Mand skudt i ryggen med luftgevær

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af SorenSD » 1. mar 2019, 17:33

C-X skrev:
1. mar 2019, 17:07

Det kommer vel an på hvilket scenarie du sætter op. Vælger du fjederbøsser, så er forskellen til at overse.

Eksempelvis:
Gun#1 leverer et .177 hagl på 10, 65 gr. med 270 m/s, hvilket giver 25,2 J V0 og 21 J V15_meter
Gun#2 leverer et .22 hagl på 14,66 gr. med 225 m/s, hvilket giver 24 J V0 og 19,7 J V15_meter

Med de forskelle der er indenfor samme produktmodeller, i forskellige kalibre, vil jeg, for fjederbøsser, kalde tallene repræsantative.
Jeg er helt på det rene med, at PCP rifler kan langt mere.

Desuagtet vil jeg give forhandleren ret i hans udtalelse. Du skal samtidig være opmærksom på, at .177 hagl kan have en højere sectional density, hvilket giver dybere penetration, og derfor kan være farligere.

Det er fint nok at kæmpe for fri luft, men når du kalder en andens persons ytringer for vås og kalder manden en tosse, så bør du have nogenlunde styr på detaljerne selv.
Nu var der her snak om en kraftig kvalitetsriffel, så jeg gik ud fra, at det er en PCP-riffel vi snakker om ?!

Der er der en ret stor forskel i anslagskraft - en .177 generere typisk omkring 24 Joule og en .22 omkring 40 Joule ! :smile:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af SorenSD » 1. mar 2019, 17:34

Igen så skærer de ALLE luftgevær i .177 og .22 over een kam :smile:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af Niels » 1. mar 2019, 18:43

Flugteren skrev:
1. mar 2019, 10:30

Det mest underlige er, at nogle mennesker vil så tage jagttegn for at kunne beholde deres "kraftige" 4.5 mm, og dermed få adgang til rigtige krudtvåben :freak:
Der er jo altså stadig nogen af os, der bare godt kan li at skyde med præcise luftrifler og pistoler - også selvom vi har jagttegn og SKV.
Det er der da ikke noget underligt i ?
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af Niels » 1. mar 2019, 18:58

C-X skrev:
1. mar 2019, 17:07


Desuagtet vil jeg give forhandleren ret i hans udtalelse. Du skal samtidig være opmærksom på, at .177 hagl kan have en højere sectional density, hvilket giver dybere penetration, og derfor kan være farligere.
Dether, det synes jeg godtnok ikke helt at du har ret i.

SD definerer også, sammen med tryk og løbslængde hvilken mundingsenergi og derigennem udgangshastighed man kan forvente at hente ud at en given løbslængde.

Det betyder også, at uanset kaliberen indenfor anstændighedens grænser, så kan du i optimerede systemer nogenlunde forvente samme tal på chronografen hvis SD og de øvrige forhold ellers er ens.

Da SD også er en faktor i gennemtrængningsevne, og i sammenligningen nødvendigvis må være ens -så holder teorien om fordelen for 4.5 ikke helt.

Et par gode eksempler, med tal på :

Jeg har et 4.5 mm gevær, det kan jeg godt lide at bruge runde kugler i. Jeg synes, at det er rigtigt rart at skyde med, når udgangshastigheden ligger på 270 m/Sek. - Jeg kan ikke, skyde igennem en 2" trykimprægneret fyrretræsplanke på 50 meters afstand.

Jeg har også et .45 / 11.45 mm gevær.
Det kan jeg også godt lide at skyde med runde kugler i. - så SD er sammenlignelig.
Jeg kan godt lide at skyde med geværet, når det er sat op til en udgangshastighed på 270 m/Sek.
Og jeg har overhovedet ingen problemer med at skyde igennem samme planke som ovenfor, på de samme 50 meter.

Og så synes jeg iøvrigt at de forhandlere burde nøjes med at tale om ting de ved noget om, istedet for at gætte. :mob:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af Langenge » 1. mar 2019, 19:35

SorenSD skrev:
1. mar 2019, 17:33
…….
Nu var der her snak om en kraftig kvalitetsriffel, så jeg gik ud fra, at det er en PCP-riffel vi snakker om ?!
…..
???????
:grimasse:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af Timber » 1. mar 2019, 20:21

Greyberd63 skrev:
1. mar 2019, 09:50
Chrstn_Olsen skrev:
1. mar 2019, 09:33
Jeg vil være meget overrasket hvis 4,5 ikke er under samme regler som øvrige luftgeværer inden et år. Buerne ryger samme vej. Og våben man overhovedet kan få på tilladelse bliver langsomt skrællet fra som 50BMG, 10skudsbegrænsning bliver 5skudsbegrænsning og jagtmulighederne bliver stadig mindre og når de er væk, er der jo ingen grund til at private har krudtvåben. Bilerne får vi heller ikke lov at styre selv og der skal begrænses hvor stærkt de kan køre.

Hold kæft det bliver kedeligt at være våben og bilnørd om 20 år med det tempo stramningerne kommer med for tiden..
Tror ikke at alle 4,5 mm luftgevær kommer ind under de samme regler som 5,5, så havde de gjort det sidste gang de pillede i reglerne.
Årsagen til at 4,5 mm, blev undtaget var, hvis jeg husker rigtigt, at der er flere 100.000 4,5 mm hos almindelige borgere, står i sommerhuse, i kosteskabe, måske bliver de ikke rigtigt brugt, disse borgere ønskede man ikke at kriminalisere.

Det jeg frygter, er en begrænsning på hastigheden, den mulighed er sikkert mere salgsbar for en politikker, og rammer sikkert færre almindelige borgere.
Men vil til gengæld ramme de seriøse luftskytter hårdt, uden at fjerne de meget få tilfælde hvor en tåbe skyder på mennesker

Mvh
Grey
At Morten Bødskov ville tage hensyn til hæderlige skattebetalende og ikke mindst stemmeberettigede borgere er vist utopi..

Det er vist kun rent tilfældigt at 4,5mm ikke også kom med... Jeg kan kun komme i tanke om hensyn til DGI og DSU luftskytterne. Det blev for bøvlet at skulle lave tilladelser på alle de geværer også..

Desuden var 5,5mm det mest sælgende kaliber dengang.. Næsten ethvert byggemarked have en skæv kineser til en 300 kroneseddel..

Morten Bødskov er nok den justitsminister der har kriminaliseret flest mennesker i hele Danmarks historie... :mad:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/nu-ul ... anske-hjem

https://www.fyens.dk/indland/Luftgevaer ... el/2072935

Åh ja, fik jeg nævnt jeg ikke bryder mig om Morten Bødskov... :blink: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af Sort » 1. mar 2019, 20:26

SorenSD skrev:
1. mar 2019, 17:34
Igen så skærer de ALLE luftgevær i .177 og .22 over een kam :smile:
Ja det virker lidt påfaldende at de "ekstrapolerede" en tabel der viste stor forskel på 4,5 og de større kalibrer for at overbevise Bødskov og nu er tonen pluslig lige modsat og taler om at 4,5 er stortset ligeskidt.

Man skulle næsten tro at nogen der levede af at skrive om denslags snart opdagede at rigspolitiet var fulde af løgn, både før og nu. Hvilket faktisk kunne blive en yderst interessant mediehistorie fremfor at fedte med at stjæle folks luftvåben.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af Timber » 1. mar 2019, 20:28

Sort skrev:
1. mar 2019, 20:26
SorenSD skrev:
1. mar 2019, 17:34
Igen så skærer de ALLE luftgevær i .177 og .22 over een kam :smile:
Ja det virker lidt påfaldende at de "ekstrapolerede" en tabel der viste stor forskel på 4,5 og de større kalibrer for at overbevise Bødskov og nu er tonen pluslig lige modsat og taler om at 4,5 er stortset ligeskidt.

Man skulle næsten tro at nogen der levede af at skrive om denslags snart opdagede at rigspolitiet var fulde af løgn, både før og nu. Hvilket faktisk kunne blive en yderst interessant mediehistorie fremfor at fedte med at stjæle folks luftvåben.
Problemet ved det er jo bare at folk sjældent kan huske noget.....

I hvert fald lige indtil de har sikret deres pension.... :wall:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af C-X » 1. mar 2019, 20:35

@ SørenSD
Sandsynligheden for, at der begås kriminalitet med et dyrt PCP gevær, er ret lav, da den type kriminelle ofte er nogenlunde i bunden af samfundet og næppe benytter store beløb på dyrt isenkram, pumper mm.
De billeder politiet munter fremviser af særdeles livsfarlige og ekstra ulovlige luftbøsser, er alm. fjederskydere.

@ Niels
Hvad angår SD: Sammenligninger af rundhagl er vist bare fordi man kan. Ligeledes med .45 luftgeværer. Normal foderet til hhv. .177 og .22 er stadig diabolo-, flad- og spidshagl. Bemærk i øvrigt det lille ord kan, som jeg brugte i min formulering.

Jeg vil for resten gerne se den .45 luftbøsse :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af Niels » 1. mar 2019, 21:40

C-X skrev:
1. mar 2019, 20:35

@ Niels
Hvad angår SD: Sammenligninger af rundhagl er vist bare fordi man kan. Ligeledes med .45 luftgeværer. Normal foderet til hhv. .177 og .22 er stadig diabolo-, flad- og spidshagl. Bemærk i øvrigt det lille ord kan, som jeg brugte i min formulering.

Jeg vil for resten gerne se den .45 luftbøsse :blink:
Du, jeg er en anelse ked af at det er den opfattelse du kommer ud med, jeg har ellers stor respekt for dine indlæg.

- Nu brugte jeg bare runde kugler fordi det er en størrelse der er til at forholde sig til og SD for runde kugler - eller andre projektil former, ikke er noget der flytter sig ret meget uanset størrelsen. Netop fordi SD er defineret i forholdet mellem vægten og kaliberet. Formfaktoren eller størrelsen ændrer ikke noget her.

Hvis du gerne vil sammenligne gennemtrængningen ved forskellige former og størrelser af projektiler så er det sådanset også iorden, men det er bare en helt anden snak. Og her gælder det også stadig at jo tungere jo bedre - og, så er vi jo egentlig tilbage ved SD, .45 og den runde kugle igen.

Jeg har de friskristede bønner, bly, mølle og stempelkande ,jeg ved at at @GreatDane har bagstoppet - så vi mangler sådanset bare en med en god kondi der gider pumpe ? :D
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Gronne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23. apr 2010, 22:43
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Mand skudt i ryggen med luftgevær

Indlæg af Gronne » 2. mar 2019, 11:32

Hvis vi nu kigger lidt tilbage til de spørgsmål, der i sin tid blev stillet til Morten Bødskov, så forklarer han ganske klart, hvorfor 4,5 mm blev undtaget for forbuddet i den nuværende våbenlov. Det er altså baseret på farlighedsvurdering af Rigspolitiet, Kriminalteknisk Center og retsmedicinske institutter, og så meget er der da heller ikke sket inden for udviklingen siden 2012.
Det har endvidere indgået i overvejelserne om, hvor kalibergrænsen skulle fastsættes, at det er Rigspolitiets vurdering, at der i Danmark findes adskillige tusinder luft- og fjedervåben i kaliber 4,5 millimeter. Det er dog vurderingen, at det kun er et fåtal af disse luft- og fjedervåben, der har særlig kraftig anslagsenergi (300-350 meter pr. sekund), hvorfor de fleste luft- og fjedervåben i Danmark i kaliber 4,5 millimeter efter Rigspolitiets vurdering ikke kan anses for kraftige luft- og fjedervåben. På denne baggrund er det Rigspolitiets opfattelse, at det er forsvarligt at fastsætte kalibergrænsen til 4,5 millimeter.
Svar fra Morten Bødskov til Retsudvalget: https://www.ft.dk/samling/20111/almdel/ ... /index.htm

At SF's Karsten Hønge pludselig bjæffer op, og kræver alle luftvåben omfattet af våbenloven, er vel blot i håb om at skaffe lidt stemmer til det forestående folketingsvalg. :director:

Mon dog der sker noget!

Besvar