Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Schougaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19. apr 2021, 12:23
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 3 times

Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Schougaard » 19. apr 2021, 13:12

Hej

Jeg er ny herinde og har først for nyligt fået interesse for skydning. Derfor vil jeg gerne have fingrene i nogle lækre luftgeværer. Et til mig selv og et til min søn på snart 12.

Det er åbenbart ikke helt let at skaffe. De to Weihrauch jeg nævner i overskriften - findes der nogle gode alternativer, eller kender i til forhandlere der har dem på lager? Det kan for min skyld både være danske og udenlandske forhandlere.
Senest rettet af Caspian1911 19. apr 2021, 13:15, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emne udbygget, giver bedre forståelse.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Caspian1911 » 19. apr 2021, 13:19

Hej og :welcome:

Jeg har selv lige købt en HW 98 ved mundilar.net

Det er en forhandler i Portugal, og mange herinde fra har handlet der. Jeg har ikke hørt om nogen, der har haft dårlige erfaringer.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Schougaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19. apr 2021, 12:23
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Schougaard » 19. apr 2021, 13:47

Tak for tippet. Det ser ud til at være et godt sted at handle, men desværre har de heller ikke ret meget på lager. Måske er det bare et generelt problem med Weihrauch?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af PSindrup » 19. apr 2021, 13:52

:welcome:

Må jeg komme med to råd uden direkte at svare på dine spørgsmål.

Til sønnikke på 12, ville jeg tænke over hvor mange kræfter der skal til for at lade geværet.
Det er lidt sjovere hvis han kan gøre det selv, uden hele tiden at skulle have hjælp fra farmand
(så bliver der også tid til lidt flere skud)

Og så ville jeg kraftigt overfeje at udstyre sønnens gevær med et rødpunktssigte.
Det er SÅ meget nemmere at lære at skyde med end åbne sigtemidler eller en kikkert. Det er bare; "peg med den røde prik på det du vil ramme" og tryk af.
(Og så er der sådan lidt Star Wars/James Bond over sigtemidlet. De syntes de fleste knægte er lidt ekstra cool)

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af C-X » 19. apr 2021, 14:07

De to konkrete geværer har udmærkede, faste sigtemidler.
HW30 er egnet til små mennesker, og vælger man HW30S får man Record aftrækkeren med.

Det er populære skydere og pga Corona er efterspørgslen enorm, så man kan lave noget hjemme.

Vær opmærksom på, at det kun er 4,5 mm uden jagttegn, og at de nogle steder sælges i neddroslede udgaver.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af PSindrup » 19. apr 2021, 14:27

C-X skrev:
19. apr 2021, 14:07
De to konkrete geværer har udmærkede, faste sigtemidler.
:thumbup:

Det er stadig min erfaring at børn har meget nemmere ved at skyde med et rødpunktsigte, hvor de bare skal "pege med prikken" i forhold til at skulle "koordinerer" øjet med det forreste og bagerste sigtemiddel så de falder over et.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af C-X » 19. apr 2021, 14:43

Hvis det er en 12-årig, og lysten er der, så er det intet problem. Jeg var yngre end det da jeg gik til skydning, og skød sikkert bedre end jeg ville kunne i dag, under samme forhold.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Peter » 19. apr 2021, 15:07

+1 til HW30 - den ultimative haveplinker med lækkert aftræk. Den kan sagtens knækkes af en 12-årig.

Herhjemme benyttes HW30, og junior på 10 skyder fint med den, selvom den er lige lang nok til ham. I starten skød vi med de, som C-X beskriver, udmærkede faste sigtemidler, men jeg har efterfølgende sat en kikkert på. Jeg overvejer dog at pille den af igen, da det hurtigt bliver for let for junior på de korte afstande, vi skyder på.

Jeg købte også hos Mundilar.

Og stor ros til trådstarter for ikke at lade sig friste af tvivlsomme, men billigere, løsninger. Man får bare så meget mere ud af at starte med noget ordentligt!

Schougaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19. apr 2021, 12:23
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Schougaard » 19. apr 2021, 15:12

Jeg har valgt HW 30 netop for at knægten skulle kunne skyde med det uden jeg behøver at hjælpe. Han har aspergers autisme og går meget op i at tingene er i orden og at det er noget der kan skyde præcist. Det skal selvfølgelig være den med den gode aftrækker. Jeg vil sætte en Nikko Mountmaster 3-9x40 på fordi det er en jeg har liggende i forvejen, men kunne godt finde på at prøve et rødpunktsigte. Det vil han synes er sjovt i hvert fald.

Brugeravatar
DK_Allanmc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 6. maj 2019, 15:32
Interesser: at nørde om alt muligt
Geografisk sted: Vorbasse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af DK_Allanmc » 19. apr 2021, 16:31

Begge geværer er på lager hos gunpit.dk :smile:

Schougaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19. apr 2021, 12:23
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Schougaard » 19. apr 2021, 19:04

Tak! Jeg har bestilt en HW30S til sønnike og indefrosne feriepenge til mig selv så nu bliver der snart råd til HW77K også :smile: :smile:

Schougaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19. apr 2021, 12:23
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Schougaard » 22. apr 2021, 22:57

Så fik jeg min HW 30 S hjem fra Gunpit. Hvor er det bare en dejlig skyder. Tidligere har jeg kun skudt med en Gamo CFX og der er godt nok en stor forskel på det to. Yes jeg ved de ikke ligefrem er direkte sammenlignelige, men alene forskellen på aftrækkeren er enorm.

Til gengæld mangler HW 30 S åbenbart et kikkerstop. Kan det lade sig gøre at montere kikkert uden eller er det et must?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af C-X » 22. apr 2021, 23:02

Den er jo ikke noget energi monster, så det burde ikke være et problem. Tillykke med den :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Peter » 23. apr 2021, 06:36

Tillykke med den og velkommen i klubben!

Du kan sagtens montere kikkert uden stop. Rekylen fra en HW30 er til at overse. Den kikkert jeg har monteret på min egen, har ikke rykket sig.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af Kleth » 23. apr 2021, 07:14

Man kan sagtens montere kikkert på en luftskyder uden kikkertstop, man skal gerne have gode montager og spænde dem med omhu; for løst og de kan komme til at rykke sig, for hårdt og montagen bliver ødelagt. En momentnøgle er :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mine unger havde i starten god glæde af et billigt Nikko-Stirling rødpunkt, da de ikke kunne holde hovedet rigtigt for anvendelsen af kikkert. Faste sigtemidler var der dog ingen problemer med, men de er lidt mere trælse at skyde ind :oops:

Skydning er fantastisk mindfulness for børn, så jeg tror det vil være en god oplevelse for din dreng :numberone: Hvis interessen skulle melde sig, så er der skytteforeninger, hvor der er "højt til loftet" som kunne være et supplement til jeres haveskydning. Da jeg gik med min ældste til skydning i vores lokale skytteforening, der overhørte jeg ofte mødre der stod og roste hvordan deres børn var, når de havde været inde og skyde. Det samme var der med sønnike, han kunne være mut og lidt kontrær når vi skulle afsted og på vejen hjem var han glad og talte løs om sin dag :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
TEPE
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. nov 2015, 20:51
Interesser: Luftskydere
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb af Weihrauch HW 30 og HW 77 K

Indlæg af TEPE » 24. apr 2021, 12:36

C-X skrev:
19. apr 2021, 14:07
HW30 er egnet til små mennesker, og vælger man HW30S får man Record aftrækkeren med.
Jeg nyder min HW30S og vil tilføje at den også er egnet til mennesker der ikke er så små. Den er faktisk lidt større end en US karabin og vejer cirka det samme.
-Tepe

Besvar