Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Kleth » 7. dec 2018, 22:39

Knudsen Peter skrev:
7. dec 2018, 21:44
Hvorfor er der egentlig så mange der har noget imod gamo ?
Det har måske noget med et relativt stort antal tråde om udfordringer med Gamo luftgeværer og et antal frustrerede brugere. Nogen gange har en ny kikkert og/eller montage kunne afhjælpe problemet eller dele her af, andre gange har der skulle ekstra tunge hagl til og andre gange har vi ikke hørt yderligere...... og nogle gange dukker der salgstråde op med næsten nye og billige Gamo luftrifler.
Mange Gamo luftrifler blev eller bliver solgt på at være hårdtskydende, hvad de vist også er, men det kommer med en pris og en del brugere har oplevet “knald hårde forbiere”, kikkerter som faldt af, kikkerter der gik i stykker m.v. og de fleste hagl flyver ikke ret godt ved super-eller trans-soniske hastigheder.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Knudsen Peter
Banned
Banned
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. nov 2018, 20:45
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Møldrup
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Knudsen Peter » 7. dec 2018, 22:44

Jeg er ikke nogen stor skytte eller nogen professor inden for det her emne, jeg spørger bare fordi at jeg har fået 3 gamo og har været super tilfreds med dem, hvilke mærker mener i der bare spiller

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af LJ » 7. dec 2018, 22:49

Knudsen Peter skrev:
7. dec 2018, 21:44
Hvorfor er der egentlig så mange der har noget imod gamo ?
De har enkelte modeller der er nogenlunde men man skal se sig for.
De nye med SAT aftræk er blevet bedre og deres gasram modeller er også rimelige (Jeg har en) men man må ikke tro de er på niveau med Weihrauch, Diana, Air Arms m.fl.
:smile:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Timber » 7. dec 2018, 22:53

Knudsen Peter skrev:
7. dec 2018, 22:44
Jeg er ikke nogen stor skytte eller nogen professor inden for det her emne, jeg spørger bare fordi at jeg har fået 3 gamo og har været super tilfreds med dem, hvilke mærker mener i der bare spiller
M.h.t Gamo og deres ry, så var de en overgang rigtig gode til at føre sig from som poppen af toppen, uden rigtig at kunne leve op til det...

Bevares, man kunne være heldig at få fat i en skyder der duede, men der var også mange nitter.. Jeg kan ikke huske de specifikke modeller, da det lader til at Gamo producerer nogle nye modeller med gammelt indmad, løbende..

Hvad mærker angår, går man sjældent galt i byen med tysk eller engelsk mekanik.. Det er geværer der holder ens egen og børns tid ud. Ja selv børnebørnene kan få glæde af dem..

Så vi snakker f.eks. Weihrauch, Diana, Daystate, Air Arms, og svenske FX...

Det er i hvert fald geværer der har bevist at de duer.. Og ja, det er i den lidt dyrere ende, men skydeoplevelsen er også bare så meget bedre..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Knudsen Peter
Banned
Banned
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. nov 2018, 20:45
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Møldrup
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Knudsen Peter » 7. dec 2018, 23:00


Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Timber » 7. dec 2018, 23:05

Knudsen Peter skrev:
7. dec 2018, 23:00
Er det sådan noget her i mener

https://www.dba.dk/andet-weihrauch-hw80 ... 050477776/
En HW80'er er et voksengevær.. Hvis junior skal være med, så taber han hurtigt pusten...

Så skal man køre et kompromis med en HW50'er... Den er sådan, sjovt nok, midt mellem en HW30'er og en HW80'er størrelsesmæssigt. Og den kan junior også skyde med, uden at blive for træt i armene..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Knudsen Peter
Banned
Banned
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. nov 2018, 20:45
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Møldrup
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Knudsen Peter » 7. dec 2018, 23:10

Den var tiltænkt mig selv, men er den okay og hvad med pris

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af ESAF » 7. dec 2018, 23:16

Jeg begyndte at skyde som 7-årig, med et ældre Diana mod. 23.
Det er nok ikke creme de la creme indenfor aftræk, ergonomisk skæfte og fanden og hans pumpestok, men det er et smukt, klassisk, veludført luftgevær som passer perfekt til en 8-årig.
Jeg har geværet endnu og er meget glad for det, omend jeg i dag kun gider skyde med krudt.

Det har uendelige mængder pap, blikdåser, småfugle, haglpatronhylstre, plastiksoldater, hundepropper og andet godt på samvittigheden og har absolut ikke afholdt mig fra at blive jæger, sportsskytte og samler som voksen.
Og så er tredje generation også opflasket med det, hvoraf den yngste er blevet lempet godt videre til .22lr.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Timber » 7. dec 2018, 23:17

Knudsen Peter skrev:
7. dec 2018, 23:10
Den var tiltænkt mig selv, men er den okay og hvad med pris
Det er lidt svært at bedømme standen på billedet, men hvis der ikke umiddelbart er noget der rasler, og det ellers ser nogenlunde ordentlig ud, ville jeg ikke have nogen problemer med at købe det...

Dog synes jeg måske prisen er lidt til den spidse ende, men det kommer selvfølgelig også an på kikkerten, som jeg desværre ikke kender..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 425
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 71 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Topgun43 » 10. dec 2018, 17:54

Diana 23 er det rigtige til en 8-årig. Den skyder ikke voldsomt hårdt, og derfor kan han formentlig selv knække den. Aftrækket er ganske vist lidt hårdt, men han skal bare lære at trække blødt af, ikke i et ryk.
Dianaen holder næsten evigt, den skyder rimeligt præcist, og en 23 kan man finde rundtomkring på nettet til meget rimelige priser. Jeg begyndte selv med den og solgte den 60 år senere, så jeg ved, hvad jeg taler om.
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af ESAF » 10. dec 2018, 18:35

HansOtto skrev:
10. dec 2018, 17:54
Diana 23 er det rigtige til en 8-årig. Den skyder ikke voldsomt hårdt, og derfor kan han formentlig selv knække den. Aftrækket er ganske vist lidt hårdt, men han skal bare lære at trække blødt af, ikke i et ryk.
Dianaen holder næsten evigt, den skyder rimeligt præcist, og en 23 kan man finde rundtomkring på nettet til meget rimelige priser. Jeg begyndte selv med den og solgte den 60 år senere, så jeg ved, hvad jeg taler om.
Helt enig.
Som nævnt ovenfor startede jeg selv med den som 7-årig og kunne sagtens knække den.
For et par år siden renoverede jeg den og den er som ny. Min far købte den fra ny i midten af 60erne.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af ESAF » 10. dec 2018, 20:44

Det ser sådan ud, som Hans Otto er inde på burde det være til at finde til en overkommelig pris, eventuelt i Tyskland :)
Vedhæftede filer
B7141208-396B-404B-8CD2-6164E96AB2BE.jpeg
61BD5BDD-46D2-4E27-9DB5-2D3BD777232A.jpeg
8B4D1E9A-564D-4750-B08B-AD7E8B52D882.jpeg
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Knudsen Peter
Banned
Banned
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. nov 2018, 20:45
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Møldrup
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Knudsen Peter » 10. dec 2018, 21:45

Det er super fint😊

JPetersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7. dec 2015, 16:34
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af JPetersen » 19. dec 2018, 21:09

Jeg har et Baikal IZH 61 som størstebarnet på 5 år skal lære at skyde med næste år. Kolben kan justeres i to længder. Når den er kortest passer den til en 5-årig og når den er længst ude passer den til mig (som er voksen :fun: ).

Eneste ulempe, som gør det en anelse børne-uegnet, er at det ikke har nogen sikring. Til gengæld er det superlet at spænde.

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af 686 » 20. dec 2018, 18:53

Endnu en stemme på HW30S. Perfekt til kælder, baghave eller hvor man normalt skyder med 4,5mm hagl. Det dur fra 6år til 90år.

Det er billigt og holder evigt.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Lars M. L. » 20. dec 2018, 21:27

Min søn på 10 år har de sidste par år skudt med Diana Eleven med kikkert, https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/30917

Mvh Lars

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Rigsby » 22. dec 2018, 16:00

Mine knægte startede begge da de var 3½ med deres bedstefars gamle Diana 1 og gik et par år efter videre til min gamle Diana 15, hold da lige maul en polemikpanik :fun: der var i børnehaven :moon: :eek: da den ældste fortalte at han havde sit eget rigtige gevær :numberone:


Den ældste skyder i dag (alder 8) gerne med min Tikka T3 TAC (223Rem) både med og uden dæmper, på trods af at længden er helt forkert til ham lander han faktisk 2-3 ud af 5 skud i skiven på 200M.

Mit råd er helt klart: Start dem så tidligt som overhovedet muligt, det bedste der kan ske er at de bliver fuldstændig fortrolige med skydevåben og i absolut værste fald gider de ikke skyde mere når tøserne melder sig på banen.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvilket Luftgevær til ung mand på 8 ?

Indlæg af Kølle » 2. jan 2019, 21:18

Mit barnebarn er 8 år og skyder med et HW50s med støtte og jeg lader det for ham men det er et dejligt gevær :smile:
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Besvar