Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Mito » 9. jul 2018, 19:15

Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

En dansk forhandler af Hatsan skriver ”Med Hatsan, - skal man være klar over, - hvad man går ind til, - denne riffel er ekstremt kraftig, - den er ikke nødvendigvis servicevenlig eller har lang levetid i antal skud, - men de skud man får er med fuldt blæs på.
Køberen til denne type geværer har erfaring med luftvåben og vil kunne foretage visse reservedeludskiftninger selv”


Jeg så ikke teksten ovenfor før efter mit køb af et Hercules .177 og det første besøg på værksted ved kun omkring 200 skud for at få en ny pakning og det tog næsten 3 uger inden det var tilbage.

Der er selvfølgeligt garanti på geværet men er der nogen som har noget Hatsan erfaring på hvad jeg kan vente mig af fremtiden? Jeg skyder ikke tit men når jeg er ude bliver det normalt til 130-200 skud (2-3 tanke luft).

På forhånd tak.
Hatsan Hercules.jpg

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Flugteren » 9. jul 2018, 20:22

Synes jeg kan genkende forhandleren på baggrund af tekstopbygningen :giggle:

Anyways, Hatsan er et tyrkisk mærke på godt og ondt. De er ikke ude på at levere langsigtet kvalitet. Deres rifler er tit tunet så kraftigt op, at de slider sig selv i stykker over kort tid. Årsagen er marketing, marketing, marketing. Kan man skrive "bryder lydmuren" på pakken, så vil rigtig mange mennesker tænke "den må jeg eje".

De fleste mennesker glemmer at tænke over, at luftrifler er lidt som biler. En almindelig Golf-klasse bil er designet som en helhed. Alting fungerer, den gør nøjagtig som den skal, med god komfort, pålidelighed og lidt "niceness" oveni. På alle måder er typen blevet finpudset og gjort færdig gennem en lang designproces, så brugeroplevelsen bliver god, og brugeren selv skal blot nyde bilen og lave lidt almindelig vedligeholdelse en gang imellem. Ovenstående beskrivelse svarer meget godt til en klassisk spændstangsriffel fra tyske Diana eller Weihrauch.

Sådan er en Hatsan ikke. En Hatsan er en Golf mrk. 2, som en ung knægt tuner hjemme i garagen uden rigtig at vide, hvad han gør. I sidste ende har bilen fået en overdimensioneret motor, bilen har fået for stor lydpotte på og katalysatoren fjernet. I sidste ende vil bilen slide mere på bremserne, mere på affjedringen, mere på dækkene og bruge langt mere benzin, og formentlig ikke bestå et synstjek. En sådan bil kan ende med at blive et vellykket projekt, hvis brugeren selv ved, hvad han skal gøre og bruger både tid, penge og kræfter på projektet.

Ovenstående skal tages cum grano salis.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af FrederikF » 9. jul 2018, 20:42

Der er så heller ingen argumenter for en hurtig (tæt på lyd) hastighed i en .177 luftriffel. Det giver dårlig præcision. Uanset hvordan man tuner en .177 luftriffel så er det et svagt våben i underkanten til det meste hvor lidt kraft er nødvendig. Men fin til præcis skydning - hvis den altså ikke er for kraftig.

En voldtunet Golf er i det mindste sjov og spændende mens den kører (på trods af det er åndsvagt at den er lavet med 5 bakgear og førersædet i bag) - det gælder ikke en voldtunet .177 - den er bare træls.

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Mito » 9. jul 2018, 20:57

Først skal det siges at jeg ikke har købt geværet ved den forhandler som kom med citatet men en der er lidt nærmere til hvor jeg høre hjemme.

Jeres sammenligning er nok desværre ikke helt forkert for en Hercules virker faktisk lidt ”tunet” og jeg kan garanterer at den skyder hårdt, meget, meget hårdt. Men hvis den ikke kan holde er det måske ikke prisen og besværet værd men nu ser vi hvordan det går og i det mindste vil jeg kunne bruge den i 2 år og så længe der er garanti.

Gælder det med med at være pop smart er vigtigere end kvalitet for alt Hatsan laver?

Inden jeg besluttede mig for Hatsan søgt jeg en del på nettet og fandt ikke rigtigt nogle klager over mærket og et par gode anmeldelser af Hercules modellen på YouTube så derfor var jeg ikke nervøs for købet.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Sort » 9. jul 2018, 22:11

Hatsan har haft kvalitetsproblemer i bølger. Dvs der er en ønsket standard som faktisk er rimelig til prisen men vi har set mandagsmodeller.

en pakning eller to er fuldt forventeligt for en ny PCP'er tilden dobbelte pris og noget man som PCP skytte skal være forberedt på. Typisk er det løbspakningen indenor de første 100-500 skud, det er små grater der lige slides til og helt som det skal være.

Jeg tror ikke på at hatsan har lavet en PCP'er der smadrer sigselv ligesom 125'eren gjorde. der er alt for mange muligheder for klager og returneringer når prisen kommer derop.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Happy » 10. jul 2018, 01:40

Mito skrev:
9. jul 2018, 20:57
Først skal det siges at jeg ikke har købt geværet ved den forhandler som kom med citatet men en der er lidt nærmere til hvor jeg høre hjemme.

Jeres sammenligning er nok desværre ikke helt forkert for en Hercules virker faktisk lidt ”tunet” og jeg kan garanterer at den skyder hårdt, meget, meget hårdt. Men hvis den ikke kan holde er det måske ikke prisen og besværet værd men nu ser vi hvordan det går og i det mindste vil jeg kunne bruge den i 2 år og så længe der er garanti.

Gælder det med med at være pop smart er vigtigere end kvalitet for alt Hatsan laver?

Inden jeg besluttede mig for Hatsan søgt jeg en del på nettet og fandt ikke rigtigt nogle klager over mærket og et par gode anmeldelser af Hercules modellen på YouTube så derfor var jeg ikke nervøs for købet.
Hej Mito :smile:. Hatsan`s generelle kvalitet må kaldes for - middel-kvalitet (Du får sådan cirka - hvad at du generelt betaler for.... Nogle forventer, at de kan få "Rolls Royce" kvalitet uden, at skulle betale for dette, men sådan er Verdenen nu engang Ikke skruet sammen.).

Hatsan laver flere ganske udemærkede Kvalitets-produkter - Jeg kan nævne bla. Hatsan Striker 1000 s, Hatsan BT 65 (den reviderede udgave), Hatsan P1 (den reviderede udgave), Hatsan 155.. (jeg ejer selv disse her nævnte - samt et par andre hatsan produkter - og jeg har til dato - Aldrig - haft defekter eller reele problemer med et Hatsan produkt - og jeg har skudt Mange Mange Mange tusind skud med mine forskellige Hatsan-Våben ! Dette er mere end, at jeg personligt f.eks. kan sige om Weihrauch (som at jeg har oplevet flere små deffekter på/med) - Weihrauch er dog generelt efter min personlige opfattelse af en del højere kvalitet end Hatsan).

At Herculesen måske Ikke kan holde - kan Ikke overraske mig personligt specielt Voldsomt ! - Den er jo "Vold-Tunet" for, at sige det pænt (har nogle ret vilde data !).

Kvalitet er - Mange Ting - og handler også om hvad, at et givent produkt - skal bruges til specifikt - og Ikke mindst af hvem - og i hvilken sammen-hængen.

For Luftgevær 4.5/177 ligger den fornuftsmæssige (af holdbarheds-hensyn), (og af hensyn til max-præcision) - Max-grænse - efter min personlige mening - omkring de 300 meter i sekundet. Mvh Happy :smile: Jeg håber at du vil skrive mere om dine erfaringer med din Ultra-Super-Power Hatsan og at du dog får noget mere glæde af denne og sjov med denne.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Mito » 22. jul 2018, 19:32

Happy skrev:
10. jul 2018, 01:40

For Luftgevær 4.5/177 ligger den fornuftsmæssige (af holdbarheds-hensyn), (og af hensyn til max-præcision) - Max-grænse - efter min personlige mening - omkring de 300 meter i sekundet. Mvh Happy :smile: Jeg håber at du vil skrive mere om dine erfaringer med din Ultra-Super-Power Hatsan og at du dog får noget mere glæde af denne og sjov med denne.
Jeg har lørdag været ude at lege lidt med mit Hatsan Hercules, først lavede jeg nogle forsøg med en cronograf hvor jeg målte en mundingshastighed med H&N Piledriver (1.36g) på 330-340 m/s (74-78 joules).

Jeg lavede også nogle 100m skud for at få en ide om hvad energi der er tilbage på den afstand og det viste sig at den kunne slå igennem den ene side af en 50l ståltønde, igen med H&N Piledriver hagl.

Jeg synes ikke at mine skudgrupper er noget specielt sammenlignet hvad et Piledriver hagl kan gøre hvis man kigger på YouTube, men det er nok mere en operatør fejl end noget galt hos Hatsan da jeg normalt kun skyder revolver og pistol og meget, meget lidt riffel.

Godt legetøj hvis det ellers kan holde men nu har jeg i det mindste skudt omkring 400 skud uden det er gået i stykker igen :krydsser:

Jeg har i øvrigt også investeret i et større filter fra dykkerverdenen så det har jeg nu i enden efter det originale filter som kom med pumpen så der skulle der nu ikke være noget som kan gå galt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Bofhenator » 22. jul 2018, 21:12

Mito skrev:
22. jul 2018, 19:32
Happy skrev:
10. jul 2018, 01:40

For Luftgevær 4.5/177 ligger den fornuftsmæssige (af holdbarheds-hensyn), (og af hensyn til max-præcision) - Max-grænse - efter min personlige mening - omkring de 300 meter i sekundet. Mvh Happy :smile: Jeg håber at du vil skrive mere om dine erfaringer med din Ultra-Super-Power Hatsan og at du dog får noget mere glæde af denne og sjov med denne.
Jeg har lørdag været ude at lege lidt med mit Hatsan Hercules, først lavede jeg nogle forsøg med en cronograf hvor jeg målte en mundingshastighed med H&N Piledriver (1.36g) på 330-340 m/s (74-78 joules).

Jeg lavede også nogle 100m skud for at få en ide om hvad energi der er tilbage på den afstand og det viste sig at den kunne slå igennem den ene side af en 50l ståltønde, igen med H&N Piledriver hagl.

Jeg synes ikke at mine skudgrupper er noget specielt sammenlignet hvad et Piledriver hagl kan gøre hvis man kigger på YouTube, men det er nok mere en operatør fejl end noget galt hos Hatsan da jeg normalt kun skyder revolver og pistol og meget, meget lidt riffel.

Godt legetøj hvis det ellers kan holde men nu har jeg i det mindste skudt omkring 400 skud uden det er gået i stykker igen :krydsser:

Jeg har i øvrigt også investeret i et større filter fra dykkerverdenen så det har jeg nu i enden efter det originale filter som kom med pumpen så der skulle der nu ikke være noget som kan gå galt.
Hvis du ligger lige omkring lydens hastighed ved mundingen kan det blive vanskeligt at få den til at ramme rigtig godt. Kan den skrues en sjat ned i hastighe? Ift transsoniske forstyrrelse kunne mundingshastigheden dårligt blive værre.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Mito » 22. jul 2018, 23:26

Bofhenator skrev:
22. jul 2018, 21:12
Hvis du ligger lige omkring lydens hastighed ved mundingen kan det blive vanskeligt at få den til at ramme rigtig godt. Kan den skrues en sjat ned i hastighe? Ift transsoniske forstyrrelse kunne mundingshastigheden dårligt blive værre.
[/quote]

Er der nogen teori for hvor meget jeg skal op over de 343m/s (1.126 ft/s) for at undgå transsoniske forstyrrelser? Er 370-380m/s nok for hvis det er ændring nok kan det måske klares med et hagl med mere "normal" vægt?

Jeg skal nok også undersøge om det kan lade sig gøre at reducerer trykket men så er spørgsmålet igen hvor meget hastigheden skal ændres?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af FrederikF » 22. jul 2018, 23:35

Du vil helst under lydens hastighed.
Omkring de 300.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Bofhenator » 23. jul 2018, 00:07

Jeps, du skal under lydens hastighed, alternativt holde den supersonisk helt ud til målet (hvilket næppe er realistisk).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Sort » 23. jul 2018, 02:45

Mito skrev:
22. jul 2018, 23:26
Bofhenator skrev:
22. jul 2018, 21:12
Hvis du ligger lige omkring lydens hastighed ved mundingen kan det blive vanskeligt at få den til at ramme rigtig godt. Kan den skrues en sjat ned i hastighe? Ift transsoniske forstyrrelse kunne mundingshastigheden dårligt blive værre.
Er der nogen teori for hvor meget jeg skal op over de 343m/s (1.126 ft/s) for at undgå transsoniske forstyrrelser? Er 370-380m/s nok for hvis det er ændring nok kan det måske klares med et hagl med mere "normal" vægt?

Jeg skal nok også undersøge om det kan lade sig gøre at reducerer trykket men så er spørgsmålet igen hvor meget hastigheden skal ændres?
[/quote]
Du skal blive under eller markant over (mindst 400m/s agtigt) med projektiler med god BC, ellers brænder du farten af så hurtigt at du ligegodt kunne have skudt subsonisk fra start.

Strengt taget er det transsoniske område noget større end bare lige netop 343m/s. Det er hele det område hvor luft et sted på projektilet opfører sig transsonisk, hvilket kan være 310-380 stykker, lidt efter haglform.

Glem alt om diabole hagl til supersonisk, du skal bruge rigtige projektilforme for at holde en BC der tillader det hele at virke bare nogenlunde.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Niels » 23. jul 2018, 16:28

Mito skrev:
22. jul 2018, 23:26

Er der nogen teori for hvor meget jeg skal op over de 343m/s (1.126 ft/s) for at undgå transsoniske forstyrrelser? Er 370-380m/s nok for hvis det er ændring nok kan det måske klares med et hagl med mere "normal" vægt?

Jeg skal nok også undersøge om det kan lade sig gøre at reducerer trykket men så er spørgsmålet igen hvor meget hastigheden skal ændres?
Prøv at se om du kan nå ned på ca 270 m/Sek med piledrivers - de flyver stadig helt afsindigt godt, sammenholdt med alm. diabolo hagl.

Og de kan stadig ramme og markere på et kongsberg anlæg på 200 m's afstand, jeg HAR prøvet ! :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Mito » 24. jul 2018, 13:39

Tak for alle input.

I bund og grund er det vel bare at et Hatsan Hercules er mere et drengerøvlegetøj end et seriøst hobbyværktøj eller våben til jagt for selv om at en sænkning af hagl hastigheden helt sikkert kunne gøre den mere præcis fjerner det jo også samtidigt en hel del af ideen bag at købe sådan et stykke legetøj til at starte med :biggrin:

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 24. jul 2018, 16:30

Mito skrev:
24. jul 2018, 13:39
I bund og grund er det vel bare at et Hatsan Hercules er mere et drengerøvlegetøj end et seriøst hobbyværktøj eller våben til jagt for selv om at en sænkning af hagl hastigheden helt sikkert kunne gøre den mere præcis fjerner det jo også samtidigt en hel del af ideen bag at købe sådan et stykke legetøj til at starte med :biggrin:
Det handler vist ikke om Hatsan eller den specifikke model, men mere om at INGEN luftvåben er præcise omkring det transsoniske område. Så sænkning (eller kraftig hævning) af hastigheden som kur for manglende præcision, gælder for alle (luft)våben.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Niels » 24. jul 2018, 18:39

Mito skrev:
24. jul 2018, 13:39
Tak for alle input.

I bund og grund er det vel bare at et Hatsan Hercules er mere et drengerøvlegetøj end et seriøst hobbyværktøj eller våben til jagt for selv om at en sænkning af hagl hastigheden helt sikkert kunne gøre den mere præcis fjerner det jo også samtidigt en hel del af ideen bag at købe sådan et stykke legetøj til at starte med :biggrin:
Du kan jo kalde det hvad du vil, men det er kun præcise våben der er interessante :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Mito » 24. jul 2018, 18:55

Niels skrev:
24. jul 2018, 18:39
Mito skrev:
24. jul 2018, 13:39
Tak for alle input.

I bund og grund er det vel bare at et Hatsan Hercules er mere et drengerøvlegetøj end et seriøst hobbyværktøj eller våben til jagt for selv om at en sænkning af hagl hastigheden helt sikkert kunne gøre den mere præcis fjerner det jo også samtidigt en hel del af ideen bag at købe sådan et stykke legetøj til at starte med :biggrin:
Du kan jo kalde det hvad du vil, men det er kun præcise våben der er interessante :mrgreen:
Jeg er helt enig, og jeg ville ønske at de havde samme mening hos Hatsan for der er jo ikke meget ved at købe noget med en mundingshastighed på 396m/s som for at kunne ramme skal laves om så den kun skyder 300m/s :wall:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Timber » 24. jul 2018, 18:57

Mito skrev:
24. jul 2018, 18:55
Niels skrev:
24. jul 2018, 18:39
Mito skrev:
24. jul 2018, 13:39
Tak for alle input.

I bund og grund er det vel bare at et Hatsan Hercules er mere et drengerøvlegetøj end et seriøst hobbyværktøj eller våben til jagt for selv om at en sænkning af hagl hastigheden helt sikkert kunne gøre den mere præcis fjerner det jo også samtidigt en hel del af ideen bag at købe sådan et stykke legetøj til at starte med :biggrin:
Du kan jo kalde det hvad du vil, men det er kun præcise våben der er interessante :mrgreen:
Jeg er helt enig, og jeg ville ønske at de havde samme mening hos Hatsan for der er jo ikke meget ved at købe noget med en mundingshastighed på 396m/s som for at kunne ramme skal laves om så den kun skyder 300m/s :wall:
Det er nok fordi hastighed sælger.. :blink:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Niels » 24. jul 2018, 20:00

Mito skrev:
24. jul 2018, 18:55
Niels skrev:
24. jul 2018, 18:39
Mito skrev:
24. jul 2018, 13:39
Tak for alle input.

I bund og grund er det vel bare at et Hatsan Hercules er mere et drengerøvlegetøj end et seriøst hobbyværktøj eller våben til jagt for selv om at en sænkning af hagl hastigheden helt sikkert kunne gøre den mere præcis fjerner det jo også samtidigt en hel del af ideen bag at købe sådan et stykke legetøj til at starte med :biggrin:
Du kan jo kalde det hvad du vil, men det er kun præcise våben der er interessante :mrgreen:
Jeg er helt enig, og jeg ville ønske at de havde samme mening hos Hatsan for der er jo ikke meget ved at købe noget med en mundingshastighed på 396m/s som for at kunne ramme skal laves om så den kun skyder 300m/s :wall:
Du kan jo vende den lidt rundt - they made it, we made it better !

Men mere seriøst - 21 grains 4.5 mm piledriver med 270 m/Sek - det er altså ikke noget man skal gå rundt og få i øjnene. Det er ikke bare for sjov.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Sort » 27. jul 2018, 23:35

Niels skrev:
24. jul 2018, 20:00
Men mere seriøst - 21 grains 4.5 mm piledriver med 270 m/Sek - det er altså ikke noget man skal gå rundt og få i øjnene. Det er ikke bare for sjov.
Det er faktisk på den gode side af hvad de fleste .22 luftvåben leverer. Men jeg skal også lige se det ske i virkeligheden.

Hastigheden alene er jo værdiløs uden masseangivelse, men det ved hverken drengerøve eller hatsans marketingafdeling
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Happy » 28. jul 2018, 00:15

Sort skrev:
27. jul 2018, 23:35

Det er faktisk på den gode side af hvad de fleste .22 luftvåben leverer. Men jeg skal også lige se det ske i virkeligheden.

Hastigheden alene er jo værdiløs uden masseangivelse, men det ved hverken drengerøve eller hatsans marketingafdeling
Hej Sort :smile: Nu er den faktiske fabriks mundings-hastighed på de fleste Hatsan-Modeller (mig bekendt) omkring 300 m/s - så undskyld mig Sort.... det som, at du skriver vedr. Hatsan`s marketings-afd - er noget vrøvl - og udtalt mod bedre viden ! (som at jeg ser på det personligt.).

Jeg ved, at Du har et relativt godt våben-kendskab og en relativ stor våben-viden - udfra hvad at jeg nu har læst - af hvad som at du nu har skrevet om og vedr. luft-våben - så drop evt. personlige Mærke-fordomme.....

De fleste Hatsan modeller skyder ud fra fabriks-data 305 m/s - og med brug af hagl med en formåls-tjenelig vægt - kan man udemærket skyde relativ fin præcisions skydning med de fleste Hatsan modeller.

Hvad at man kan bruge de her max-hastigheds (overdreven hastighed) luftvåben til (med succes) og hygge sig med - dette skal jeg gerne vende tilbage til ved senere lejlighed. At disse våben IKKE er det oplagte valg til f.eks. flue-skydning på større afstand - DETTE ved alle IKKE Drengerøve godt... og såmænd også de fleste Drengerøve ! Med venlig hilsen Happy :smile:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Niels » 28. jul 2018, 03:57

Sort skrev:
27. jul 2018, 23:35
Niels skrev:
24. jul 2018, 20:00
Men mere seriøst - 21 grains 4.5 mm piledriver med 270 m/Sek - det er altså ikke noget man skal gå rundt og få i øjnene. Det er ikke bare for sjov.
Det er faktisk på den gode side af hvad de fleste .22 luftvåben leverer. Men jeg skal også lige se det ske i virkeligheden.
Du er velkommen til at komme forbi og trykke på knappen ;)
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Sort » 28. jul 2018, 12:27

Happy skrev:
28. jul 2018, 00:15
Sort skrev:
27. jul 2018, 23:35

Det er faktisk på den gode side af hvad de fleste .22 luftvåben leverer. Men jeg skal også lige se det ske i virkeligheden.

Hastigheden alene er jo værdiløs uden masseangivelse, men det ved hverken drengerøve eller hatsans marketingafdeling
Hej Sort :smile: Nu er den faktiske fabriks mundings-hastighed på de fleste Hatsan-Modeller (mig bekendt) omkring 300 m/s - så undskyld mig Sort.... det som, at du skriver vedr. Hatsan`s marketings-afd - er noget vrøvl - og udtalt mod bedre viden ! (som at jeg ser på det personligt.).

Jeg ved, at Du har et relativt godt våben-kendskab og en relativ stor våben-viden - udfra hvad at jeg nu har læst - af hvad som at du nu har skrevet om og vedr. luft-våben - så drop evt. personlige Mærke-fordomme.....

De fleste Hatsan modeller skyder ud fra fabriks-data 305 m/s - og med brug af hagl med en formåls-tjenelig vægt - kan man udemærket skyde relativ fin præcisions skydning med de fleste Hatsan modeller.

Hvad at man kan bruge de her max-hastigheds (overdreven hastighed) luftvåben til (med succes) og hygge sig med - dette skal jeg gerne vende tilbage til ved senere lejlighed. At disse våben IKKE er det oplagte valg til f.eks. flue-skydning på større afstand - DETTE ved alle IKKE Drengerøve godt... og såmænd også de fleste Drengerøve ! Med venlig hilsen Happy :smile:
sidst jeg havde en hatsan at teste på selv lå den nærmere 290 end 305, men begge dele kan nu nok også gå an. 385 derimod er bare fjollet og skal bekæmpes med tungere hagl med det samme geværet kommer ud af indpakningen.
Hvilket så igen betyder at marketing skulle have påtrykt hastighed eller energi med hagl i fornuftige vægtklasser.

Daystate opgiver jo heller ikke hastighed med 16 grains hagl for deres modeller beregnet til .22 solids. Det er faktisk forskellen imellem de mærker der normalt anerkendes hhv dem folk lige skal se an før de ved hvad vej tommelen vender.
Jeg har skrevet pæne ting om hatsan, relativt jævnligt men deres 125 og 150 modeller skulle de have lov at æde. Nåja og der har været lidt med kvalitetskontrollen, men der skal man jo op og give det dobbelte for våben, hvor den slags generelt ikke sker.

Jeg var ikke lige klar over at Niels selv havde skudt med piledriver i en hercules og antog derfor at det var en hurtig omregning af energien, men det lyder jo som en ret god løsning.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Mito » 28. jul 2018, 15:26

Jeg går ud fra at det er den her eller noget lignende som skal bruges til at reducerer lufttrykket og samtidigt bliver min Hercules vel også mere ”sparsommelig” med luften?

Men er der nogen der ved om jeg skal bruge 1 eller 2 regulatorer fordi der er 2 lufttanke?

http://www.altaros.cz/en/hatsan/72-hats ... n_model-eu

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad er den generelle Hatsan kvalitet og specielt på en model Hercules?

Indlæg af Sort » 28. jul 2018, 16:00

En er nok, den tager kun luft til ventilen fra den ene, den anden sidder bare så den er koblet sammen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar