Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 15. jun 2019, 21:20

Hej alle,

Jeg købte for en halvanden måneds tid siden et Benjamin XL luftgevær, og selvom jeg er rigtigt glad for det har jeg desværre ikke haft meget nytte af det, da jeg ikke kan ramme noget som helst.

Det er mit første brug af et luftvåben med kikkertsigte, og havde aldrig i min vildeste fantasi regnet med, at det skulle være så svært at bruge et sigte på et gevær. Jeg har sigtet efter en masse ting i haven (kartofler der er lagt ude i haven etc)., og jeg har aldrig formået at ramme noget som helst.

Selv en meter fra en skydeskive rammer jeg intet, og så dårlig er jeg bestemt ikke til at ramme, for jeg har lidt kendskab til at skyde med våben, omend det har været hardball!

Nuvel, jeg justere og justere, men 400 skud senere er jeg ikke kommet i nærheden af det jeg skal, så jeg spotter på rodes.dk, at der er et laser boresight, og der prøver jeg at bruge nummer to stump fra højre side, som ekspedienten sagde jeg sku bruge. Jeg stikker den forsigtigt i løbet, og kan mærke en smule modstand som han sagde, men da jeg var usikker på om jeg gjorde noget rigtigt, så tager jeg den ud igen og opdager, at det der gummi er røget lidt ved siden af metalgevindet i delen (ikke geværet), og kom til konklusionen at den så måtte have været for stor, eller at der er en fejlproduktion.

Jeg bruger så den lidt mindre, hvilket virker fint. Jeg justerer fra 30 fod til målskiven, hvor den gerne skulle ramme bullseye. Jeg tager laseren ud og sigter, skyder, og jeg rammer intet. Jeg tager laseren i igen bagefter uden at pille ved noget som helst, og opdager så, at laseren peger et helt andet sted i forhold til sigtet end før.

Nuvel, jeg tager så laseren ud igen, og der er en lille bitte elastisk der er røget af, og som nu sidder ude i enden af løbet. Jeg tænker, at hvis jeg affyre våbnet nu, så kan jeg risikere at når haglet rammer elastikken så kan jeg risikere at ødelægge hele mit gevær?

Det vil vel sige, at jeg nu står og skal betale for en rensning af et løb hos Rodes? Er der nogle der har en idé om hvad det eventuelt koster? Og kan jeg mon få erstattet den del, der tilsyneladende lader til ikke at have virket rigtigt?

Kan det virkeligt passe at det skal være så svært at skyde med luftgevær???

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Timber » 15. jun 2019, 22:02

Først og fremmest :welcome: til...

Nej, det er ikke svært at skyde med luftgevær, hvis grejet er ok...

Det er det så måske ikke heeelt i dette tilfælde.. Dit gevær er desværre et klassisk skyderheldtvildtsygthårdtvedsidenaf-gevær...

Man kan tøjle det til en vis grad, det kræver så nogle tunge hagl, samt et bedre kikkertsigte end det Centerpoint, der sandsynligvis fulgte med..

M.h.t. elastikstumpen der sidder i løbet, kan man da med lidt forsigtighed skubbe en rensestok igennem, og skubbe det ud..Ingen grund til at betale sig fra det..

Så kort sagt, hvilke hagl bruger du pt, og hvilket kikkertsigte sidder der på?
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mito » 15. jun 2019, 22:12

Angående de relativt billige boresight med gummi bøsninger til løbsmontage tror jeg ikke du skal forvente dig for meget, jeg har en af et andet fabrikat og efter hvad jeg kan læse på nettet og selv har oplevet på mine håndvåben og luftgevær er det vist nærmest spild af penge og ikke nogen som helst indikation på hvor våbnet skyder.

Det du har siddende i løbet, kan du ikke bare fjerne det med et normalt billigt rensesæt?
https://e-tech.dk/rensesaet/6113-renses ... evaer.html

Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 15. jun 2019, 22:13

Der sidder standard centerpoint der følger med, og bruger Premium 10,5 gram.

Vil det sige at det er et utroligt upræcist luftgevær jeg har købt mig? Jeg ved godt det er salgstrick og alt det der, men fik at vide at det var et utroligt godt gevær.

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af SorenSD » 15. jun 2019, 22:15

Benjamin XL skyder ALT for hårdt og dermed bliver den også meget upræcis :thumbdown: :smile:

Der skal tunge hagl i for at få hastigheden ned :thumbup:
:smile: :thumbup:

Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 15. jun 2019, 22:19

Så har jeg købt noget værdiløst skrammel jeg ligeså godt kan smide i skraldespanden? :( Det kostede 3000 kroner

Er der intet jeg kan gøre for at kunne ramme noget?

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Timber » 15. jun 2019, 22:21

Mikael Jensen skrev:
15. jun 2019, 22:13
Der sidder standard centerpoint der følger med, og bruger Premium 10,5 gram.

Vil det sige at det er et utroligt upræcist luftgevær jeg har købt mig? Jeg ved godt det er salgstrick og alt det der, men fik at vide at det var et utroligt godt gevær.
Mja, som sagt kan man godt tviste det lidt så det kommer til at skyde hæderligt.. ikke superpræcist, men hæderligt..

Min erfaring med et centerpint sigte, er at de ikke er så glade for kraftige fjeder/gasram-geværer. De kan kort sagt ikke holde justeringen.. Man kan til dels redde det lidt ved at investere i en dampamount, som skåner sigtet..

M.h.t. haglene, går jeg så ud fra det er Crosman Premier hagl du bruger.. Dem ville jeg så nok skifte ud til f.eks. nogle kvalitetshagl ala JSB Exact Heavy..

Så er du i hvert fald på vej grejmæssigt..

Hvordan skyder du? På kraftige fjedergeværer skal man bruge et såkaldt artilleryhold, som du søge efter på Youtube.
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Timber » 15. jun 2019, 22:26

Hvis jeg skal forslå nogle gode hagl, kunne det f.eks. være disse to, som burde du vægtmæssigt..

https://www.sonos.dk/shop/16-jsb-luftge ... d-500-stk/

https://www.sonos.dk/shop/16-jsb-luftge ... d-400-stk/
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Kleth » 15. jun 2019, 22:28

Løbet renses let med en .177 boresnake når det er en knæk-skyder. Har du i det hele taget set om haglene overhovedet kommer ud? Altså om der er hul gennem piben?

Til indskydning er min anbefaling at starte på 5m og skyde mod f.eks. En plet på Afdækningspapir over en kraftig plade så der er fornuftigt bagstop. Det store papir vil hjælpe med at identificere hvor skudene havner. Skyd et skud og find det og skyd så 3-5 skud mere.
Når den er klikket ind på 5m, kan du rykke ud på 10m og gentage. Skyder du på 1m og bruger kikkert vil afvigelsen være enorm.

En helt anden ting er om montagen til kikkerten kan holde til den kraftige luftskyder. Hold øje med om skudene vandrer og om der optræder slæbespor på kikkerten.
Senest rettet af Kleth 15. jun 2019, 22:30, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Kleth » 15. jun 2019, 22:29

Artilleri hold, er en god anbefaling

https://www.pyramydair.com/article/The_ ... ne_2009/63
Senest rettet af Kleth 15. jun 2019, 22:41, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 15. jun 2019, 22:32

Mht artillery hold, så holder jeg geværet som de viser, men skal der være støtte under hvor jeg holder for at ramme præcist? For det er ret besværligt at skulle slæbe det ud hver gang.

Er der ikke et luftgevær man kan holde og skyde nogenlunde præcist med, enten på hug eller stående? Er det helt umuligt med Benjamin XL?

Haglene er disse: https://www.rodes.dk/domed-hagl.html

Kan det også være en af grundene til at jeg rammer dårligt?
Kleth skrev:
15. jun 2019, 22:29
Artilleri hold, er en god anbefaling
https://www.pyramydair.com/artikel/The_ ... ne_2009/63
Der er ikke noget på linket.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Timber » 15. jun 2019, 22:36

Kleth skrev:
15. jun 2019, 22:28
Løbet renses let med en .177 boresnake når det er en knæk-skyder. Har du i det hele taget set om haglene overhovedet kommer ud? Altså om der er hul gennem piben?

Til indskydning er min anbefaling at starte på 5m og skyde mod f.eks. En plet på Afdækningspapir over en kraftig plade så der er fornuftigt bagstop. Det store papir vil hjælpe med at identificere hvor skudene havner. Skyd et skud og find det og skyd så 3-5 skud mere.
Når den er klikket ind på 5m, kan du rykke ud på 10m og gentage. Skyder du på 1m og bruger kikkert vil afvigelsen være enorm.

En helt anden ting er om montagen til kikkerten kan holde til den kraftige luftskyder. Hold øje med om skuddene vandrer og om der optræder slæbespor på kikkerten.
Enig i fremgangsmåden, men man kan da godt starte ude på 10 meter, vil jeg mene..

Hvis jeg skal skyde et helt nyt gevær og sigte ind, starter jeg gerne på 10 meter med en plade på ca 60x60cm og sigter på en plet i midten.. Der skal sigtes noget skævt hvis man ikke kan ramme pladen på den afstand i hvert fald.. :blink:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Kleth » 15. jun 2019, 22:36

Sjovt, man plejer at kunne linke til artiklen, men den er også på Youtube

youtu.be/kV7zqBcW83Y

Og linket skulle også virke
https://www.pyramydair.com/article/The_ ... ne_2009/63
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 15. jun 2019, 22:49

Ja okay. Jeg har kolben helt ind til skulderen, hvilket godt kan forklare hvorfor jeg ikke rammer ordentligt.

Og det med at sigtet ikke er glad for kraften kan vel forklare, hvorfor det er at når jeg har justeret sigtet, så når jeg har affyret, så var sigtet justeret anderledes? Eller?

Hvad skal jeg gøre i min situation nu? Er der luftgeværer man kan skyde uden støtte, andet end at holde det selvfølgeligt, og stadig ramme, eller vil jeg have samme problem med alle som med Benjamin XL?

Vil det sige, at jeg med Benjamin XL altid skal tage bord osv. ud for at få nytte af geværet, og kan jeg kun skyde lige ud, og fx. ikke skråt op

Kan jeg sætte mig op ad en væg, og støtte med venstre arm under geværet ved at have min arm på knæet, eller er det ligeså upræcist?

Hvad skal jeg gøre i min situation? Er jeg overhoved i stand til nogensinde at få noget ud af det luftgevær, eller burde jeg sælge det (hvis nogle overhoved gider at købe sådan noget brugt?!)

Er der et alternativt billigt gevær jeg kan bruge? Evt. fra Rodes?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af C-X » 15. jun 2019, 22:56

Find en erfaren bruger i dit område og kør ud og få noget 1 on 1 hjælp. Det tager de værste frustrationer og giver lidt overblik og ro.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Timber » 15. jun 2019, 22:56

Mikael Jensen skrev:
15. jun 2019, 22:49
Ja okay. Jeg har kolben helt ind til skulderen, hvilket godt kan forklare hvorfor jeg ikke rammer ordentligt.

Og det med at sigtet ikke er glad for kraften kan vel forklare, hvorfor det er at når jeg har justeret sigtet, så når jeg har affyret, så var sigtet justeret anderledes? Eller?

Hvad skal jeg gøre i min situation nu? Er der luftgeværer man kan skyde uden støtte, andet end at holde det selvfølgeligt, og stadig ramme, eller vil jeg have samme problem med alle som med Benjamin XL?

Vil det sige, at jeg med Benjamin XL altid skal tage bord osv. ud for at få nytte af geværet, og kan jeg kun skyde lige ud, og fx. ikke skråt op

Kan jeg sætte mig op ad en væg, og støtte med venstre arm under geværet ved at have min arm på knæet, eller er det ligeså upræcist?

Hvad skal jeg gøre i min situation? Er jeg overhoved i stand til nogensinde at få noget ud af det luftgevær, eller burde jeg sælge det (hvis nogle overhoved gider at købe sådan noget brugt?!)

Er der et alternativt billigt gevær jeg kan bruge? Evt. fra Rodes?
Et fjedergevær er altid mere eller mindre holdfølsomt... Man kan forbedre nogle ting grejmæssigt, men i sidste ende er det skydestillingen der er det afgørende..

Tænk på du har en stor fjeder der skal arbejde frit. Jo mere du holder fast i geværet, jo mere modarbejder du fjederen, så at sige.. (Og nu kan jeg så lige se at det kan læses på mere end en måde :oops: :fun: )
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Kleth » 15. jun 2019, 22:58

Mikael Jensen skrev:
15. jun 2019, 22:32
Mht artillery hold, så holder jeg geværet som de viser, men skal der være støtte under hvor jeg holder for at ramme præcist? For det er ret besværligt at skulle slæbe det ud hver gang.

Er der ikke et luftgevær man kan holde og skyde nogenlunde præcist med, enten på hug eller stående? Er det helt umuligt med Benjamin XL?

Haglene er disse: https://www.rodes.dk/domed-hagl.html

Kan det også være en af grundene til at jeg rammer dårligt?
Før du giver op, så prøv 1 at få indskudt som Timber og jeg anbefaler. Brug gerne et godt anlæg og så lidt zoom som muligt, så ikke det er kikkertens placering for dit øje, der snyder.
2 prøv de hagl Timber anbefaler, købt evt nogle prøvepakker med tunge hagl hos Sonos.dk og test dem over et godt anlæg så du får en klar indikation om det er dig eller riffel der sætter begrænsningen.
3 skyd og skyd; se hvor gode grupper du kan præstere og find ud af hvad der er din spredning og hvad der er riflens egenspredning. Prøv flere forskellige skydestillinger og se hvad de giver dig.
4 prøv flere hagl og se om de forbedrer riflens egenspredning, men før du ved hvad der er dig og hvad som er riffel, så kan det være svært at konkludere noget.
Prøv evt. en Dampa-mount, hvis du føler riflen er ved at være der og måske bare lige skal have det sidste nyk.
5 kig evt. På en ny luftriffel f.eks. Diana eller Weihrauch, men der er flere gode mærker.
Senest rettet af Kleth 15. jun 2019, 23:16, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Timber » 15. jun 2019, 23:06

Kleth skrev:
15. jun 2019, 22:58
Mikael Jensen skrev:
15. jun 2019, 22:32
Mht artillery hold, så holder jeg geværet som de viser, men skal der være støtte under hvor jeg holder for at ramme præcist? For det er ret besværligt at skulle slæbe det ud hver gang.

Er der ikke et luftgevær man kan holde og skyde nogenlunde præcist med, enten på hug eller stående? Er det helt umuligt med Benjamin XL?

Haglene er disse: https://www.rodes.dk/domed-hagl.html

Kan det også være en af grundene til at jeg rammer dårligt?
Før du giver op, så prøv 1 at få indskudt som Timber og jeg anbefaler. Brug gerne et godt anlæg og så lidt zoom som muligt, så ikke det er kikkertens placering for dit øje, der snyder.
2 prøv de hagl Timber anbefaler, købt evt nogle prøvepakker med runge hagl hos Sonos.dk og test dem over et godt anlæg så du får en klar indikation om det er dig eller riffel der sætter begrænsningen.
3 skyd og skyd; se hvor gode grupper du kan præstere og find ud af hvad der er din spredning og hvad der er riflens egenspredning. Prøv flere forskellige skydestillinger og se hvad de giver dig.
4 prøv flere hagl og se om de forbedrer riflens egenspredning, men før du ved hvad der er dig og hvad som er riffel, så kan det være svært at konkludere noget.
5 kig evt. På en ny luftriffel f.eks. Diana eller Weihrauch, men der er flere gode mærker.
+1 til ovenstående...

Der er dog også lige en ekstra ting man lige kan kontrollere på geværet, inden man smider det af pommeren til...

Hvis man adskiller skæfte og løb, så sidder der sandsynligvis en D-formet "rekyldæmper" bagerst i skæftet. På min sad den løs, og kunne rokke frem og tilbage.. Jeg lavede en hurtig nødløsning med noget gaffatape jeg bare viklede lidt sammen. Det gav faktisk en rigtig god forbedring på præcisionen også..

Kan prøve at tage nogle billeder af det i morgen på et tidspunkt, og så smide dem herind..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2019, 23:21

Mikael Jensen skrev:
15. jun 2019, 22:32
Er der ikke et luftgevær man kan holde og skyde nogenlunde præcist med, enten på hug eller stående? Er det helt umuligt med Benjamin XL?
Hvad er "nogenlunde præcist"?
De luftgeværer jeg har og har prøvet er i den lavere ende rent kvalitetsmæssigt,og jeg er heller ikke selv mesterskytte. Men selv med dem syntes jeg da at man kan lave synlige grupper. :smile:
Man skal bare være opmærksom på at nogen forventer at et luftgevær kan skyde 10éren ud på en skive, mens andre er tilfredse hvis de kan ramme en dåse (eller kartoffel) på den samme afstand.

Så hvad er det du forventer, og hvad er det du konkret oplever?
Skyder du pæne grupper, men bare ikke der hvor du sigter?
Eller er skuddene spredt over hele skiven?

Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 16. jun 2019, 00:26

Med Benjamin xl rammer jeg nogle gange skiven, nogle gange slet ikke. Og vi snakker indenfor to meters afstand.

Jeg vil gerne kunne ramme en dåse fra en femten tyve meters afstand. Det behøver ikke at være bullseye, men jeg vil gerne se at den rammer skiven, og gerne tæt på midten.

Jeg synes også at Benjamin er tungt i for lang tids brug. Kan man få noget lettere der også er forholdsvist præcist, eller er alle sol Benjamin at skyde med, bare med mindre kraft?

Brugeravatar
DK_Allanmc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 6. maj 2019, 15:32
Interesser: at nørde om alt muligt
Geografisk sted: Vorbasse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af DK_Allanmc » 16. jun 2019, 00:34

Mikael Jensen skrev:
16. jun 2019, 00:26
Med Benjamin xl rammer jeg nogle gange skiven, nogle gange slet ikke. Og vi snakker indenfor to meters afstand.

Jeg vil gerne kunne ramme en dåse fra en femten tyve meters afstand. Det behøver ikke at være bullseye, men jeg vil gerne se at den rammer skiven, og gerne tæt på midten.

Jeg synes også at Benjamin er tungt i for lang tids brug. Kan man få noget lettere der også er forholdsvist præcist, eller er alle sol Benjamin at skyde med, bare med mindre kraft?
Så stor afvigelse fra to meters afstand lyder da godt nok helt hen i vejret!

Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 16. jun 2019, 00:39

For hver gang jeg skyder, så rammer den forskelligt. Og det er mens jeg sidder ved et bord og støtter.

Findes der ingen luftrifler man kan holde og skyde med uden at miste præcision for meget?

Brugeravatar
DK_Allanmc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 6. maj 2019, 15:32
Interesser: at nørde om alt muligt
Geografisk sted: Vorbasse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af DK_Allanmc » 16. jun 2019, 00:48

Mikael Jensen skrev:
16. jun 2019, 00:39
For hver gang jeg skyder, så rammer den forskelligt. Og det er mens jeg sidder ved et bord og støtter.

Findes der ingen luftrifler man kan holde og skyde med uden at miste præcision for meget?
Selvfølgelig kan man skyde med en "håndholdt" luftriffel, det er bare sværere, kræver mere øvelse og man mister naturligvis noget præcision.

Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 16. jun 2019, 01:04

Er Benjamin xl sværere end andre riflet pga vægten eller vil jeg opleve det samme med andre?

Frygter jeg aldrig kommer til at indstille sigtet korrekt

Brugeravatar
DK_Allanmc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 6. maj 2019, 15:32
Interesser: at nørde om alt muligt
Geografisk sted: Vorbasse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af DK_Allanmc » 16. jun 2019, 01:35

Mikael Jensen skrev:
16. jun 2019, 01:04
Er Benjamin xl sværere end andre riflet pga vægten eller vil jeg opleve det samme med andre?

Frygter jeg aldrig kommer til at indstille sigtet korrekt
Personligt ville jeg foretrække noget noget der var lettere og også lidt kortere hvis det skal være håndholdt.

Besvar