Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 187 times
Been thanked: 434 times

Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Timber » 16. maj 2020, 21:17

Ja, undskyld overskriften, men kan ikke beskrive det anderledes..

Selvom der var en del blæst i dag, besluttede jeg mig for at skyde lidt alligevel.. Min have ligger så vinden var ret ind fra venstre af..

Alligevel oplevede jeg at haglene ligesom skruede sig ind i vinden, og traf i venstre side, selvom jeg vil mene de burde være skubbet til højre i stedet for.. Der var alligevel en del sidevind..

Det er ikke første gang jeg oplever det, og det er umiddelbart kun ved stærk blæst som i dag..

Vi taler om en afstand på 35 meter, hvor de sidste 20 meter er eksponeret af vinden.. Haglene er JSB Exavt Heavy, og geværet en HW98'er.. Har dog også oplevet det med min HW50'er, med samme hagl..

Nogen der har et bud hvad der sker..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 135 times
Been thanked: 86 times

Re: Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Radis » 16. maj 2020, 22:30

Hvordan er din have indrettet?
Er der en husmur, rækværk eller andet lignende som du skyder op ad, hvor vinden kan slå ind, for derefter at slå retur?
Bare en tanke... Jeg ved ikke om det overhovedet er en fysisk mulighed?

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 187 times
Been thanked: 434 times

Re: Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Timber » 16. maj 2020, 22:51

Radis skrev:
16. maj 2020, 22:30
Hvordan er din have indrettet?
Er der en husmur, rækværk eller andet lignende som du skyder op ad, hvor vinden kan slå ind, for derefter at slå retur?
Bare en tanke... Jeg ved ikke om det overhovedet er en fysisk mulighed?
Både og... Der er læ fra bygninger de første 10 meter, og derefter hæk på begge sider... Så umiddelbart ikke noget vinden kan slå retur på..

Men bilder mig selv ind jeg så en af haglene ligesom skrue på de sidste par meter, igennem kikkerten..

Din teori er forøvrigt nok ikke helt skæv alligevel, da det som jeg lige husker det, kun er når vinden er fra en bestemt side. Som den er i dag.. Hvis vinden er den anden vej, så er der ikke noget. Så bliver de skubbet den rigtige retning, så at sige...

Må prøve at stille en vindpose op ved siden af skiven i morgen, og se hvad der sker...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 73 times
Been thanked: 160 times

Re: Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Raptor357 » 16. maj 2020, 23:10

Det er turbulens, jeg har oplevet det samme på almindelige skydebaner når jeg skyder langt for kaliberen. Som 300m for .223r og 100m for .22
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 187 times
Been thanked: 434 times

Re: Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Timber » 16. maj 2020, 23:13

Raptor357 skrev:
16. maj 2020, 23:10
Det er turbulens, jeg har oplevet det samme på almindelige skydebaner når jeg skyder langt for kaliberen. Som 300m for .223r og 100m for .22
Ja, det har du nok ret i. Som sagt er det kun når vinden er fra den ene side, jeg har oplevet det.. Men det giver meget god mening i hvert fald...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 328
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 95 times

Re: Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Andrik » 17. maj 2020, 13:34

Det er næsten helt sikkert turbulens. Når vinden passerer genstande, murværk osv. opstår der er hvirvel på læsiden. Hvis haglet passerer det rigtige sted i hvirvlen. bliver det trukket i modsat retning. Ligeledes kan haglet også blive skubbet både op og ned. :smile:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 86 times
Been thanked: 286 times

Re: Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Oscar123 » 17. maj 2020, 14:24

Tja… måske der er en helt anden forklaring..? Under normale forhold vil et hagl drive af for vinden. Men under særlige vindretninger kunne man forestille sig, at vinden vil påvirke skørtet på haglet mere end fronten – og derved dreje det op mod vinden.

Dette fænomen ses meget tydeligt i (helt) andre sammenhænge. I situationer til søs hvor man skal etablere fysisk kontakt mellem to skibe (f.eks. hvis man skal lave tankning til søs eller udføre slæbning) skal man først have en line over på det andet skib, som derefter kan trække en lidt kraftigere line over for så til sidst at få stålwirer, brændstofslange eller slæbetrosse over. Denne indledende kontakt sker ved at der med et linekastningsapparat (oftest et modificeret gevær) skydes en ”gun-line” over til det andet skib. Hvis der er vind til stede (f.eks. fartvind) skal man ved skud altid sigte ”med vinden” i forhold til det ønskede træfpunkt, hvilket jo umiddelbart virker ulogisk. Der sker nemlig det, at ”pilen” med linen efter sig altid søger op mod vinden som følge af, at vindtrykket på den bagerste del samt linen er større end på den forreste del.

Måske det er det samme, der sker her..?

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 187 times
Been thanked: 434 times

Re: Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Timber » 17. maj 2020, 17:15

Oscar123 skrev:
17. maj 2020, 14:24
Tja… måske der er en helt anden forklaring..? Under normale forhold vil et hagl drive af for vinden. Men under særlige vindretninger kunne man forestille sig, at vinden vil påvirke skørtet på haglet mere end fronten – og derved dreje det op mod vinden.

Dette fænomen ses meget tydeligt i (helt) andre sammenhænge. I situationer til søs hvor man skal etablere fysisk kontakt mellem to skibe (f.eks. hvis man skal lave tankning til søs eller udføre slæbning) skal man først have en line over på det andet skib, som derefter kan trække en lidt kraftigere line over for så til sidst at få stålwirer, brændstofslange eller slæbetrosse over. Denne indledende kontakt sker ved at der med et linekastningsapparat (oftest et modificeret gevær) skydes en ”gun-line” over til det andet skib. Hvis der er vind til stede (f.eks. fartvind) skal man ved skud altid sigte ”med vinden” i forhold til det ønskede træfpunkt, hvilket jo umiddelbart virker ulogisk. Der sker nemlig det, at ”pilen” med linen efter sig altid søger op mod vinden som følge af, at vindtrykket på den bagerste del samt linen er større end på den forreste del.

Måske det er det samme, der sker her..?

:razz:
Oscar123
Så absolut en plausibel teori.. Dog vil jeg umiddelbart mene haglet er for lille, og for kort tid i luften til at blive påvirket sådan.. Og pilen har jo også linen at slæbe rundt på, det har haglet trods alt ikke...

Men ja, man skal aldrig sige aldrig..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 187 times
Been thanked: 434 times

Re: Mærkelig oplevelse med hagl der gik modsat vinden..

Indlæg af Timber » 17. maj 2020, 17:16

Andrik skrev:
17. maj 2020, 13:34
Det er næsten helt sikkert turbulens. Når vinden passerer genstande, murværk osv. opstår der er hvirvel på læsiden. Hvis haglet passerer det rigtige sted i hvirvlen. bliver det trukket i modsat retning. Ligeledes kan haglet også blive skubbet både op og ned. :smile:
Det er i hvert fald den teori jeg synes passer bedst, indtil videre.. Har desværre ikke nået at teste i dag, så jeg kan ikke underbygge den videre p.t...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar