Ny kompressor. Hill ec-3000.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Ny kompressor. Hill ec-3000.

Indlæg af Niels » 20. jan 2022, 20:37

BentxBetjent skrev:
20. jan 2022, 20:27
Hvis der ikke var en kontraventil, ville der stå tryk på stemplet i kompressoren ved stilstand.

Udlært på en kompressorfabrik. ;-)
Men Bent, det gør der jo allerede.
Luften i cylinderen ( Det er en oring der er pakning på højttrykssiden i EC3000 ) - forsvinder jo ikke nogen steder hen når kompressoren stopper.
Hvis den stod natten over så jo der ville det måske være relevant, men for det par minutter den køler af -nej.
Der er tryk på hele systemet indtil man lukker for flasken og udlufter den. Og en ekstra ventil fjerner jo heller ikke noget tryk indtil det sker.

Hvis det var synd for kompressoren, hvorfor er det så kun synd for den når der er en flaske på, og ellers ikke ?
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Ny kompressor. Hill ec-3000.

Indlæg af SorenSD » 20. jan 2022, 20:56

For mit vedkommende var det også fordi det er en nem måde at koble flasken til på :smile:

Ville have købt en ganske almindelig han/han-kobling, men fik den her anbefalet, som en ekstra sikkerhed :thumbup:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Ny kompressor. Hill ec-3000.

Indlæg af Niels » 20. jan 2022, 21:04

SorenSD skrev:
20. jan 2022, 20:56
For mit vedkommende var det også fordi det er en nem måde at koble flasken til på :smile:

Ville have købt en ganske almindelig han/han-kobling, men fik den her anbefalet, som en ekstra sikkerhed :thumbup:
Som en han-til-han kobling er den fin.
Men jeg kan ikke se at den kan noget som en han-til-han kobling uden ventil ikke kan.
Jeg køber kolde øl for de få penge producenten /ventildistributøren ville have stoppet i lommen på salget :razz:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

klytz
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. dec 2021, 00:58
Interesser: Plinking, skiveskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ny kompressor. Hill ec-3000.

Indlæg af klytz » 21. jan 2022, 15:17

Jeg takker for besvarelserne. Som det fremgår - også af min anciennitet - er jeg nybegynder, eller rettere "gammel" begynder :blink:

Men nu vi er ved det emne at skyde ting ind i fødekæden, er der så nogen af jer, som bruger et ekstra filter mellem Hill kompressoren og flasken / riflen?
Kan man gå ud fra, at luften er tør nok, når den bliver blæst ud? Når jeg topper PCP'er op, er der meget sjældent væde i luften, der bliver blæst ud, når jeg åbner udluftningsventilen efter endt påfyldning. Når jeg skal toppe 3 liters flasken op, er der mere, men det er vel indlysende, eftersom det tager længere tid.
Daystate Red Wolf HP .177, Daystate Huntsman Revere HP .177, Air Arms S510 XS HP .177, BSA R10 SE .177,
Walther Rotex RM8 HP .177, Weihrauch HW 97 K .177, Gamo Maxxim .177

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Ny kompressor. Hill ec-3000.

Indlæg af SorenSD » 23. jan 2022, 10:44

Niels skrev:
20. jan 2022, 20:37

Hvis det var synd for kompressoren, hvorfor er det så kun synd for den når der er en flaske på, og ellers ikke ?
Når jeg fylder mine rifler, så sidder der jo også en envejsventil i riflerne, så det er vel det samme ?? :smile:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Ny kompressor. Hill ec-3000.

Indlæg af Niels » 23. jan 2022, 17:28

SorenSD skrev:
23. jan 2022, 10:44
Niels skrev:
20. jan 2022, 20:37

Hvis det var synd for kompressoren, hvorfor er det så kun synd for den når der er en flaske på, og ellers ikke ?
Når jeg fylder mine rifler, så sidder der jo også en envejsventil i riflerne, så det er vel det samme ?? :smile:
Det ved jeg ikke Søren. Jeg ser stadig ingen ide i at skubbe en ekstra ventil ind i systemet.
Selvfølgelig er der en ventil på geværet, men det giver ikke rigtigt et behov for at sætte en ekstra på når man fylder en flaske.
- Medmindre selvfølgelig at kompressoren er utæt, men det synes jeg nu ikke jeg har set som et problem på min.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Besvar