Påfyldning af luft på en FX riffel?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2032
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 338 times

Påfyldning af luft på en FX riffel?

Indlæg af Tangloppen » 17. mar 2007, 14:13

Er ved at erhverve mig en FX riffel har fået pumpen hjem (med slange og 1/8 nippel).

Sad og tænkte på hvor man egentlig fylder luft på henne?
Det bliver en Typhoon jeg erhverver mig.

Er der påfyldningsstuds på selve luftcylinderen, eller hvordan..?

Kan nogen evt illustrere med billeder eller noget lign?

Har fundet et billede af cylindre på FXs egen side, og der ligner det at der er påfyldningsstuds på siden af cylinderen (i enden).
http://www.fxairguns.com/_gfx/accessories/airtube.jpg

Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe en begynder :).

MVH Christian H.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 17. mar 2007, 17:29

Nu har jeg ikke en Typhoon men en FX-2000, men da de har tanken på samme måde er det nok samme placering. På undersiden af lufttanken er der en messingprop, den hiver du ud og der er hullet til fyldeproben. Den skal helt i bund. Når du er færdig med at pumpe luk overtrykket via ventilen på pumpen før at du hiver proben ud. Hvis din tank er helt tom skal du spænde låsen på riflen før du pumper, så hammeren ikke holder ventilen åben. Der skal nemlig være tryk på tanken før at ventilen lukker tæt.

Du skal være glad for at det er en lille tank når du skal pumpe den med håndkraft, fra tom tank til 200 bar er der ca 150 pumpeslag. Ved normal brug vil du pumpe igen fra 100-120 bar og så er det under det halve antal pumpeslag.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2032
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 338 times

Indlæg af Tangloppen » 17. mar 2007, 18:21

Yamamoto skrev:Nu har jeg ikke en Typhoon men en FX-2000, men da de har tanken på samme måde er det nok samme placering. På undersiden af lufttanken er der en messingprop, den hiver du ud og der er hullet til fyldeproben. Den skal helt i bund. Når du er færdig med at pumpe luk overtrykket via ventilen på pumpen før at du hiver proben ud. Hvis din tank er helt tom skal du spænde låsen på riflen før du pumper, så hammeren ikke holder ventilen åben. Der skal nemlig være tryk på tanken før at ventilen lukker tæt.

Du skal være glad for at det er en lille tank når du skal pumpe den med håndkraft, fra tom tank til 200 bar er der ca 150 pumpeslag. Ved normal brug vil du pumpe igen fra 100-120 bar og så er det under det halve antal pumpeslag.
Er det for meget at forlange hvis jeg spørger efter et billede? :)
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 17. mar 2007, 19:31

Tangloppen skrev:
Yamamoto skrev:Nu har jeg ikke en Typhoon men en FX-2000, men da de har tanken på samme måde er det nok samme placering. På undersiden af lufttanken er der en messingprop, den hiver du ud og der er hullet til fyldeproben. Den skal helt i bund. Når du er færdig med at pumpe luk overtrykket via ventilen på pumpen før at du hiver proben ud. Hvis din tank er helt tom skal du spænde låsen på riflen før du pumper, så hammeren ikke holder ventilen åben. Der skal nemlig være tryk på tanken før at ventilen lukker tæt.

Du skal være glad for at det er en lille tank når du skal pumpe den med håndkraft, fra tom tank til 200 bar er der ca 150 pumpeslag. Ved normal brug vil du pumpe igen fra 100-120 bar og så er det under det halve antal pumpeslag.
Er det for meget at forlange hvis jeg spørger efter et billede? :)
Billede af hvad, hullet til fyldestudsen ??

Hmm, kunne godt se ud til at jeg snart skal kigge efter en frisk O-ring, den ser lidt 'gnavet' ud i kanten.
Vedhæftede filer
prop ude.jpg
Bunden i vejret, proppen ude
prop ude.jpg (41.34 KiB) Vist 7599 gange
prop i.jpg
Bunden i vejret, proppen i
prop i.jpg (41.32 KiB) Vist 7599 gange

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2032
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 338 times

Indlæg af Tangloppen » 18. mar 2007, 09:58

Har messingproppen nogen funktion andet end at beskytte mod skidt?

En kammerat har lige spurgt, hvor stort et gevindet hvor flasken skrues ì?
Altså hovedgevindet hvor flasken bliver låst fast til geværet, hvis i forstår mig? :)
Bliver det holdt tæt med O-ring eller Tape?

MVH Christian som håber på at lære lidt mere :)
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 18. mar 2007, 10:16

Tangloppen skrev:Har messingproppen nogen funktion andet end at beskytte mod skidt?

En kammerat har lige spurgt, hvor stort et gevindet hvor flasken skrues ì?
Altså hovedgevindet hvor flasken bliver låst fast til geværet, hvis i forstår mig? :)
Bliver det holdt tæt med O-ring eller Tape?

MVH Christian som håber på at lære lidt mere :)
Messingproppen er kun til at holde hullet frit for skidt.

Jeg ved ikke rigtigt hvilket gevind du snakker om, normalt er der DIN gevind på selve flasken, gevindet på de øvrige stumper er nok 1/4" BSP, men jeg er ikke sikker, fik mit kit samlet. Normalt har man et stykke slange mellem flasken og fyldeproben så det er lidt nemmere at håndtere.

Brugeravatar
Caspersen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2007, 11:52
Geografisk sted: Copenhagen
Been thanked: 27 times

Indlæg af Caspersen » 18. mar 2007, 13:19

Yamamoto skrev: Messingproppen er kun til at holde hullet frit for skidt.
Hmmm ved du om man kan købe sådan en prop?
Min Monsoon har ikke nogen, også vidt jeg kan se er det kun FX2000 der har en ved køb?

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 19. mar 2007, 22:54

Min (brugte) FX-2000 kom med prop, aner ikke om de kan købes løse. Hvis du (kender nogen der) har adgang til en drejebænk kan den ikke være svær at lave selv. Der er ingen der siger at det skal være messing, du kunne bruge en gummiprop (så sparer du også en O-ring).

Brugeravatar
Caspersen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2007, 11:52
Geografisk sted: Copenhagen
Been thanked: 27 times

Indlæg af Caspersen » 20. mar 2007, 08:43

Yamamoto skrev:Min (brugte) FX-2000 kom med prop, aner ikke om de kan købes løse. Hvis du (kender nogen der) har adgang til en drejebænk kan den ikke være svær at lave selv. Der er ingen der siger at det skal være messing, du kunne bruge en gummiprop (så sparer du også en O-ring).
Jeps må ud og lede efter en....
Mærkeligt at FX ikke har sat en på Monsson....ville spare dem for en del bøvl hvis der kommer skidt i den, selv en Shinsung har en drejelig cap på fyldesnuden!

Kilroy
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26. dec 2006, 22:09
Geografisk sted: Göteborg

Indlæg af Kilroy » 20. mar 2007, 11:24

http://www.progunner.se har den. Du hittar den under reservdelar fx airguns.


Billede[/url]

Brugeravatar
Caspersen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2007, 11:52
Geografisk sted: Copenhagen
Been thanked: 27 times

Indlæg af Caspersen » 21. maj 2007, 09:10

Kilroy skrev:www.progunner.se har den. Du hittar den under reservdelar fx airguns.


Billede[/url]
Takker!

Men så skal man vel have to...? hullet går jo igennem hele cylinderen...

Brugeravatar
Tanteskrap
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 5. jun 2005, 12:46
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Tanteskrap » 22. maj 2007, 07:31

En Typhoon har ikke nogen prop ved påfyldningshullet. Det er ikke nødvendigt. Og hullet sidder i en selvstændig slutprop i enden af tanken som det ses på den lange tank på det billede du selv linker til.. U can't miss it. Tanken slutter tæt til riflen med O-ringe. Lad være med at pille ved det. Der er ingen grund til at skrue tanken af.
Murphy er død!
Det er Nietche også!
Og Darwin har udviklet sig til højerestående pottemuld!

Brugeravatar
Caspersen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2007, 11:52
Geografisk sted: Copenhagen
Been thanked: 27 times

Indlæg af Caspersen » 22. maj 2007, 09:51

Tanteskrap skrev:En Typhoon har ikke nogen prop ved påfyldningshullet. Det er ikke nødvendigt. Og hullet sidder i en selvstændig slutprop i enden af tanken som det ses på den lange tank på det billede du selv linker til.. U can't miss it. Tanken slutter tæt til riflen med O-ringe. Lad være med at pille ved det. Der er ingen grund til at skrue tanken af.
Nej men jeg har en Monsson og her har du to huller på siden....
Dvs hele vejen igennem cylinderen.

Besvar