Ny vægt til hagl.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Fidy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. jul 2019, 21:24
Interesser: Målskydning og luftvåben tekni
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Ny vægt til hagl.

Indlæg af Fidy » 17. sep 2019, 17:40

Jeg har fået mulighed for at erhverve mig en rimelig nøjagtig vægt.
Ved vejning af hagl i en nyindkøbte æske fladhagl. Af typen RANGER (Silvan, Harald Nyborg, mv). Uden vægt- og diameter oplysning synes jeg det kunne være spændende at få styr på hvad de vejede.
Haglene i æsken har fået en ordentlig gang smøring. Hedder det glideolie?
Jeg opdagede at Haglene afsatte en lille smule olie fra fronten på vejepladen, mellem 0,002 g og 0,004 g. Jeg tørrede derfor anlægget til vejepladen af inden vejning.
Da haglene har fået smøring, kan en lagtykkelse af smøring på hele haglet vel have indflydelse på udgangshastigheden alt efter vægt?
Jeg vejede 21 hagl til en forskel fra 0,542g til 0,514g og alt der imellem. Ca. 8,18gr. haglvægt.
Vægten er en rigtig laboratorievægt, og kræver et ordentlig underlag af betongulv og et bord med en stenplade.
Lidt overnørdet måske?
Jeg har efterfølgende vejet forskellige andre (HN, JSB mm.) og kunne konstatere at de svingede ca 0.005g.
Er det en vægt ved 0,69g der har indflydelse på udgangshastigheden?
Alle hagl er håndteret med pincet.
Nå ja den her vægt kostede ca 3800 + moms.
Fidy
Vedhæftede filer
IMG_20190917_155209.jpg
Ny vægt
IMG_20190917_152409.jpg
A
IMG_20190917_154525.jpg
B
IMG_20190917_154451.jpg
C

Brugeravatar
150K Shots
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 4. jul 2019, 23:03
Interesser: PCP HW110
Geografisk sted: Stouby
Has thanked: 63 times
Been thanked: 40 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af 150K Shots » 17. sep 2019, 18:17

Ranger Hagl.jpg
Ranger Hagl.jpg (26.17 KiB) Vist 6301 gange
ca. 10 m/s forskel... :getout:
lydmuren er nok den stor problem.. især hvis haglen er smurt i olie.
Håber vægten er til mere end hagl.. :blink:
HW110 .177 FAC Falcon 5,5-25x56 FFP Mil/Mil :blink:

Fidy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. jul 2019, 21:24
Interesser: Målskydning og luftvåben tekni
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Fidy » 17. sep 2019, 21:07

Tak for regnestykket 150K Shots.
Jeg kan læse at det med smøring måske ikke er hel så godt som man skulle tro, hvis udgangshastigheden nærmer sig lydens.
Det kan vel heller ikke være nemt at lægge ens smøring på hagl med en spraydåse.
Det er interessant at andre har prøvet det jeg havde i tankerne.
Med hensyn til vægten. - lige nu har jeg ikke andet at bruge den til.
Vægte fra laboratoriebranchen kan købes brugte og som udstillings demo hos vægt og laboratoriefirmaer til under 2000 kr.
Har dog tænkt at melde mig ind i en skydeklub, og derfor have mulighed for at sortere hagl.
Har fundet en klub i nærheden der har 50m baner, og selvfølgelig de sædvanlige 15 m.
Har tænkt mig at lave en 8skydeprøve på 15m med usorteret hagl, og en med sorteret.
Fidy

Brugeravatar
150K Shots
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 4. jul 2019, 23:03
Interesser: PCP HW110
Geografisk sted: Stouby
Has thanked: 63 times
Been thanked: 40 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af 150K Shots » 17. sep 2019, 21:51

Man skal aldrig gå ned på udstyre!!
Hvilken type gevær skyde du med?
Jeg manglet hagl for et styk tid siden... og købt en dåse Ranger 4,5...Nødsituation!!
desvær.. det hoppet og danset på skiven..
JSB's det er noget helt andet. :10:
HW110 .177 FAC Falcon 5,5-25x56 FFP Mil/Mil :blink:

Fidy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. jul 2019, 21:24
Interesser: Målskydning og luftvåben tekni
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Fidy » 18. sep 2019, 12:49

150K Shots
Jeg skyder med en Benjamin Marauder cal .177 købt af Engfred. Den er med regulator og sat til 120 bar udgangs tryk = 287 m/s
Med H&N Baracuda Hunter 0,68g. 10,49gr
Vedlægger lige et par helt friske skiver.
Har ikke fået min chronograph endnu, så jeg har ikke styr på RANGER Haglene. (i mere end en forstand) :thumbdown:
Vedhæftede filer
IMG_20190918_123135.jpg
Spredt fægtning

Brugeravatar
150K Shots
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 4. jul 2019, 23:03
Interesser: PCP HW110
Geografisk sted: Stouby
Has thanked: 63 times
Been thanked: 40 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af 150K Shots » 18. sep 2019, 19:17

10 m/s svingning i Ranger's udgangshastighed forklar hvorfor det er så meget vertical forskel fra de H&N.
Jeg har stadig nogle Rangers..når det ikke blæser så meget vil jeg prove det sammen..
HW110 .177 FAC Falcon 5,5-25x56 FFP Mil/Mil :blink:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af T-REX » 18. sep 2019, 19:28

Her er link til billeder, af forskellige hagl, jeg testede, i min LAP-01 Luftpistol.

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... 1&start=46

Jeg har også vejet, nogle af dem, men min vægt er kun på 0,01 grams nøjagtighed, og ikke kalibreret...

testafstand 10 meter, målt med 5 meter målebånd (+/- 5 cm)
Fastspændt i skruestik.
I langt de fleste tilfælde er det 5 skuds grupper.
Hastigheden er så kun omkring 140 m/s, da det er en PCP luftpistol. Den kan skrues op, til ca. 200 m/s
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af T-REX » 18. sep 2019, 19:49

Hvis man skal bruge nøjagtig haglvægt, så har jeg fået at vide, at det er en fordel, hvis haglene affedtes, da du ikke kan være sikker på, at de holder, på nøjagtig den samme mængde olie/fedt/voks
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
150K Shots
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 4. jul 2019, 23:03
Interesser: PCP HW110
Geografisk sted: Stouby
Has thanked: 63 times
Been thanked: 40 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af 150K Shots » 22. sep 2019, 20:34

hermed et på fotos af min test med Rangers, og tre slags JSB's..
Jeg har for resten en dåse Rangers til salg, "billigt..meget billigt!"
også desværre, en dåse H&N Piledrivers...det er for langt til HW110 mag. :modbat:
177 Pellet Testing.jpg
HW110 .177 FAC Falcon 5,5-25x56 FFP Mil/Mil :blink:

Fidy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. jul 2019, 21:24
Interesser: Målskydning og luftvåben tekni
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Fidy » 22. sep 2019, 21:28

De der Max RANGER gør da skydning vildt spændende. :biggrin:
Som tidligere skrevet her, burde de nok affedtes inden brug.
Fidy

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Theredmist » 29. jul 2022, 21:45

Fidy skrev:
18. sep 2019, 12:49
150K Shots
Jeg skyder med en Benjamin Marauder cal .177 købt af Engfred. Den er med regulator og sat til 120 bar udgangs tryk = 287 m/s
Med H&N Baracuda Hunter 0,68g. 10,49gr
Vedlægger lige et par helt friske skiver.
Har ikke fået min chronograph endnu, så jeg har ikke styr på RANGER Haglene. (i mere end en forstand) :thumbdown:
Jeg er ny i alt det PCP halløj.... Hvilken formel bruger du til at udregne v0...???????
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Gixxer3000 » 30. jul 2022, 11:35

Theredmist skrev:
29. jul 2022, 21:45

Jeg er ny i alt det PCP halløj.... Hvilken formel bruger du til at udregne v0...???????
Der er ikke nogen formel til V0, kun en chronograf vil kunne fortælle dig udgangshastighed. Men når du har den er der masser af formeler til alle mulige andre ting =)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af C-X » 30. jul 2022, 11:42

Både og... reelt set kan man beregne hastigheden, hvis man kender de øvrige data. En ballistisk beregner, som Strelok Pro, er nærmest uundværlig. Man vælger blot en estimeret hastighed, måler derefter sit kuglefald og korrigerer med den korrekte hastighed, så det passer med det beregnede kuglefald.

F.eks. man indskyder på 20 meter, og måler faldet på distancer længere ude. Det tager lidt tid og en del skydning, men er det ikke hele formålet med luftgeværer? :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Rigsby » 4. aug 2022, 15:05

C-X skrev:
30. jul 2022, 11:42
Både og... reelt set kan man beregne hastigheden, hvis man kender de øvrige data. En ballistisk beregner, som Strelok Pro, er nærmest uundværlig. Man vælger blot en estimeret hastighed, måler derefter sit kuglefald og korrigerer med den korrekte hastighed, så det passer med det beregnede kuglefald.
Hmmm, mangler du ikke BC for at kunne lave den beregning?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af C-X » 4. aug 2022, 15:49

Næeh, den finder jeg i beregneren, eller hos producenten.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Rigsby » 4. aug 2022, 19:09

Okay hvis du har den så kan det lade sig gøre.

Hvad er BC på Harald Skrald's hagl??
Jeg kan ikke finde den nogen steder!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af C-X » 4. aug 2022, 19:48

Nix, jeg er en snob, der kun bruger mærkevarer :mrgreen:

Helt ærligt, så finder jeg som regel noget brugbart i H&N eller JBS og holder mig til det. Ikke fordi jeg har noget imod at spilde lidt tid på at skyde, men fordi jeg også gerne vil have indfriet nogle forventninger.

Alt muligt andet, ender som regel i en gammel Gamo og bliver sendt mod rotter, på meget kort hold.

Jeg kunne dog være så doven, at jeg fandt mig et hagl, hvor BC er kendt, af samme form og vægt, og så sjussede mig frem til, at BC må være meget identisk. Både fladhagl og simple diabolo følger nogle ret ens mønstre i performance, uanset fabrikant, da de er begrænsede i mulighederne dikteret af formen og materialet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Rigsby » 5. aug 2022, 00:09

Fint nok at du gerne vil have kvalitetshagl som er ens

Min tvivl går mere på dit udsagn om at man kan regne Vo ud med den måde du beskrev tidligere i tråden, det kan man i min optik ikke uden at kende BC og den måde du beskriver hvordan det kan gøres er ikke mulig uden en Chronograph, som man i udgangspunktet ikke havde til rådighed.

Så din beskrevne måde går i ring og giver ikke et resultat, slet ikke uden en Chronograph.

Det fantastiske ved at kende BC og kende V-et-eller-andet er at så åbenbarer alt det andet sig i en ballistisk regnemaskine eller et ballistisk program.

Selvfølgelig er der et hav af andre parametre som også er vigtige, temperatur, lufttryk, fugtighed, højdeforskellen imellem munding og mål og og og og........

Selvfølgelig kan fysikkens love være blevet ændret så der er noget som jeg har overset og så undskylder jeg mange gange.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af C-X » 5. aug 2022, 00:26

Det kommer an på kvaliteten af dine beregninger, og om du er tilfreds med et givent resultat. Køber du dine hagl fra Harald Nyborg, så vil der måske være så store afvigelser, at en BC værdi slet ikke er reel, om de så skrev den på dåsen.

Min påstand er, at BC på hagl, i .177 er lidt noget sjusseri i forvejen. BC er i forvejen afhængig af hastigheden. Så om du vælger en BC ud fra en oplyst værdi (som kan være ret tvivlsom, hvis det er en kinesisk fabrikant) eller du gætter den ud fra et tilsvarende produkt (hvor data måske er mere tillidsvækkende), er lidt same-same.
Heldigvis er det luftgeværer og vi leger bare! Hvis eksperimentet mislykkes, så har vi ikke gjort nogen skade.

Jo, kender du BC, så kan du fint regne dig frem til V0. Bl.a. Strelok Pro har faktisk en mulighed for, at korrigere for forkert V0, som den beregner ud fra netop kuglefald.

Om ikke andet, så prøv det da og se om du har ret og jeg tager fejl. Jeg har ikke haft en kronograf til rådighed, til mine egne luftgeværer, så jeg har faktisk blot anvendt den oplyste BC, og så beregnet V0 ud fra kuglefald, på varierende distancer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Rigsby » 5. aug 2022, 01:07

C-X skrev:
5. aug 2022, 00:26
Det kommer an på kvaliteten af dine beregninger, og om du er tilfreds med et givent resultat. Køber du dine hagl fra Harald Nyborg, så vil der måske være så store afvigelser, at en BC værdi slet ikke er reel, om de så skrev den på dåsen.

Min påstand er, at BC på hagl, i .177 er lidt noget sjusseri i forvejen. BC er i forvejen afhængig af hastigheden. Så om du vælger en BC ud fra en oplyst værdi (som kan være ret tvivlsom, hvis det er en kinesisk fabrikant) eller du gætter den ud fra et tilsvarende produkt (hvor data måske er mere tillidsvækkende), er lidt same-same.
Heldigvis er det luftgeværer og vi leger bare! Hvis eksperimentet mislykkes, så har vi ikke gjort nogen skade.

Jo, kender du BC, så kan du fint regne dig frem til V0. Bl.a. Strelok Pro har faktisk en mulighed for, at korrigere for forkert V0, som den beregner ud fra netop kuglefald.

Om ikke andet, så prøv det da og se om du har ret og jeg tager fejl. Jeg har ikke haft en kronograf til rådighed, til mine egne luftgeværer, så jeg har faktisk blot anvendt den oplyste BC, og så beregnet V0 ud fra kuglefald, på varierende distancer.
Naaahhh, nu ved jeg ikke lige hvad du mener med "et givent resultat", det svarer til at sige at 2+2 cirka er 4,161, hvilket det ikke er.

jeg tænker at jeg bare gør som jeg plejer og så siger vi at du har ret, det betyder ikke det store!

Undskyld ulejligheden.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Landbo » 5. aug 2022, 16:53

Rigsby skrev:
4. aug 2022, 19:09
Hvad er BC på Harald Skrald's hagl??
Et sted mellem meget ringe og endnu ringere. :biggrin:

Har set BC opgivet mellem 0.095 til 0.011 for Wadcutter diabolo i .177. Har selv målt BC på onkel Haralds til lige godt 0,011 ved hjælp af Chairguns forsimplede model der mangler indput hastigheden, hvilket vist ikke betyder det storefor udregningen.

Wadcuttere har absolut deres flade næser imod sig for et godt BC.

Hilsen Leif.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Rigsby » 5. aug 2022, 17:05

Landbo skrev:
5. aug 2022, 16:53
Rigsby skrev:
4. aug 2022, 19:09
Hvad er BC på Harald Skrald's hagl??
Et sted mellem meget ringe og endnu ringere. :biggrin:

Har set BC opgivet mellem 0.095 til 0.011 for Wadcutter diabolo i .177. Har selv målt BC på onkel Haralds til lige godt 0,011 ved hjælp af Chairguns forsimplede model der mangler indput hastigheden, hvilket vist ikke betyder det storefor udregningen.

Wadcuttere har absolut deres flade næser imod sig for et godt BC.

Hilsen Leif.
Hej Leif

Ja, jeg tænker også at de har dårligere BC end et middelstort Steinway & Son koncertflygel.

😊😳
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af T-REX » 5. aug 2022, 19:42

Fidy skrev:
18. sep 2019, 12:49
Jeg skyder med en Benjamin Marauder cal .177 købt af Engfred. Den er med regulator og sat til 120 bar udgangs tryk = 287 m/s
Med H&N Baracuda Hunter 0,68g. 10,49gr
Er det den almindelige Marauder, eller den, med Regulator?

Hvis det er med Regulator, så kan du måske prøve,at lege, med hastigheden.

Hvis muligt, så ville jeg checke om den kan komme oppå 310-320 m/s,og se om det ikke hjælper, på præcisionen, på 50meter.

Jeg har selv ret gode resultater, med de almindelige H&N Baracuda.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af C-X » 5. aug 2022, 19:57

Rigsby skrev:
5. aug 2022, 01:07
C-X skrev:
5. aug 2022, 00:26
Det kommer an på kvaliteten af dine beregninger, og om du er tilfreds med et givent resultat. Køber du dine hagl fra Harald Nyborg, så vil der måske være så store afvigelser, at en BC værdi slet ikke er reel, om de så skrev den på dåsen.

Min påstand er, at BC på hagl, i .177 er lidt noget sjusseri i forvejen. BC er i forvejen afhængig af hastigheden. Så om du vælger en BC ud fra en oplyst værdi (som kan være ret tvivlsom, hvis det er en kinesisk fabrikant) eller du gætter den ud fra et tilsvarende produkt (hvor data måske er mere tillidsvækkende), er lidt same-same.
Heldigvis er det luftgeværer og vi leger bare! Hvis eksperimentet mislykkes, så har vi ikke gjort nogen skade.

Jo, kender du BC, så kan du fint regne dig frem til V0. Bl.a. Strelok Pro har faktisk en mulighed for, at korrigere for forkert V0, som den beregner ud fra netop kuglefald.

Om ikke andet, så prøv det da og se om du har ret og jeg tager fejl. Jeg har ikke haft en kronograf til rådighed, til mine egne luftgeværer, så jeg har faktisk blot anvendt den oplyste BC, og så beregnet V0 ud fra kuglefald, på varierende distancer.
Naaahhh, nu ved jeg ikke lige hvad du mener med "et givent resultat", det svarer til at sige at 2+2 cirka er 4,161, hvilket det ikke er.

jeg tænker at jeg bare gør som jeg plejer og så siger vi at du har ret, det betyder ikke det store!

Undskyld ulejligheden.
Ballistisk beregning er altid netop blot det, en tilnærmet værdi. Det er derfor, man anvender store doppler radar til at måle de eksakte resultater, kombineret med præcise meteorlogiske målinger.

Så dit givne resultat, af en beregning, giver dig noget at arbejde videre med og efterprøve. Det er ingen eksakt videnskab, som det vi leger med i matematikken.
Du er også nødt til, at tænke på de mange variabler der opstår, i hver af dine input data, samt de variabler du ikke laver som input. Hertil kommer fejlkilder og usikkerheder, betydende cifre og så står vi med nogle modeller, som ikke engang lover at give det helt korrekte resultat.

Du holder nu fast i et hagl, hvor du udmærket ved, at selv om data var oplyst, ville de ikke være troværdige, grundet store afvigelser i produktet.

Jeg fastholder, at hvis man endelig vil finde en V0, så kan man lige så godt lave et kvalificeret gæt, ud fra haglets, design og stadig komme ret tæt på. Tæt nok på, at de øvrige fejlkilder og usikkerheder, betyder omtrent det samme, for den totale beregning.

Altså, forudsat du overhovedet kan få en brugbar gruppe, ude på lidt længere afstande, pga. haglets form. For hvis ikke, så falder metoden ovenfor fra, med mindre der kan etableres nogle gennemsnitlige værdier.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ny vægt til hagl.

Indlæg af Rigsby » 5. aug 2022, 20:17

Ja!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Besvar