Tilladelse til lyddæmper: En Air-Stripper er ikke en lyddæmper

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Tilladelse til lyddæmper: En Air-Stripper er ikke en lyddæmper

Indlæg af Spyde » 6. maj 2020, 13:10

Jeg har lige haft en snak med politiet ang regler om lyddæmper

Og de skriver:
Hej.
En Air-Stripper der kun har til formål at modvirke trykluftens negative påvirkning af haglet, når det har forladt løbet/piben, er ikke en lyddæmper og er derfor ikke tilladelseskrævende.

Med venlig hilsen

Niels Michael Poulsen
Overassistent


Det vil sige at lyddæmpere fra FX er IKKE tilladelseskrævende da det bare er en Tom dåse med en airstripper i enden, selvom at den dæmper lyden helt fint.


Men sådan som jeg ser det betyder det at hvis en “dæmper” er laver som en dæmper med samme formål kræver den tilladelse, men en airstripper som dæmper lyden i samme funktion kræver ikke tilladelse.

Der er flere dæmpere på markedet der er opbygget med såkaldte baffels og de kunne sådan set godt gå ind under airstripper 😁
Senest rettet af Lycon 6. maj 2020, 17:31, rettet i alt 1 gang.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Tilladelse til lyddæmper

Indlæg af Flugteren » 6. maj 2020, 13:28

Spyde skrev:
6. maj 2020, 13:10
Jeg har lige haft en snak med politiet ang regler om lyddæmper

Og de skriver:
Hej.
En Air-Stripper der kun har til formål at modvirke trykluftens negative påvirkning af haglet, når det har forladt løbet/piben, er ikke en lyddæmper og er derfor ikke tilladelseskrævende.

Med venlig hilsen

Niels Michael Poulsen
Overassistent


Det vil sige at lyddæmpere fra FX er IKKE tilladelseskrævende da det bare er en Tom dåse med en airstripper i enden, selvom at den dæmper lyden helt fint.


Men sådan som jeg ser det betyder det at hvis en “dæmper” er laver som en dæmper med samme formål kræver den tilladelse, men en airstripper som dæmper lyden i samme funktion kræver ikke tilladelse.

Der er flere dæmpere på markedet der er opbygget med såkaldte baffels og de kunne sådan set godt gå ind under airstripper 😁
Kan du ikke lægge et screenshot op af det skriv (bare fjern dit eget navn og adresse)?

I dæmpere beregnet til krudtvåben anvendes baffles (kamre på dansk) til at lade krudtgasserne ekspandere kontrolleret og sænke hastigheden, inden de når den atmosfæriske luft (og dermed dæmpes lyden).

Såvidt jeg kan se har en Air-Stripper et åbent hul i konstruktionen og plads mellem selve løbet og "stripperen". Derved ville en Air-Stripper ikke fungere på en krudtriffel, da der er plads til, at krudtgasserne møder atmosfæren ukontrolleret og med overlydshastighed. Essentielt set ville det bare være en kompliceret mundingsbremse på en krudtriffel.
airstripper.jpeg
airstripper.jpeg (8.88 KiB) Vist 3549 gange

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Tilladelse til lyddæmper

Indlæg af Spyde » 6. maj 2020, 13:48

Jo.

Tror kun det gælder ved luftvåben man bruger vel ikke airstripper på krudtvåben, men mundingsbremser.

Er der ikke også forskel på om det er en supressor eller en surpressor på krudtvåben, er der ikke noget med den ene ikke kræver tilladelse ( lige et sidespring)
Vedhæftede filer
3D8E8716-05F2-4659-A478-63BB711EE387.jpeg

Vejse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. mar 2020, 14:18
Interesser: Luftriffel
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: Tilladelse til lyddæmper

Indlæg af Vejse » 6. maj 2020, 13:54

Spyder

Tror du har fat i noget rigtigt.
Der kan købes masser af luftvåben i DK med "lyddæmper" der er godkendte, kravet er som jeg ser det at de bare skal være fastmonter
(Limet eller andet).

Vh
Vejse
Glad: Når det skæve er lige nok.

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Tilladelse til lyddæmper

Indlæg af Spyde » 6. maj 2020, 14:06

Ja den har jeg også hørt, der er nogle stykker rundt i verden der har modtaget FX rifler hvor dæmperen var locktightet

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Tilladelse til lyddæmper

Indlæg af Spyde » 7. maj 2020, 11:26

Fandt lige det her.
Vedhæftede filer
80352C4F-3793-4DBA-B4EE-D09B844F8FFE.jpeg

Besvar