Billede Diana 350 Magnum Premium efter min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal 177

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Billede Diana 350 Magnum Premium efter min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal 177

Indlæg af Happy » 31. okt 2021, 02:25

IMG_20211031_015735797_HDR_compress68.jpg
Efter min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal 177 (28-30J)

Jeg har personligt svært ved at se argumentet for mere end 30 J i et cal 177 luftgevær uanset at der findes tunge hagl (anvendelse af disse gir god mening i dette gevær).

Vedr Joule-effekt (og meninger generelt) - anderkender jeg andres ret til, at have en anden mening end min (modsat ex Taliban hvis, at jeg har forstået dem korrekt.).

Jeg hader personligt Diana's "nye" sikring men ellers stråler geværet af kvalitet.

🙂

Svare jeg ikke på et spørgsmål, så er det ikke personligt ment.

Men skyldes at jeg (til tidligere indlæg) har oplevet kommentarer som efter min personlige mening er under et niveau som er NVF værdigt (Min Personlige Holdning.).
Senest rettet af Happy 3. nov 2021, 15:49, rettet i alt 10 gange.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Billede af Diana 350 Magnum Pro. Efter min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal

Indlæg af Slettes3 » 31. okt 2021, 11:22

Hvilken præcision på f.eks 40meter kan geværet levere med det bedste egnede hagl med dig som ‘ground control’??.

Enig! Har haft en JW80 som leverede 31joule i 4,5mm. Det er nok hvad et fjedergevær kan levere uden at smadre stempel og brænde stempelringe af. Theoben havde deres Eliminator i 4,5mm i en overgang som kunne lave 24ft/ibs. Den smeltede skørten på haglet og stempelkronen brændte af. Det ligger begrænsninger hvor kraftig man kan lave fjederbøsse. Hvis man man vil have mere kraft er det PCP-vejen.
Har overvejet en Diana 460magnum i 4,5mm. Den laver 19-20 ft/ibs.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Billede af Diana 350 Magnum Pro. Efter min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal

Indlæg af Airsmith » 31. okt 2021, 12:38

Rigbymauser skrev:
31. okt 2021, 11:22
Har overvejet en Diana 460magnum i 4,5mm. Den laver 19-20 ft/ibs.
460 er kun 1-2 joule langsommere end 350 m. fj.
Sammenlignet med 350 har 460: 3mm kortere slag, 50 gram lettere stempel, og kun en 31/34 fjeder.
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Billede af Diana 350 Magnum Pro. Efter min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal

Indlæg af Slettes3 » 31. okt 2021, 13:33

Airsmith skrev:
31. okt 2021, 12:38
Rigbymauser skrev:
31. okt 2021, 11:22
Har overvejet en Diana 460magnum i 4,5mm. Den laver 19-20 ft/ibs.
460 er kun 1-2 joule langsommere end 350 m. fj.
Sammenlignet med 350 har 460: 3mm kortere slag, 50 gram lettere stempel, og kun en 31/34 fjeder.
Vil et tungere stempel give mindre kraft men mere ensarthed i hastighed…eller er det hip-som-hap?.. Man kunne hvis et lettere stempel giver bedre performance få det lavet i titanium f.eks.

Jeg kan se man kan få tuningskit til en Diana 460 magnum, men hjælper det i over-all performance som fabrikken har skruet bøssen sammen?..

Hvis man nu sagde money-is-no-option og fik lavet en specialfjeder, honet cylinder i 4my diamant pasta, stempel i titanium, poleret piben til minimun friktion..eller købe en f.eks en polygon pibe og få den poleret op hvor meget mere man kunne hive ud af en Diana 460 konstruktion/design?..
Jeg tror det sværeste er at finde nogen der kan, selv om man stod og viftede med et bundt tuser.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Billede af Diana 350 Magnum Premium er min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal

Indlæg af Happy » 31. okt 2021, 14:03

Det følgende skal ikke tages som sagt arrogant !

Vedr. geværets træfsikkerhed kan jeg personligt kun udtale mig generelt...

Med øvelse har jeg ramt alt hvad, at jeg har skudt efter ud til 100 m +..

Jeg skyder kun sjældent på faste distancer, når at vi taler 25 m+

Jeg måler dem efterfølgende... Men dagen og terrænet afgør specifik længde.

Mvh 🙂
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Billede af Diana 350 Magnum Premium er min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal

Indlæg af Airsmith » 31. okt 2021, 14:19

Jeg har forsøgt en del med 350. Jeg har en Superior m. 500mm pibe som jeg ikke nænner at pille i, og en ekstra Classic Prof. Comp. m.400mm pibe til mine forsøg.
Først prøvede jeg lave den om til en 460, lettet/afball. stempel til ca. 300gr., og 460/34 fj.- det gav ikke meget mere end hvad en 34 yder.

Dernæst prøvede jeg lave den om til en 48 der har samme stempel som 460, men med en 48 fjeder der ligger imellem 350 og 460/34. Det gav lidt mere men ikke helt så meget som en 48 yder. Dette setup har en meget kort locktime sammenlignet med en standard 350.

Hvis man vil have 350 til at yde det samme som en standard, men med et andet set up, må stempelvægten ikke komme under 350gram og 48 fj. skal forspændes til max., så får den en anden karakteristik men med samme ydelse, men tror ikke den er mere præcis, jeg fik det ikke afprøvet nok.

Diana skriver at de har lagt et stort arbejde i at konstruere 350, bl. er den let at spænde i forh. til ydelse og der er noget om det har jeg fundet ud af.

Jeg prøved også en rød OX fjeder, jeg har ingen gode erfaringer med tuningsdele til Diana.

460 skyder godt med fabriks setup, suppleret med lidt fintuning.
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Billede af Diana 350 Magnum Pro. Efter min mening det bedste og mest velfungerende Ultra Magnum fjeder luftgevær cal

Indlæg af Happy » 2. nov 2021, 00:25

Rigbymauser skrev:
31. okt 2021, 11:22
Hvilken præcision på f.eks 40meter kan geværet levere med det bedste egnede hagl med dig som ‘ground control’??.

Enig! Har haft en JW80 som leverede 31joule i 4,5mm. Det er nok hvad et fjedergevær kan levere uden at smadre stempel og brænde stempelringe af. Theoben havde deres Eliminator i 4,5mm i en overgang som kunne lave 24ft/ibs. Den smeltede skørten på haglet og stempelkronen brændte af. Det ligger begrænsninger hvor kraftig man kan lave fjederbøsse. Hvis man man vil have mere kraft er det PCP-vejen.
Har overvejet en Diana 460magnum i 4,5mm. Den laver 19-20 ft/ibs.
Rammer snildt på 40 meter (rotter i hvert fald 🤭).

Tak for delt info 👍

Lige på stående fod kan jeg ikke huske bedste hagl udover at det var et JSB eller HN.

Har ikke fået skudt så meget det sidste år.

Mvh Happy
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Besvar