FX impact 4.5mm upræcis

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 24. mar 2020, 06:45

er blevet bidt af lysten til luftrifler igen...fik en god pris på en impact .30 med .25 veksel pipe....og den hamrer haglene i samme hul igen og igen...fed skyder(når den holder luft)....fik en wildcat 5.5mm og den er fantastisk ...fodrer den NVF hagl jeg har haft i pengeskabet i 13 år....men de virker bare..

LANG HISTORIE KORT, min impact kan ikke gruppe på 30 meter, hvilke instillinger bruger i...hvad skal jeg kigge efter....hvor starter jeg ...nu følger den lange historie.....har prøvet med 2 kikkerter og det er det samme med begge

har været på jagt efter den perfecte 4.5mm bullpup....først var det en diana den var billig og ja den var billig, kunne ikke lide den...så den blev sendt tilbage.

så prøvede jeg en kammerats dreamline bullpup bottle....og den sendte alle haglene i samme hul, på 30m hver eneste gang.....så jeg købte så'rn en....hver 5 skuds gruppe ville have et eller 2 hagl der var vildt ved siden af...2-3cm ....fra butikken gik den 1060fps (sorry er blevet amerikaniseret) med jsb 10gr....den larmede også...af med stokken og justere hammer fjeder ned til minimum...larmede stadig....skruede op for regulator (135bar), og endelig var hammeren mødt med modstand nok fra ventilen til at den lukkede hurtigt og støjen dæmpede af....men lortet kunne stadig ikke ramme...men fik den op på ca 100 skud på en fyldning ......prøvede div jsb, RWS, crossman hagl....CPH var de bedste med grupper på 30m omkring 7mm CTC.... og efter 7-800 hagl gav jeg op...jeg havde kammerat's riffel på besøg og hans skød 10gr JSB lige over 900fps ...så jeg satte regulator and alt op som hans....min skød dem lige under 900 fps +-10fps ....virkede ikke....prøvede hans hagl...nope..prøvede min 4.5mm haglsamling på low setting dvs ca 700 fps....nix.....rystede på hovedet og sendte den tilbage.

afløseren kom så idag, en impact mk2 med powerplenum i 4.5mm med 500mm løb....den opfører sig som sin foregænger....alt for meget knald på næsten 1100 fps med 10gr jsb....det er som om de sætter dem alle op det samme lige meget om det er 7.62 eller 4.5....fx havde glemt at pakke den tomme lyddæmper, og ingen dims til at sætte på gevindet...og et bukket hægsel på riffel kassen...suk

jeg prøvede at sætte reg til lige under 80 bar, og tunede til omkring 880fps med 10gr....2-3 hagl i samme hul og to der sidder 2-3cm væk...altid for lavt men det er tilfældigt om det er til venstre eller højre....prøvede 100 bar...samme resultat....125 bar samme resultat...hver gang tunede til omkring 870-900fps.....prøvede 700fps...nix....løb tør for tid...rensede løb....testede om shrouden sad for stramt eller løs...testede med og uden dæmper

men det kan ikke være rigtigt at fx ikke kan lave en 4.5mm, og det er anden riffel i træk....måske det er mig den er gal med.....testede om det var for megen kaffe...men wildcat, vulcan og .25 impact rammer alle samme hul....der var lidt vind i dag...men ikke rigtig noget at skrive hjem om...og på 10 meter så skulle den da kunne ramme

lige nu skyder min 150$ benjamin regal lige så godt som 2200$ impact
pick my lock and meet my glock

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 82 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Depper » 24. mar 2020, 07:22

Er ret sikker på at over 100 bar er for meget med Powerplenum i 4,5mm.
Bruger du "valve stop adjuster"? mener ikke lige jeg har læst det i dit indlæg =)

Engfred

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Engfred » 24. mar 2020, 12:39

Hej,
Det ligner noget jeg også oplevede med min FX Crown generation 3.
Det blev ikke rigtigt godt før at jeg først skiftede til en Huma "high" pressure regulator og......
Pollerede løbet og indekserede det så at det er monteret i den position hvor den skyder de tætteste grupper.
Se evt. denne tråd.
https://www.airgunnation.com/topic/inde ... ost-586711
Men at jeg pollerede løbet var nok det der hjalp mest ved de høje hastigheder.
Og ja jeg brugte såmænd bare "Autosol" - helt vild forskel.

Og så ja har prøvet stort set alle rundhagl mv. fra de fleste leverandører.
Ja og min kan helt klart bedst lide JSB Exact 8,44 i 4,53 (4,52 er også fin)
Jeg har for nyligt testet QYS FT STREAMLINED 9.56 gr og de skyder også perfekt.
JSB's Tungerer hagl er også nogenlunde men ikke så konstante som 8.44.
JSB Monster redesigned er ringere end de gamle monster. Og Beast duer slet ikke.
Der er heller ikke rigtigt nogen HN hagl der kommer i nærheden af JSB.

Jeg kører 115 bar og det giver mig fra 225 m/s op til 300 m/s i justering. Ved port Min. og Hammer min. op til Max med Port 177/22 og max.
Hold dig fra port 25/30 det giver også det syndrom som du oplever.
Den er helt klart mest præcis hvis man skyder den ved omkring 225 m/s.

Held og lykke
Claus Engfred Olsen

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Lycon » 24. mar 2020, 12:43

Cygnus X skrev:
24. mar 2020, 06:45
er blevet bidt af lysten til luftrifler igen...
Godt at se dig vende tilbage, det er dælme nogle år siden. :smile:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Gixxer3000 » 24. mar 2020, 13:53

Har du prøvet at håndfodre den Impact med 1 hagl af gangen, lidt bøvlet, men kan godt lade sig gøre hvis man peger mod jorden? Fx magasiner kan være spændt ret hårdt op i magasin fjedre, ca 3-4 omgange på fjeder (selv om 1 omgang er nok på mine) hvilket ødelægger skørtet på haglet som er ret svagt på 4,5mm i forvejen

Nogen magasiner kræver osse lidt lidt tilpasning i hullet for ikke at skrabe hagl på siden når proben presser dem i piben. Alt afhængig af hvilken type magasin du bruger, de originale skal ihvertfald have lidt hjælp.

Synes osse PowerPlenum lyder overdrevet på en 4.5mm, men nu er det der, men tænker du skal noget under 100bar på reg.

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Spyde » 24. mar 2020, 14:53

Lige nogle hurtige spørgsmål

Hvor stor spread er der når du skyder over chronograph?

Er det også 30 meter du skyder med impact? ( fx stx linere har det bedst på længere afstande men 30m burde den ku)

Hvad er din fremgangsmåde at stille den ind?


Start med så lav regulator tryk og kør igennem hammerjusteringen, hvis den går ned i fart så skal der mere regulator tryk, men det gælder om at finde et sted hvor din hastighed er tættest på hinanden, og 5 bar på regulatoren kan have stor forskel.

Har du prøvet at dreje din liner for at se om dine flyer følger med?

En anden ting, impacten kan være svær at skyde med så prøv så vidt muligt at udelukke den menskelige del.

Har du prøvet andre hagl? ( må godt være samme slags men et andet batch)

Har du tjekket om den rammer din lyddæmper?





Da jeg fik min impact hjem måtte jeg igennem 3 helt nye linere før jeg fik den til at skyde så man skal ikke udelukke noget, men alt andet skal være udelukket før man mistænker den.

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 25. mar 2020, 03:37

:mad: corona.....unger, hjemme skole....og regn hele dagen. jeg har ikke fået levet en daddel

spread er ca +-10ms...det er en IMPACT, Dreamline blev solgt....men den skød bedre end impacten gør lige nu

jeg syntes autosol er lige lovlig meget at skulle igennem på en ny 2000$ skyder.....en 200$ benjamin..ja ok...men ikke på en 2K$
plus jeg har ingen måde at få fat på en rense "jag" ...jeg har carbon "pind" til at rense med....og jeg har crownsaver rense snor...så hvis det er en løsning hvad skal jeg så bruge


hvad gør jeg...

1 stiller regulator der hvor jeg vil have den
2 skruer hammer limiter helt ud
3 sætter power på max.
4 skruer hammer limiter ind intil jeg ser fald af power og mindre støj


(er jeg den eneste der syntes manual er lidt misvisende...på en side står man ikke må tørskyde....på den næste står der man skal tørskyde indtil regulator tryk pisser ud af riflen)

jeg skyder på 30m
bruger en H formet sandpose under flasken
bruger sandpose bagerst på riflen
prøver at holde på samme måde og følge igennem med skuddet, både på pistol greb og skulder tryk

testede med billig tasco kikkert....så med medium pris bushnell og lige nu er der en 400$ bushnel elite 4200 6-24x40 på i stål burris montage

testede med og uden dæmper....ingen forskel

den har det store 38 skuds magasin....

500mm løb

howdy lycon ja det er længe siden....men jeg regnede med at i havde fuld styr på 4.5mm.....amerikanerne er jo tosset med power....hvis jeg ville have power så ville jeg hive min RPR 300winmag ud af skabet...sjov....dyrt...og kræver skyderbane her i området....jeg vil have noget der kan skyde en bunke hagl pr opfyldning, super stille i baghaven.....jeg havde to muligheder 1 en urugan i 4.5 eller impact....jeg velgte impact fordi jeg så havde en extra flaske til at putte i rygsækken....
pick my lock and meet my glock

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Spyde » 25. mar 2020, 07:46

Er det ens hver gang hvor flyerne sidder?

Hvor store er dine grupper på 30 m

Lyder da godt nok somom du har været det hele igennem 🤔

Brug ikke autosol det er alt alt for groft til stx løb

Delair
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 20. dec 2018, 14:22
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Hjordkær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Delair » 25. mar 2020, 19:24

Hejsa :smile:

Tænker jeg godt kan bidrage med min erfaring herinde, for ligesom at sætte et andet lys på det.

Jeg har i løbet af de sidste 14dage, fået en spritny FX Impact.
-Uden jeg vidste det, har det vist sig at være en af de få "sniper" edition som er lavet i .177.

JSB Monster Redesign 13.43gr
Fik den justeret sådan ok ind uden chrono, og havde en fornemmelse af, at den faktisk skød ret lækkert efter lidt småjusteringer.
Lavede ganske pæne grupper på 43meter, og meget ensartet.
Frontventil på første streg.
115bar
og den lille skrue ved hjulet, drejet en halv omgang.

Jeg fik så min Chrono idag, og kunne konstatere at den leverede ca. 715/720fps med JSB Beast ud fra den meget minimale indstilling jeg havde fundet frem til i blinde og meget forsigtighed.

Planen har hele tiden været, at jeg gerne ville skyde med slugs på ca. 15gr, derfor tænkte jeg, at det gav mest mening at stille impacten ind efter JSB Beast.
Derfor igang med det...

Jeg fik skruet trykket lidt op, ca. 135/140bar.
Frontventilen står imellem 2 og 3.
Og skruen ved hjulet, fik lige et par omgange.
Efter lidt småjusteringer, fandt jeg hurtigt en fin indstilling som leverede 963fps +/- 5-8fps. Det giver en FPE på ca 34.

Derefter skulle der skydes lidt, for at se om det gav mening ifht at lave nogle ok grupper, sådan uden at det helt store blev stillet op, for at lave en udstillingsskive.
Og ja... den samler selvfølgelig ganske pænt, selvom jeg bare står i en skæv position, og bare jokker et par hurtige hagl afsted mod skiven.

Man kan så sige, at den er skruet godt op i tryk, men umiddelbart tænker jeg at den skyder stabilt, og der er ca til 4magasiner i sådan en tankfuld, hvilket er MEGET end rigeligt til mit formål. -Tror ikke engang jeg tømmer et magasin når jeg er ude :)

Men med alt dette sagt, så kan det altså stadig lade sig gøre, at få en Impact som skyder ganske fortræffeligt, stabilt og lækkert.
Om den kan holde til det i længden... tjoo... det burde den jo nok gøre, da de større kalibre er indstillet med samme tryk fra fabrikken, så kan ikke se hvad der skulle være galt ved det ;)

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Spyde » 25. mar 2020, 19:54

Du kan skrue den op til 170 så ingen fare 👍🏻.

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 25. mar 2020, 20:47

jeg må ud og prøve at håndfodre den

på 30m forventer jeg alle haglene rører ved hinanden (det er ok de vaskede hænder først LOL)
ok det regner ikke ...garagen kan vente....der skal skydes....hmm 8gr eller 10 grain
pick my lock and meet my glock

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Spyde » 26. mar 2020, 07:55

Husker du at justere VA skruen i snuden? Når du har stillet alt andet så begynder du at skyde grupper og så drejer du den skrue en kvart omgang indtil grupperne bliver tættere

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 26. mar 2020, 18:23

der blev lidt tid til at teste....

omgang 1
regulator på 80 bar, og 890 fps med 10 grain
håndfodring virkede ikke, prøvede med CPH, jsb8 og jsb10....rent faktisk var magazin grupperne bedre
sluk øret besluttede jeg mig for at skuppe et hagl igennem løbet...jeg skulle have gemt det...det så rædselsfuldt ud det var som om haglet var smurt ind i små bly flager og gevaldigt ridset....jeg har nok skudt 500 hagl på det tidspunkt, og jeg havde renset løbet med pull throughs og der var ikke alverden af lort i løbet fra ny.

en gruppe var 7.7mm (hvis man trækker fly'er fra) , de fleste var dog langt værre 16mm og en på 29mm

ok gode gmale JB Bore paste til redningen...skrubbede løbet...og så en million patches for at rense det ud....bruger ballistol på hver 10. patch...og tilsidste bare patches indtil de kom ud rene. løsnede magasin fjederen 1 omgang

jeg bemærkede at løbet havde lidt modstand, så moderat, så lidt og til sidst meget stramt...jeg har aldrig haft et løb der er så uregelmæssig på nær fra an harbor freight (harald nyborg) kina riffel....efter skrubningen var det dog lidt mere ensarted på fx'en

omgang 2a

vinden ...der kommer nogen gevaldig vind stød så skud skal times mellem dem.
38 x 10grain jsb i magasinet....POI havde skiftet gevaldigt pga af lineren havde været ude (hvor hårdt skal den spændes ?)
grupperne var en smule bedre, men ikke noget at skrive hjem om ca 15mm CTC

omgang 2B 100 bar, og strammede ventil justeringen indtil jeg var omkring 880-890, powerwheel på minimum
med magazinet ændrede det ikke noget....

men så håndfodrede jeg den 10gr jsb, og fik en 6mm 5skuds gruppe...nu snakker vi...6. skud åbnede gruppen til 11.5mm og så startede det med at regne igen igen.....damn...ville være rart at bekræfte det er magazinet der er del af årsagen

CPH =Crosman Premier Heavy
HF =håndfodret
ER=efter rensning
8= jsb 8 grain
10 = JSB 10 grain

https://photos.app.goo.gl/aNp43NdPRWovyzjR9 eftermiddag
https://photos.app.goo.gl/9VVf3vLwXj5yoFAd8 formiddags skydning
pick my lock and meet my glock

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Spyde » 26. mar 2020, 18:36

Tror ikke på det er magasinet, dog er jeg lidt mistænksom på den liner der som du fortæller det.

Men skal lige høre om en ting, tuner du for harmoniske svingninger? Det er super vigtigt og kan gøre en verden af forskel.

Nå tilbage til den liner, der skal være modstand i enden det er choken, men den skal også helst være næsten blank poleret inde i.

Ang. Poi skift efter liner har været ude er helt normalt, og en godt ting er at lave et mærke med F.eks neglelak så du kan indexe den.
Det gør du ved at skyde en gruppe og dreje lineren 45° og så vil du se dine grupper dreje med rundt, så sætter du bare den liner så grupperne er for oven eller for neden.


Du snakkede noget om nogle andre løb? Er det det samme med dem??

Delair
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 20. dec 2018, 14:22
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Hjordkær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Delair » 26. mar 2020, 18:38

AW !!

Hvis det er de grupper du ka præstere med den gun, så er jeg fristet til at sige, at der må være noget galt med den.
Det er jo lige før at et haglgevær kan lave en pænere gruppe, end det der :shock:

Jeg gik idag igang med at småjustere min gun, både med kikkert og frontventil, så den samlede pænt.
-Har vedhæftet et billede af skiven, hvor 1-2-3 er indskydning-targets, og resten er grupper med 10 hagl i hver og skudt på 43meter.

945-953fps med JSB Beast 16.2gr.
90823216_749759085551572_1019091818312105984_n.jpg
Edit... vores gun er stortset identiske, og er af de nye slags fra FX :)

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Spyde » 26. mar 2020, 18:54

Ja den kan godt når man bruger lidt tid med den, her er min bedste gruppe på 50m 10 skud :biggrin:
Vedhæftede filer
A98AA355-5F26-45D3-9833-278778583941.jpeg

Delair
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 20. dec 2018, 14:22
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Hjordkær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Delair » 26. mar 2020, 18:57

Det er sgu en iorden gruppe det der :)
Jo mere finindstilling, desto bedre. Tålmodighed, og en helvedes masse hagl, så skal det nok blive skide godt ;)

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Spyde » 26. mar 2020, 19:22

Tak tak. Og det er jo det der er fedt ved impacten alt kan stilles.

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 26. mar 2020, 22:22

en flot formiddag med ingen vind.....ødelagt af en lorteriffel...det er da fandens at en 2K$ riffel ikke kan ramme en skid...det er lige som om den gerne vil og sætter 2-3 oven i hinanden...og så 2 langt pokker i vold ....min wildcat .22 stakker haglene, og min impact .25 og .30 gør det samme....nu pisser det ned og vinden er tiltaget

alle skud håndfodret..bedste gruppe 6.6mm ...langt de fleste 13-15mm
https://photos.app.goo.gl/MdmudpU26zGFCugA9

jeg satte reg til 100bar, skruede VA helt ud, powerwheel på minimum. den går ca 925-935 med jsb 10grain. og så begyndte jeg eller at skrue ned/ind for VA....5 skud ...dreje halv omgang 5 skud...hvis det så ud til at blive noget så 5 skud til, for at lade rifle "sætte sig"

jeg holder utrolig let på riflen som viler på 2 sandsække, jeg lader huden mellem tommelfinger og pegefinger holde bag på grebet og øger så presset på aftrækkeren og følger igennem....som sædvanlig stakker den 2-3 skud af 5.

jeg fandt at ved at holde mere fast på riflen og trække den ind i skulderen, blev grupperne bedre

2 af de bedste var med powerwheel på max og skruede VA ind indtil at hastigheden faldt lidt....det er højre kolonne ....riflen går en 930-940fps

jeg prøvede 8 gr uden at skifte settings...den stakkede 5 skud ....på et stykke brædt....så prøvede jeg på papir og skuddene var over det hele

harmoniske svingninger ok hvordan tuner man dem ? på minimum virker det som om riflen har en lang lock tid, på max føles det bedre....selv i 4.5mm syntes jeg der er for meget rekyl for en PCP...nok hammer vægt osv jeg kan mærke...

nu er riflen ca 700-1000 skud gammel.....jeg ved ikke om jeg skal le eller græde...tror det sidste....jeg syntes jeg har prøvet rigtig meget ...hmm det er stoppet med at regne....måske jeg lige skulle prøve lidt flere grupper....de skydeskiver jeg tegner plejer jeg både at kunne ramme hvor linierne krydser og så sætte et hagl på prikken i kassen....men med denne riffle...der er det over det hele
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 27. mar 2020, 04:16

hmm hvor skal jeg begynde.....jeg har skudt 1300 hagl over 9 timer det er et skud hver 25 sekund ! ingen pauser...på nær 30 minutter da jeg sagde "fuck det" og gav løbet en gang autosol som en sidste udvej....det hjalp en lille smule....høvlede 5x38 cph hagl igennem den for lige at køre den til igen, testede grupper med jsb10 grain mellem hvert magazin...its all garbage

mk3 = impact med powerplenum
mk2 = impact med 20% plenum

prøvede.:

mk3 med factory shroud
mk3 med factory shroud + fx 25cal tom fx dæmper
mk3 med hjemmebikset dæmper
mk3 med factory shroud + fx 25cal tom fx dæmper + meget stram bøsning (den der holder lineren på plads ude i spidsen)
mk3 med factory shroud + fx 25cal tom fx dæmper + hånd stram bøsning (den der holder lineren på plads ude i spidsen)
mk3 med factory shroud + fx 25cal tom fx dæmper + medium stram bøsning (den der holder lineren på plads ude i spidsen)
mk3 med sand sæk
mk3 med bipod

rykkede 4.5mm løbet over i min mk2 (110 bar reg) bipod
mk2 + 4.5mm + factory shroud
mk2 + 4.5mm + shroud+fx .25 dæmper
mk2 +4.5mm + hjemmebikset dæmper

jeg er træt af alle de 5 skuds grupper jeg har skudt i dag og det er rigtig mange, jeg har prøvet flere hastigheder for hvert hagl prøvet....engang imellem var der en perfect gruppe...når det skete prøvede jeg en gang til med samme halg og settings...det lykkedes aldrig at replikere en super gruppe

CPH lavede en gruppe EN gang 5mm CTC kunne ikke replikeres
jsb 10gr havde en gruppe på 4mm EN gang kunne replikeres
HN baracuda lavede den bedste gruppe af alle ved at sænke 4 ind i samme hul og så sætte en enkelt der overlappede....jeg prøvede 10 gange at få samme resultat men efter følgende grupper var 15-55mm...ikke om jeg fatter det

jeg ville rigtig gerne at dette var den bedste 4.5mm i verden, men dette er 2. riffel fra fx i 4.5mm der ikke kan samle en gruppe, jeg begynder at tro deres 500mm 4.5mm løb ikke virker.

FX USA skrev til mig at jeg skulle tune den til 930fps...mig i røven...prøvede og det virkede ikke

her er lidt billeder at studere
https://photos.app.goo.gl/aSzDAvYCKJVsR8xx8
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 27. mar 2020, 04:38

Spyde skrev:
26. mar 2020, 18:36
Tror ikke på det er magasinet, dog er jeg lidt mistænksom på den liner der som du fortæller det.

Men skal lige høre om en ting, tuner du for harmoniske svingninger? Det er super vigtigt og kan gøre en verden af forskel.

Nå tilbage til den liner, der skal være modstand i enden det er choken, men den skal også helst være næsten blank poleret inde i.

Ang. Poi skift efter liner har været ude er helt normalt, og en godt ting er at lave et mærke med F.eks neglelak så du kan indexe den.
Det gør du ved at skyde en gruppe og dreje lineren 45° og så vil du se dine grupper dreje med rundt, så sætter du bare den liner så grupperne er for oven eller for neden.


Du snakkede noget om nogle andre løb? Er det det samme med dem??
jeg har .25 og .30 700mm løb, de hamrer haglene i samme hul gang på gang.

ved ikke hvordan man tuner for harmoniske swingninger

hvor hårdt skal den bøsning starmmes ude foran...for meget og jeg vil tro linere bukker....for løs kan den vel tillade linere at dreje under skud gang

jeg smed 4.5mm løbet i min mk2 impact, og haglene sad næsten lige i center af kikkerten (uden at jeg havde ændret på kikkerten efter skift a kaliber).....men POI skifter gevaldigt ved forskellige hastigheder...i alle retninger 2mrad var ikke overraskende ....nogen overraskelser var at ved levere hastig sendte den haglet højere op end ved høj hastighed

jeg ville så gerne have en impact med powerplenum til mine grov kalibre....og jeg ville så bruge 4.5 i min gamle impact.....det skal siges at få fat i en FX herovre er svært de er konstant udsolgt, at jeg fandt en 4.5mm med powerplenum var rent held, jeg havde ringet til 9 andre forhandlere.

jeg bestilte en powerplenum da den blev annonceret....det er hvad ca. 2 måneder siden......venter stadig

da jeg legede brugte min mk2, lagde jeg mærke til at VA justeringen er super smooth...hvorimod på den nye er det som om man kan føle en fjeder der drejer med rundt og har brug for en bunke skud for at hoppe tilbage til hvor den høre til.....men jeg har lidt imod at begynde at lave større ingreb på en riffel der måske skal refunderes
pick my lock and meet my glock

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Spyde » 27. mar 2020, 08:15

Okay så hjælper det lidt på det.

Skruen der holder lineren skal ikke spændes ret hårdt, når den begynder at ramme lineren så bare en kvart omgang.

Når du har fåndet den hastighed du vil skyde og farten er konstant begynder du at skyde grupper,
Så skyder du 2-3 skuds grupper og for hver gruppe drejer du VA skruen en 1/8 omgang og det bliver du ved med indtil grupperne samler sig, men den skal ikke helt i bund.
Det haldler om at du bare lige sænker farten et par fps af gangen.


Der er ventetid på power plenum men den skal nok komme, og hvis du vil have hjælp til at montere den vil jeg godt hjælpe.

På den nye power plenum sidder der en fjeder ude i VA skruen det er den du kan høre når du justere det er helt normalt at den skraber lidt, du kan evt smøre den lidt.

Jeg har lavet en lille delrin skive så den er super nem at justere og ikke laver den lyd der

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 333
Tilmeldt: 22. sep 2008, 18:52
Geografisk sted: København
Been thanked: 21 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af ARD » 27. mar 2020, 13:22

Der var et tidspunkt hvor jeg fik en hel masse flyers og efter noget tid fandt jeg ud af hvorfor....

Det ene lot jsb (exact heavy der åbenbart er lavet i blødt bly) hagl havde muligvis været kastet rundt for da jeg kiggede nærmere på haglene var næsten halvdenel af dem beskadiget i skørtet. Efter at have sorteret dem havde jeg en bunke der kunne bruges til at skyde hul-i-hul og en anden bunke der var til skraldespanden...eller haglspredning...

Man skal altid kontrolere et hagl inden den bliver sat i geværet/magasinet, har du gjort det???

Mvh. Alex

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 27. mar 2020, 17:22

@Art....yup har tjekket, de ser ok ud

@Spyde tror ikke jeg har strammet bøsningen så hårdt, og tak for tilbuddet i PB, jeg bor i californien 9 timers forskel...måske chat på discord eller over skype?

idag tester jeg 115bar og 135bar som foreslået i denne tråd....prøver at tune til ca 880-930 som er det alle siger

fik mail fra FX idag, ret utroligt, det plejer at tage uger at få svar fra dem, hvis de svare i det hele taget.....de siger jeg skal sende den ind til reperation ....det ved jeg ikke om jeg har lyst til, da jeg ikke ved hvad de siger er ok....de er måske ok med 10mm grupper, og jeg vil have 5mm grupper, de kan side på riflen i ugevis, så jeg mister muligheden for at returnere den til pyramyd air.

efter at have sovet på gårsdagens resultater som var meget skuffende, har jeg besluttet lige at køre et par test her til morgen inden vinden tiltager....teste 115 bar og 135 bar...samt at stramme bøsningen*

bøsning, det slog mig at måske drejer lineren sig under skud afgang, og derfor sender den hagl i alle retningen....og nogen gange sætter den sig fast og så skyder den en gruppe, nå men det skal testes
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: FX impact 4.5mm upræcis

Indlæg af Cygnus X » 27. mar 2020, 20:48

her er så morgenens resultat....spændte line op en kvart omgang (ret stramt imho) og det lod til at virke...haglene samlede sig bedre og flyers var typisk samme med de andre fliers...470 hagl

jeg måtte rotere lineren 180 grader ellers skød den så lavt at på 24x zoom måtte 5 mildots ned....roterede og det var tæt på center

jeg blev helt glad, der var endelig en mulighed for at den ville virke, 110 bar og 135 bar testet...man kan se der er et par stykker der er kløverblads grupper
https://photos.app.goo.gl/QDi6zRuWbtDVfKfm6

glad tænkte jeg måske det er måden jeg holder på der holder mig tilbage, så puttede 5 hagl i magazin, da det vil gøre det nemmere at holde ens hver gang, nederest til højre er HF (hånd fodret)
https://photos.app.goo.gl/oCbtUXRBnGaTzuVj6

testede en gang til...hmm underligt....der er en smule vind i dag,med moderat vindstød...jeg har dog grene og græs at se på nede ved skiven, og ventede blot med at skyde indtil vinden døede hend
https://photos.app.goo.gl/Z3RAL1hgzWUiwYAf6

så kom jeg i tanke om at jeg skulle prøve en anden dæmper ....da jeg skruede fx shrouded af så sad bøsningen fandme fast i shrouden...langt inde hvor man ikke kan få fat WTF...slut prut, jeg smide håndklædet i ringen....og efter froskost sender jeg den tilbage til pyramydair. jeg tror jeg er færdig med 4.5mm det var en sjov tanke at have highend rifler i alle kalibre og tanken om at kunne skyde 300 plus skud på en optankning ville være mega fedt....

jeg prøvede et par gange at skrue shroudedn fast igen i håb om at bøsningen ville blive siddende der hvor den skal...men det lykkedes ikke...jeg havde renset gevind inden jeg skruede den på sidste gang den var ude

en anden ting der undrer mig er mængden af store bly flager der kunne hældes ud af shrouden...
https://photos.app.goo.gl/3sZHPXKf6YEwAydz7
https://photos.app.goo.gl/dyg1BiHSuoVoVLHw5

tak for hjælpen alle sammen
pick my lock and meet my glock

Besvar