HN fjeder riffel anmeldelse og spg.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

HN fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 14. okt 2021, 21:00

Da jeg for 1 mdr siden sådan ca, stod i HN overvejede jeg at købe deres PCP rifle, men jeg fravalgte den, pga mit helbred betyder at jeg også skal have en kompressor. Det havde jeg ikke råd til.

Edit: Fik lige trykket enter her :) My bad :)

Derfor faldt valget på den her luftriffel: Luftgevær 4,5 mm camouflage

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/luftgevaer-1

Jeg købte den billige kikkert med for at lærer hvordan det er skyde med kikkert. Indtil nu har jeg kun skudt med diopter eller kærv. Tænkte det ville være en forholdsvis billig måde at lærer at skyde med kikkert.

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/ki ... gevaer-4x3

Jeg blev klogere. For det første, så er det MEGET svært at fastspænde kikkerten til selve rifflen. Oplevede flere gange at kikkerten flyttede sig, eller helt faldt af, i selve skuddet.

Samtidig så var vidste det sig at justeringen af kikkerten... ja det var HELT tosset. Jeg skulle justere stik modsat af hvad der står på kikkerten. Det gjorde det MEGET svært at justere riflen med kikkerten på. Rent faktisk så endte jeg med at flå den helt af, og prøve med det faste sigte i stedet for...

Det blev så heller ikke bedre. Det bagerste sigte er lavet af plastik og selve justeringen... Junk. Hverken mere eller mindre. Sidejusteringen fungere nogenlunde, selvom den godt pludselig kan beslutte sig at sætte gruppering et helt andet sted end du regner med.

Selve højdejusteringen... Den er HELT tosset. Det er lavet af billigt plastik og hvad værre er, så er den fjeder på den, så løs at sigtet ændre sig efter hvert skud. Jeg måtte efterspænde skruen 2 gange fordi den direkte hoppede flere klik pga det hele sad løst.

Alt det her, betød at jeg har lavet et par konklusioner indtil nu. For det første, er kikkerten spild af penge. Den er ikke de 200kr værd. Rent faktisk så vil jeg forsøge at sende den retur da jeg simpelt hen ikke kunne få den til at fungere korrekt. Flere andre skytter i foreningen kunne heller ikke, så det er ikke kun mig der havde problemet.

For det andet, så tror jeg faktisk at selve riflen er fornuftig nok. Men sigtet på den er totalt skod. Derfor har jeg tænkt mig at jeg vil forsøge at lave kærv i en skrue i stedet for, og så teste med skruen alene. Tror rent faktisk at det vil fungere bedre end det her nu.

Alternativet er at finde et andet bedre sigte, lavet i metal. Det kan også godt være det jeg ender med at gøre.

Nogen der har prøvet noget i samme retning?
Senest rettet af Scooterskytten 18. okt 2021, 20:31, rettet i alt 1 gang.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 14. okt 2021, 22:02

Glemte helt at poste de første skiver. Efter dem her, gad jeg ikke gemme skiverne :).

Første skive. Skuddene er skudt med kikkert, og helt de fleste ramte hvor min kuglepen ligger.
IMG_20211014_213646_3.jpg
Skive 2. Skuddene kommer stille og roligt tættere på center. Det er her jeg begynder at opdage at jeg skal justere retningen modsat af hvad der står.

De 3 skud tæt på centrum. Det er en af de andre fra klubben der har skudt dem. Han skød dem med kikkerten på. Han justerede så kikkerten 1 klik ind imod midten. Herefter skød han 5 skud alle uden for skiven kl 1. Han opdagede at kikkerten sad løs så den fik vi strammet.
IMG_20211014_213711_3.jpg
Han skød derefter 10-15 skud på hans egen skive. De skud var også overalt på skiven. Han kunne sætte 3 skud stort set hul i hul, et tilfældigt sted på skiven. 1 klik på kikkerten derefter... og så satte han 3 skud hul i hul, men på et totalt andet sted på skiven. Der var INGEN sammenhæng på hvor grupperne sad i forhold til justeringen.

Til sidst gav han op, og sagde det var spild af tid med den kikkert. Den var ikke det værd overhovedet. Her overtog jeg, og skød halvdelen af skiven 3 her, alle lavt. Jeg justerede så højden 1 klik, og skød de 3 skud med sort ring omkring.
IMG_20211014_213744_3.jpg
Da jeg gik igang med at lade et skud mere, faldt kikkerten af, og jeg valgte derfor ikke at sætte den på igen. Det var spild af tid at forsøge mere med den.

Den sidste skive er skudt med kærv. Det er her overstående omkring det skete... og det er også her jeg opgiver at gemme skiverne. Skuddene er ganske enkelt helt rundt på gulvet pga sigtet.
IMG_20211014_213803_1.jpg
Min kammerat skød også 10-15 skud, og han mente at riflen fungerede bedre som en møllesten på havets bund end som riffel :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Slettes3 » 15. okt 2021, 11:47

Det er ski da godt skudt på 150m af en Harald Nyborg bøs.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Krung » 15. okt 2021, 12:42

Den slags skydere sælger mest, hvis de skyder rigtigt hårdt. Prøv at finde nogle tunge kvalitetshagl og se om det hjælper. Aftrækket plejer at være elendigt, men man kan hvis man ved hvad man gør, gøre det bedre men måske også en del mere farligt.

Prøv at korte fjederen ned, så den ikke er så vild. Fjederen kan man også slibes i enderne, så den bliver glattere og opfører sig mere ens. Væk med gammel fedt, etc. ...

Der er en håndfuld ting man kan gøre, men det vil ikke være tiden værd, med mindre man synes den slags er sjovt.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 15. okt 2021, 13:02

Rigbymauser skrev:
15. okt 2021, 11:47
Det er ski da godt skudt på 150m af en Harald Nyborg bøs.
:rolf: Gid det var så vel. Det er på 15m der er skudt. Så det er helt tosset.

Krung skrev:
15. okt 2021, 12:42
Den slags skydere sælger mest, hvis de skyder rigtigt hårdt. Prøv at finde nogle tunge kvalitetshagl og se om det hjælper. Aftrækket plejer at være elendigt, men man kan hvis man ved hvad man gør, gøre det bedre men måske også en del mere farligt.

Prøv at korte fjederen ned, så den ikke er så vild. Fjederen kan man også slibes i enderne, så den bliver glattere og opfører sig mere ens. Væk med gammel fedt, etc. ...

Der er en håndfuld ting man kan gøre, men det vil ikke være tiden værd, med mindre man synes den slags er sjovt.
Jeg tror faktisk selve riflen er ok. Ja aftrækket er totalt skod, men det fungere nogenlunde.

Det værste er faktisk selve sigtet. Fordi det er lavet af dårlig kvalitet plastik, så flytter det sig efter hvert 3-4 skud. Det gør det simpelthen umuligt at justere. Så det vil i hvert fald blive mit første projekt. Finde noget andet end det her skrammel.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Landbo » 15. okt 2021, 14:08

Mbechmann skrev:
14. okt 2021, 22:02
Glemte helt at poste de første skiver. Efter dem her, gad jeg ikke gemme skiverne :).

Første skive. Skuddene er skudt med kikkert, og helt de fleste ramte hvor min kuglepen ligger.

IMG_20211014_213646_3.jpg

Skive 2. Skuddene kommer stille og roligt tættere på center. Det er her jeg begynder at opdage at jeg skal justere retningen modsat af hvad der står.

De 3 skud tæt på centrum. Det er en af de andre fra klubben der har skudt dem. Han skød dem med kikkerten på. Han justerede så kikkerten 1 klik ind imod midten. Herefter skød han 5 skud alle uden for skiven kl 1. Han opdagede at kikkerten sad løs så den fik vi strammet.

IMG_20211014_213711_3.jpg

Han skød derefter 10-15 skud på hans egen skive. De skud var også overalt på skiven. Han kunne sætte 3 skud stort set hul i hul, et tilfældigt sted på skiven. 1 klik på kikkerten derefter... og så satte han 3 skud hul i hul, men på et totalt andet sted på skiven. Der var INGEN sammenhæng på hvor grupperne sad i forhold til justeringen.

Til sidst gav han op, og sagde det var spild af tid med den kikkert. Den var ikke det værd overhovedet. Her overtog jeg, og skød halvdelen af skiven 3 her, alle lavt. Jeg justerede så højden 1 klik, og skød de 3 skud med sort ring omkring.

IMG_20211014_213744_3.jpg

Da jeg gik igang med at lade et skud mere, faldt kikkerten af, og jeg valgte derfor ikke at sætte den på igen. Det var spild af tid at forsøge mere med den.

Den sidste skive er skudt med kærv. Det er her overstående omkring det skete... og det er også her jeg opgiver at gemme skiverne. Skuddene er ganske enkelt helt rundt på gulvet pga sigtet.

IMG_20211014_213803_1.jpg

Min kammerat skød også 10-15 skud, og han mente at riflen fungerede bedre som en møllesten på havets bund end som riffel :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Din "kanon" er opgivet til og kunne levere 300 m/s lige uden for enden af piben, hvilket faktisk er godt og vel oppe over det subsoniske (mach 0,8) hvor man ser præcisionen på det afgivende skud falder drastisk med hagl af diabolotypen. Jeg vil også foreslå dig og prøve med hagl der vejer 10-13 grain stykket. Ydermere har vi før set Kigøjserne fylder deres billige knækkede fjedre med olie og fedt, så de første mange skud også får haglet et yderligere skub i rumpetten af afbrændt olie.

Kan vi ikke få at vide hwans det er for noget du har fodret din nye riffel med ? :blink:

Kender intet til den omtalte kikkert, men generelt bør sigtemidlerne sidde ude på selve løbet på en knækket fjeder, grundet den smule slup der er nødvendig for det er muligt og knække riflen. Prøv og mærk efter slup i både horisontalt og vertikalt retning.

Vi har selv en 500 kroners knækket fjeder fra Harald Nyborg der efterhånden har et par år på bagen. Den skyder egentlig udmærket efter jeg fik den spændt grundigt sammen, men dog slet ikke nær så præcist som deres lille billige PCP riffel.

Hilsen Leif.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 15. okt 2021, 15:07

Landbo skrev:
15. okt 2021, 14:08
Mbechmann skrev:
14. okt 2021, 22:02
Glemte helt at poste de første skiver. Efter dem her, gad jeg ikke gemme skiverne :).

Første skive. Skuddene er skudt med kikkert, og helt de fleste ramte hvor min kuglepen ligger.

IMG_20211014_213646_3.jpg

Skive 2. Skuddene kommer stille og roligt tættere på center. Det er her jeg begynder at opdage at jeg skal justere retningen modsat af hvad der står.

De 3 skud tæt på centrum. Det er en af de andre fra klubben der har skudt dem. Han skød dem med kikkerten på. Han justerede så kikkerten 1 klik ind imod midten. Herefter skød han 5 skud alle uden for skiven kl 1. Han opdagede at kikkerten sad løs så den fik vi strammet.

IMG_20211014_213711_3.jpg

Han skød derefter 10-15 skud på hans egen skive. De skud var også overalt på skiven. Han kunne sætte 3 skud stort set hul i hul, et tilfældigt sted på skiven. 1 klik på kikkerten derefter... og så satte han 3 skud hul i hul, men på et totalt andet sted på skiven. Der var INGEN sammenhæng på hvor grupperne sad i forhold til justeringen.

Til sidst gav han op, og sagde det var spild af tid med den kikkert. Den var ikke det værd overhovedet. Her overtog jeg, og skød halvdelen af skiven 3 her, alle lavt. Jeg justerede så højden 1 klik, og skød de 3 skud med sort ring omkring.

IMG_20211014_213744_3.jpg

Da jeg gik igang med at lade et skud mere, faldt kikkerten af, og jeg valgte derfor ikke at sætte den på igen. Det var spild af tid at forsøge mere med den.

Den sidste skive er skudt med kærv. Det er her overstående omkring det skete... og det er også her jeg opgiver at gemme skiverne. Skuddene er ganske enkelt helt rundt på gulvet pga sigtet.

IMG_20211014_213803_1.jpg

Min kammerat skød også 10-15 skud, og han mente at riflen fungerede bedre som en møllesten på havets bund end som riffel :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Din "kanon" er opgivet til og kunne levere 300 m/s lige uden for enden af piben, hvilket faktisk er godt og vel oppe over det subsoniske (mach 0,8) hvor man ser præcisionen på det afgivende skud falder drastisk med hagl af diabolotypen. Jeg vil også foreslå dig og prøve med hagl der vejer 10-13 grain stykket. Ydermere har vi før set Kigøjserne fylder deres billige knækkede fjedre med olie og fedt, så de første mange skud også får haglet et yderligere skub i rumpetten af afbrændt olie.

Kan vi ikke få at vide hwans det er for noget du har fodret din nye riffel med ? :blink:

Kender intet til den omtalte kikkert, men generelt bør sigtemidlerne sidde ude på selve løbet på en knækket fjeder, grundet den smule slup der er nødvendig for det er muligt og knække riflen. Prøv og mærk efter slup i både horisontalt og vertikalt retning.

Vi har selv en 500 kroners knækket fjeder fra Harald Nyborg der efterhånden har et par år på bagen. Den skyder egentlig udmærket efter jeg fik den spændt grundigt sammen, men dog slet ikke nær så præcist som deres lille billige PCP riffel.

Hilsen Leif.
Haglene jeg har skudt med er nogle RS eller RW fra klubben (rød og sort æske hvor låget klikkes på - ikke skrues).
Jeg har selv de 2 slags fra HN selv + en 30 år gammel æske Diablo men mine egne hagl havde jeg glemt da vi kom indendørs. Dem kan jeg først hente på mandag.

Kikkerten blev spændt så hårdt fast som jeg overhovedet kunne. 3-4 skud efter, sad den løs igen. Det virker som om skruerne raslede løs på den. Noget superlim kan måske afhjælpe det, men det ændre ikke noget ved at selve justeringen er spejlvent.

Set i bakspejlet, skulle jeg have valgt PCP i stedet. Og ja, udgangshastigheden er faktisk grunden til at jeg valgte den her til at begynde med. Det er trods alt oppe i nærheden af PCP hastigheder. Det er også derfor jeg er skuffet over resultatet. Den burde have bedre precision.

På den anden side, så lærer jeg meget omkring selve riflen på denne måde - og hvordan den er at opgradere. Jeg har også et sjovt skæfte liggende som kunne være sjovt at smide på den i stedet for det her plastik :).
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 15. okt 2021, 16:22

Landbo skrev:
15. okt 2021, 14:08

Kan vi ikke få at vide hwans det er for noget du har fodret din nye riffel med ? :blink:

Hilsen Leif.
Jeg tror jeg har fundet dem.

https://www.carabinasypistolas.com/en/r ... ellets.php
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af C-X » 15. okt 2021, 16:43

Det er hagl til lavhastighedsvåben. Du skal op i vægt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 15. okt 2021, 17:03

C-X skrev:
15. okt 2021, 16:43
Det er hagl til lavhastighedsvåben. Du skal op i vægt.
Ja ok. Det giver ret god mening så. Det burde også forbedre grupperingen - når altså der kommer styr på sigtet. Jeg kan ikke se vægten på dem fra HN.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Landbo » 15. okt 2021, 18:15

Mbechmann skrev:
15. okt 2021, 17:03
C-X skrev:
15. okt 2021, 16:43
Det er hagl til lavhastighedsvåben. Du skal op i vægt.
Ja ok. Det giver ret god mening så. Det burde også forbedre grupperingen - når altså der kommer styr på sigtet. Jeg kan ikke se vægten på dem fra HN.
Begge typer af Harald Nyborgs hagl vejer ca 0,53-0,56 gram af stykket og er absolut ikke noget at stile efter til finskydning, vælg nogle JSB Exact Heavy Diabolo eller H&N (Haendler & Natermann) Barracuda der begge vejer over 10 grain. Og du bør generelt kun holde dig langt væk fra spidshagl, fladhagl (wadcutter), hollow point hagl eller hagl generelt der er "beregnet" til jagt, da de typer ikke dur til finskydning.

De RWS hagl du brugte, vejer også "kun" 0,46 gram af stykket og vil formodentlig gøre at mundingshastigheden ender langt oppe i det ustabile transsonic område for hagl. Måske endda haglene ligefrem går supersonisk (over lydens hastighed (> mach 1)), hvilket er let at høre da det så begynder og knalde :nolisten: ret kraftigt når der skydes.

Hilsen Leif.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 15. okt 2021, 21:53

Landbo skrev:
15. okt 2021, 18:15
Mbechmann skrev:
15. okt 2021, 17:03
C-X skrev:
15. okt 2021, 16:43
Det er hagl til lavhastighedsvåben. Du skal op i vægt.
Ja ok. Det giver ret god mening så. Det burde også forbedre grupperingen - når altså der kommer styr på sigtet. Jeg kan ikke se vægten på dem fra HN.
Begge typer af Harald Nyborgs hagl vejer ca 0,53-0,56 gram af stykket og er absolut ikke noget at stile efter til finskydning, vælg nogle JSB Exact Heavy Diabolo eller H&N (Haendler & Natermann) Barracuda der begge vejer over 10 grain. Og du bør generelt kun holde dig langt væk fra spidshagl, fladhagl (wadcutter), hollow point hagl eller hagl generelt der er "beregnet" til jagt, da de typer ikke dur til finskydning.

De RWS hagl du brugte, vejer også "kun" 0,46 gram af stykket og vil formodentlig gøre at mundingshastigheden ender langt oppe i det ustabile transsonic område for hagl. Måske endda haglene ligefrem går supersonisk (over lydens hastighed (> mach 1)), hvilket er let at høre da det så begynder og knalde :nolisten: ret kraftigt når der skydes.

Hilsen Leif.
Ham der skød nogle skud med den, var overrasket over hvor højt den lød i selve skuddet. Så det er da helt sikkert fordi den er gået supersonisk. Han nævnte at man jo nærmest skulle bruge høreværn med den
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af C-X » 15. okt 2021, 22:00

Læs om eller se om "dieseling air rifle". :nolisten: :biggrin:

Der er ikke så meget galt med den, at du kan levere den tilbage på garanti og få pengene retur?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 15. okt 2021, 23:30

C-X skrev:
15. okt 2021, 22:00
Læs om eller se om "dieseling air rifle". :nolisten: :biggrin:

Der er ikke så meget galt med den, at du kan levere den tilbage på garanti og få pengene retur?
Jeg skrev til HN igår for at hører om det var muligt. Købte det 3 september så de 30 dage er overskredet. Men jeg har så lagt syg i 2½ uge pga RS virus, så det kan godt være de godtager det alligevel. Det må vi se.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af T-REX » 18. okt 2021, 13:18

En kikkert, med montage beregnet til et fjeder gevær, vil sikkert gøre under værker.


Her er et eksempel:
https://www.airgun.dk/nikko-stirling-go ... mm-ao.html

Det fås sikkert billigere, andre steder.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Landbo » 18. okt 2021, 13:29

JRexA skrev:
18. okt 2021, 13:18
En kikkert, med montage beregnet til et fjeder gevær, vil sikkert gøre under værker.


Her er et eksempel:
https://www.airgun.dk/nikko-stirling-go ... mm-ao.html

Det fås sikkert billigere, andre steder.
Mener den her "tilbud" er både billigere og mere anvendelig end det eksempel du kommer med.

EDIT: Glemte helt rigtigt linket til sigtekikkerten: https://www.airgun.dk/nikko-stirling-mo ... 40-mm.html

Tak JRexA, omend du hjertens gerne måtte skrive det i fuld offentlighed. :biggrin:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 18. okt 2021, 15:55, rettet i alt 2 gange.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 18. okt 2021, 14:01

Jeg har idag fået besked fra HN. De tager både riffel og kikkertsigte retur. Så jeg kører ind til dem imorgen. Jeg tror så at jeg vælger at opgradere til PCP riflen.

Men i den forbindelse kom jeg til at tænke på. Er der nogen der har prøvet at sætte et riffelskæfte på deres PCP pistol? Jeg har et Sten Gun skæfte liggende, som kunne være cool at sætte på pistolen. Men er den god nok i forhold til riflen? Jeg tænker på træfsikkerheden. Jeg vil ikke købe katten i sækken igen :).
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Slettes3 » 18. okt 2021, 15:56

Tråden her er bare den gamle historie gentaget” only accurate guns are interesting guns”. Kan man ikke reklamere for præcision og høj kvalitet kan man altid reklamere for hastighed.

Min Diana 45 fra 1986 er i dag stadig bedre end det de fleste såkaldte “magnum springpowered airguns” det laves idag. Det er nok kun AirArms og Weihrauch der er mere præcise.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 18. okt 2021, 16:08

Rigbymauser skrev:
18. okt 2021, 15:56
Tråden her er bare den gamle historie gentaget” only accurate guns are interesting guns”. Kan man ikke reklamere for præcision og høj kvalitet kan man altid reklamere for hastighed.

Min Diana 45 fra 1986 er i dag stadig bedre end det de fleste såkaldte “magnum springpowered airguns” det laves idag. Det er nok kun AirArms og Weihrauch der er mere præcise.
Det er også her min newbie "viden" kommer ind. Jeg troede helt seriøst at præcision meget var afhængig af hastigheden. Mange af de billigere jeg har set, har noget lavere hastighed og mange af de dyrere (og mere præcise) har højere hastighed. Så jeg troede helt seriøst at det var en forholdsvis simpel "måleenhed" for finde ud af bare lidt omkring præcisionen på riflen.

Idag ved jeg at det giver et meget ufuldstændigt billede af riflen. Det er langt mere kompliceret end jeg havde forestillet mig. Så set ud fra det synspunkt så har denne lektion så jo sådan set været fin nok.

Jeg søgte i øvrigt efter Diana 45 inden, men jeg syntes godt nok priserne var høje på dem. Kunne ikke finde en til under 2000kr inden jeg købte hos HN. Er godt klar over at det jo også afspiller kvaliteten på den, men den var stadigvæk over mit budget :).
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Slettes3 » 18. okt 2021, 16:18

Mbechmann skrev:
18. okt 2021, 16:08
Rigbymauser skrev:
18. okt 2021, 15:56
Tråden her er bare den gamle historie gentaget” only accurate guns are interesting guns”. Kan man ikke reklamere for præcision og høj kvalitet kan man altid reklamere for hastighed.

Min Diana 45 fra 1986 er i dag stadig bedre end det de fleste såkaldte “magnum springpowered airguns” det laves idag. Det er nok kun AirArms og Weihrauch der er mere præcise.
Det er også her min newbie "viden" kommer ind. Jeg troede helt seriøst at præcision meget var afhængig af hastigheden. Mange af de billigere jeg har set, har noget lavere hastighed og mange af de dyrere (og mere præcise) har højere hastighed. Så jeg troede helt seriøst at det var en forholdsvis simpel "måleenhed" for finde ud af bare lidt omkring præcisionen på riflen.

Idag ved jeg at det giver et meget ufuldstændigt billede af riflen. Det er langt mere kompliceret end jeg havde forestillet mig. Så set ud fra det synspunkt så har denne lektion så jo sådan set været fin nok.

Jeg søgte i øvrigt efter Diana 45 inden, men jeg syntes godt nok priserne var høje på dem. Kunne ikke finde en til under 2000kr inden jeg købte hos HN. Er godt klar over at det jo også afspiller kvaliteten på den, men den var stadigvæk over mit budget :).
viewtopic.php?f=29&t=83803&p=948671&hil ... 45#p948671

Købte denne her for kr3500 i April 2020. I 1981 købte jeg også en. Der kostede de kr 1385. Billige har de aldrig været.
Den jeg købte sidste år lå i original papæske med alle de originale papirer. Den måtte beskrives som fabriksny.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 18. okt 2021, 17:04

Rigbymauser skrev:
18. okt 2021, 16:18
Købte denne her for kr3500 i April 2020. I 1981 købte jeg også en. Der kostede de kr 1385. Billige har de aldrig været.
Den jeg købte sidste år lå i original papæske med alle de originale papirer. Den måtte beskrives som fabriksny.
Det er lige netop der mit problem er. Jeg er invalidepensionist så pengene er små. Derfor gælder det også om at finde det rette tilbud. Det var der min newbie viden kom ind og spillede mig et puds. Jeg var godt klar over HN riflen ikke var Diana kvalitet, men at den var SÅ ringe, det var en overraskelse. Det var jeg på ingen måde forberedt på. Jeg forventede at kunne ramme indenfor 8-10 konstant på mindst 25m. Det kan jeg slet slet ikke - og slet ikke med den kikkert.

Jeg går og overvejer om jeg skal lave noget sjov ud af den PCP pistol de har. Jeg har et Sten Gun skæfte, som jeg godt kunne bruge sammen med et beslag på pistolen. Ja det kræver lidt arbejde, men det kunne nu være en cool pistol.

Mit problem er så bare, at jeg er MEGET usikker på præcisionen på pistolen. Løber jeg ind i samme problem med den at den skyder af pommeren til?

Jeg kan ikke tilte skæftebilledet i paint, men I kan se ideen.
16876_843848.jpg
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Niels » 18. okt 2021, 19:07

Mbechmann skrev:
18. okt 2021, 17:04

Løber jeg ind i samme problem med den at den skyder af pommeren til?
Det er der en chance for at du gør, ja.
Træerne vokser ikke ind i himlen for 1500 kr, det kan du ligeså godt vænne dig til.

Du kan være heldig at det fungerer ud af kassen, men det kan også være at det næste køb skal skilles at og fumles på plads inden det begynder at virke.
Der er et par indlæg om den pistol i tråden også.
En anden ting er at det bageste sigte sidder helt forkert i forhold til at montere et skæfte.
Der skal optik til, for at det kan fungere bare hæderligt.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af RasKrog » 18. okt 2021, 19:33

Mbechmann skrev:
18. okt 2021, 17:04
Rigbymauser skrev:
18. okt 2021, 16:18
Købte denne her for kr3500 i April 2020. I 1981 købte jeg også en. Der kostede de kr 1385. Billige har de aldrig været.
Den jeg købte sidste år lå i original papæske med alle de originale papirer. Den måtte beskrives som fabriksny.
Det er lige netop der mit problem er. Jeg er invalidepensionist så pengene er små. Derfor gælder det også om at finde det rette tilbud. Det var der min newbie viden kom ind og spillede mig et puds. Jeg var godt klar over HN riflen ikke var Diana kvalitet, men at den var SÅ ringe, det var en overraskelse. Det var jeg på ingen måde forberedt på. Jeg forventede at kunne ramme indenfor 8-10 konstant på mindst 25m. Det kan jeg slet slet ikke - og slet ikke med den kikkert.

Jeg går og overvejer om jeg skal lave noget sjov ud af den PCP pistol de har. Jeg har et Sten Gun skæfte, som jeg godt kunne bruge sammen med et beslag på pistolen. Ja det kræver lidt arbejde, men det kunne nu være en cool pistol.

Mit problem er så bare, at jeg er MEGET usikker på præcisionen på pistolen. Løber jeg ind i samme problem med den at den skyder af pommeren til?

Jeg kan ikke tilte skæftebilledet i paint, men I kan se ideen.

16876_843848.jpg
Hvorfor ikke bare vente til den lille af PCP riflerne kommer på tilbud til 995,- igen. Det er i min optik et langt bedre køb end en pistol, der skal forsøges at gøre anvendelig med en gammel kolbe..
Det er billigere at købe det/den rigtige riffel første gang ;-)
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: H&N fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af C-X » 18. okt 2021, 19:39

Eller se om der er nogen, der har fået leget færdig med deres og så overtage den, uden kantstensafgift. Man kan jo altid indrykke en annonce, her på siden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: HN fjeder riffel anmeldelse og spg.

Indlæg af Scooterskytten » 18. okt 2021, 20:51

Niels skrev:
18. okt 2021, 19:07
Mbechmann skrev:
18. okt 2021, 17:04

Løber jeg ind i samme problem med den at den skyder af pommeren til?
Det er der en chance for at du gør, ja.
Træerne vokser ikke ind i himlen for 1500 kr, det kan du ligeså godt vænne dig til.

Du kan være heldig at det fungerer ud af kassen, men det kan også være at det næste køb skal skilles at og fumles på plads inden det begynder at virke.
Der er et par indlæg om den pistol i tråden også.
En anden ting er at det bageste sigte sidder helt forkert i forhold til at montere et skæfte.
Der skal optik til, for at det kan fungere bare hæderligt.
Er godt klar over at træerne ikke vokser ind i himlen med de her billige rifler. Men netop i den tråd omkring PCP HN rifler, er der trods alt større præcision end den her er nu.
RasKrog skrev:
18. okt 2021, 19:33
Hvorfor ikke bare vente til den lille af PCP riflerne kommer på tilbud til 995,- igen. Det er i min optik et langt bedre køb end en pistol, der skal forsøges at gøre anvendelig med en gammel kolbe..
Det er billigere at købe det/den rigtige riffel første gang ;-)
Det er der en meget god grund til. Jeg kan ikke vente med at aflevere den jeg har nu, og jeg for ikke pengene retur. Jeg skal købe noget andet i stedet for.

At jeg så godt kan mærke at min indre jyde i den grad krummer tær over at vide at selv samme riffel for kort tid siden har været på tilbud... det gør ondt skal jeg godt nok hilse og sige :biggrin:
C-X skrev:
18. okt 2021, 19:39
Eller se om der er nogen, der har fået leget færdig med deres og så overtage den, uden kantstensafgift. Man kan jo altid indrykke en annonce, her på siden.
Det er en mulighed, men når jeg ikke for pengene retur, men "blot" et tilgodebevis så skal pengene jo bruges derinde.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Besvar