WW2 luft riffel?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af Scooterskytten » 20. jul 2021, 20:46

Flugteren skrev:
20. jul 2021, 20:39
By the Way, en Garand kan kun fås på jagttegn (hvis du vil have den som semi auto).
Det har jeg set. Kan sagtens nøjes med en repeter udgave af den. Jeg testede en til historisk skydning i Silkeborg, og den var sjov at skyde med. Også selvom jeg følte mig lidt som Magoo - fordi de 200m var LANGT væk :biggrin:
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af Landbo » 20. jul 2021, 20:49

Mbechmann skrev:
20. jul 2021, 19:51

Den Harald Nyborg PCP riffel som du har, kan man ikke længere købe. De har 2 luftrifler til salg, og begge 2 er med fjeder. De har PCP pumpe og PCP pistol, men ingen riffel. Det er derfor jeg tænker i retningen af en brugt Diana eller noget i den stil, og så lave et nyt skæfte til den.

Som sidebemærkning. Jeg har et mindre træværksted + jeg har tidligere renoveret gamle VW Bobler, så jeg har også en del værktøj til det. Jeg har hænderne skruet rigtigt på :). Poster lige et billede af en af de basser jeg har bygget.
Ja det er korrekt at HN PCP'en er udsolgt ............ lige nu, men vedvarende rygter siger også den kommer på hylderne igen en smule over midten af August.

Efter vi er gået over til PCP rifler her i huset, regner vi ikke rigtig en fjedre for noget mere, hverken knækkede eller lige. Selv en mow billig PCP som HN's har en helt anden præcision og kraft end selv en halvdyr fjeder kan præstere.

Når hænderne er så godt skruet på, synes jeg personlig ikke der er noget og betænke sig over, hvis du vil starte op med en billig .177 PCP riffel du kan have glæde af. Dog vil du måske føle at den hjemmelavede replika føles en smule lille, hvis det er HN's PCP riffel eller en Diana STORMRIDER der skal lægge indmad til kreationen.

Hilsen Leif.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af Scooterskytten » 20. jul 2021, 21:06

Landbo skrev:
20. jul 2021, 20:49

Ja det er korrekt at HN PCP'en er udsolgt ............ lige nu, men vedvarende rygter siger også den kommer på hylderne igen en smule over midten af August.

Efter vi er gået over til PCP rifler her i huset, regner vi ikke rigtig en fjedre for noget mere, hverken knækkede eller lige. Selv en mow billig PCP som HN's har en helt anden præcision og kraft end selv en halvdyr fjeder kan præstere.

Når hænderne er så godt skruet på, synes jeg personlig ikke der er noget og betænke sig over, hvis du vil starte op med en billig .177 PCP riffel du kan have glæde af. Dog vil du måske føle at den hjemmelavede replika føles en smule lille, hvis det er HN's PCP riffel eller en Diana STORMRIDER der skal lægge indmad til kreationen.

Hilsen Leif.
Hmm det kan da godt være jeg skal overveje sådan en HN PCP når den kommer på lager igen.

Ang størrelsen. Hvis jeg laver det hele fra grunden af, så kan jeg selv justere størrelsen så det hele passer til hinanden.
Min første tanke var faktisk at lave en replika ud af en knæk riffel først. Det vil være en god - og billig - måde at teste det hele på og få lidt erfaring ind under huden. Når HN pcpen så kommer på lager, så kan jeg lave en på en PCP udgave.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af InMySights » 20. jul 2021, 22:43

Hvis du virkelig gerne vil have en ww2 luftriffel så spar lidt sammen over tid :)
Der er et fint review her https://www.youtube.com/watch?v=K_GXp-a8QCU
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af Landbo » 20. jul 2021, 23:01

Mbechmann skrev:
20. jul 2021, 21:06

Hmm det kan da godt være jeg skal overveje sådan en HN PCP når den kommer på lager igen.

Ang størrelsen. Hvis jeg laver det hele fra grunden af, så kan jeg selv justere størrelsen så det hele passer til hinanden.
Min første tanke var faktisk at lave en replika ud af en knæk riffel først. Det vil være en god - og billig - måde at teste det hele på og få lidt erfaring ind under huden. Når HN pcpen så kommer på lager, så kan jeg lave en på en PCP udgave.
:thumbup:

Naturligvis skal proportionerne passe sammen, det jeg mener er at HN PCP riflen er en skøn lille sag mens Mauseren mig bekendt var rimelig lang.

Åh, ser lige at Mauseren også fandtes i en udgave som en karabin, så det vil måske ikke se så galt ud alligevel.

Hilsen Leif.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af C-X » 20. jul 2021, 23:06

Ud over silhuettet, så er der ikke meget Mauser over den Diana bøsse.

Mbechmann, har du slet ingen muligheder for et større våbenskab? Eller bare et mere?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af Scooterskytten » 20. jul 2021, 23:47

InMySights skrev:
20. jul 2021, 22:43
Hvis du virkelig gerne vil have en ww2 luftriffel så spar lidt sammen over tid :)
Der er et fint review her https://www.youtube.com/watch?v=K_GXp-a8QCU
Det er stadigvæk en tysk replika riffel - og jeg vil nu helst have noget allieret. Men ja, den er stadigvæk i tankerne.
Landbo skrev:
20. jul 2021, 23:01

:thumbup:

Naturligvis skal proportionerne passe sammen, det jeg mener er at HN PCP riflen er en skøn lille sag mens Mauseren mig bekendt var rimelig lang.

Åh, ser lige at Mauseren også fandtes i en udgave som en karabin, så det vil måske ikke se så galt ud alligevel.

Hilsen Leif.
Jeg har faktisk tænkt på en karabin udgave... det kunne være en sjov riffel at lave.
C-X skrev:
20. jul 2021, 23:06
Ud over silhuettet, så er der ikke meget Mauser over den Diana bøsse.

Mbechmann, har du slet ingen muligheder for et større våbenskab? Eller bare et mere?
Har simpelthen ikke plads. Har en lejlighed på 88m2 - som jeg flyttede i sidste år. Dengang havde jeg 90m2 stue + 80m2 kælder + 35m2 garage. Pladsen er lidt klemt her hvor jeg bor nu - og det er selvom jeg er kommet af med rigtigt mange ting.
Når det så er sagt, så kan jeg måske skifte skabet ud til et med 7 rifler. Der er måske 5-10cm tilbage der hvor det står. Men det er så også det hele.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af InMySights » 21. jul 2021, 09:34

Mbechmann skrev:
20. jul 2021, 23:47
InMySights skrev:
20. jul 2021, 22:43
Hvis du virkelig gerne vil have en ww2 luftriffel så spar lidt sammen over tid :)
Der er et fint review her https://www.youtube.com/watch?v=K_GXp-a8QCU
Det er stadigvæk en tysk replika riffel - og jeg vil nu helst have noget allieret. Men ja, den er stadigvæk i tankerne.
Uagtet hvilken model du helst ville have så var pointen bare at man ofte "nøjes" for at få hurtigt i stedet for at ende med det man egentlig gerne ville have ved at spare lidt sammen. :blink:
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af Scooterskytten » 21. jul 2021, 12:33

InMySights skrev:
21. jul 2021, 09:34

Uagtet hvilken model du helst ville have så var pointen bare at man ofte "nøjes" for at få hurtigt i stedet for at ende med det man egentlig gerne ville have ved at spare lidt sammen. :blink:
Helt enig. Det er faktisk en ting, jeg er blevet bedre til med alderen :smile: Det er faktisk også derfor jeg tænker at den bedste løsning vil være at bygge en selv. Det vil netop give mig den jeg rent faktisk ønsker mig, og ikke den jeg nøjes med
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af C-X » 21. jul 2021, 12:46

Nu virker det jo heldigvis til, at du får dækket dine skydebehov, med bl.a. .22 LR. Ellers ville jeg have foreslået en baghaveplinker, som altid står klar, og så en eller flere projektskydere.

Med dine færdigheder i træ, så tror jeg bestemt du kan komme til, at lave nogle fine geværer. Start evt. med nogle af de helt billige kinesere og se hvad du kan få ud af dem.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af Scooterskytten » 21. jul 2021, 13:31

C-X skrev:
21. jul 2021, 12:46
Nu virker det jo heldigvis til, at du får dækket dine skydebehov, med bl.a. .22 LR Ellers ville jeg have foreslået en baghaveplinker, som altid står klar, og så en eller flere projektskydere.

Med dine færdigheder i træ, så tror jeg bestemt du kan komme til, at lave nogle fine geværer. Start evt. med nogle af de helt billige kinesere og se hvad du kan få ud af dem.
Tanken er at finde en knæk luft brugt, og så lave den om. Vil stadigvæk helst gå udenom de helt billige kinesere :)
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af C-X » 21. jul 2021, 16:38

Tænkte nu, at du så kunne øve dig, uden at lave dyre fejl. Evt. også rode i indmaden.

Det er nu også hyggeligt at have flere.
Jeg selv har tre primære, som er HW 77 K med faste sigtemidler til rotter og plink, 97 KT .177 med optik til rotter og plink og endnu en HW 97 KT .22 til jagt og regulering.

Jeg ville ikke kunne dække mine behov med en enkelt. Og jeg prøver at opdigte flere behov. :giggle:

Det er min formodning, at du både vil se et luftgevær som noget, der bliver en del af samlingen og et skydevåben.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: WW2 luft riffel?

Indlæg af Scooterskytten » 21. jul 2021, 19:01

C-X skrev:
21. jul 2021, 16:38
Tænkte nu, at du så kunne øve dig, uden at lave dyre fejl. Evt. også rode i indmaden.

Det er nu også hyggeligt at have flere.
Jeg selv har tre primære, som er HW 77 K med faste sigtemidler til rotter og plink, 97 KT .177 med optik til rotter og plink og endnu en HW 97 KT .22 til jagt og regulering.

Jeg ville ikke kunne dække mine behov med en enkelt. Og jeg prøver at opdigte flere behov. :giggle:

Det er min formodning, at du både vil se et luftgevær som noget, der bliver en del af samlingen og et skydevåben.
Det er faktisk også for at øve mig at jeg tænker at jeg skal finde en brugt først. Vil dog stadigvæk gerne undgå kineserne :).

Da jeg tilbage i 80erne havde min første luftriffel, så brugte jeg den faktisk til at skyde efter spillekort med - sat på en gaffel i jorden :) Og du har helt ret, jeg fik en del mere respekt for luftgeværet som et våben, da jeg ramte kortet lige i centrum - og så at gaflens ben var bøjet HELT tilbage. Jeg kunne næsten ikke selv bøje den tilbage, så der var virkelig kræfter bag. Den lektion har jeg aldrig glemt.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Besvar