Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
TheStig
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. aug 2021, 22:59
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af TheStig » 30. aug 2021, 23:07

Hej

Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??
Der er jo Hatsan Blitz og andre. :smile:
Klart at et semi auto eller manuel PCP lovligt kan købes.
Men hvad med et fullauto, 16 skuds?!

Man kan jo købe masser af CO2 full auto geværer, eller elektriske, de er jo oftest softgun eller 4,5mm .177. Helt lovligt.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Auto PCP

Indlæg af T-REX » 31. aug 2021, 00:24

CO2, glem det.
Flere har spurgt om de kan købes uden tilladelse, men det kan de ikke, når det er andet, end AirSoft.

Som Luftvåben, er CO2 desværre stadig forbudt.

Du kan måske købe et Baikal Drozd .177, eller tilsvarende, der er konverteret til PCP, lovligt, bare konverteringen er udført, inden du importerer det.

Semi Auto PCP over 4,5mm er helt OK, på Jagttegn, med de begrænsninger dette giver (maks 5 skydninger om året, på egen grund osv..)
Full Auto PCP på Jagttegn, tror jeg bliver en udfordring, men jeg ved det ikke.
Full Auto, må jo ikke anvendes, til jagt og regulering.

Din luftbøsse i over 4,5mm skal dog op på minds E0 på 150 Joule, før den kan bruges, til andet, end det, en 5,5mm med 200 m/s kan.
En Hatzan Blits .30 PCP semi/full auto, er på 53 ft/lbs eller 71,9 Joule, så den når halvejs....
En Hatsan Hercules Bully i .30 kommer op på 115 fpe(155 Joule). Så den kan bruges.

Hatsan har også en Hercules Bully i .50 på vej, der er annonceret til E0 på 800 FPE eller 1085 Joule.
Denne kan sikkert lovligt bruges, til Ræv(E100=175 Joule), men den holder nok ikke E100 på 800 Joule, så Rådyr går ikke.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Auto PCP

Indlæg af T-REX » 31. aug 2021, 00:43

Det eneste der taler for, at du kan købe den Hatsan Blitz er, at du IKKE skal bruge våbentilladelse, men at den blot skal registreres, som et haglgevær.

MEN: Tvivler på at du får importtilladelse, når du skriver Full-Auto, på ansøgningen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3360
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Auto PCP

Indlæg af Flugteren » 31. aug 2021, 00:47

Siden 2012 har 5.5 mm/.22 og større kaliber til luftvåben været omfattet af våbenloven, som vi kender den. Det vil sige, at de kun kan erhverves med jagttegn eller polititilladelse (så i praksis kun på jagttegn), og er sidestillet med glatløbede haglgeværer i lovgivningen.

Man kan ikke eje fuldautomatiske skydevåben i Danmark på jagttegn, SKV eller polititilladelse, og derfor vil det være rimeligt at antage, at det heller ikke gælder for +5.5mm luftrifler, også selvom de "bare" er luftdrevne - i lovens øjne er de sidestillet med haglgeværer. Når du anmelder besiddelsen af en luftriffel på +5.5 mm, så skal du også angive funktionsmekanismen/låsetype, og her kan du ikke lyve og kun angive semi auto, når det nu også kan skyde fuldauto.

Fuldauto har heller ikke noget at gøre med jagt, og hvis det blot er for at have et stykke legetøj, så findes der masser af vellignende hardball-geværer og sjove 4.5 mm luftgeværer, der lovligt kan anvendes året rundt og når som helst på egen grund - det gælder ikke for jagtvåben.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: Auto PCP

Indlæg af Scooterskytten » 31. aug 2021, 01:08

Jeg kan ikke hjælpe særligt meget med hensyn til fullauto. Men da jeg i sin tid var i tivoli i München, havde de et luftgevær til runde hagl - som var fullauto med 1000 kugler. Den fik luft, via en slange som gik op i selve geværet - så jeg går ud fra at den kom fra en kompressor af en eller anden slags. Den fungede vel i praksis lidt ala softair idag, men det var nu rigtige rundhagl der blev brugt.

Jeg ved så ikke om de kan købes noget sted i Dk, eller om lovgivningen omkring dem.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Auto PCP

Indlæg af Lycon » 31. aug 2021, 03:14

JRexA skrev:
31. aug 2021, 00:24
Som Luftvåben, er CO2 desværre stadig forbudt.
Som udgangspunkt er Co2 ikke ulovligt blot tilladelseskrævende. Jeg har en Co2 pistol på politi tilladelse. Men fuldauto er som andre påpeger en anden sag. Den kræver nok nogle væsentlig gode argumenter.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Auto PCP

Indlæg af Slettes2 » 31. aug 2021, 06:36

Lycon skrev:
31. aug 2021, 03:14
JRexA skrev:
31. aug 2021, 00:24
Som Luftvåben, er CO2 desværre stadig forbudt.
Som udgangspunkt er Co2 ikke ulovligt blot tilladelseskrævende. Jeg har en Co2 pistol på politi tilladelse. Men fuldauto er som andre påpeger en anden sag. Den kræver nok nogle væsentlig gode argumenter.
Hvad skal der egentligt til for at erhverve en sådan tilladelse til 4,5mm co2 drevet pistol/gevær? Og er der nogle nye efterretninger i sagen om den mulige lovliggørelse af co2 luftgeværer som Timber er/var involveret i? Og hvad sker der egentligt med Timber?

Så mange spørgsmål :???:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5162
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Ras.Killing » 31. aug 2021, 06:45

Pistoler er også forbudt til jagt, men du kan uden problemer købe dig en 5,5mm luftpistol, og registrere den via jagttegnet.

Jeg kan ikke komme med et specifikt svar… Men loven er næppe lavet med henblik på fuldautomatisk luftgevær, hvorfor der muligvis er et hul.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Auto PCP

Indlæg af ReneKJ » 31. aug 2021, 06:49

Luftskipper skrev:
31. aug 2021, 06:36
? Og er der nogle nye efterretninger i sagen om den mulige lovliggørelse af co2 luftgeværer som Timber er/var involveret i? Og hvad sker der egentligt med Timber?

Så mange spørgsmål :???:
Besluttede han sig ikke for at tage en pause efter at Corona debatten blev lidt for ophedet?

Jeg syntes bestemt der var en post om det, men jeg kan ikke finde den så måske er den faldet for aldersgrænsen i smalltalk?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Bofhenator » 31. aug 2021, 06:51

CO2 riffel burde ikke være et problem med jagttegn og våbentilladelse til riflen, med den afgift der hører med til den slags.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af PSindrup » 31. aug 2021, 11:14

Spørg dig selv om et fuldautomatisk våben er "jagtrelevant" - svaret giver sig selv - og så behøver du ikke bruge mere tid på den idé. :giggle:

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af FrederikF » 31. aug 2021, 15:00

PSindrup skrev:
31. aug 2021, 11:14
Spørg dig selv om et fuldautomatisk våben er "jagtrelevant" - svaret giver sig selv - og så behøver du ikke bruge mere tid på den idé. :giggle:

Peter
Med den argumentation åbnes der op for en laaang og smagsdommerstyret diskussion.
Et fuldautomatisk luftgevær kan vel være ligeså jagtrelevant/reguleringsrelevant som så meget andet (tåbeligt) folk køber og fornøjer sig med.
Kan jeg se et jagtformål hvor halvauto var bedre end semiauto hmmm nej (EDIT MENER HVOR FULDAUTO ER BEDRE END SEMIAUTO).
Kan jeg se et jagtformål hvor et magasinfødet halvauto gevær er bedre end et mere klassisk jagtgevær hmm nej.
Regnbuer og mangfoldighed siger jeg bare.
Love and harmony.
Ikke diskrimenere de fulde automatiske bøsser :giggle:
Senest rettet af FrederikF 1. sep 2021, 20:10, rettet i alt 1 gang.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af PSindrup » 31. aug 2021, 15:07

FrederikF skrev:
31. aug 2021, 15:00
PSindrup skrev:
31. aug 2021, 11:14
Spørg dig selv om et fuldautomatisk våben er "jagtrelevant" - svaret giver sig selv - og så behøver du ikke bruge mere tid på den idé. :giggle:

Peter
Med den argumentation åbnes der op for en laaang og smagsdommerstyret diskussion.
Et fuldautomatisk luftgevær kan vel være ligeså jagtrelevant/reguleringsrelevant som så meget andet (tåbeligt) folk køber og fornøjer sig med.
Kan jeg se et jagtformål hvor halvauto var bedre end semiauto hmmm nej.
Kan jeg se et jagtformål hvor et magasinfødet halvauto gevær er bedre end et mere klassisk jagtgevær hmm nej.
Regnbuer og mangfoldighed siger jeg bare.
Love and harmony.
Ikke diskrimenere de fulde automatiske bøsser :giggle:
Du misforstår fuldstændigt.

Der er INGEN jagtformer i Danmark hvor FULDautomatiske våben er lovlige og det har INTET med at være smagsdommer at gøre.

Peter

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af T-REX » 31. aug 2021, 15:17

FrederikF skrev:
31. aug 2021, 15:00
.
Kan jeg se et jagtformål hvor halvauto var bedre end semiauto hmmm nej.
Just en lille bøvs :grimasse: halvautomatisk er det samme, som semiauto.... (men det ved du jo)

Vi taler fuldautomatisk motorbøsse luftgevær kontra halvautomatisk.

Og fuldauto er ikke tilladt, til jagt og regulering, ligesom pistoler heller ikke er.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Bofhenator » 31. aug 2021, 15:18

PSindrup skrev:
31. aug 2021, 15:07
FrederikF skrev:
31. aug 2021, 15:00
PSindrup skrev:
31. aug 2021, 11:14
Spørg dig selv om et fuldautomatisk våben er "jagtrelevant" - svaret giver sig selv - og så behøver du ikke bruge mere tid på den idé. :giggle:

Peter
Med den argumentation åbnes der op for en laaang og smagsdommerstyret diskussion.
Et fuldautomatisk luftgevær kan vel være ligeså jagtrelevant/reguleringsrelevant som så meget andet (tåbeligt) folk køber og fornøjer sig med.
Kan jeg se et jagtformål hvor halvauto var bedre end semiauto hmmm nej.
Kan jeg se et jagtformål hvor et magasinfødet halvauto gevær er bedre end et mere klassisk jagtgevær hmm nej.
Regnbuer og mangfoldighed siger jeg bare.
Love and harmony.
Ikke diskrimenere de fulde automatiske bøsser :giggle:
Du misforstår fuldstændigt.

Der er INGEN jagtformer i Danmark hvor FULDautomatiske våben er lovlige og det har INTET med at være smagsdommer at gøre.

Peter
Det er ikke korrekt, det er våbenloven og Bekendtgørelsen om våben og ammunition m.v. der regulere fuldautomatiske våben. Ikke jagtlovgivningen.

Fuldautomatiske våben er ikke nævnt overhovedet i "Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v."
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af PSindrup » 31. aug 2021, 15:27

Bofhenator skrev:
31. aug 2021, 15:18
PSindrup skrev:
31. aug 2021, 15:07
FrederikF skrev:
31. aug 2021, 15:00
PSindrup skrev:
31. aug 2021, 11:14
Spørg dig selv om et fuldautomatisk våben er "jagtrelevant" - svaret giver sig selv - og så behøver du ikke bruge mere tid på den idé. :giggle:

Peter
Med den argumentation åbnes der op for en laaang og smagsdommerstyret diskussion.
Et fuldautomatisk luftgevær kan vel være ligeså jagtrelevant/reguleringsrelevant som så meget andet (tåbeligt) folk køber og fornøjer sig med.
Kan jeg se et jagtformål hvor halvauto var bedre end semiauto hmmm nej.
Kan jeg se et jagtformål hvor et magasinfødet halvauto gevær er bedre end et mere klassisk jagtgevær hmm nej.
Regnbuer og mangfoldighed siger jeg bare.
Love and harmony.
Ikke diskrimenere de fulde automatiske bøsser :giggle:
Du misforstår fuldstændigt.

Der er INGEN jagtformer i Danmark hvor FULDautomatiske våben er lovlige og det har INTET med at være smagsdommer at gøre.

Peter
Det er ikke korrekt, det er våbenloven og Bekendtgørelsen om våben og ammunition m.v. der regulere fuldautomatiske våben. Ikke jagtlovgivningen.

Fuldautomatiske våben er ikke nævnt overhovedet i "Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v."
Min pointe er den samme.

Peter

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Smejen » 31. aug 2021, 16:50

Pointen med at man kan registrere en 5,5 pistol på jagttegn, men ikke må jage med den, er vel valid nok? Som nævnt, forholder loven sig så overhovedet til fuldautomatiske luftvåben? Er fuldauto bare fuldauto, uagtet drivmidlet?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5162
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Ras.Killing » 31. aug 2021, 18:29

Smejen skrev:
31. aug 2021, 16:50
Pointen med at man kan registrere en 5,5 pistol på jagttegn, men ikke må jage med den, er vel valid nok? Som nævnt, forholder loven sig så overhovedet til fuldautomatiske luftvåben? Er fuldauto bare fuldauto, uagtet drivmidlet?
Du må f.eks. heller ikke gå på jagt med en kal. 10 haglbøsse, men denne kan du også uden videre problemer købe og registrerer via jagttegnet.

Jeg vil mene at svaret må skulle findes i våbenloven :TOS:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Niels » 31. aug 2021, 21:04

Ras.Killing skrev:
31. aug 2021, 18:29

Jeg vil mene at svaret må skulle findes i våbenloven :TOS:
Der står ikke noget om fuldautomatiske luftgeværer i våbenloven :glasses: - men du kunne jo prøve at søge en importtilladelse på den.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5162
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Ras.Killing » 31. aug 2021, 21:15

Niels skrev:
31. aug 2021, 21:04
Ras.Killing skrev:
31. aug 2021, 18:29

Jeg vil mene at svaret må skulle findes i våbenloven :TOS:
Der står ikke noget om fuldautomatiske luftgeværer i våbenloven :glasses: - men du kunne jo prøve at søge en importtilladelse på den.
Nej jeg skal sku’ ikke nyde noget af det :fun:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Niels » 31. aug 2021, 21:37

Ras.Killing skrev:
31. aug 2021, 21:15
Niels skrev:
31. aug 2021, 21:04
Ras.Killing skrev:
31. aug 2021, 18:29

Jeg vil mene at svaret må skulle findes i våbenloven :TOS:
Der står ikke noget om fuldautomatiske luftgeværer i våbenloven :glasses: - men du kunne jo prøve at søge en importtilladelse på den.
Nej jeg skal sku’ ikke nyde noget af det :fun:
Er du sikker, jeg tror ellers det kunne være skægt :D
- indtil det dæmrer når man betaler +180 kr for 150 hagl i .30 :D
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Raptor357 » 31. aug 2021, 23:06

En fuldauto kunne da være fin til skadedyrs bekæmpelse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheStig
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. aug 2021, 22:59
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af TheStig » 1. sep 2021, 00:11

Der er masser af luftvåben som falder under reglen at man skal have et jegttegn, som jeg har haft i 30år, for at købe det, uden at det er tilladt til en jagtform.
Jeg mistænker at loven er strikket sådan sammen fordi:
1) reglerne om hvilke våben/luftvåben der må anvendes til hvilke jagtformer indimellem ændrer sig, og for ikke at risikere at folk skal aflevere bilfulde af gamle luftvåben, må man eje det med et jagttegn.
2) når man har brugt tid og penge på at få et jagttegn, har man, som udgangspunkt, lidt våbenforståelse. Og samtidig forståelse for vildt og jagtens gennemførselse.

Så i det lys kan jeg ikke se det at man ikke må bruge det til jagt som en hindring.

Meget muligt det er et lille hul i lovgivningen, at det ikke er nævnt.
Samtidig, fordi noget ikke er nævnt, betyder ikke at det er lovligt.

Jeg tror, hvis man ønsker sig et .30 auto PCP luftgevær skal man nok bede politiet om et skriftligt svar. På den anden side, spørger man ikke, får man ikke et nej. :???:

Bliver pakker med “ikke licenspligtige” våben åbnet af DHL? Det tror jeg ikke.
Jeg har købt masser af våbendele i udlandet, EU, uden at nogen har checket dem!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3360
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Flugteren » 1. sep 2021, 00:46

Lige med hensyn til våbenloven, så er den gyldne regel, at hvis loven ikke åbenlyst tillader noget, så er det forbudt, og hvis en gråzone åbner op for noget, så bliver det hurtigt lukket igen.

Det er samtidigt heller ikke en god idé at snakke om at importere “gråzonevåben” hjem, især ikke med håb om, at speditøren ikke tjekker indholdet. Det virker suspekt og det er ikke noget, den danske jægerstand og våbenejere har godt af at have på sig. Når det kommer til våben skal alting foregå i henhold til loven og med fuld transparens.

Jeg synes hellere, du skal stille spørgsmålet til Justitsministeriet, og være klar på at få et brølende “NEJ” til som svar til spørgsmålet om, hvorvidt luftriflen er lovlig. Jeg tror ikke på det.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5162
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er der nogen der ved om man lovligt, med jagttegn, kan købe et .30 auto PCP??

Indlæg af Ras.Killing » 1. sep 2021, 01:09

Flugteren skrev:
1. sep 2021, 00:46
Lige med hensyn til våbenloven, så er den gyldne regel, at hvis loven ikke åbenlyst tillader noget, så er det forbudt, og hvis en gråzone åbner op for noget, så bliver det hurtigt lukket igen.
Arhhh… våbenloven fungere vel ikke anderledes end andre love?

Den siger hvad der er forbudt, ikke omvendt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar