Bedste luftpistol til børn

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Thoett » 4. sep 2018, 06:55

Hej alle sammen

Jeg har 2 drenge på 8år og 11år jeg har intruduseret for pistol skydning og det har fanget dem, men vi vil godt have en luftpistol de kan skyde/øve med her hjemme....

Det skal ikke være de dyreste modeller her i starten, jeg har set på følgende modeller

https://www.gunpit.dk/shop/gamo-p-900-igt-351p.html

https://www.iversen-import.dk/gamo-luft ... -saet.html

https://www.gunpit.dk/shop/baikal-mp-53m-435p.html

Nogen der har kendskab til modellerne der kan komme med for og imod...
Hilsen Thoett

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Kleth » 4. sep 2018, 08:53

Jeg må tilstå at jeg p.t. ikke har en luftpistol og skulle jeg købe en til ungerne og jeg, blev det nok en Weihrauch HW40 eller HW45 der er flere brugere af HW luftpistoler her inde, måske en af dem vil skrive lidt . . .

Der er et review af den Bear Grylls Survival pistol/ Gamo P900 på Pyramidair så de to Gamo modeller er tilsyneladende ens, så der ville jeg tage den billigste.
https://www.pyramydair.com/blog/2014/07 ... ol-part-1/

Baikal MP 53 får et blandet review, men Pyramydair' kunder er rimeligt tilfredse med dem
http://pelletgunreviews.blogspot.com/20 ... l-53m.html

Til børn skulle jeg mene at størrelsen i hånden og aftrækket er det vigtigste, jeg købte et lidt mindre luftgvær (Diana) med et godt aftræk til at skyde med mine drenge, men det er også rigtigt fint til mig om end lidt kort i bagskæftet.
Jeg havde selv et par .177 pistoler for en del år siden en "The Gat" og en Gamo med trækstang, den havde elendig præcision og gav mig pænt mange slag over fingrene når stempelstangen ikke gik i lås med aftrækket, hvad der var ofte når aftrækket ikke var skruet hårdt til. Fælles for begge pistoler var dårligt aftræk og elendig præcision :wall: det afholdt mig i en del år fra luftskydning da jeg blev træt af ikke at kunne ramme.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 333
Tilmeldt: 22. sep 2008, 18:52
Geografisk sted: København
Been thanked: 21 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af ARD » 4. sep 2018, 09:18

Da jeg var ung købte min far en fjeder pistol som jeg aldrig blev glad for. Senere købte jeg selv en rekylfri Gamo som jeg blev rigtig glad for så jeg kan anbefale: Weihrauch HW40 eller Zoraki HP-01 eller Gamo Compact
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/13347
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/23264
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/13460

Hvis du har råd til det kan du evt kigge på Steyr LP50, lækkert aftræk og 5 skuds magasin halvauto
http://www.skyttebutik.dk/Produkter/Spo ... reb-007677

Weihrauch HW45 er alt for svær at spænde for en ung knægt og vibrationerne i den gør den upræcis (det gælder alle fjeder pistoler).

Mvh. Alex

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af PSindrup » 4. sep 2018, 10:29

Har du overvejet en hardball pistol - en med blowback, så aftrækket bliver lækkert og let?
Så slipper ungerne for det relativt hårde (og "fingerfarlige") arbejde med at (knæk)lade.

Peter
Senest rettet af PSindrup 4. sep 2018, 12:46, rettet i alt 1 gang.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af ReneKJ » 4. sep 2018, 11:15

Det er måske meget godt at ungerne ikke selv kan lade, det sikrer at man altid har kontrol over processen.

Jeg har en hw40, og rent skydemæssigt vil jeg sige at den er børnevenlig.
Den er meget præcis, har gode sigtemidler med fiberoptik og en let aftrækker.
Men at lade den kræver nogen kræfter, og den kan godt bide hvis man ikke passer på pølsefingrene.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Happy » 4. sep 2018, 11:38

:smile: Hej - jeg vil personligt helt klart sige, at du skal gå efter - en Weihrauch HW 40 - da at denne ikke er nævneværdigt dyre (i normal-pris) end Gamo pistolerne (de nævnte). Efter min personlige mening er HW 40, af en betragteligt bedre kvalitet, som betyder, at de kan "vokse" med pistolen - og ha både sjov - og en mere seriøs udvikling - af deres skydning med denne end de nævnte Gamo-modeller ! (jeg har selv både bla Gamo Compact og HW 40 - samt mange andre - Gamo er sådan set ok, Weihrauch er bare "mere for pengene"/bedre værdi - for næsten de samme penge). LP 50 er efter min personlige mening "overkill" som begynder/børne-pistol, men en fremragende klub/konkurrence-pistol. Mvh Happy - smid evt et red-dot sigte - på en HW 40 - det har både jeg og venner haft stor succes med til børnene - og lad pistolen for dem i starten.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af PSindrup » 4. sep 2018, 12:49

Happy skrev:
4. sep 2018, 11:38
smid evt et red-dot sigte - på en HW 40 - det har både jeg og venner haft stor succes med til børnene - og lad pistolen for dem i starten.
:goodpost:

JA, det er langt, LANGT nemmere for poderne at sigte med et rødpunktssigte.
Ikke noget med at skulle få forreste og bagerste sigtemiddel til at passe sammen. Bare "peg med den røde plet" :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Kleth » 4. sep 2018, 12:57

Happy skrev:
4. sep 2018, 11:38
- smid evt et red-dot sigte - på en HW 40 - det har både jeg og venner haft stor succes med til børnene - og lad pistolen for dem i starten.
Det har vi også gjort med vores Diana 240, der sidder et Bushnell Trophy 1x28 rødpunktssigte på; så er der heller ingen problemer med øjenafstand og parallax. Til pistol vil et åbent holo/red dot sigte nok være bedre og lettere. Jeg lader også for dem for at de ikke skal få noget i klemme eller få en på skallen af piben.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Thoett » 4. sep 2018, 15:54

Mange tak for alle jeres input, jeg ser lidt mere på HW-40
Hilsen Thoett

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Sommerglad » 4. sep 2018, 17:53

Jeg har også en HW40 som jeg er MEGET glad for. Eneste problem i forhold til en 8-11 årig vil være at lade den. Det ene pump kræver kræfter selvom man holder rigtigt.
Så længe du (naturligvis) er til stede er det ikke noget problem :smile: - Skulle poderne få gode (alene) idéer så er der basis for nogle flotte klemmelus.

Jeg har sat et "Kina-rødpunkt" på min med overraskende godt resultat: 75 kr. og på 10m (med anlæg) skyder den lige op med mit HW30.
Samlet vægt med rødpunkt er ca. 995 gram = Lettere end en Zoraki (som til gengæld er lettere at lade med 1 pump)

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Kode1303 » 4. sep 2018, 17:56

Ikke for at være en party pooper, men børn må vist slet ikke skyde med luftvåben. Jeg kan se, at spørgsmålet er debateret her i NVF, men nedenstående uddrag er vist ikke til at tage fejl af. ☹️
Jeg vil også gerne skyde med mine unger, men tør ikke rigtig.
Justitsministeriet skrev:Personer under 18 år skal have en tilladelse fra politiet, et jagttegn eller en våbenpåtegning for at indføre, erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, samt dele og ammunition hertil. Dette gælder uanset, hvilken kaliber luft- og fjedervåbnet har.
Hele loveteksten: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... edervaaben
Make mine a carbine.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Timber » 4. sep 2018, 18:32

Jeg kender ikke Baikalen, men de to Gamoer er noget knold, specielt til børn. Aftrækket er megahårdt, og kan som jeg husker det, ikke justeres... Og så er det noget plastik diller daller...

Gå efter HW40'eren. Det giver helt sikkert mere glæde.. Også til farmand.. :blink: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af PSindrup » 4. sep 2018, 20:14

Kode1303 skrev:
4. sep 2018, 17:56
Ikke for at være en party pooper, men børn må vist slet ikke skyde med luftvåben. Jeg kan se, at spørgsmålet er debateret her i NVF, men nedenstående uddrag er vist ikke til at tage fejl af. ☹️
Jeg vil også gerne skyde med mine unger, men tør ikke rigtig.
Justitsministeriet skrev:Personer under 18 år skal have en tilladelse fra politiet, et jagttegn eller en våbenpåtegning for at indføre, erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, samt dele og ammunition hertil. Dette gælder uanset, hvilken kaliber luft- og fjedervåbnet har.
Hele loveteksten: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... edervaaben
Alene ja.

Sammen med en ansvarlig voksen er jeg sikker på at det nok skal gå alt sammen. :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Sort » 4. sep 2018, 20:17

PSindrup skrev:
4. sep 2018, 20:14
Kode1303 skrev:
4. sep 2018, 17:56
Ikke for at være en party pooper, men børn må vist slet ikke skyde med luftvåben. Jeg kan se, at spørgsmålet er debateret her i NVF, men nedenstående uddrag er vist ikke til at tage fejl af. ☹️
Jeg vil også gerne skyde med mine unger, men tør ikke rigtig.
Justitsministeriet skrev:Personer under 18 år skal have en tilladelse fra politiet, et jagttegn eller en våbenpåtegning for at indføre, erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, samt dele og ammunition hertil. Dette gælder uanset, hvilken kaliber luft- og fjedervåbnet har.
Hele loveteksten: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... edervaaben
Alene ja.

Sammen med en ansvarlig voksen er jeg sikker på at det nok skal gå alt sammen. :thumbup:

Peter
Frem for alt er man jo uskyldig indtil det modsatte er bevist.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Refraktorius » 4. sep 2018, 20:21

Sommerglad skrev:
4. sep 2018, 17:53
.... Skulle poderne få gode (alene) idéer så er der basis for nogle flotte klemmelus....
Uha! Jeg husker tydeligt hvordan min Gamo PR-15 (jeg har den endnu, de var skruet rigtigt godt sammen dengang) kunne bide i maveskindet når alle kræfterne skulle bruges på at lukke den sammen.



(og der er intet problem i at lade børn skyde sammen med en ansvarlig voksen. De må bare ikke fjolle rundt med luftgeværer alene)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Refraktorius » 4. sep 2018, 20:52

Kleth skrev:
4. sep 2018, 08:53
..."The Gat" ...
Sådan en ligger der også i mine gemmer.
Jeg er enig i, at den er ret elendig, men som proppistol er den god underholdning!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bedste luftpistol til børn

Indlæg af Kleth » 4. sep 2018, 21:51

Refraktorius skrev:
4. sep 2018, 20:21
(og der er intet problem i at lade børn skyde sammen med en ansvarlig voksen. De må bare ikke fjolle rundt med luftgeværer alene)
Mine børn kunne godt skyde alene, det har jeg dresseret dem godt nok til når det gælder våben - og det kunne dine og mange andre børn også. Udfordringen ligger i at ikke alle forældre har tilstrækkelig ballast til at oplære deres børn heller ikke m.h.t. Våben ....... så efter typisk Dansk distribution af ansvar bliver tilgangen at fjerne ansvar og dermed at begrænse almenhedens muligheder.
Det er bl.a. derfor jeg er i gang med en riffelinstruktøruddannelse med DJ for så kan mine drenge uden tvivlsspørgsmål komme til at skyde på skydebanen, dog ikke med vores luftgevær men med .22lr, .223Rem og .308Win :rock: Riffeludvalget i vores forening taler også om at vi vil arrangere en juniorjæger-skydedag på vores riffelbane :DancingBanana: Mine drenge må meget gerne skyde på vores bane med riffelinstruktørene, og jeg vil gerne selv skyde sammen med dem :smile:

I øvrigt er teksten fra JM et sammenkog og dermed én udlægning af loven og ikke den ufejlbarlige sandhed og jeg tilslutter mig at børn skal skyde med en ansvarlig voksen! :goodpost:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar