Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Strandby
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. dec 2020, 11:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 1 time

Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Strandby » 14. dec 2020, 11:08

Hej Alle,

Jeg har brug for lidt hjælp til dette rette setup.

Da jeg går med tanker og at bruge lidt tid på at jage rotter om natten ønsker jeg et setup der kan løse denne opgave.
Mht. steder osv. kender jeg godt reglerne i forhold til det.

Jeg har jagttegn, derfor bliver det 5,5 mm hagl.

Hvad vil i vælge af gevær, optik, osv.

På forhånd tak.

Mvh Strandby.
Senest rettet af Refraktorius 14. dec 2020, 12:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet til indlægggts formål. Læs opslaget i small talk

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: PCP 5,5mm til Rotter

Indlæg af C-X » 14. dec 2020, 11:16

Hvad er budgettet?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Strandby
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. dec 2020, 11:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 1 time

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Strandby » 14. dec 2020, 12:11

5000-8000 tænker jeg.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af C-X » 14. dec 2020, 12:20

Er det hele pakken eller til PCP alene?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af PSindrup » 14. dec 2020, 12:24

Strandby skrev:
14. dec 2020, 12:11
5000-8000 tænker jeg.
Et godt natsigte koster jo hurtigt 5.000,- alene, og dertil kommer termisk spotter, riffel og "luftgrej" (flaske og/eller pumpe)

Peter

Strandby
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. dec 2020, 11:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 1 time

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Strandby » 14. dec 2020, 12:45

C-X skrev:
14. dec 2020, 12:20
Er det hele pakken eller til PCP alene?
Alt undtagen nat kikkert. Det bliver en pard 007 eller 008.
Den skal jeg have alligevel.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af C-X » 14. dec 2020, 12:55

Jeg har ikke megen forstand på PCP geværer, men jeg ville selv overveje et system med kaliberskift. Der er bare situationer, hvor det er lettere at medbringe en .177 end et jagtvåben.

I helvede man kan bruge mange penge på at bekæmpe rotter :fun:

Rent praktisk og generelt er korte våben at foretrække.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af PSindrup » 14. dec 2020, 13:47

Strandby skrev:
14. dec 2020, 12:45
C-X skrev:
14. dec 2020, 12:20
Er det hele pakken eller til PCP alene?
Alt undtagen nat kikkert. Det bliver en pard 007 eller 008.
Den skal jeg have alligevel.
Der er meget delte meninger om hvilken en der er den bedste.

Sørg for at lave noget ordentligt research før du beslutter dig.

Skal kikkerten kunne benyttes på flere våben (salon og luft) taler meget jo for PARD007

Og så må jeg give C-X ret - rottejagt er en dyr jagtform. :giggle:

Peter

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Slettes2 » 14. dec 2020, 20:30

Dyrt? Det tror jeg nok. Har netop bestilt en Pulsar XM30S til det ædle formål :shock:

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af InMySights » 27. dec 2020, 01:00

Jeg søger samme marked men har god tid da jeg vil have min R1 autorisation før jeg skyder rotter og mårhund. fordi det kræves medmindre det er hjemme hos dig selv.
Miljøstyrelsen er ikke fan af afskydning af rotter af den simple årsag at det ofte er cowboys der syntes det er fedt at nakke dem men intet andet gør for at sikre eller bekæmpe problemet og derfor kan komme igen få måneder efter og skyde ligeså mange.
I flere facebook grupper er tonen at man godt må fordi man gør det "gratis"... aftalt i pm
Problemet i det er at man efterfølgende kan blive beskattet af tjenester og så er det altså ikke til den aftalte "gratis" pris der røg i brændstoftanken og andet. Men til branchens takster. Så vil staten ramme rottejægerne så kan de uden problemer lave en Al Capone på dem ved at følge med på grupperne.
Ved at gøre det officielt erhvervsmæssigt så kan alle udgifter trækkes fra. selv din madpakke når du sidder ude.
Er der overskud når du har fået lidt løn så køb noget mere lækkert gear så du ikke beskattes af overskuddet

Det jeg har kig på/ønsker mig er
Nightvision bliver Pard nv 008lrf med rangefinder fordi prisen er til at komme i nærheden af
Og en væsentlig fordel ved pard, for mig er 18650 batterier. Dem bruger jeg i forvejen og har en del af
https://dangate.dk/produkt/pard-nv008p- ... 65ef9a5579

PCP gevær 4,5mm da det er rigeligt til rotter og langt nemmere at bevæge sig med lovligt
ca 300+ m/sek

Kort løb m mulighed for dæmper
magasin
lav vægt og decibel
denne kunne godt blive en start gun indtil pengene er til lidt bedre.
https://www.korsholm.dk/hatsan-model-bullboss.html

En stok, flaske og pumpe så du blot har en flaske med ud og kan lade pumpen blive hjemme
Det foregår tit i åbne stalde olign. så man har ofte mulighed for at sætte et par IR spots op udvalgte steder for at give mere lys.

Så selv med en billig bøsse og Pard så lander man jo let i 20k bare for at komme igang.

knæk og bræk
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Lycon » 27. dec 2020, 03:14

Hvis du søger på f.eks. PARD her på NVF kommer der en del tråde op omnet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Thors24 » 27. dec 2020, 10:22

InMySights skrev:
27. dec 2020, 01:00
nakke dem men intet andet gør for at sikre eller bekæmpe problemet og derfor kan komme igen få måneder efter og skyde ligeså mange.
Det ændrer R1 da ikke på.
De prof og Kommunens rottebekæmpere gør heller ikke noget for af forhindre at rotterne kommer igen. :wall:

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af InMySights » 27. dec 2020, 17:08

Thors24 skrev:
27. dec 2020, 10:22
InMySights skrev:
27. dec 2020, 01:00
nakke dem men intet andet gør for at sikre eller bekæmpe problemet og derfor kan komme igen få måneder efter og skyde ligeså mange.
Det ændrer R1 da ikke på.
De prof og Kommunens rottebekæmpere gør heller ikke noget for af forhindre at rotterne kommer igen. :wall:
Ændrer på hvad?
Det ændrer at man så kan tage ud og skyde erhvervsmæssigt,
Det ændrer at skytten har gennemgået uddannelse i bekæmpelse mm.
Der kan sættes andre midler ind efter afskydning såsom giftdepoter, rottespær olign.

At rotterne kommer igen er forebyggelse som jo i høj grad påhviler grundejeren og hvor rottefængeren er rådgivende omkring det når man har gået ejendommen igennem. Det kan jo ikke være rottefængerens opgave at fjerne skrammel eller rydde buske omkring bygninger. Stoppe huller i sokler osv.

Rottebekæmpelse er jo et samarbejde ml grundejer, rottefænger og kommune så hvis du har oplevet dårlig service så kan der klages op i systemet som i sidste ende administreres af miljøstyrelsen

Men der er jo ofte lidt arbejde i det for grundejeren der ofte ender i ingenting
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Thors24 » 27. dec 2020, 18:16

Jeg følger også en gruppe på FB om rottebekæmpelse. Og det både min egen og mange andres erfaring, at autorisation langt fra er det samme som kvalitet.
Autorisation er jo ikke en sk.. værd, når det eneste den autoriserede gør, er at smide et par klapfælder her og der. Og forespurgt, kun har afvikling af husdyrholdet som løsning på at komme problemet til livs.
Autorisation og R1 er i mine øjne kun til for at udvalgt kan anvende gift. Det er helt på sin plads, sådan skal det være. Men når det kommer til effektiv rottebekæmpelse er den noget værd, andet end den sikre de autoriserede en fast indtægt så længe der er rotter.
Modstanden i systemet blandt myndigheder og autoriserede handler, på nær gift, kun om brødnid.

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af InMySights » 28. dec 2020, 07:09

Thors24 skrev:
27. dec 2020, 18:16
Jeg følger også en gruppe på FB om rottebekæmpelse. Og det både min egen og mange andres erfaring, at autorisation langt fra er det samme som kvalitet.
Autorisation er jo ikke en sk.. værd, når det eneste den autoriserede gør, er at smide et par klapfælder her og der. Og forespurgt, kun har afvikling af husdyrholdet som løsning på at komme problemet til livs.
Autorisation og R1 er i mine øjne kun til for at udvalgt kan anvende gift. Det er helt på sin plads, sådan skal det være. Men når det kommer til effektiv rottebekæmpelse er den noget værd, andet end den sikre de autoriserede en fast indtægt så længe der er rotter.
Modstanden i systemet blandt myndigheder og autoriserede handler, på nær gift, kun om brødnid.
Jeg vil hverken forsvare eller forklare andres holdninger eller arbejdsmoral. slet ikke på facebook.
Ej heller forsøge at ændre din holdning. Jeg har det på samme måde med kræftens bevarelse fordi jeg tidligere fik viden om lønfesten i toppen. Og måske du har viden om det her, jeg ikke har.
Dem jeg kender til personligt i branchen er pænt dedikerede men selvfølgelig findes der folk der blot er på arbejde og gerne vil arbejde igen i morgen.
Men at sige det er sådan generelt er lidt søgt i min optik. lidt som at sige alle jægere er skydegale fordi en skyder en ulv og en anden skød en løber inde hos naboen.
Og afskydning af rotter kan aldrig stå alene hvis det er bekæmpelse man vil foretage og ikke bare et skydetelt med levende mål.
Uanset så ændrer det ikke på at erhvervsmæssig bekæmpelse kræver R1 hvorfor jeg har tilmeldt mig i 2021 for at få rotter med i de andre skadedyr jeg har arbejdet med længe.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af 686 » 28. dec 2020, 11:56

Hvad med en FX Verminator MK II? Den er skabt til formålet.

Jeg får snart en til overs :-) Den er i 4,5mm men løbet kan nemt skiftes til 5,5mm. Løbet er 30cm langt men kan nemt skiftes til 50cm løb.

Der er to fransferporte med - en til 10J og en FAC. Alt i alt det perfekte redskab til rottejagt. Den skyder hul i hul på 15 - 20 meter med 10J transfer port. Men efter ca. 18 meter savner den mere fart. Det kan løses ved at skifte til FAC transferport, som følger med.

Den kommer med en lille og relativt handy kuffert ala skrivemaskine kuffert. Verminatoren kan skilles ad og fylder meget lidt under transport.

Den kan tilmed købes til rimelig pris.

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 20. dec 2008, 22:55
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Jens Fup » 28. dec 2020, 12:49

Rotte opsæt
Jeg skyder selv rotter og dette er ud fra personlig erfaring
1 vælg en kort riffel ala Weirauch HW 110K eller KT den fås i .22 og i 16J (IKKE FAC. da løbet bliver for langt),eller en Walther Varmint RM8UC fås også i .22 hvis du vil bruge den til råger. Det vil sige under 1 meter med lyddæmper. og et for kraftigt gevær er den fjende når det gælder rotter.
2 Pard NV008Lrf og ja det er dumt at spare rangfinderen væk da afstandsbedømmelse er svært når det er mørkt. En Pard NV007 er en skidt løsning og dyre da du skal have en kikkert også og montage, Hvis du vælger 007 løsningen så fin en med 12mm linse de fleste er 16 og det bliver man ked af
3 Termisk spotter om det er en HIK eller Pulsar eller anden er ligegyldigt du skal se dem komme resten ser du med Natkikkerten
4 Dykkerflaske og fyldekit evt lille 12v kompressor fra snowpeak
5 en god skydestok ( jeg bruger et Manfrotto Kamerastativ i kulfiber det syntes jeg er bedre end min gamle primos trigger stick treben gen 3)

Sidst men ikke mindst skal du huske at det ikke lovligt at bruge dine jagt våben til det og natsigt heller,
i jagtloven står hvad du må bruge dit jagt våben til. natsigt er til mårhund hvis du har dispensationen og igen så må det kun bruges til mårhund,
eller til jagt i udlandet og så er det kun der det må bruges.
en vis Kjeld mener anderledes. i bekæmpelse af skadedyr står det at rotten må bekæmpes med alle kalibre bare det rotten ikke lider.
Der problemet opstår er man Bryder de vilkår som tilladelsen er givet på og derved bryder man våbenloven.

Det sidste er blot en venlig oplysning for at du er oplyst, jeg gør det og ved det er på grænsen af loven

Send en Privat besked hvis du vil have det uddybet pr. telefon eller møde
Gun´s do not kill people, people kill people....

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af PSindrup » 28. dec 2020, 13:05

Jens Fup skrev:
28. dec 2020, 12:49
Sidst men ikke mindst skal du huske at det ikke lovligt at bruge dine jagt våben til det og natsigt heller,
Hvis du med jagtvågen også mener salonriffel og 9mm flobart, så er jeg uenig.

Det er intet til hindre for at du benytter disse våben til rottebekæmpelse.

Peter

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 20. dec 2008, 22:55
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Jens Fup » 28. dec 2020, 16:23

PSindrup skrev:
28. dec 2020, 13:05
Jens Fup skrev:
28. dec 2020, 12:49
Sidst men ikke mindst skal du huske at det ikke lovligt at bruge dine jagt våben til det og natsigt heller,
Hvis du med jagtvågen også mener salonriffel og 9mm flobart, så er jeg uenig.

Det er intet til hindre for at du benytter disse våben til rottebekæmpelse.

Peter
hvorfor skulle disse være undtaget hvis de er registeret til jagt og du ikke bruger dem til jagt eller regulering, rotter er ikke under regulering
Jeg håber at blive klogere om der er noget jeg har overset i loven
Jens
Gun´s do not kill people, people kill people....

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Hvilket PCP 5,5mm vil I anbefale til Rotter om natten?

Indlæg af Slettes2 » 29. dec 2020, 10:18

Jeg vil ikke som sådan gøre mig klog på lovstoffet omkring rottebekæmpelse, men vil gerne dele en, synes jeg, sjov historie om da jeg selv kontaktede min kommune med mistanke, eller rettere viden, om rotter på matriklen. Det er cirka halvandet år siden.

Jeg oprettede en anmeldelse på kommunens hjemmeside, og blev dagen efter ringet op af en rottemand. Han kom og tilså mine observationer, ét hul gravet ind under hønsehuset og ét under soklen på huset. Han mente bestemt ikke det var rotter, men satte en smækfælde med sms funktion ved hønsehuset og kørte igen.

Jeg satte et vildtkamera op der dækkede både hul og fælde ved hønsehuset, og samme nat tog det nogle udmærkede billeder af rotten. Siddende på fælden :fun:

To dage senere skød jeg rotten lige foran fælden og tog et billede af den liggende foran fælden. Hullet dækkede jeg til, og ved hullet under soklen fangede jeg tre halsbåndsmus. Dækkede hullet til og det var dét.

Så forleden blev jeg ringet op af rottemanden der ikke kunne finde sin fælde. Måtte medgive ham at den var væk, og at jeg havde lagt den op på en brændestak for et års tid siden, så den ikke stod i vejen for græsslåning. Han blev temmelig knotten og sagde meget bestemt at jeg ikke måtte flytte hans fælder. Det tog jeg nu meget roligt, synes dog måske ikke jeg har fået så meget for skattepengene :smile:

Besvar