tilbehør

Indlæg af Werecat » 23. jun 2018, 18:02

Min personlige mening om vaterpas er at de skal sidde på kikkerten.

Jeg synes at det er betragteligt lettere at en gang for alle sætte et vaterpas, der matcher sigtet. Så kan man tage sigtet af og på som man lyster og kun sikre sig at det matcher geværet, hvilket jeg altid har syntes var lettere end at få vaterpasset til at matche sigtet

Jeg har et vortex vaterpas. Det er lidt firkantet, så æstetisk passer det dårligt til mine sportsmatch mounts, men det virker.

-edit: denne her: https://www.opticswarehouse.co.uk/produ ... mm-scopes/
Senest rettet af Werecat 23. jun 2018, 18:43, rettet i alt 1 gang.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Spørgsmål til kikkert og tilbehør

Indlæg af Raptor660 » 23. jun 2018, 18:26

Werecat skrev:
23. jun 2018, 18:02
Min personlige mening om vaterpas er at de skal sidde på kikkerten.

Jeg synes at det er betragteligt lettere at en gang for alle sætte et vaterpas, der matcher sigtet. Så kan man tage sigtet af og på som man lyster og kun sikre sig at det matcher geværet, hvilket jeg altid har syntes var lettere end at få vaterpasset til at matche sigtet

Jeg har et vortex vaterpas. Det er lidt firkantet, så æstetisk passer det dårligt til mine sportsmatch mounts, men det virker.
Jeg takker for svar
Jeg tænkte bare at scope og riffel skulle jo gerne matche hinanden nu, altså begge skulle gerne være i vatter når scope er monteret og tænkte så ,at den sportmatch level ville vise hvis jeg tiltede riflen right?

Har lige et tillægs spørgsmål. Jeg skal have mit scope lidt tilbage og blev i tvivl om, om jeg skal løsne montagen nede på riflen eller jeg skal løsne oppe ved ringene og trække scoret lidt tilbage? Jeg tænkte at jeg bare ville løsne montagen og give den et par mm tilbage
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Spørgsmål til kikkert og tilbehør

Indlæg af Werecat » 23. jun 2018, 18:54

Sigtet og riflen passer kun så godt som man har sørget for. Når det er sagt, synes jeg at det er lettere at matche sigtet med riflen, fordi bunden af mange sigter er flad, så man kan tage f.eks en stiv lineal, stikke den i mellem bunden af sigtet og toppen af railen og vippe den og derefter finjustere kikkerten indtil der ikke er luft nogen steder mellem den flade bund af sigtet, og linealen og linealen og toppen af railen.

Man kan desværre ikke være sikker på at railen matcher helt med riflen, ligesom der kan være usikkerhed i fæstet af vaterpasset og railen.

Derfor synes jeg at det er sikrere og lettere at sætte vaterpasset direkte på sigtet, hvor jeg kan justere vaterpasset efter sigtebilledet. Det er lidt bøvlet, men man skal kun gøre det en gang.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Spørgsmål til kikkert og tilbehør

Indlæg af Raptor660 » 23. jun 2018, 19:04

Werecat skrev:
23. jun 2018, 18:54
Sigtet og riflen passer kun så godt som man har sørget for. Når det er sagt, synes jeg at det er lettere at matche sigtet med riflen, fordi bunden af mange sigter er flad, så man kan tage f.eks en stiv lineal, stikke den i mellem bunden af sigtet og toppen af railen og vippe den og derefter finjustere kikkerten indtil der ikke er luft nogen steder mellem den flade bund af sigtet, og linealen og linealen og toppen af railen.

Man kan desværre ikke være sikker på at railen matcher helt med riflen, ligesom der kan være usikkerhed i fæstet af vaterpasset og railen.

Derfor synes jeg at det er sikrere og lettere at sætte vaterpasset direkte på sigtet, hvor jeg kan justere vaterpasset efter sigtebilledet. Det er lidt bøvlet, men man skal kun gøre det en gang.
Jeg takker og forstår nu hvad du mener :blink: jeg vil også gå efter en der sidder på selve sigtet :thumbup:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Besvar