Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af CDinesen » 22. apr 2019, 16:55

Hej jeg har en ødegård i Sverige hvor jeg plinker med en 20 år gammelt HW 4.5 - jeg tænker på at anskaffe et nyt, men kender ikke til lovgivning i SE - jeg har forsøgt at google og translate men kan ikke finde ud af om de har samme krav til jagttegn (det har jeg ikke) når man køber. Er der nogen som kender til dette? Jeg overvejer 5.5 hvis lovligt..

Kan de betale sig at købe 4.5mm i SE i forhold til DK?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Flugteren » 22. apr 2019, 19:00

CDinesen skrev:
22. apr 2019, 16:55
Hej jeg har en ødegård i Sverige hvor jeg plinker med en 20 år gammelt HW 4.5 - jeg tænker på at anskaffe et nyt, men kender ikke til lovgivning i SE - jeg har forsøgt at google og translate men kan ikke finde ud af om de har samme krav til jagttegn (det har jeg ikke) når man køber. Er der nogen som kender til dette? Jeg overvejer 5.5 hvis lovligt..

Kan de betale sig at købe 4.5mm i SE i forhold til DK?
Luftvåben i Sverige er effektbegrænsede til 10 J fire meter fra mundingen - kaliber er irrelevant. Skal en svensker have mere ydelse, så kræver det en sportskyttelicens.

Vil du have full power fra fabrikken, så skal du købe i DK. Om du så må tage den med ind i Sverige uden videre, det ville jeg lige skrive en mail om til det svenske Polisen. Muligvis kan du nøjes med en skjutvapendeklaration, men den gælder kun for jagt og sportsskydning, så det kan være, at det ikke fungerer dér.

Generelt er der lidt en gråzone for luftvåben over 10 J hos det svenske broderfolk (mht. om danskere kan tage dem licensfrit med til Sverige) men det svenske Polisen er flinke at snakke med, så de kan sikkert give dig et mere konkret svar.

Nogen ville sige, at du bare skal tage den med, og når du først har luftriflen ude på ødegården er der jo nok aldrig nogen, der ville kræve en kronografmåling af dig. Men jeg siger det ikke til dig :giggle:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af T-REX » 23. apr 2019, 01:58

CDinesen skrev:
22. apr 2019, 16:55
Kan de betale sig at købe 4.5mm i SE i forhold til DK?
En FX Royale 400 koster DKK 9995 i DK (Koskov)
Den samme FX Royale 400 Syntet, koster SEK 8390 (DKK 5980) hos https://shop.luftvapen.se/

Så der er da en "smule" forskel :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af CDinesen » 24. apr 2019, 07:42

Flugteren skrev:
22. apr 2019, 19:00
Luftvåben i Sverige er effektbegrænsede til 10 J fire meter fra mundingen - kaliber er irrelevant. Skal en svensker have mere ydelse, så kræver det en sportskyttelicens.
Mange tak - jeg syntes jeg læste det et andet sted - har også set tilsvarede i UK (tror jeg) men når der er så mange begrænsninger på kaliber i DK så var det blot underligt.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Timber » 24. apr 2019, 08:55

CDinesen skrev:
24. apr 2019, 07:42
Flugteren skrev:
22. apr 2019, 19:00
Luftvåben i Sverige er effektbegrænsede til 10 J fire meter fra mundingen - kaliber er irrelevant. Skal en svensker have mere ydelse, så kræver det en sportskyttelicens.
Mange tak - jeg syntes jeg læste det et andet sted - har også set tilsvarede i UK (tror jeg) men når der er så mange begrænsninger på kaliber i DK så var det blot underligt.
Der er en 16 joules begrænsning i England.. Alt over kræver licens.. Kaliber er underordnet, men det giver lidt sig selv med den begrænsning..

Den danske våbenlovgivning er et helt kapitel for sig selv, specielt på luftområdet.. :wall: :wall:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Flugteren » 24. apr 2019, 10:38

Den danske luftvåbenlovgivning er trods alt stadig ikke helt så dårlig som den engelske eller svenske. Danske 4.5 mm luftvåben er ikke begrænsede i ydelse, men i kaliber (medmindre man har jagttegn).

I Sverige kan du jo købe en luftriffel og samtidigt købe et eksportkit, så du selv kan regulere op til Full Power. Medmindre jeg skulle skyde på 50+ m afstande, så ville jeg nok købe en 4.5 mm i Sverige og lade det ligge, som det er, og hvad du så måske gør i udeskuret med eksportkittet en fredag aften i det svenske, det vil jeg lade være op til fantasien :neutral:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af C-X » 24. apr 2019, 11:18

Følg den lov som der er i det land du befinder dig i. At foreslå andet, direkte som indirekte, er tåbeligt - især på våbenområdet.

Skal våbnet bruges til plink, så køb et i Sverige og lad det bo der. Det overlever du nok.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af CDinesen » 24. apr 2019, 20:33

Timber skrev:
24. apr 2019, 08:55
Der er en 16 joules begrænsning i England.. Alt over kræver licens.. Kaliber er underordnet, men det giver lidt sig selv med den begrænsning..
Tak - var godt klar over det ikke var 100% det samme

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af CDinesen » 24. apr 2019, 20:36

Flugteren skrev:
24. apr 2019, 10:38
I Sverige kan du jo købe en luftriffel og samtidigt købe et eksportkit, så du selv kan regulere op til Full Power. Medmindre jeg skulle skyde på 50+ m afstande, så ville jeg nok købe en 4.5 mm i Sverige og lade det ligge, som det er, og hvad du så måske gør i udeskuret med eksportkittet en fredag aften i det svenske, det vil jeg lade være op til fantasien :neutral:
Tak - jeg skyder der oppe på 30-50 m men regner med en normal kan klare det, men af ren intellektuel interesse hvad ville forskellen være på fx https://shop.luftvapen.se/luftgevar/hat ... at44-22-lw med de lovlige 10J kontra fx 30J på disse afstande?

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af CDinesen » 24. apr 2019, 20:37

C-X skrev:
24. apr 2019, 11:18
Følg den lov som der er i det land du befinder dig i. At foreslå andet, direkte som indirekte, er tåbeligt - især på våbenområdet.

Skal våbnet bruges til plink, så køb et i Sverige og lad det bo der. Det overlever du nok.
Tak C-X jeg ville ikke tage ulovlig gevær hverken den ene eller den aden vej - det var netop derfor jeg ville kende lidt til hvad man kan gøre lovligt i SE. Jeg har kun skudt 4.5mm så jeg har ikke nogen erfaring med større kaliber til når det blot er præsision på fx 35 m

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af C-X » 24. apr 2019, 20:55

På de 35 meter vil du også have glæde af et neddroslet 4,5 mm gevær. Ingen problemer der.
Du kan måske endda få et tysk gevær til fordelagtig pris, selvom disse er på 7,5 Joule, om jeg husker ret. Vælger du et fjedergevær vil det have et roligere skud, mindre støj og rekyl, end et full power.

Prøv at kigge hos Schneider for pris sammenligning. Du kan få det sendt helt lovligt med almindelig post. http://www.versandhaus-schneider.de

Der var en anden bruger, der har en lidt kedelig historik med, at foreslå andre, at begå lovbrud, særligt når det kommer til luftvåben. Den slags har jeg intet til overs for. Jeg er sikker på, at du, med dine indledende spørgsmål, ønsker at agere lovlydigt og forsvarligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af CDinesen » 26. apr 2019, 23:01

C-X skrev:
24. apr 2019, 20:55
På de 35 meter vil du også have glæde af et neddroslet 4,5 mm gevær. Ingen problemer der.
Mange tak - rart at vide
C-X skrev:
24. apr 2019, 20:55
Du kan måske endda få et tysk gevær til fordelagtig pris, selvom disse er på 7,5 Joule, om jeg husker ret. Vælger du et fjedergevær vil det have et roligere skud, mindre støj og rekyl, end et full power.

Prøv at kigge hos Schneider for pris sammenligning. Du kan få det sendt helt lovligt med almindelig post. http://www.versandhaus-schneider.de
Tak har ikke erfaring med at købe derfra og svært at gennemsku hvad total pris bliver ift. DK sider :)

KasperBoLarsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. nov 2018, 19:04
Interesser: Luftgevær mm
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af KasperBoLarsen » 28. apr 2019, 09:27

Hvis den tyske variant har interesse og du af hensyn til garanti mm helst vil købe den i DK, så har Airgun.dk en HW 97 KT (7,5 J) til il 2500 for tiden, https://www.airgun.dk/weihrauch-HW-97-b ... rsion.html

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af CDinesen » 2. maj 2019, 21:26

KasperBoLarsen skrev:
28. apr 2019, 09:27
Hvis den tyske variant har interesse og du af hensyn til garanti mm helst vil købe den i DK, så har Airgun.dk en HW 97 KT (7,5 J) til il 2500 for tiden, https://www.airgun.dk/weihrauch-HW-97-b ... rsion.html
Mange tak - jeg kigger på den.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Raptor357 » 2. maj 2019, 21:33

Jeg havde i hulens mange år et slattent BSA luftgevær i 4.5mm det ramte jeg rigtigt godt med og det var ikke holdfølsomt, bedmindre man brugte en sten som fast underlag.
Så købte jeg et HW80 og fik Longrifle til at hælde et Macari kit i. Det sparkede røv og slog hårdt i målet, når man ramte. for det var da om noget holdfølsomt. jeg ville til enhver tid foretrække en slatten fjederskyder frem for en hårdt skydende og med fjeder vil jeg hellere have 4,5mm end 5,5mm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af CDinesen » 5. maj 2019, 20:57

Raptor357 skrev:
2. maj 2019, 21:33
Jeg havde i hulens mange år et slattent BSA luftgevær i 4.5mm det ramte jeg rigtigt godt med og det var ikke holdfølsomt, bedmindre man brugte en sten som fast underlag.
Så købte jeg et HW80 og fik Longrifle til at hælde et Macari kit i. Det sparkede røv og slog hårdt i målet, når man ramte. for det var da om noget holdfølsomt. jeg ville til enhver tid foretrække en slatten fjederskyder frem for en hårdt skydende og med fjeder vil jeg hellere have 4,5mm end 5,5mm.
Tak for rådet Raptor357

Alexsander
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 1. okt 2020, 12:00
Interesser: Jagt, Friluftsliv
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 15 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Alexsander » 14. aug 2022, 21:33

Lige for at genoplive denne tråd, skal snart til Sverige.

Er der nogen der kender en hjemmeside til at udregne Joule, på et luftgevær hvor man kun kender mundingshastighes i m/s? Har kigget rundt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget.

Eksempelvis på denne : https://www.harald-nyborg.dk/maxranger- ... kaft-45-mm

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Bofhenator » 14. aug 2022, 21:41

Alexsander skrev:
14. aug 2022, 21:33
Lige for at genoplive denne tråd, skal snart til Sverige.

Er der nogen der kender en hjemmeside til at udregne Joule, på et luftgevær hvor man kun kender mundingshastighes i m/s? Har kigget rundt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget.

Eksempelvis på denne : https://www.harald-nyborg.dk/maxranger- ... kaft-45-mm
Du skal kende hastigheden og vægten, så hedder formlen:
0,5 x (kuglevægt i kg.) x (hastighed m/sek.) x (hastighed m/sek.) =energi i Joule
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Alexsander
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 1. okt 2020, 12:00
Interesser: Jagt, Friluftsliv
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 15 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Alexsander » 14. aug 2022, 23:05

Bofhenator skrev:
14. aug 2022, 21:41
Alexsander skrev:
14. aug 2022, 21:33
Lige for at genoplive denne tråd, skal snart til Sverige.

Er der nogen der kender en hjemmeside til at udregne Joule, på et luftgevær hvor man kun kender mundingshastighes i m/s? Har kigget rundt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget.

Eksempelvis på denne : https://www.harald-nyborg.dk/maxranger- ... kaft-45-mm
Du skal kende hastigheden og vægten, så hedder formlen:
0,5 x (kuglevægt i kg.) x (hastighed m/sek.) x (hastighed m/sek.) =energi i Joule
Mange tak for svar. Jeg formoder at man kun skal gange det en med hastighed m/sek en enkelt gang? Fordi så giver det mening på min lommeregner.

Men det er da svært at komme med et officielt tal på luftgeværet til eksempelvis det svenske polisen - når vægten på forskellige hagl kan variere så meget?

Alexsander
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 1. okt 2020, 12:00
Interesser: Jagt, Friluftsliv
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 15 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Alexsander » 14. aug 2022, 23:15

Eksempelvis med en udgangshastighed på 274 m/s som den jeg linkede til. Der vil den være lovlig med hagl på 0.040 kilo men ulovlig med hagl på 0.075 kilo... Så hvordan forholder man sig til det?

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af FBN » 15. aug 2022, 00:25

Du er nødtil at kende hastighed på de forskellige
hagl vægte, da den ikke sender den tunge hagl
afsted med samme hastighed som den lette.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Caspian1911 » 15. aug 2022, 01:15

Alexsander skrev:
14. aug 2022, 23:05
Bofhenator skrev:
14. aug 2022, 21:41
Alexsander skrev:
14. aug 2022, 21:33
Lige for at genoplive denne tråd, skal snart til Sverige.

Er der nogen der kender en hjemmeside til at udregne Joule, på et luftgevær hvor man kun kender mundingshastighes i m/s? Har kigget rundt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget.

Eksempelvis på denne : https://www.harald-nyborg.dk/maxranger- ... kaft-45-mm
Du skal kende hastigheden og vægten, så hedder formlen:
0,5 x (kuglevægt i kg.) x (hastighed m/sek.) x (hastighed m/sek.) =energi i Joule
Mange tak for svar. Jeg formoder at man kun skal gange det en med hastighed m/sek en enkelt gang? Fordi så giver det mening på min lommeregner.

Men det er da svært at komme med et officielt tal på luftgeværet til eksempelvis det svenske polisen - når vægten på forskellige hagl kan variere så meget?
Du skal gange med hastigheden to gange. At det ikke giver mening har noget med din omregning fra g til kg at gøre. Check lige en gang til. :razz:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af T-REX » 15. aug 2022, 05:26

Caspian1911 skrev:
15. aug 2022, 01:15
Alexsander skrev:
14. aug 2022, 23:05
Bofhenator skrev:
14. aug 2022, 21:41
Alexsander skrev:
14. aug 2022, 21:33
Lige for at genoplive denne tråd, skal snart til Sverige.

Er der nogen der kender en hjemmeside til at udregne Joule, på et luftgevær hvor man kun kender mundingshastighes i m/s? Har kigget rundt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget.

Eksempelvis på denne : https://www.harald-nyborg.dk/maxranger- ... kaft-45-mm
Du skal kende hastigheden og vægten, så hedder formlen:
0,5 x (kuglevægt i kg.) x (hastighed m/sek.) x (hastighed m/sek.) =energi i Joule
Mange tak for svar. Jeg formoder at man kun skal gange det en med hastighed m/sek en enkelt gang? Fordi så giver det mening på min lommeregner.

Men det er da svært at komme med et officielt tal på luftgeværet til eksempelvis det svenske polisen - når vægten på forskellige hagl kan variere så meget?
Du skal gange med hastigheden to gange. At det ikke giver mening har noget med din omregning fra g til kg at gøre. Check lige en gang til. :razz:
Formlen der benyttes er den gode gamle, til Kinetisk Energi ½mv²=Joule (Når m er i kg og v er i m/s)
Og fordi der ganges med hastighed i anden potens, så er det hastigheden, der har størst betydning.

Maxranger, som du henviser til, giver ifølge denne tråd: viewtopic.php?f=29&t=86799 omkring 27 Joule, så den er ikke lovlig, i Sverige.

Jeg ville overveje at købe en PCP, i Sverige, så du er sikker på, at overholde, de svenske regler.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Alexsander
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 1. okt 2020, 12:00
Interesser: Jagt, Friluftsliv
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 15 times

Re: Kaliber tilladt luftvåben i Sverige (“hvad er de svenske regler for luftvåben”)

Indlæg af Alexsander » 15. aug 2022, 08:26

JRexA skrev:
15. aug 2022, 05:26
Caspian1911 skrev:
15. aug 2022, 01:15
Alexsander skrev:
14. aug 2022, 23:05
Bofhenator skrev:
14. aug 2022, 21:41
Alexsander skrev:
14. aug 2022, 21:33
Lige for at genoplive denne tråd, skal snart til Sverige.

Er der nogen der kender en hjemmeside til at udregne Joule, på et luftgevær hvor man kun kender mundingshastighes i m/s? Har kigget rundt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget.

Eksempelvis på denne : https://www.harald-nyborg.dk/maxranger- ... kaft-45-mm
Du skal kende hastigheden og vægten, så hedder formlen:
0,5 x (kuglevægt i kg.) x (hastighed m/sek.) x (hastighed m/sek.) =energi i Joule
Mange tak for svar. Jeg formoder at man kun skal gange det en med hastighed m/sek en enkelt gang? Fordi så giver det mening på min lommeregner.

Men det er da svært at komme med et officielt tal på luftgeværet til eksempelvis det svenske polisen - når vægten på forskellige hagl kan variere så meget?
Du skal gange med hastigheden to gange. At det ikke giver mening har noget med din omregning fra g til kg at gøre. Check lige en gang til. :razz:
Formlen der benyttes er den gode gamle, til Kinetisk Energi ½mv²=Joule (Når m er i kg og v er i m/s)
Og fordi der ganges med hastighed i anden potens, så er det hastigheden, der har størst betydning.

Maxranger, som du henviser til, giver ifølge denne tråd: viewtopic.php?f=29&t=86799 omkring 27 Joule, så den er ikke lovlig, i Sverige.

Jeg ville overveje at købe en PCP, i Sverige, så du er sikker på, at overholde, de svenske regler.
Det kan jeg da godt se, havde glemt et nul ved omregningen, så er jeg tilbage på skolebænken :fun:

Nå men, så det svært at finde en der opfylder kravene kan jeg se. Tror også bare jeg køber en i Sverige, så ved jeg at loven er overholdt. Og så tager jeg i hvertfald en bue med 🏹

Besvar