Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af T-REX » 16. jun 2019, 03:13

Mikael Jensen skrev:
16. jun 2019, 01:04
Er Benjamin xl sværere end andre riflet pga vægten eller vil jeg opleve det samme med andre?

Frygter jeg aldrig kommer til at indstille sigtet korrekt
Med den mangel på success, du har, der frygter jeg, at du får ret. :oops:

Jeg har også en fornemmelse af, at problemet godt kan ligge andre steder, end i dit luftgevær.
På 2 meter, skulle du kunne lave noget der ligner grupper, selv uden at have monteret kikkertsigtet.

Jeg tror det allerbedste vil være, hvis du kan skyde sammen med en erfaren skytte, der måske kan lave grundindstillingen, og checke, om det er din Benjamin, der er helt hen i skoven...

Resultatet du får, kan skyldes:
  • Defekt Kikkert/Forkert montering
  • Defekt luftriffel
  • Manglende tålmodighed/teknik
Det vigtigste, for at skyde præcist er tålmodighed og koncentration.
Det gælder om, at gøre det samme, HVER GANG.

Vedr. Vægt: Så længe du ikke er træt, så bør du kunne skyde bedre grupper, fritstående, med et tungt gevær, end et let.

Selv et luftgevær, der "maser" haglene, bør kunne lave 10 cm grupper, på 10 meter.

Jeg har en PCP Luftpistol, der oprindeligt "knuste" haglene
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... 25#p831474
Men selv med den fejl, der lavede den 6-10 cm grupper, på 10 meter.

Selvfølgelig, da problemet var fikset, så lavede den 7mm grupper, på 10 m.

Dette var spændt i skruestik, for at eliminere skyttefejl.

Hvis du vil prøve et andet luftgevær, der er lettere, og ikke super dyrt, så kik på Weihrauch HW 50 S
Det skal være S modellen, for at få den gode aftrækker.
Det skyder ikke sygt hårdt, og prisen er rimelig.

Alternativt et HW57,som er en underspænder.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af PSindrup » 16. jun 2019, 08:08

Du skal starte med at skyde efter en (stor) papskive - evt. en flyttekasse - på relativt kort afstand. (10 meter)

I første omgang er det helt lige meget hvor du rammer, bare skuddene sidder samlet.
Hvis du kan samle skuddene, så begynder du lige så stille at justerer på dine sigtemidler, og kontrollerer at skuddene nu "bevæger" bevæger sig i den rigtige retning. Skyd mindst 3 skud mellem hver justering - gerne mange flere.

Peter
PS: Hvis du er frisk på en tur helt til Stenlille, hjælper jeg dig gerne med indskydningen.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af C-X » 16. jun 2019, 08:57

Lyder som en defekt sigtekikkert og/eller ditto montage. Jeg ville starte med at reklamere hvor jeg havde købt sættet. Hvis de viser sig at der er defekt, så kunne det jo være man kunne få noget knap så ringe i bytte. Hvis forhandleren ligefrem har anbefalet dette sæt, og til en begynder, så ville jeg være meget påpasselig med hvad de ellers fremfører af påstande.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Mikael Jensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 5. feb 2016, 11:20
Interesser: Computer
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Mikael Jensen » 16. jun 2019, 09:27

Kan man få noget lidt billigere end fx Benjamin udem at det et elendigt og rammer ok med slagkraftigt til at komme igennem?

Evt hos rodes?

CHS
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. jun 2019, 09:56
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af CHS » 16. jun 2019, 10:23

Hej Mikael.
Jeg er selv ny her på forum, men har skudt med luftgevær i mange år.

Som jeg forstår dit indlæg skal geværet kun bruges til sjov i haven.
Hvis det er tilfældet behøver du ikke et super Magnum gevær, og der findes derfor mange gode alternativer til dit Benjamin.
I den lave ende af power skalaen kan nævnes:
Weihrauch HW 30 s
Walter Terrus
De ligger typisk i pris omkring 1800,-

Vil du have lidt mere power uden det koster meget ekstra, kan man kigger efter:
Weihrauch HW 50 s
Gamo Hunter 440
Hatsan Speedfire

Vil man have noget der er endnu bedre, koster de typisk det samme, eller mere end din Benjamin.

Hilsen
Claes

PS:
Jeg har mange forskellige hagl på lager.
Måske vi kan mødes en dag og teste hvilke hagl dit gevær kan lide.
Jeg bor ret tæt på dig. (Ølstykke)

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Rulab » 16. jun 2019, 10:37

Mikael Jensen skrev:
16. jun 2019, 09:27
Kan man få noget lidt billigere end fx Benjamin udem at det et elendigt og rammer ok med slagkraftigt til at komme igennem?

Evt hos rodes?
Som andre også har skrevet, sandsynligvis fejler dit luftgevær intet, men kikkertsigtet er defekt - en klassisk fejl på billige sæt luftvåben at den medfølgende kikkert ikke kan holde til brug på luftgevær.

Er er korn/kærv på luftgeværet, så tag kikkert af og skyd med dem som kontrol.

TN74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. apr 2018, 23:20
Interesser: Krybdyr
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af TN74 » 16. jun 2019, 11:02

Jeg startede ud med et gamo bone collector, anede intet så jeg gik bare efter der skulle være knald på udgangshastigheden.

Det skød som vinden blæser på vestkysten, og det endte med jeg skød spejlet på min scooter i stykker da jeg gav det sidste forsøg;)

Returnerede det og fik mine penge retur da jeg blev guidet i en anden retning, købte mig et hw97 med en HAWKE VANTAGE 4-12X50 AO IR og må sige det er de bedste penge jeg har brugt længe på legetøj:)

Med lidt hjælp fra flinke folk her samt privat er den skudt ind så jeg kan sætte 5 hagl på 25 m(kan ikke skyde længere i haven) så fint der kun er et stort hul.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af Timber » 16. jun 2019, 11:09

TN74 skrev:
16. jun 2019, 11:02
Jeg startede ud med et gamo bone collector, anede intet så jeg gik bare efter der skulle være knald på udgangshastigheden.

Det skød som vinden blæser på vestkysten, og det endte med jeg skød spejlet på min scooter i stykker da jeg gav det sidste forsøg;)

Returnerede det og fik mine penge retur da jeg blev guidet i en anden retning, købte mig et hw97 med en HAWKE VANTAGE 4-12X50 AO IR og må sige det er de bedste penge jeg har brugt længe på legetøj:)

Med lidt hjælp fra flinke folk her samt privat er den skudt ind så jeg kan sætte 5 hagl på 25 m(kan ikke skyde længere i haven) så fint der kun er et stort hul.
Så det du egentlig skriver, er at du har brug for en længere have... :blink: :giggle: :giggle:

Men ja, man skal nogen gange lade være med at blive forblændet af tingene.. Har selv været det med diverse frustrationer til følge.. Hvis jeg bare havde opdaget NVF noget før, så havde jeg nok ikke været en rig mand, da pengene bare var blevet brugt på andre skydere, men jeg havde sparet mig selv for mange ærgelser..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

TN74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. apr 2018, 23:20
Interesser: Krybdyr
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Re: Hjælp ang mit luftvåben (Benjamin XL)

Indlæg af TN74 » 16. jun 2019, 11:24

Yes kunne godt tænke mig en meget længere have, kan nok med lidt helt måle 40 meter af men så skal jeg sidde i en busk og skyde skråt ned over plænen og det vil jeg helst ikke.

Skal bare tage mig sammen og købe naboens hus en af dagene.

Besvar