Billig PCP fra H. Nyborg - Hvad tror I, er det en billig klon?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 17. okt 2021, 17:42

SorenSD skrev:
17. okt 2021, 15:50
PM7400 skrev:
17. okt 2021, 15:17

Hej Søren.

Har set lidt om dig og en TX 200. Smukt!

Min bekymring om en eftermonteret regulator er justeringen. Kan man tage den ud igen og justere bar-trykket hhv op eller ned, hvis det nu
viser sig at man gerne vil ændre hvor hårdt/blødt den skyder ? Ingen tvivl om at jo mere ensrettet den skyder, jo mere præcis vil den være.

Hilsen Per
Mange tak ! :smile:

Jeg har ikke erfaring med eftermontering af en regulator, men den kan da helt sikkert justeres op eller ned til det bar-tryk, som du har brug for til en given hastighed :thumbup: Nogle regulatorer er lavet til at arbejde i et bestemt trykområde ved jeg :smile:

Søren
Jeg mente efter regulatoren er sat i riflen, og det så viser sig man ikke helt har ramt den ønskede justering, er det så bare ærgerligt, eller kan den mon hives ud og omjusteres..?
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

Lanojo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 14. aug 2019, 19:08
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: BILLUND
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Lanojo » 17. okt 2021, 17:49

Landbo skrev:
17. okt 2021, 17:11
SorenSD skrev:
17. okt 2021, 13:11
Landbo skrev:
16. okt 2021, 21:25

En regulator virker nok bedst hvis folk vil skyde med lettere hagl. Udendørs på længere afstande er tungere hagl at foretrække da de er mere stabile overfor vinden.
En regulator virker meget godt med alle slags hagl eller slugs :thumbup: Giver jo bare en ensartet skudafgivning hver gang ! :smile:
Undskyld, jeg glemte helt og skrive slugs på også. Men bemærkningen er skrevet i mente med det største problem som rigtig mange nye købere sloges med når de får en billig kraftig PCP, at deres hagl/slugs sidder godt spredt ud over målet på grund af for høj mundingshastighed. Det er min erfaring at holder man hastigheden under mach 0,8, er variationen i udgangshastigheden af mindre betydning. Det er derfor jeg altid anbefaler tunge hagl når folk klager over deres manglende "præstationer" på skydebanen med deres nye "vidunder".

Hilsen Leif.
Har smidt en alteros regulator i min gamle cyclone. Det er 5-7 minuters operation og skalaen passer ret godt, så ramte indenfor 5 bar af det ønskede tryk i første hug.

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 17. okt 2021, 18:08

Landbo skrev:
17. okt 2021, 16:54
PM7400 skrev:
17. okt 2021, 12:37

Øh, sidste gang jeg læste eget indlæg om kronografen, stod linket sådan ca midt i indlæget. :blink:

Og de sandsække du der fremstillede er utrolig gode til og lægge under forskæftet på din riffel. De gør via deres vægt at bordet hvorpå de ligger, at bordet er knap så levende som det ville have været uden. De virker nogenlunde på samme måde som støddæmperne på din bil. Skarpkantet sand er bedst men strandsand er formodentlig også brugbart uden jeg har prøvet.

Vi købte Gamo'en som den første PCP med pumpe og en elendig kikkert som et lappe selv tilbud gennem gul og gratis eller DBA, husker ikke lige hvilken af dem det var, for et meget rimeligt beløb efter den havde været sat til salg i ret lang tid. Gamo'en skyder nogenlunde lige så godt/dårligt som den lille HN model, afhængig af hvem man høre der udtaler sig. :biggrin: Gamo'en er større, længere, tungere og alt for dyr i forhold til den bette fra HN som ny. Den største forskel jeg har fundet, er faktisk at den bette HN ikke duer til slugs mens Gamo'en viser sig betydelig bedre egnet.

Hilsen Leif.

PS. Ville ikke personligt røre ved den Gamo der er til salg på DBA for 2K, da den ser ud til og have skudt med pile og løbet dermed højst sandsynligt er beskadiget.
Ja, du er flittig ved tastaturet. :respekt:
Jamen så er de jo gode nok, syntes bare de virker så hårde, at man ligeså godt ku' bruge en træklods. Har netop brugt posen med sand herhjemme på min max mulige 10-meter bane. (De 25 meter jeg har adgang til, er hos en kammerat på landet) Det er sandt, de giver stabilitet! Riggede noget til med et bord osv.
Har justeret kikkert idag, og prøveskudt på de ti meter. Resultatet begynder at ligne noget acceptabelt. Dog er RSW stadig mest præcise, eller også kvajer jeg bare mere med Barracuda'erne.
Nu er jeg så spændt på om den indskydning også kan bruges på længere afstande, via trådkorset i kikkerten og dets ...mildot's ? altså stregerne i trådkorset.

Tak for meldingen om Gamo. Så er det ikke længere den der står på ønskesedlen. Den på dba er allerede slettet igen, så måske en stakkel der har købt noget brugt lo..!
Åbenbart en fantastisk lille skyder, den der billige og "bette" ting fra HN. Og så er den faktisk pænest i træ. Min var et tilbud, og fandtes kun i den sorte version.

Lidt billeder af dagens hjemmeskydning.
Vedhæftede filer
skiver 17.jpg
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 17. okt 2021, 22:40

PM7400 skrev:
17. okt 2021, 18:08

Ja, du er flittig ved tastaturet. :respekt:
Jamen så er de jo gode nok, syntes bare de virker så hårde, at man ligeså godt ku' bruge en træklods. Har netop brugt posen med sand herhjemme på min max mulige 10-meter bane. (De 25 meter jeg har adgang til, er hos en kammerat på landet) Det er sandt, de giver stabilitet! Riggede noget til med et bord osv.
Har justeret kikkert idag, og prøveskudt på de ti meter. Resultatet begynder at ligne noget acceptabelt. Dog er RSW stadig mest præcise, eller også kvajer jeg bare mere med Barracuda'erne.
Nu er jeg så spændt på om den indskydning også kan bruges på længere afstande, via trådkorset i kikkerten og dets ...mildot's ? altså stregerne i trådkorset.

Tak for meldingen om Gamo. Så er det ikke længere den der står på ønskesedlen. Den på dba er allerede slettet igen, så måske en stakkel der har købt noget brugt lo..!
Åbenbart en fantastisk lille skyder, den der billige og "bette" ting fra HN. Og så er den faktisk pænest i træ. Min var et tilbud, og fandtes kun i den sorte version.

Lidt billeder af dagens hjemmeskydning.
Jo mere sand du får på bordet, jo mere stabilt bliver det og skyde fra, altså indtil opstillingen braser sammen. :biggrin:

Det undre mig de RWS fladhagl går så godt i din riffel sammenlignet med Barracuda'erne. Normalt opgiver man kun wadcuttere (fladhagl) til og være præcise på afstande op til 10-15 meter. Du kan prøve og klikke på linket her fra H&N og vælge beskrivelsen på de hagl du har interesse i: https://www.hn-sport.de/en/target-shoot ... ibres%3A11

Det skal dog siges vi her i huset selv har skudt en del med de fladhagl som Harald Nyborg sælger på afstande helt op på 50 meter og har kunne ramme en tilsvarende skive som du bruger med hvert skud, dog når de ikke H&N's Barracuda til sokkeholderne med hensyn til presisjonen.

Du skal nok holde en smule over på længere afstande. Dog kan du være så heldig at højden passer nogenlunde et længere stykke ud når du har sat korset på centrum på så kort en afstand som 10 meter. Hvorfor kan du tænke lidt over. :blink:

Hilsen Leif.

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 18. okt 2021, 17:58

Landbo skrev:
17. okt 2021, 22:40
PM7400 skrev:
17. okt 2021, 18:08
Jo mere sand du får på bordet, jo mere stabilt bliver det og skyde fra, altså indtil opstillingen braser sammen. :biggrin:

Det undre mig de RWS fladhagl går så godt i din riffel sammenlignet med Barracuda'erne. Normalt opgiver man kun wadcuttere (fladhagl) til og være præcise på afstande op til 10-15 meter. Du kan prøve og klikke på linket her fra H&N og vælge beskrivelsen på de hagl du har interesse i: https://www.hn-sport.de/en/target-shoot ... ibres%3A11

Det skal dog siges vi her i huset selv har skudt en del med de fladhagl som Harald Nyborg sælger på afstande helt op på 50 meter og har kunne ramme en tilsvarende skive som du bruger med hvert skud, dog når de ikke H&N's Barracuda til sokkeholderne med hensyn til presisjonen.

Du skal nok holde en smule over på længere afstande. Dog kan du være så heldig at højden passer nogenlunde et længere stykke ud når du har sat korset på centrum på så kort en afstand som 10 meter. Hvorfor kan du tænke lidt over. :blink:

Hilsen Leif.
Hva' fa'en..! Humor har du også :giggle:

Tror de RWS fladhagl går så godt er at de er relativt tunge, 9,3 grain/0,60 gram. Og så er de fine og ensartede. Det er barracuda'erne nu også. Tror de sidst nævnte præsterer bedre på længere afstande. Vil prøve JSB næste gang. Dem har jeg et godt indtryk af.
Hmm tænke tænke, søvnløs nat :grimasse: Gætter forsigtigt på at det har noget med haglets bane at gøre. På kortere distancer er det ikke begyndt at dykke endnu... hedder det ikke ballistik ? Vil læse om emnet, og få så meget udbytte af den kikkert som muligt.

Virker den billige kronograf du købte stadig, og i så fald er den stadig ok i sine målinger ? Har fundet dit link i din beskrivelse af den.

Vh Per
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 18. okt 2021, 20:46

PM7400 skrev:
18. okt 2021, 17:58
Landbo skrev:
17. okt 2021, 22:40

Jo mere sand du får på bordet, jo mere stabilt bliver det og skyde fra, altså indtil opstillingen braser sammen. :biggrin:

Det undre mig de RWS fladhagl går så godt i din riffel sammenlignet med Barracuda'erne. Normalt opgiver man kun wadcuttere (fladhagl) til og være præcise på afstande op til 10-15 meter. Du kan prøve og klikke på linket her fra H&N og vælge beskrivelsen på de hagl du har interesse i: https://www.hn-sport.de/en/target-shoot ... ibres%3A11

Det skal dog siges vi her i huset selv har skudt en del med de fladhagl som Harald Nyborg sælger på afstande helt op på 50 meter og har kunne ramme en tilsvarende skive som du bruger med hvert skud, dog når de ikke H&N's Barracuda til sokkeholderne med hensyn til presisjonen.

Du skal nok holde en smule over på længere afstande. Dog kan du være så heldig at højden passer nogenlunde et længere stykke ud når du har sat korset på centrum på så kort en afstand som 10 meter. Hvorfor kan du tænke lidt over. :blink:

Hilsen Leif.
Hva' fa'en..! Humor har du også :giggle:

Tror de RWS fladhagl går så godt er at de er relativt tunge, 9,3 grain/0,60 gram. Og så er de fine og ensartede. Det er barracuda'erne nu også. Tror de sidst nævnte præsterer bedre på længere afstande. Vil prøve JSB næste gang. Dem har jeg et godt indtryk af.
Hmm tænke tænke, søvnløs nat :grimasse: Gætter forsigtigt på at det har noget med haglets bane at gøre. På kortere distancer er det ikke begyndt at dykke endnu... hedder det ikke ballistik ? Vil læse om emnet, og få så meget udbytte af den kikkert som muligt.

Virker den billige kronograf du købte stadig, og i så fald er den stadig ok i sine målinger ? Har fundet dit link i din beskrivelse af den.

Vh Per
:biggrin:

Fladhagl (wadcuttere) bruger man mig bekendt kun til konkurenceskydning med luft på 10 meter. Det foregår på den måde at alle skytter får udleveret hagl fra samme fabrikant som de skal bruge. Den eneste fordel wadcutterne har, er at de laver nogle pæne runde huller med skarpe kanter, hvilket du også kan se på de skiver du har skudt. Deres ulemper er så at aerodynamikken er ret elendig, så de bør skydes ved ret lave hastigheder for ikke og begynde at flyveupræcist, altså i teorien. En barracuda og tilsvarende hagl fra andre fabrikanter med samme form er stabil over meget længere afstande, altså igen i teorien. Men du kan ikke få et hagl der burde være stabilt på lange afstande til og flyve stabilt hvis de ikke passer sammen med løbet de bliver smidt ud igennem. Af samme grund tror jeg heller ikke på det er vægten der gør det alene da mundingshastigheden formodentlig alligevel kommer op i det kritiske område. Derfor vil du formodentlig også opleve serierne med RWS haglet blive meget ringere på længere afstande.

Uha nej, lad være med og tænke ballistik ind i hvorfor du ikke skal holde så højt på længere afstande med en kikkert der er skudt ind på 10 meter i forhold til en der eksempelvis er skudt ind på 25 meter. Det skyldes at du for og ramme et mål tæt på, skal "løfte" løbet mere på 10 meters afstand for at skuddet skal ramme det sted du ser bag krydset i kikkerten. Der er jo normalt mindst en tommes forskel, eller mere, på højden mellem krydset og løbets midte. Har du derimod nulstillet kikkerten på 25 meters afstand bliver løbet ikke "løftet" så meget for du rammer bullsywe bag krydset. Først derefter kommer ballistikken ind i regnestykket. Normalt vil man skyde kikkerten ind på den afstand man skyder mest på og så holde passende over/under på de resterende afstande.

Der er en rigtig god artikkel om MOA og MIL-dot her på forummet: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=2299

Kronografen virker stadig udmærket de par gange den har været luftet. Den kan ret beset ikke komme til at vise forkert så lang tid afstanden mellem de to slidser, du ser mellem de to sæt stænger er den samme, eller rettere afstanden mellem de to sæt lysmodtagere der sidder i slidserne er den samme. Det er bare en computer der måler den tid der går mellem haglets skygge ses i først den ene lysmodtager og så den anden lysmodtager. Så omregnes tiden til et antal m/s eller fod per sekund. Det er egentlig et ret simpelt instrument.

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 18. okt 2021, 20:57

Landbo skrev:
18. okt 2021, 20:46

Det foregår på den måde at alle skytter får udleveret hagl fra samme fabrikant som de skal bruge.
Det er ikke helt sådan det er.
Man må selv bestemme hvilke hagl man skyder, men wadcutterne har en historisk fordel i at klippe papiret pænere, og dertil at flyve meget præcist ved ca 165 m/Sek.

Der er mange pistolskytter der bruger 4.49 i ca 7.noget grains - i fht tungere og større hagl betyder det noget for bl.a hvor hurtigt skuddet kommer ud af løbet på pistolen. Geværerne er typisk 4.50 og 8. noget.

Men de fleste bruger nok det der fungerer bedst for dem., det er der ingen regler for.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 18. okt 2021, 21:08

Niels skrev:
18. okt 2021, 20:57
Landbo skrev:
18. okt 2021, 20:46

Det foregår på den måde at alle skytter får udleveret hagl fra samme fabrikant som de skal bruge.
Det er ikke helt sådan det er.
Man må selv bestemme hvilke hagl man skyder, men wadcutterne har en historisk fordel i at klippe papiret pænere, og dertil at flyve meget præcist ved ca 165 m/Sek.

Der er mange pistolskytter der bruger 4.49 i ca 7.noget grains - i fht tungere og større hagl betyder det noget for bl.a hvor hurtigt skuddet kommer ud af løbet på pistolen. Geværerne er typisk 4.50 og 8. noget.

Men de fleste bruger nok det der fungerer bedst for dem., det er der ingen regler for.
Tak for korrektionen Niels. :thumbup: Jeg har aldrig dyrket konkurranseskyting med luft, men kun hørt den forklaring jeg gav fra tredjemand.

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 18. okt 2021, 21:14

Landbo skrev:
18. okt 2021, 21:08

Tak for korrektionen Niels. :thumbup: Jeg har aldrig dyrket konkurranseskyting med luft, men kun hørt den forklaring jeg gav fra tredjemand.

Hilsen Leif.
No sweat :smile:

Jeg har skudt en del pistol med .,22lr og luft i DGI og DSU. Det kan godt være at det var sådan engang - det ved jeg ikke, men det er det ikke mere :smile:

Og jeg kan fortælle dig at vægt og størrelse gør en forskel i skydningen med luftpistolen- selvom det måske lyder som om, at der er et eller andet der står fuldstændigt på hovedet :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 18. okt 2021, 21:59

Landbo skrev:
18. okt 2021, 20:46
PM7400 skrev:
18. okt 2021, 17:58
Landbo skrev:
17. okt 2021, 22:40
:biggrin:

Fladhagl (wadcuttere) bruger man mig bekendt kun til konkurenceskydning med luft på 10 meter. Det foregår på den måde at alle skytter får udleveret hagl fra samme fabrikant som de skal bruge. Den eneste fordel wadcutterne har, er at de laver nogle pæne runde huller med skarpe kanter, hvilket du også kan se på de skiver du har skudt. Deres ulemper er så at aerodynamikken er ret elendig, så de bør skydes ved ret lave hastigheder for ikke og begynde at flyveupræcist, altså i teorien. En barracuda og tilsvarende hagl fra andre fabrikanter med samme form er stabil over meget længere afstande, altså igen i teorien. Men du kan ikke få et hagl der burde være stabilt på lange afstande til og flyve stabilt hvis de ikke passer sammen med løbet de bliver smidt ud igennem. Af samme grund tror jeg heller ikke på det er vægten der gør det alene da mundingshastigheden formodentlig alligevel kommer op i det kritiske område. Derfor vil du formodentlig også opleve serierne med RWS haglet blive meget ringere på længere afstande.

Uha nej, lad være med og tænke ballistik ind i hvorfor du ikke skal holde så højt på længere afstande med en kikkert der er skudt ind på 10 meter i forhold til en der eksempelvis er skudt ind på 25 meter. Det skyldes at du for og ramme et mål tæt på, skal "løfte" løbet mere på 10 meters afstand for at skuddet skal ramme det sted du ser bag krydset i kikkerten. Der er jo normalt mindst en tommes forskel, eller mere, på højden mellem krydset og løbets midte. Har du derimod nulstillet kikkerten på 25 meters afstand bliver løbet ikke "løftet" så meget for du rammer bullsywe bag krydset. Først derefter kommer ballistikken ind i regnestykket. Normalt vil man skyde kikkerten ind på den afstand man skyder mest på og så holde passende over/under på de resterende afstande.

Der er en rigtig god artikkel om MOA og MIL-dot her på forummet: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=2299

Kronografen virker stadig udmærket de par gange den har været luftet. Den kan ret beset ikke komme til at vise forkert så lang tid afstanden mellem de to slidser, du ser mellem de to sæt stænger er den samme, eller rettere afstanden mellem de to sæt lysmodtagere der sidder i slidserne er den samme. Det er bare en computer der måler den tid der går mellem haglets skygge ses i først den ene lysmodtager og så den anden lysmodtager. Så omregnes tiden til et antal m/s eller fod per sekund. Det er egentlig et ret simpelt instrument.

Hilsen Leif.

Sikken lektion, og mange tak til dig. Også selvom Niels lige korreksede lidt :blink:

Jeg har nogenlunde tjek på det med haglene. Er derfor også selv overrasket over mine RWS fladhagl. Jeg kan godt li' de dåser fra H&N
hvor der er angivet både præcision og distance på låget.

Jeg er tidligere stødt på den artikel/tråd om MOA og MIL osv. Den er sgu tung at komme igennem, og for mit vedkommende (indrømmet) sgu ret udfordrende for de små grå under kasketten. Det er min første sigtekikkert, så der er en del at vænne sig til, og lære. Der skal øves en del, især nu hvor jeg har lært at der bare skal noget sand på ;) -Desværre går årstiden i forkert retning et stykke tid...

Lyder ikke til der er meget at betænke sig på med den kronograf... :clap:

Skal lige lyde et tak for hjælpsomheden.

Vh Per
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 18. okt 2021, 22:53

Landbo skrev:
17. okt 2021, 16:54
PM7400 skrev:
17. okt 2021, 12:37

Hold da helt k...! -Min nye/genopdagede hobby griber om sig. Ønskesedlen bliver længere og længere... :shock: Nu også en kronograf på listen. Skimtede lige dine indlæg igennem, (Godt du ikke har været medlem så længe, så var jeg da aldrig blevet færdig :smile: ) - og fandt indlægget om din nye kronograf. Wow! Havde ikke troet det kunne findes til så små penge, men forestillede mig tusinde-lapper i hobetal. Sådan én må jeg da ha' -kan du overtales til at smide et link til den ?

Jeg forsøgte faktisk at fylde noget sand i poser, og bukke dem rundt til noget der lignede puder, men de blev stenhårde, og jeg tænkte ikke det duede. Dem man kan købe skriver de da også ris eller korn som evt fyld. Måske forkert sand, dette var til fliselægning.

Enig! Youtube flyder med meget skidt og tidsrøveri, men enkelte guldkorn er at finde. Forestiller mig at det ekstra barrel band skal støtte løbet, uden hverken at bue eller bukke det...? Og det er jo meget "blødt" -kan jo let trykkes ned mod luftcylinderen med 2 fingre.! Omvendt tænker jeg da også, at hevde det været et problem, ville man nok have rettet det i gen. 2

Du har også en GX-40.... Er du glad for den, skyder den godt osv. ? Så lige netop for en halv time siden en på DBA. Står under "Andet Gamo" -pumpe og gevær til fair pris. Sælger fra Struer.

Go' søndag. Hilsen Per
Øh, sidste gang jeg læste eget indlæg om kronografen, stod linket sådan ca midt i indlæget. :blink:

Og de sandsække du der fremstillede er utrolig gode til og lægge under forskæftet på din riffel. De gør via deres vægt at bordet hvorpå de ligger, at bordet er knap så levende som det ville have været uden. De virker nogenlunde på samme måde som støddæmperne på din bil. Skarpkantet sand er bedst men strandsand er formodentlig også brugbart uden jeg har prøvet.

Vi købte Gamo'en som den første PCP med pumpe og en elendig kikkert som et lappe selv tilbud gennem gul og gratis eller DBA, husker ikke lige hvilken af dem det var, for et meget rimeligt beløb efter den havde været sat til salg i ret lang tid. Gamo'en skyder nogenlunde lige så godt/dårligt som den lille HN model, afhængig af hvem man høre der udtaler sig. :biggrin: Gamo'en er større, længere, tungere og alt for dyr i forhold til den bette fra HN som ny. Den største forskel jeg har fundet, er faktisk at den bette HN ikke duer til slugs mens Gamo'en viser sig betydelig bedre egnet.

Hilsen Leif.

PS. Ville ikke personligt røre ved den Gamo der er til salg på DBA for 2K, da den ser ud til og have skudt med pile og løbet dermed højst sandsynligt er beskadiget.
Jeg kan bekræfte at ivertilfælde den store sorte fra HN ikke er specielt præcis med slugs ( poster fra skydningen snart)
Jeg ved ikke om den evt via regulatoren og med kronograf justering kan gøres mere præcis med slags ved justering af regulatoren, men det kan jeg teste når jeg engang finder min kronograf i i gemmerne

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 23. okt 2021, 19:07

Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 23. okt 2021, 21:20

Krung skrev:
23. okt 2021, 19:07
Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
Konsulter den nærmeste Harald Nyborg butik og du finder hvans du rester: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pa ... er-til-PCP

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 25. okt 2021, 16:02, rettet i alt 1 gang.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 24. okt 2021, 00:35

Krung skrev:
23. okt 2021, 19:07
Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
Den kan også købes som standard SMK/Artemis fill probe på bla Aliexpress til ca 10 usd plus porto

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 25. okt 2021, 14:27

Jeg fik nogle slugs tilsendt af et hjælpsomt medlem herinde.
Det er JSB knock out 13 grains og så nogle 13 og 16 grains der er hjemme presset på en GMI mold.

Jeg har prøveskudt dem med den store sorte HN riffel.

Desværre ser det ud til at jeg enten glemte at tage billeder af GMI slugs resultaterne, eller har slettet dem ved en fejl.
Jeg vil tage nogle nye prøveskydninger med billede senere når jeg har fået mere erfaring tilbage med skydestilling, åndedræt, aftræk mm.

Det korte og det lange indtil videre er at det ser heller ikke ud til at den sorte er særligt glad for Slugs generelt.

Jeg har en gammeł kronograf liggende i rodet et sted, og senere er det planen at jeg vil se om jeg evt kan forbedre Slugs præcisionen med justering af regulatoren, men jeg frygter lidt at løbet simpelthen bare ikke bryder sig om slugs.

Jsb performere lidt bedre end GMI, så vidt jeg husker, men der kommer en ny prøve skydning senere.

Under er resultatet for jsb 13 grains slugs liggende med nogle puder som støtte på 13-14 meter med et 6-24x50 Diana scope med paralax

Det er lidt ærgeligt mht slugs i dem da min plan netop var at spare sammen til en Mold og selv lave slugs.
Men rart at få dem testet da mine engelsk/tyske Legion Slugs fra ihunter stadigt sidder fast i told bureaukrati
Vedhæftede filer
IMG_20211013_174036.jpg
IMG_20211013_174029.jpg
IMG_20211013_155235.jpg

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af InMySights » 25. okt 2021, 16:58

Landbo skrev:
23. okt 2021, 21:20
Krung skrev:
23. okt 2021, 19:07
Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
Konsulter den nærmeste Harald Nyborg butik og du finder hvans du rester: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pa ... er-til-PCP

Hilsen Leif.
Er det ikke probe til den lille i træskæfte? mener den store har en større probe
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 25. okt 2021, 21:21

InMySights skrev:
25. okt 2021, 16:58
Landbo skrev:
23. okt 2021, 21:20
Krung skrev:
23. okt 2021, 19:07
Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
Konsulter den nærmeste Harald Nyborg butik og du finder hvans du rester: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pa ... er-til-PCP

Hilsen Leif.
Er det ikke probe til den lille i træskæfte? mener den store har en større probe
Samme probe. Jeg fyldte begge skydere inden jeg mistede min probe.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 25. okt 2021, 21:43

Krung skrev:
25. okt 2021, 21:21
InMySights skrev:
25. okt 2021, 16:58
Landbo skrev:
23. okt 2021, 21:20
Krung skrev:
23. okt 2021, 19:07
Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
Konsulter den nærmeste Harald Nyborg butik og du finder hvans du rester: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pa ... er-til-PCP

Hilsen Leif.
Er det ikke probe til den lille i træskæfte? mener den store har en større probe
Samme probe. Jeg fyldte begge skydere inden jeg mistede min probe.
( så må du hellere bestille en pose eller 2, så du har lidt at tære på ) ( :mrgreen: )
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 25. okt 2021, 21:47

Niels skrev:
25. okt 2021, 21:43
Krung skrev:
25. okt 2021, 21:21
InMySights skrev:
25. okt 2021, 16:58
Landbo skrev:
23. okt 2021, 21:20
Krung skrev:
23. okt 2021, 19:07
Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
Konsulter den nærmeste Harald Nyborg butik og du finder hvans du rester: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pa ... er-til-PCP

Hilsen Leif.
Er det ikke probe til den lille i træskæfte? mener den store har en større probe
Samme probe. Jeg fyldte begge skydere inden jeg mistede min probe.
( så må du hellere bestille en pose eller 2, så du har lidt at tære på ) ( :mrgreen: )
Det var sgu værre med den ulfhednar qd sling stud der gik tabt på jagten, men jeg håber på brormand er hooked nu, så det var en billig pris at betale.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 29. okt 2021, 19:38

Krung skrev:
25. okt 2021, 21:21
InMySights skrev:
25. okt 2021, 16:58
Landbo skrev:
23. okt 2021, 21:20
Krung skrev:
23. okt 2021, 19:07
Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
Konsulter den nærmeste Harald Nyborg butik og du finder hvans du rester: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pa ... er-til-PCP

Hilsen Leif.
Er det ikke probe til den lille i træskæfte? mener den store har en større probe
Samme probe. Jeg fyldte begge skydere inden jeg mistede min probe.
ja og nej.
Det er samme slags probe, men på den store er den længere.
Den lange sidder på min dykkertank og kan fylde dem begge, men jeg tvivler på at den lille kan fylde den store, selvom det modsatte er tilfældet

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 29. okt 2021, 20:29

tcdk3200 skrev:
29. okt 2021, 19:38
Krung skrev:
25. okt 2021, 21:21
InMySights skrev:
25. okt 2021, 16:58
Landbo skrev:
23. okt 2021, 21:20
Krung skrev:
23. okt 2021, 19:07
Er der nogen, der ved hvad man skal kigge efter hvis fill probe'n til PCPen er blevet væk i det høje græs?

Probes er nemme at finde på det store internet, men jeg kender ikke dimensioner eller navngivning af interface.
Konsulter den nærmeste Harald Nyborg butik og du finder hvans du rester: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pa ... er-til-PCP

Hilsen Leif.
Er det ikke probe til den lille i træskæfte? mener den store har en større probe
Samme probe. Jeg fyldte begge skydere inden jeg mistede min probe.
ja og nej.
Det er samme slags probe, men på den store er den længere.
Den lange sidder på min dykkertank og kan fylde dem begge, men jeg tvivler på at den lille kan fylde den store, selvom det modsatte er tilfældet
Jeg er bange for at du har ret. Den ser noget kort ud. Jeg har lige modtaget en i dag.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 30. okt 2021, 02:31

Vedr den store sorte fra HN ( Atemis m25)
Jeg så fornylig en youtube video ( herunder) hvor det tydeligt fremgår at der følger et sæt 22 mm montagering til kikkert med.
Det gjorde der ikke i min.
Jeg gik ned i butikken og brokkede mig og de tjekkede et sæt i butikken hvor det ikke var i og mente så at det ikke var med i prisen.
Jeg viste dem så deres egen youtube video på min mobil telefon, og bed mærke i sætningen om at man skulle tjekke alt var i pakken, og der blev tydelig vist et sæt 22 mm monteringsringe, og de krøb til korset, og her 2-3 uger efter fik jeg fremsendt et sæt 22 mm monterings ringe med posten ;)


youtu.be/ik48Yz8xK1M

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af RasKrog » 4. nov 2021, 09:03

Til dem der endnu ikke har købt en af de to Harald Skrald PCP bøsser, så er de på tilbud igen.

799,- for den lille og 1.495,- for den store.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 4. nov 2021, 10:29

RasKrog skrev:
4. nov 2021, 09:03
Til dem der endnu ikke har købt en af de to Harald Skrald PCP bøsser, så er de på tilbud igen.

799,- for den lille og 1.495,- for den store.
hol da magle, og luftpistol med magasin til 699 ( i think i want that one also).
300 bars håndpumpe til 399 til og med Onsdag

Og mig som allerede har brugt månedens slik penge, og lidt til :getout:

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af RasKrog » 4. nov 2021, 11:16

tcdk3200 skrev:
4. nov 2021, 10:29
RasKrog skrev:
4. nov 2021, 09:03
Til dem der endnu ikke har købt en af de to Harald Skrald PCP bøsser, så er de på tilbud igen.

799,- for den lille og 1.495,- for den store.
hol da magle, og luftpistol med magasin til 699 ( i think i want that one also).
300 bars håndpumpe til 399 til og med Onsdag

Og mig som allerede har brugt månedens slik penge, og lidt til :getout:
Ja, der er vist ikke noget at gøre, jeg må også en tur i Harald Skrald efter det lille gevær og en pumpe..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Besvar