Størrelse på bagstop i villakvarter

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af FrederikF » 16. apr 2022, 21:15

Danmark er blevet et latterligt sted at bo efterhånden.
Alt for mange folk føler sig forulempede/krænkede over andre der agerer anderledes end de selv.
Men som våbenejer og jæger er der kun en vej at gå “suck it up” og “køb jord”.
Det er simpelthen ikke risikoen værd at “holde på sin ret”.
Ordensmagten vil ofte slå kloen i en, hvis der er mulighed fir at få en sigtelse/domsfældelse ud af det. Fornuften er ofte en nærmest usynlig del af hele menageriet.
Ynk og klynk off

Find en ven på landet.
Skyd der, pis hvor det passer dig etc.
God påske
Frederikf

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af Raptor357 » 16. apr 2022, 21:45

Raptor357 skrev:
16. apr 2022, 18:45
Nu lige for at sætte billede på hvad jeg betragter som fuldt forsvarligt.
Gladsaxe fortet, med den nordlige vold som bag stop, skudretning syd langs motorvejen.
Jeg glemte et link til et kort.
https://goo.gl/maps/4ycaksx9AXQhC4x28
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af Landbo » 16. apr 2022, 21:55

Dobbelt post. :oops:
Senest rettet af Landbo 17. apr 2022, 07:10, rettet i alt 1 gang.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af Landbo » 16. apr 2022, 21:59

Raptor357 skrev:
16. apr 2022, 21:45
Raptor357 skrev:
16. apr 2022, 18:45
Nu lige for at sætte billede på hvad jeg betragter som fuldt forsvarligt.
Gladsaxe fortet, med den nordlige vold som bag stop, skudretning syd langs motorvejen.
Jeg glemte et link til et kort.
https://goo.gl/maps/4ycaksx9AXQhC4x28
Når du ikke vil høre, må du føle. :rolf:

Husk også lige og fortælle polisen at du er blevet stærkt frarådet at udføre dit dit stunt. :blink:

Hilsen Leif.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af C-X » 16. apr 2022, 22:06

Man er også nødt til at forholde sig til, at der det sidste årti er kommet luftgeværer, der nærmer sig salonrifler i performance og overgår dem i præcision. Det er noget andet end bedstemors slatne Slavia, fra før krigen. Hvad der engang var legetøj til raske drenge, er i dag våben i hænderne på psykisk syge kriminelle.

20 gr slug @ V0 ≥ 300 m/s er ikke at spøge med og noget helt andet end et fladhagl, eller en lille pil, der fiser ud med ≤ 120 m/s.

Verden er bare en anden, men der er stadig billige ejendomme på landet. Man er ikke tvunget til at leve i byen, bare fordi der er lettere og mere bekvemt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af FrederikF » 16. apr 2022, 22:34

C-X skrev:
16. apr 2022, 22:06
Man er også nødt til at forholde sig til, at der det sidste årti er kommet luftgeværer, der nærmer sig salonrifler i performance og overgår dem i præcision. Det er noget andet end bedstemors slatne Slavia, fra før krigen. Hvad der engang var legetøj til raske drenge, er i dag våben i hænderne på psykisk syge kriminelle.

20 gr slug @ V0 ≥ 300 m/s er ikke at spøge med og noget helt andet end et fladhagl, eller en lille pil, der fiser ud med ≤ 120 m/s.

Verden er bare en anden, men der er stadig billige ejendomme på landet. Man er ikke tvunget til at leve i byen, bare fordi der er lettere og mere bekvemt.
Aaarh
Raske drenge legede sgu med meget mere end slatne slavia.
Der var væsentlig mindre våbenforskrækkelse.
For ikke ar fornærme nogen, eller endnu værre krænke, så vil jeg ikke gå i detaljer, men i hvert fald sige at min omgangskreds skød en del med slappe bøsser indenfor så pandeplader og tegl ikke blev smadret - udenfor var det med .22 hvis vi havde råd og væsentligt kraftigere, når vi ingen penge havde.
Ja, den gang var det også forbudt.
Har også kammerater der fik kontakt med politiet, det kostede typisk lidt tæsk (efter der blev ringet op til faderen af landbetjenten).
Men er enig med dig et stykke hen af vejen.
Kraftige luftgeværer hører ikke hjemme i tæt bebyggelse - lidt som jagtgeværer, mauser rifler, p08’ere mm, så hører de til ude på landet i en svunden tid.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af C-X » 16. apr 2022, 22:45

Med al respekt, Frederik, så har jeg en formodning om at vi to ikke var raske drenge, i helt det samme årti :razz:

Men derfor kunne vi nu sagtens have leget sammen :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Derail
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. apr 2022, 15:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af Derail » 17. apr 2022, 00:00

Det er lidt sjovt, at mange svar her forekommer lidt sort/hvidt.

Offentligt areal = tæt bebyggelse = uansvarligt = bliv opdaget = bliv anmeldt
Privat = ude på landet = gør hvad du vil = her kan ingen se dig

Jeg vil mene, at der er masser af offentligt tilgængelige steder, der er forsvarligt at skyde med 4,5 hvis man ellers opfører sig forsvarligt. Hvorimod du sagtens kan slippe afsted med at opføre dig som en idiot på landet og slippe godt fra det, for det foregår i det skjulte.

Måske er der netop brug for, at offentligheden ser, at man kan opføre sig ordentligt og tage det seriøst. Hvis alt de ser og hører om er knallert bander, der skyder øldåser på Brugsens parkeringsplads, så kan jeg godt forstå det dårlige ry.

Jeg har heldigvis mange muligheder for at gemme mig væk på landet, men jeg vil nok tage fat i politi inspektøren ved lejlighed, og få deres syn på sagen. Det vil give mig nogle flere muligheder for at komme ud i hverdagen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af Raptor357 » 17. apr 2022, 01:20

Landbo skrev:
16. apr 2022, 21:59
Raptor357 skrev:
16. apr 2022, 21:45
Raptor357 skrev:
16. apr 2022, 18:45
Nu lige for at sætte billede på hvad jeg betragter som fuldt forsvarligt.
Gladsaxe fortet, med den nordlige vold som bag stop, skudretning syd langs motorvejen.
Jeg glemte et link til et kort.
https://goo.gl/maps/4ycaksx9AXQhC4x28
Når du ikke vil høre, må du føle. :rolf:

Husk også lige og fortælle polisen at du er blevet stærkt frarådet at udføre dit dit stunt. :blink:

Hilsen Leif.
Du misser noget helt essentielt.
Du har et gigantisk bagstop, sikkerhedsvinklerne er iorden, fare området har du fuldt overblikover, risiko området er ubeboet du overholder lovgivningen, du overholder intentionen med politivedtægten, men der er og bliver en gummi ting.
Området ville, hvis man satte et hegn op med skilte på mod øst kunne godkendes som skydebane, til almindelige luftrifler på 4,5mm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af BentxBetjent » 17. apr 2022, 07:10

Derail skrev:
17. apr 2022, 00:00
Det er lidt sjovt, at mange svar her forekommer lidt sort/hvidt.

Offentligt areal = tæt bebyggelse = uansvarligt = bliv opdaget = bliv anmeldt
Privat = ude på landet = gør hvad du vil = her kan ingen se dig

Jeg vil mene, at der er masser af offentligt tilgængelige steder, der er forsvarligt at skyde med 4,5 hvis man ellers opfører sig forsvarligt. Hvorimod du sagtens kan slippe afsted med at opføre dig som en idiot på landet og slippe godt fra det, for det foregår i det skjulte.

Måske er der netop brug for, at offentligheden ser, at man kan opføre sig ordentligt og tage det seriøst. Hvis alt de ser og hører om er knallert bander, der skyder øldåser på Brugsens parkeringsplads, så kan jeg godt forstå det dårlige ry.

Jeg har heldigvis mange muligheder for at gemme mig væk på landet, men jeg vil nok tage fat i politi inspektøren ved lejlighed, og få deres syn på sagen. Det vil give mig nogle flere muligheder for at komme ud i hverdagen.
Der skal kun én krænket trunte til at ringe til politiet. Forsvarligt er sekundært i den forbindelse.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af Landbo » 17. apr 2022, 07:32

Raptor357 skrev:
17. apr 2022, 01:20

Du misser noget helt essentielt.
Du har et gigantisk bagstop, sikkerhedsvinklerne er iorden, fare området har du fuldt overblikover, risiko området er ubeboet du overholder lovgivningen, du overholder intentionen med politivedtægten, men der er og bliver en gummi ting.
Området ville, hvis man satte et hegn op med skilte på mod øst kunne godkendes som skydebane, til almindelige luftrifler på 4,5mm.
Med en børneinstitution lige bag og i et grønt område, hvor man må formode at byfolket opholder sig rigtig meget. Dit "projekt jeg gør hvad der passer mig" lugter mere af "selvmord" end sund fornuft.

Nej, jeg har ikke misset noget helt essentielt men til fulde forstået en gal persons tankegang. :blink:

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af Raptor357 » 17. apr 2022, 09:25

Landbo skrev:
17. apr 2022, 07:32
Raptor357 skrev:
17. apr 2022, 01:20

Du misser noget helt essentielt.
Du har et gigantisk bagstop, sikkerhedsvinklerne er iorden, fare området har du fuldt overblikover, risiko området er ubeboet du overholder lovgivningen, du overholder intentionen med politivedtægten, men der er og bliver en gummi ting.
Området ville, hvis man satte et hegn op med skilte på mod øst kunne godkendes som skydebane, til almindelige luftrifler på 4,5mm.
Med en børneinstitution lige bag og i et grønt område, hvor man må formode at byfolket opholder sig rigtig meget. Dit "projekt jeg gør hvad der passer mig" lugter mere af "selvmord" end sund fornuft.

Nej, jeg har ikke misset noget helt essentielt men til fulde forstået en gal persons tankegang. :blink:

Hilsen Leif.
Igen, du har misset noget helt essentielt.
Tag en snak med nogle af politiets skydebane kontrollanter og få dem til at forklare dig om de forskellige zoner og hvordan de beregnes.
Men god søndag, jeg giver op.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af Refraktorius » 30. maj 2022, 09:12

Derail skrev:
13. apr 2022, 15:40
Halløj,

Nyt medlem, men har læst med et stykke tid. Jeg har søgt og fundet en del tråde, der omhandler kuglefang og bagstop. Der bliver skrevet meget om materialevalg, men ikke så meget om størrelse.

Min konkrete udfordring:
Jeg har ikke skudt med luftgevær siden jeg som barn/ung boede hjemme hos forældrene på landet. Der var masser af plads. Nu bor jeg i villakvarter, og det begynder at klø for at skyde igen.

Jeg kan lave en 25 m bane, der ikke peger mod nogle nabogrunde, men derimod ud mod et grønt område, hvor der går en grussti, som i løbet af dagen bliver anvendt af hundeluftere, kondiløbere mm. Der kommer måske nogen hver 5-10 min. Jeg har hæk, så har ikke frit udsyn.

Spørgsmålet er hvor stort et bagstop jeg er nødt til at have for at kunne skyde forsvarligt? Jeg vil skyde med sigtekikkert, så regner ikke med at ramme mere skævt end en tallerken, hvis det går lidt skævt. Men der skal selvfølgelig ekstra sikkerhed til.

Jeg har ikke mulighed for at skyde mod eget hus. Det er der ikke langt nok til. Og jeg kan ikke lave en jordvold, men vil gerne have en plade, som helst skal være mobil.

Giv nogle bud på, hvad I har gjort, og hvad I mener er akseptabelt bagstop.

Læg skudretningen så målet er foran dit eget hus eller bil.

Så er det tydeligt for alle, at du gør det forsvarligt, og synes du selv det er for lidt eller for farligt for din ejendom....... så har du et interessant svar på dit spørgsmål.



Med forbehold for at andre har sagt det samme, så er der markante røde flag her.
Jeg kan lave en 25 m bane, der ikke peger mod nogle nabogrunde, men derimod ud mod et grønt område, hvor der går en grussti, som i løbet af dagen bliver anvendt af hundeluftere, kondiløbere mm. Der kommer måske nogen hver 5-10 min. Jeg har hæk, så har ikke frit udsyn.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Størrelse på bagstop i villakvarter

Indlæg af T-REX » 30. maj 2022, 12:50

Pas på, at det du laver, ikke bliver en Permanent Skydebane.

En udendørs permanent Skydebane, skal Godkendes, både med Nabohøring, Støjmålinger samt Kommunal og Politi Godkendelse.
Der er en risiko for, at dette også gælder, selvom banen kun er til ikke tilladelses krævende 4,5mm luftvåben.

Snak evt. med dine naboer om det.
Det er jo kun et problem, hvis nogen anmelder det.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar