Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 07:11

Hej Forum

Efter at have læst og fortolket - snakket med forskellige mennesker div steder, kom jeg frem til at:

Vil man montere en lyddæmper på et luftgevær kræver det en våbentilladelse for lyddæmperen..!

Hvis man køber et gevær/pistol med indbygget dæmper og ikke kan afmonteres uden sav og rørtang - er den fuldt LOVLIG. Hvis den kan skrues af = våbentilladelse

Så besluttede jeg mig for at ansøge om våbentilladelse til lyddæmper (har ikke jagttegn eller SKV).

Søgte den 5 feb 2021 - via det nye tast selv system faktisk nemt når man lige fandt det rigtige sted🤪 (søg: ansøg om våbentilladelse på google)

Igår den 24 feb 2021, havde jeg en gyldigvåbentilladelse i min eboks👍🏼

Hvis jeg vil have flere, så kan jeg søge igen😋

Man skal begrunde hvorfor man ønsker våbentilladelse, der skrev jeg:

For at skåne mine omgivelser imod støj, vil jeg at montere en dæmper.

Der er 1000 grunde til at have en lyddæmper:
Børn der sover til middag
Dyr bliver skræmt osv.

Kort sagt det DU har oplevet af lyd-gener under skydning i haven, hvis du ikke har oplevet noget, er en lyddæmper lige meget😂😂

Tilladelse er gratis og holder i 5 år - dæmperen skal ikke opbevares i våbenskab, da den ikke er farlig.

I mit tilfælde er det en Weihrauch dæmper til en HW 97kt, fandt en dansk forhandler og skrev ind at jeg ville købe den der, den er 20 cm lang unden nr. osv..

Bestilte den selvfølgelig igår aftes lige efter tilladelsen var kommet🤪
Senest rettet af Motor222 26. feb 2021, 15:16, rettet i alt 1 gang.
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 11:03

Butikken skrev at de skulle have en kopi af min kal. 17 HMR tilladelse...🤔

Efter en mail og et opkald er min lyddæmper på vej til mig👍🏼

De sælger åbenbart sjældent dæmpere på en våbendel tilladelse, men oftes på en riffeltilladelse hvor dæmperen med på tilladelsen! Men alt i alt lykkedes det👍🏼👍🏼
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2021, 12:53

Tak for info.

Jeg har lært noget nyt i dag (og så er det jo, pr. definition, en god dag) :smile:

Jeg troede ikke at man kunne søge nogen som helst tilladelser uden jagttegn eller våbentilladelse igennem en skydeklub, eller tilsvarende.

Det kunne være interessant at finde ud af om det også kunne lade sig gøre for alle dem der skyder rotter med luftvåben (primært PCP) men som ikke har jagttegn, og som brændende ønsker sig muligheden for at købe en natkikkeret som f.eks. en Pard 007 eller 008

Peter

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 14:53

PSindrup skrev:
26. feb 2021, 12:53
Tak for info.

Jeg har lært noget nyt i dag (og så er det jo, pr. definition, en god dag) :smile:

Jeg troede ikke at man kunne søge nogen som helst tilladelser uden jagttegn eller våbentilladelse igennem en skydeklub, eller tilsvarende.

Det kunne være interessant at finde ud af om det også kunne lade sig gøre for alle dem der skyder rotter med luftvåben (primært PCP) men som ikke har jagttegn, og som brændende ønsker sig muligheden for at købe en natkikkeret som f.eks. en Pard 007 eller 008

Peter
Ja det er altid dejligt at lære noget eller blive oplyst😋

Der er 1000 fortolkninger, men ikke for ret mange der faktisk har forsøgt selv, og en skulle jo prøve🙈

Rent faktisk kan man søge alle tilladelser, men sandsynligheden for jeg får en riffel tilladelse til hyggeskydning i baghaven er nok ikke særlig stor😂😂

Tænker det faktisk er muligt, hvis man har et anevrkendelsværdig formål..

Nu da jeg ikke har jagttegn er jeg ikke heeelt sikker, men dog har læst lidt på regler osv.

For at jage med luftgevær skal det være 5,5mm om mindst 200 ms.
Men rotter er jo ikke jagt men skadedyr. Som må aflives på sikker og forsvarlig vis..
rottemandens tolkning af det er: hvis den sidder i en fælde og skal aflives, må du gerne gå en meter fra den og trykke på aftrækkeren🤷🏼‍♂️

Skadedyrsbekæmper (hvis man tager penge for skyde rotter) er vist ikke baaare lige, noget med en tilladelse🤷🏼‍♂️
Men hvis man gør det for at hjælpe lokalsamfundet og samtidig kan lide udfordringen - er det vist noget andet..🤔

Kender du de regler? (Eller nogen andre)?

For hvis det er lovligt og bla bla.
Så ser jeg ingen grund til at det ikke skulle kunne lade sige gøre😋
Kunne faktisk fristes til at prøve selv😂😂👍🏼👌🏼 Men skal ihvertfald have 200% styr på de regler først🙈🙈
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Flugteren » 26. feb 2021, 15:02

Nu er det ikke noget nyt, at ejere af luftrifler i kal. 4,5 mm kan søge om lyddæmpere. Det har man kunne lige siden, at dæmpere blev gjort lovlige igen tilbage i efteråret 2013. Over sommeren blev det ændret således, at lyddæmpere nu er en integreret del af riffeltilladelsen for jægere (og muligvis også SKV?). Alle andre skal stadig søge om tilladelse per den gamle ordning. Det gælder iøvrigt også, hvis man ønsker at få en dæmper på sit haglgevær.

Det er altså ikke en ny ordning, du har fundet dér, Motor222 :giggle:

At polititilladelser er en teoretisk mulighed betyder ikke, at de udstedes i praksis. Man får ikke en krudtriffel på polititilladelse i DK anno 2021. Det er enten til jagt eller SKV.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af C-X » 26. feb 2021, 15:27

Flugteren skrev:
26. feb 2021, 15:02
(...)
At polititilladelser er en teoretisk mulighed betyder ikke, at de udstedes i praksis. Man får ikke en krudtriffel på polititilladelse i DK anno 2021. Det er enten til jagt eller SKV.
Ovenstående er ikke korrekt. Bl.a. zoologiske haver har rifler, til nedskydning af undslupne dyr, eller situationer der pludselig er blevet farlige.

Ligeledes kan der være undtagelser for f.eks. skadedyrene kæmpere.

I forhold til tråden er dette dog et sidespring.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Flugteren » 26. feb 2021, 15:28

C-X skrev:
26. feb 2021, 15:27
Flugteren skrev:
26. feb 2021, 15:02
(...)
At polititilladelser er en teoretisk mulighed betyder ikke, at de udstedes i praksis. Man får ikke en krudtriffel på polititilladelse i DK anno 2021. Det er enten til jagt eller SKV.
Ovenstående er ikke korrekt. Bl.a. zoologiske haver har rifler, til nedskydning af undslupne dyr, eller situationer der pludselig er blevet farlige.

Ligeledes kan der være undtagelser for f.eks. skadedyrene kæmpere.

I forhold til tråden er dette dog et sidespring.
Ja, det er korrekt. Jeg skulle nok have pointeret, at jeg mente privatpersoner i mit indlæg. :razz:

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 15:33

Flugteren skrev:
26. feb 2021, 15:02
Nu er det ikke noget nyt, at ejere af luftrifler i kal. 4,5 mm kan søge om lyddæmpere. Det har man kunne lige siden, at dæmpere blev gjort lovlige igen tilbage i efteråret 2013. Over sommeren blev det ændret således, at lyddæmpere nu er en integreret del af riffeltilladelsen for jægere (og muligvis også SKV?). Alle andre skal stadig søge om tilladelse per den gamle ordning. Det gælder iøvrigt også, hvis man ønsker at få en dæmper på sit haglgevær.

Det er altså ikke en ny ordning, du har fundet dér, Motor222 :giggle:

At polititilladelser er en teoretisk mulighed betyder ikke, at de udstedes i praksis. Man får ikke en krudtriffel på polititilladelse i DK anno 2021. Det er enten til jagt eller SKV.
Haha, hvor har jeg skrevet det er en ny regel🤷🏼‍♂️?

Jeg har lavet et positivt indlæg om politiets system/behandlings tid.. ( som der ellers er mange negative indlæg om)

Jeg var tydeligvis ikke den eneste der ikke vidste det/var sikker, når man ikke bruger den jagtrelateret - der var mindst 1 anden👆🏼 og hvis jeg bare har hjulpet 1 person, så er det fint for mig😋
Der er vist også et par stykker der har trykket tak🤷🏼‍♂️

At du kender alle regler er da fantastisk - for dig..
Men hvad med at dele din viden så?

Du kunne jo starte med det rottejæger/natkikkert spørgsmål længere oppe🤪

Skriver jo præcis det du siger jeg kan søge om alle tilladelser, men sandsynligheden for jeg får dem er ikke særlig stor🤷🏼‍♂️

På med JA-hatten😋
Ps det er min hue🤗
Vedhæftede filer
CE5D1F81-8F64-486E-B28B-CD9E93DAA2A2.jpeg
Ja til positivt mind-set
CE5D1F81-8F64-486E-B28B-CD9E93DAA2A2.jpeg (75.57 KiB) Vist 3130 gange
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2021, 16:26

Motor222 skrev:
26. feb 2021, 14:53
For at jage med luftgevær skal det være 5,5mm om mindst 200 ms.
Men rotter er jo ikke jagt men skadedyr. Som må aflives på sikker og forsvarlig vis..
rottemandens tolkning af det er: hvis den sidder i en fælde og skal aflives, må du gerne gå en meter fra den og trykke på aftrækkeren🤷🏼‍♂️
Det er fuldstændig rigtigt at rottebekæmpelse ikke er jagt og rotterne må man efterstræbe på alle tænkelige måder, så længe det er dyreetisk forsvarligt. (Ja, man har faktisk pligt til det)

Hvad rottemanden mener er i denne sammenhæng ikke relevant, da der gælder der andre regler for ham, fordi han er "kommerciel rottebekæmper"
(De professionelle/kommercielle rottefængere har det nogen gange med at gøre bekæmpelsen til en (juridisk) videnskab. Måske for at beskytte deres eget erhverv)

Du må gerne, som privatperson, skyde rotter med 4,5mm luftgevær, hvis det foregår dyreetisk forsvarligt.

Peter

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 16:39

PSindrup skrev:
26. feb 2021, 16:26
Motor222 skrev:
26. feb 2021, 14:53
For at jage med luftgevær skal det være 5,5mm om mindst 200 ms.
Men rotter er jo ikke jagt men skadedyr. Som må aflives på sikker og forsvarlig vis..
rottemandens tolkning af det er: hvis den sidder i en fælde og skal aflives, må du gerne gå en meter fra den og trykke på aftrækkeren🤷🏼‍♂️
Det er fuldstændig rigtigt at rottebekæmpelse ikke er jagt og rotterne må man efterstræbe på alle tænkelige måder, så længe det er dyreetisk forsvarligt. (Ja, man har faktisk pligt til det)

Hvad rottemanden mener er i denne sammenhæng ikke relevant, da der gælder der andre regler for ham, fordi han er "kommerciel rottebekæmper"
(De professionelle/kommercielle rottefængere har det nogen gange med at gøre bekæmpelsen til en (juridisk) videnskab. Måske for at beskytte deres eget erhverv)

Du må gerne, som privatperson, skyde rotter med 4,5mm luftgevær, hvis det foregår dyreetisk forsvarligt.

Peter
Jamen så siger teorien i mit hoved, som måske ikke er langt fra virkeligheden😋

Man må bekæmpe (men ikke tage penge for det) rotter med en 4,5mm - tjek

Det vil jeg gerne gøre når det er mørkt,der de fremme. så kan det jo ikke være dyreetisk forsvarligt, for en kikkert er røv-elendig når det er mørkt, og man vil jo gerne ramme rigtigt første gang.
Og en prad 007-8 ville hjælpe gevaldigt på det👍🏼
Så for rotternes skyld...👍🏼

Skulle være muligt, tror du ikke?
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2021, 16:53

Motor222 skrev:
26. feb 2021, 16:39
PSindrup skrev:
26. feb 2021, 16:26
Motor222 skrev:
26. feb 2021, 14:53
For at jage med luftgevær skal det være 5,5mm om mindst 200 ms.
Men rotter er jo ikke jagt men skadedyr. Som må aflives på sikker og forsvarlig vis..
rottemandens tolkning af det er: hvis den sidder i en fælde og skal aflives, må du gerne gå en meter fra den og trykke på aftrækkeren🤷🏼‍♂️
Det er fuldstændig rigtigt at rottebekæmpelse ikke er jagt og rotterne må man efterstræbe på alle tænkelige måder, så længe det er dyreetisk forsvarligt. (Ja, man har faktisk pligt til det)

Hvad rottemanden mener er i denne sammenhæng ikke relevant, da der gælder der andre regler for ham, fordi han er "kommerciel rottebekæmper"
(De professionelle/kommercielle rottefængere har det nogen gange med at gøre bekæmpelsen til en (juridisk) videnskab. Måske for at beskytte deres eget erhverv)

Du må gerne, som privatperson, skyde rotter med 4,5mm luftgevær, hvis det foregår dyreetisk forsvarligt.

Peter
Jamen så siger teorien i mit hoved, som måske ikke er langt fra virkeligheden😋

Man må bekæmpe (men ikke tage penge for det) rotter med en 4,5mm - tjek

Det vil jeg gerne gøre når det er mørkt,der de fremme. så kan det jo ikke være dyreetisk forsvarligt, for en kikkert er røv-elendig når det er mørkt, og man vil jo gerne ramme rigtigt første gang.
Og en prad 007-8 ville hjælpe gevaldigt på det👍🏼
Så for rotternes skyld...👍🏼

Skulle være muligt, tror du ikke?

Jeg kender ikke reglerne godt nok til at udtale mig kvalificeret om det, men jeg ville da forsøge at søge om en Pard.
Vær opmærksom på at du efter de seneste regler skal oplyse serienummeret på ansøgningen - har jeg hørt.
(Det skulle man ikke i gamle dage, for ikke så længe siden)

Peter

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 17:01

PSindrup skrev:
26. feb 2021, 16:26


Jeg kender ikke reglerne godt nok til at udtale mig kvalificeret om det, men jeg ville da forsøge at søge om en Pard.
Vær opmærksom på at du efter de seneste regler skal oplyse serienummeret på ansøgningen - har jeg hørt.
(Det skulle man ikke i gamle dage, for ikke så længe siden)

Peter
Ja, hvis der er noget på en prad?

Måske man skulle forsøge🤪
Men tror jeg trækker den lidt, det er jo liiidt mere end en 500 mand for sådan en satan🙈🤷🏼‍♂️😬

Og man kan BLIVE VED med at købe alt muligt gejl..🙈
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Bofhenator » 26. feb 2021, 17:59

Motor222 skrev:
26. feb 2021, 17:01
PSindrup skrev:
26. feb 2021, 16:26


Jeg kender ikke reglerne godt nok til at udtale mig kvalificeret om det, men jeg ville da forsøge at søge om en Pard.
Vær opmærksom på at du efter de seneste regler skal oplyse serienummeret på ansøgningen - har jeg hørt.
(Det skulle man ikke i gamle dage, for ikke så længe siden)

Peter
Ja, hvis der er noget på en prad?

Måske man skulle forsøge🤪
...
Du kan jo evt lave en aftale med en forhandler om du prøver at søge og køber den (med serienummeret på) hvis du får tilladelsen.

Jeg kan ikke huske om du har skrevet det er en PCP du napper rotterne med, men tror ikke du skal hænge en pard på en fjederbøsse.

Jeg tror du får tilladelsen, mener at vi har haft en før det søgte og fik (ligeledes uden jagttegn), men det er muligvis noget jeg har drømt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Lycon » 26. feb 2021, 18:07

C-X skrev:
26. feb 2021, 15:27
Flugteren skrev:
26. feb 2021, 15:02
(...)
At polititilladelser er en teoretisk mulighed betyder ikke, at de udstedes i praksis. Man får ikke en krudtriffel på polititilladelse i DK anno 2021. Det er enten til jagt eller SKV.
Ovenstående er ikke korrekt. Bl.a. zoologiske haver har rifler, til nedskydning af undslupne dyr, eller situationer der pludselig er blevet farlige.

Ligeledes kan der være undtagelser for f.eks. skadedyrene kæmpere.

I forhold til tråden er dette dog et sidespring.
Jeg har en Co2 luftpistol på polititilladelse. :twisted:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 18:27

Bofhenator skrev:
26. feb 2021, 17:59
Motor222 skrev:
26. feb 2021, 17:01
PSindrup skrev:
26. feb 2021, 16:26


Jeg kender ikke reglerne godt nok til at udtale mig kvalificeret om det, men jeg ville da forsøge at søge om en Pard.
Vær opmærksom på at du efter de seneste regler skal oplyse serienummeret på ansøgningen - har jeg hørt.
(Det skulle man ikke i gamle dage, for ikke så længe siden)

Peter
Ja, hvis der er noget på en prad?

Måske man skulle forsøge🤪
...
Du kan jo evt lave en aftale med en forhandler om du prøver at søge og køber den (med serienummeret på) hvis du får tilladelsen.

Jeg kan ikke huske om du har skrevet det er en PCP du napper rotterne med, men tror ikke du skal hænge en pard på en fjederbøsse.

Jeg tror du får tilladelsen, mener at vi har haft en før det søgte og fik (ligeledes uden jagttegn), men det er muligvis noget jeg har drømt.

Mit gevær, som den her post handler om (som jeg er blevet meget glad for) er en weihrauch Hw97 kt, som er blevet “glattet lidt ud” med foring osv 18-19 joule..

Ja der er rekyl stadig og også dobbelt rettet, men har set flere fra uk (sikkert 16 joule) der har haft monteret prad, men om det kun holdte til den ene video melder historien ikke noget om.

Ville være rart hvis nogen havde prøvet (ikke bare set på youtube) og fortalte om det er go eller no go😋 de er jo lidt dyre🙈

vidensdeling er velkommen🤗🤗

Fjeder er bare så dejligt ukompliceret og lige gå ud og tage et par skud hiv/knæk - skyd👍🏼

Ender nok med et (ekstra) PCP gevær på et tidspunkt, men det skal også være et godt et og så løber det jo hurtigt op i pris + alt tilbehøret🙈

Tænker også det er rimeligt sandsynligt at få den👌🏼
Danske regler er bare nogle gange tossede- feks, hvorfor skal man have tilladelse til den dæmper🤷🏼‍♂️🙄

Og en nat-kikkert er heller ikke sååååå farlig🤷🏼‍♂️
Man må jo godt have en håndholdt nat kikkert...
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2021, 20:06

Bofhenator skrev:
26. feb 2021, 17:59
Motor222 skrev:
26. feb 2021, 17:01
PSindrup skrev:
26. feb 2021, 16:26


Jeg kender ikke reglerne godt nok til at udtale mig kvalificeret om det, men jeg ville da forsøge at søge om en Pard.
Vær opmærksom på at du efter de seneste regler skal oplyse serienummeret på ansøgningen - har jeg hørt.
(Det skulle man ikke i gamle dage, for ikke så længe siden)

Peter
Ja, hvis der er noget på en prad?

Måske man skulle forsøge🤪
...
Du kan jo evt lave en aftale med en forhandler om du prøver at søge og køber den (med serienummeret på) hvis du får tilladelsen.

Jeg kan ikke huske om du har skrevet det er en PCP du napper rotterne med, men tror ikke du skal hænge en pard på en fjederbøsse.

Jeg tror du får tilladelsen, mener at vi har haft en før det søgte og fik (ligeledes uden jagttegn), men det er muligvis noget jeg har drømt.
Det er en god pointe med en Pard på et fjedergevær.
Det er jo slet ikke sikkert at den kan holde til det.

I øvrigt underligt at rekylet fra en fjeder er hårdere ved kikkerterne end en krudtladningen fra en riffelpatron.

Peter

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Slettes2 » 28. feb 2021, 12:30

Den dobbeltrettede rekyl i en fjederskyder er hårdere ved optik end krudtrifler. Derfor er en Pard også no go på en fjederskyder.

Med hensyn til natoptik uden jagttegn er jeg i dialog med dansk forhandler af blandt andet natoptik - ved ikke om jeg må linke til dem - men de hjælper gerne med ansøgninger til folk uden jagttegn til montering på 4,5mm luftgevær med rottebekæmpelse for øje. De har i øjeblikket en svævende i cyber space men jeg har ikke hørt nærmere i et par uger.

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: Hurtig tilladelse til lyddæmper til 4,5mm

Indlæg af Motor222 » 28. feb 2021, 23:55

Luftskipper skrev:
28. feb 2021, 12:30
Den dobbeltrettede rekyl i en fjederskyder er hårdere ved optik end krudtrifler. Derfor er en Pard også no go på en fjederskyder.

Med hensyn til natoptik uden jagttegn er jeg i dialog med dansk forhandler af blandt andet natoptik - ved ikke om jeg må linke til dem - men de hjælper gerne med ansøgninger til folk uden jagttegn til montering på 4,5mm luftgevær med rottebekæmpelse for øje. De har i øjeblikket en svævende i cyber space men jeg har ikke hørt nærmere i et par uger.
Er der ingen nat-kikkerter der kan holde til en fjederskyder?

Du må godt lige smide svaret op her hvis du hører noget👍🏼
Tænker stadig det er muligt👌🏼
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

Besvar