Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Sanduglen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25. dec 2021, 10:45
Interesser: luftgeværskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af Sanduglen » 25. dec 2021, 11:03

Efter i lidt over en måneds tid at have nægtet at se sandheden i øjnene, bliver jeg nok nød til at indse at jeg er ved at vær vokset fra åbne sigtemidler (gammelmandssyn).
Jeg har fundet en kikkert der næsten lever op til mine krav og samtidig stadig er til at betale, men jeg er noget i tvivl om den ikke er lidt stor til geværet - lige over 30 cm lang og vejer 530 gram (set i hold til geværets ca. 2200 g er det jo en slat der kommer op på toppen, så at sige..
Er der nogen der har monteret noget lignende eller bare har nogle guldkorn?

S&W357Magnum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. aug 2009, 16:04
Interesser: luftvåben&pistolskydning
Geografisk sted: Hedehusene
Has thanked: 61 times
Been thanked: 3 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af S&W357Magnum » 25. dec 2021, 11:35

hvad kikkert er der tale om? :biggrin:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af PSindrup » 25. dec 2021, 11:39

sanduglen skrev:
25. dec 2021, 11:03
Efter i lidt over en måneds tid at have nægtet at se sandheden i øjnene, bliver jeg nok nød til at indse at jeg er ved at vær vokset fra åbne sigtemidler (gammelmandssyn).
Jeg har fundet en kikkert der næsten lever op til mine krav og samtidig stadig er til at betale, men jeg er noget i tvivl om den ikke er lidt stor til geværet - lige over 30 cm lang og vejer 530 gram (set i hold til geværets ca. 2200 g er det jo en slat der kommer op på toppen, så at sige..
Er der nogen der har monteret noget lignende eller bare har nogle guldkorn?
Link til den kikkert du har kik på, please (pun intended) :giggle:

Skal det være let og elegant, kunne du jo overveje et rødpunktsigte. Genialt til gammelmandssyn.

Og :welcome: til i øvrigt. :Hug:


Peter

Sanduglen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25. dec 2021, 10:45
Interesser: luftgeværskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af Sanduglen » 25. dec 2021, 11:51

PSindrup skrev:
25. dec 2021, 11:39
sanduglen skrev:
25. dec 2021, 11:03
Efter i lidt over en måneds tid at have nægtet at se sandheden i øjnene, bliver jeg nok nød til at indse at jeg er ved at vær vokset fra åbne sigtemidler (gammelmandssyn).
Jeg har fundet en kikkert der næsten lever op til mine krav og samtidig stadig er til at betale, men jeg er noget i tvivl om den ikke er lidt stor til geværet - lige over 30 cm lang og vejer 530 gram (set i hold til geværets ca. 2200 g er det jo en slat der kommer op på toppen, så at sige..
Er der nogen der har monteret noget lignende eller bare har nogle guldkorn?
Link til den kikkert du har kik på, please (pun intended) :giggle:

Skal det være let og elegant, kunne du jo overveje et rødpunktsigte. Genialt til gammelmandssyn.

Og :welcome: til i øvrigt. :Hug:


Peter
Jeg er ikke så meget for at linke til den, da det er et tilbud på en udgående model og der kun er den ene tilbage.

Men det er en 4-16x44 - prisklassen er lige under en tusse

Egentlig ville jeg godt lidt ned i både dimensioner og forstørrelse, men så bliver prisen dobbelt så høj hvis der skal være sidefokus og indstilling uden værktøj og små dæksler....

Rødpunktsigte har jeg også overvejet, men er det godt nok til målskydning på 25- 30 meter?

- og tak for velkomsten i øvrigt.. :mrgreen:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af C-X » 25. dec 2021, 11:58

Vægt placeret centralt, på våbnet, er slet ikke så slemt at håndtere. Mange af os sætter noget tilsvarende på langt tungere luftvåben.

Hvor langt kan parallakse gå ned til? Til luftgeværer er det rart, at kunne komme ned til 10 yards eller under.'

Prøv lige at kigge priserne her https://www.mundilar.net/en/scope-vantage/
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sanduglen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25. dec 2021, 10:45
Interesser: luftgeværskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af Sanduglen » 25. dec 2021, 12:17

C-X skrev:
25. dec 2021, 11:58
Vægt placeret centralt, på våbnet, er slet ikke så slemt at håndtere. Mange af os sætter noget tilsvarende på langt tungere luftvåben.

Hvor langt kan parallakse gå ned til? Til luftgeværer er det rart, at kunne komme ned til 10 yards eller under.'

Prøv lige at kigge priserne her https://www.mundilar.net/en/scope-vantage/
Den går ned til 10 yards så det går lige.

Ang vægten så er det ikke totalvægten der bekymrer mig med det at jeg får ca. 20-25% af vægten placeret ovenpå riflen - altså om den bliver lidt toptung. Det er jo et ret let gevær.

Sanduglen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25. dec 2021, 10:45
Interesser: luftgeværskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af Sanduglen » 25. dec 2021, 12:28

Mine alternativer til den ovennævnte 4-16x44 vil være en 4x32 AO fra enten Nikko Stirling eller Hawke eller alternativt https://www.krale.shop/eu/rifle-scope-v ... il-dot/for at komme billigt i gang og se om interessen evt kan berettige en kikkert til måske et par tusind.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af C-X » 25. dec 2021, 12:35

Selvfølgelig bliver det det, men det skal nok gå, det gør det for så mange andre. Køb, køb, køb! :fun:

Hawke er noget bedre end Nikko Stirling, både optisk og mekanisk, men også forholdsvis dyrere, om end prisen i kroner og øre er så lav.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af Flugteren » 25. dec 2021, 12:51

sanduglen skrev:
25. dec 2021, 12:28
Mine alternativer til den ovennævnte 4-16x44 vil være en 4x32 AO fra enten Nikko Stirling eller Hawke eller alternativt https://www.krale.shop/eu/rifle-scope-v ... il-dot/for at komme billigt i gang og se om interessen evt kan berettige en kikkert til måske et par tusind.
Et godt råd herfra: Det er billigere at købe en kikkert til et par tusinde én gang, end det er først at købe en kikkert til tusind, og så købe en kikkert til et par tusinde bagefter, fordi den første ikke er tilfredsstillende/går i stykker. En fornuftig kikkert kan du også bruge på en (dyrere) PCP senere hen, såfremt du bliver grebet af hobbyen.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af Landbo » 25. dec 2021, 12:56

sanduglen skrev:
25. dec 2021, 11:03
Efter i lidt over en måneds tid at have nægtet at se sandheden i øjnene, bliver jeg nok nød til at indse at jeg er ved at vær vokset fra åbne sigtemidler (gammelmandssyn).
Jeg har fundet en kikkert der næsten lever op til mine krav og samtidig stadig er til at betale, men jeg er noget i tvivl om den ikke er lidt stor til geværet - lige over 30 cm lang og vejer 530 gram (set i hold til geværets ca. 2200 g er det jo en slat der kommer op på toppen, så at sige..
Er der nogen der har monteret noget lignende eller bare har nogle guldkorn?
Du skal ikke være bange for at riflen bliver "toptung" med en større kikkert monteret. Vosses bette Harald Nyborg riffel er monteret med en billig Kinesisk 6-24x50 kikkert der er intet mindre end 41 cm lang. Hvad den vejer ved jeg ikke, men den er tungere end den du påtænker at sætte på. Selv konen synes den store kikkert klær riflen og klager ikke over den er for tung, så det retter jeg mig naturligvis efter. :mrgreen:

Det skal nok lige tilføjes, at vores H.N. riffel benyttes til skydning fra 15 meter og op.

Hvis du er helt vild i varmen efter og se et billede af opstillingen, kan et sådanne godt fremskaffes.

Hilsen Leif.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Valg af kikkert til Harald Nyborg PCP

Indlæg af Flugteren » 25. dec 2021, 12:59

Kikkertvægt betyder sjældent ret meget, medmindre man fysisk ikke kan løfte sit gevær. Som C-X rigtigt skriver, så sidder kikkerten centralt placeret på våbnet, og derudover vejer kikkerten sjældent så meget, at våbnet bliver toptungt.

På en af mine jagtrifler sidder der en kikkert + montage, der tilsammen vejer på den forkerte side af et kilogram, og det generer mig ikke.

Besvar