Nulstil af kikkertsigte

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
MrSkytte33
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21. okt 2018, 11:34
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af MrSkytte33 » 26. okt 2018, 21:07

Hey har lige købt et brugt kikkertsigte men har svært ved at finde ud af hvor det er nulstille så jeg kan skyde det ind for det skyder meget ved siden af håber i kan hjælpe
Vedhæftede filer
IMG_20181026_210107.jpg
Kikkertsigte
IMG_20181026_210128.jpg
Geværet

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 26. okt 2018, 21:13

Jeg vil gætte på, at din faste sigtemidler er bedre, men du skal egentlig bare dreje på knapperne, til skuddet passer. Prøv i enten højden eller sideværts først, ikke begge samtidig, hvis det forvirrer dig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Timber » 26. okt 2018, 21:17

Har du drejet det rigtigt? Ved ikke om det er billedet der snyder, men det ser ud som om at højdejusteringen er på siden, og sidejusteringen er opad.. Det skal være omvendt..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 26. okt 2018, 21:22

:inspect:
Interessant montage.

Helt ærligt, og med dybeste respekt for budgetløsninger, så tror jeg altså du vil være bedre stillet med en optik og montage, der er nogle niveauer dyrere/bedre, så du ikke ender med at bruge en farlig masse tid og frustrationer. Jeg tvivler på, at det nogensinde bliver rigtig godt, uanset hvad geværet kan præstere. Hvad er det for øvrigt for en skyder?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Langenge » 26. okt 2018, 21:35

Flå den kikkert og montage af igen. Hurtigst muligt :smile:
Din skyder ser ud til at have en del barreldrop (piben peger nedad). Ikke at det betyder at det er en dårlig skyder, men bare at det er svært at få skudt en kikkert ind, uden nogle tips og tricks.
Skyder den fint og konsistent nok uden kikkert?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 26. okt 2018, 21:36

Velkommen tilbage! :Hug:
Du har været savnet :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Langenge » 26. okt 2018, 21:50

C-X skrev:
26. okt 2018, 21:22
….....Hvad er det for øvrigt for en skyder?
Det ligner en Diana...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Langenge » 26. okt 2018, 21:52

C-X skrev:
26. okt 2018, 21:36
Velkommen tilbage! :Hug:
Du har været savnet :biggrin:
:smile: :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Timber » 26. okt 2018, 21:56

Langenge skrev:
26. okt 2018, 21:50
C-X skrev:
26. okt 2018, 21:22
….....Hvad er det for øvrigt for en skyder?
Det ligner en Diana...
Det er nævnt et andet sted, at det er en Max Ranger..

https://www.silvan.dk/max-ranger-luftge ... 60-1622244

Men det ligner så kikkertsigtet herfra..

https://www.silvan.dk/max-ranger-luftge ... 60-5780293
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

MrSkytte33
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21. okt 2018, 11:34
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af MrSkytte33 » 26. okt 2018, 22:30

Okay tak alle sammen så i mener at jeg ikke ville ku få et kikkertsigte på da løbet peger ned ad så må der jo bare skaffet et nyt da jeg vil op og skyde på en længer afstand

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 26. okt 2018, 22:38

Behold den uden optik, til plink, og køb den her: viewtopic.php?f=73&t=74909 og et stykke anstændig optik - så er det ikke længere geværet der er den begrænsende faktor!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Langenge » 26. okt 2018, 22:41

MrSkytte33 skrev:
26. okt 2018, 22:30
Okay tak alle sammen så i mener at jeg ikke ville ku få et kikkertsigte på da løbet peger ned ad så må der jo bare skaffet et nyt da jeg vil op og skyde på en længer afstand
Først skal vi nok have afklaret, om den skyder præcist og konsistent uden kikkert...
Min egen 4,5 med voldsomt barreldrop, rammer fint på 50 meter, uden kikkert. (tro jeg faktisk både Radis og Timber kan bevidne)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Timber » 26. okt 2018, 22:47

Langenge skrev:
26. okt 2018, 22:41
MrSkytte33 skrev:
26. okt 2018, 22:30
Okay tak alle sammen så i mener at jeg ikke ville ku få et kikkertsigte på da løbet peger ned ad så må der jo bare skaffet et nyt da jeg vil op og skyde på en længer afstand
Først skal vi nok have afklaret, om den skyder præcist og konsistent uden kikkert...
Min egen 4,5 med voldsomt barreldrop, rammer fint på 50 meter, uden kikkert. (tro jeg faktisk både Radis og Timber kan bevidne)
Yup, den skriver jeg gerne under på... :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Timber » 26. okt 2018, 22:53

Forøvrigt kan jeg se du kommer fra Vordingborg.. Omend det måske ikke er gåafstand fra hvor jeg bor, så er det i hvert fald ikke voldsomt langt i bil..

Jeg kan måske overtales til at komme en tur forbi, og kigge på tingene med fingrene.. Det kan jo være der kan trylles lidt...

Hvor sådan ca. i/omkring Vordingborg bor du.. Bare smid en PB med evt adresse.. :smile:

Jeg er så godt nok ikke hjemme hele dagen i morgen, men måske et par timer søndag kan gøre tricket, hvis du vil i gang med at skyde..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

MrSkytte33
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21. okt 2018, 11:34
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af MrSkytte33 » 27. okt 2018, 15:20

Så flotte jeg mig lige og købte det her til 900 hos hubertushuset i Ringsted det er et lækkert et men nøj det er svært at indstille syntes jeg ellers er det bare mig nogle tips
Vedhæftede filer
15406462592242160201664541595128.jpg
Nyt kikkertsigte
15406462803805682086445495697783.jpg
Nyt kikkertsigte

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 27. okt 2018, 20:35

Hmm... hvis du gjorde dem opmærksom på, at du ville have et kikkertsigte til et luftgevær, så vil jeg sige, at du er blevet vildledt. Det skal nok kunne holde til strabadserne, men du kan ikke indstille parallaksen, på kort afstand, og dermed få både trådkors og mål til at stå skarpt samtidig.

Kikkertsigter med indstillelig parallakse betegnes ofte med AO (Adjustable Objective - du drejer yderst på objektiv linsen) eller SF (Side Focus - en drejeknap på venstre side). Til de samme rare penge kunne du have fået den langt mere velegnede Nikko Stirling Gold Crown Airking 4-12x42 AO, hos f.eks. Schneider.

Samtidig kan Langenge have en pointe i, at dit luftgevær måske har så meget barrel-drop, at du ikke kommer til at kunne skyde med optik på det. Det er lidt svært at se på billedet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MrSkytte33
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21. okt 2018, 11:34
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af MrSkytte33 » 27. okt 2018, 21:50

Okay da jeg var der oppe hade jeg geværet med så de kunne se det og finde et sigte til mig var ellers taget op for at købe et andet men det hade de ikke hjemme men jeg må nok bare ud og købe et andet :biggrin:

MrSkytte33
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21. okt 2018, 11:34
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af MrSkytte33 » 27. okt 2018, 21:54

men det sigte jeg har købt kan vel godt komme til at virke på et andet gevær vel ??? :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 27. okt 2018, 21:58

Jo, bestemt, men du må lige selv vurdere hvilke skudafstande du kan få trådkorset til at stå skarpt på, samtidig med dit mål, så du har en indikation om, hvad du kan bruge det til. Mountmaster serien er den allerbilligste, men sigtet kan formentlig gøre tjeneste på en salonriffel.

Desværre virker det ofte til, at våbenhandlere har en yderst begrænset viden om luftvåben, hvilket denne sag også tyder på er tilfældet.

Inden du nu brænder flere ærgelige penge af, så prøv at væbne dig med tålmodighed og så tag imod Timbers tilbud om hjælp. Møn er pæn på alle tider af året :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Sort » 27. okt 2018, 22:07

Nå men udover kikkertvalg og div andre påstande, så skal du grundlæggende have kikkerten til at pege mere nedaf før du skruer på den.

Det gøres typisk ved at lægge "shims" under kikkertrøret i montagen. Dvs lade montagen sidde på geværet og putte små stykker et eller andet under kikkerten bagtil på geværet.

Med det barreldrop skal vi nok op i to-tre strimler coladåse, traditionelt bruger man noget der ikke ruster eller samler fugt, fra vokspapir over plastposer og så coladåser eller foliebakker i den grove ende.

Nogle strimler coladåse under kikkerten bagtil og evt ca den halve mængde ovenpå fortil, indtil den peger nogenlunde parallelt med piben.

Her hjælper det at lægge/spænde riflen fast og skyde, så man kan se hvor i sigtebilledet hullet kommer. Det bliver ikke helt nøjagtigt med fastspændt fjederbøsse, men skulle være nok til at komme "on paper".

Når kikkerten er shimmet op og spændt fast så, du kan se skudhullet et sted i sigtebilledet, klikker du egentligt bare til kryds og hul er samme sted.

Fordi det er en fjederbøsse, skal du lige efterprøve indskydningen med geværet i håndholdt stand (evt støttepude under forskæftet) Lidt efter vibrationer og spræl i geværet skal du så klikke det sidste på kikkerten, men det burde være relativt få klik derfra.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Flagg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 19. dec 2005, 21:24
Interesser: 4.5 mm. Plinking.
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 34 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Flagg » 27. okt 2018, 22:14


MrSkytte33
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21. okt 2018, 11:34
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af MrSkytte33 » 27. okt 2018, 22:18

Ja sort det lyder ikke dumt og c-x har skrevet til timber privat venter bare på svar :P

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af Timber » 28. okt 2018, 19:06

Så fik jeg lige vendt Vordingborg og omegn... :fun:

Omend det vist gik lidt mere op i snak og kaffe(kagen fik jeg med hjem, da den lige skulle bages færdig), så håber jeg da at OP fik lidt ud af det..

Vi fik da vendt lidt skydestillinger og hagltyper, samt kikkerter..

Nu havde han jo også købt et yderst fint sæt i mellemtiden, i forhold til udgangspunktet.. Og skydningen fejlede da heller ikke noget træning ikke kan klare..

Men det er dælme skræmmende med det skrammel der sælges derude.. Kastede et blik gennem den kikkert der sad på startgeværet.. Hold da magle siger jeg bare.. Korset var totalt ud af kurs, og er vist bedre tjent til knægtens legetøjsgevær.. Kan godt forstå OP var en smule frustreret..

Men nu er han i hvert fald godt kørende må man sige...

Så må vi se at finde en dag hvor vi kan komme ud på distancen som lovet.. :blink: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

MrSkytte33
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21. okt 2018, 11:34
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nulstil af kikkertsigte

Indlæg af MrSkytte33 » 28. okt 2018, 22:33

Ja det var super hyggeligt og ja vi skal ud at skyde så der kan blive brugt en masse hagl og tid og onsdag stå den på skydning i klubben så må vi se hvordan det gå med det nye set up jeg klager ikke over de skud vi fik sat i skiven og mange tak fordi du gad kigge forbi til kaffe og snak og lidt skydning

Besvar