Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Explorer » 4. jul 2022, 21:37

Landbo skrev:
4. jul 2022, 16:37

Mener ikke man kan sammenligne en .17 med .177 luft, da de mig bekendt "går" ca 3 gange så hurtigt og også vejer en smule mere.

Og ja, man kan vel altid være heldig med en enkelt træffer i ny og næ, men skal der skydes efter noget levende bør man holde sig til afstande hvor skyttens træfsikkerhed er så nær 100% den kan komme.
.17 og .177 same same, eller skal jeg også skrive .218 når det er .22 :smile:

Syntes vinden er den sværeste at regne ud til 100% træfsikkerhed, men i dag lykkedes det faktisk at regne rigtigt helt ud til 296 m :razz:
IMG_3981.jpg

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Explorer » 5. jul 2022, 10:17

Landbo skrev:
4. jul 2022, 16:37

Og ja, man kan vel altid være heldig med en enkelt træffer i ny og næ, men skal der skydes efter noget levende bør man holde sig til afstande hvor skyttens træfsikkerhed er så nær 100% den kan komme.
Det virker herinde lidt som om der ikke rigtig er nogle der har lyst til at skrive om deres jagtoplevelser, og det kan jeg faktisk godt forstå med den selvjustits der ofte lurer, glem ikke at det er menneskeligt at fejle, også på jagt, også for perfektionisten som du virker lidt til at forsøge at fremstå som :razz:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af C-X » 5. jul 2022, 11:27

Det er desværre også en niche du har bevæget dig ud i, Bjarne. Long Range med Big Bore luftgevær, endda til jagt, er meget lidt udbredt i Danmark, men det er fedt, og selvom jeg ikke kommer til at deltage, de næste mange år, så følger jeg sultent med. :inspect:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Landbo » 5. jul 2022, 12:02

Explorer skrev:
4. jul 2022, 21:37
Landbo skrev:
4. jul 2022, 16:37

Mener ikke man kan sammenligne en .17 med .177 luft, da de mig bekendt "går" ca 3 gange så hurtigt og også vejer en smule mere.

Og ja, man kan vel altid være heldig med en enkelt træffer i ny og næ, men skal der skydes efter noget levende bør man holde sig til afstande hvor skyttens træfsikkerhed er så nær 100% den kan komme.
.17 og .177 same same, eller skal jeg også skrive .218 når det er .22 :smile:

Syntes vinden er den sværeste at regne ud til 100% træfsikkerhed, men i dag lykkedes det faktisk at regne rigtigt helt ud til 296 m :razz:
Naj, mener ikke man kan sige at .177 er det samme som en .17 HMR, der kun har en diameter på 4,4 mm. Måske det var nemmere du bare skrev betegnelserne på helt samme måde som man normalt gør her i landet.

Ja det og korrigere for vinden er nogenlunde det samme som og skrive morgendagens vejeudsigt, somme tider er man så heldig at den passer nogenlunde.

Hvor mange var så nogenlunde plettere ude på de 296 meter og hvor mange forsøg skulle der til ?

Hilsen Leif.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Explorer » 5. jul 2022, 14:51

Landbo skrev:
5. jul 2022, 12:02

Naj, mener ikke man kan sige at .177 er det samme som en .17 HMR, der kun har en diameter på 4,4 mm. Måske det var nemmere du bare skrev betegnelserne på helt samme måde som man normalt gør her i landet.

Ja det og korrigere for vinden er nogenlunde det samme som og skrive morgendagens vejeudsigt, somme tider er man så heldig at den passer nogenlunde.

Hvor mange var så nogenlunde plettere ude på de 296 meter og hvor mange forsøg skulle der til ?
Kunne det ikke være ligemeget, jeg havde jo forinden skrevet .177 med JSB KO, eller skal det hele være sort/hvidt, rigtig/forkert og ikke særlig nuanceret? :razz:

Den sad der i første skud men skal da indrømme at jeg forinden havde øvet mig på en sten lidt længere ude i en lidt anderledes vinkel og der havde jeg rimmelig træf når vinden udeblev, så ventede også til vinden udeblev da jeg rettede ind på fuglen

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Explorer » 5. jul 2022, 14:57

Men en anden detalje som også er lidt svær at gøre helt perfekt er at få den korrekte afstand med afstandsmåleren ud over de flade marker, men havde god vinkel til fuglen på de 296m

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Landbo » 5. jul 2022, 20:51

Explorer skrev:
5. jul 2022, 10:17
Landbo skrev:
4. jul 2022, 16:37

Og ja, man kan vel altid være heldig med en enkelt træffer i ny og næ, men skal der skydes efter noget levende bør man holde sig til afstande hvor skyttens træfsikkerhed er så nær 100% den kan komme.
Det virker herinde lidt som om der ikke rigtig er nogle der har lyst til at skrive om deres jagtoplevelser, og det kan jeg faktisk godt forstå med den selvjustits der ofte lurer, glem ikke at det er menneskeligt at fejle, også på jagt, også for perfektionisten som du virker lidt til at forsøge at fremstå som :razz:
Nu er det ved og være flere generationer siden jeg sidst har gået på jagt, så formoder mine historier er "godt og vel over sidste salgsdato". :blink:

Set gennem mine glas skal anskydninger for enhver pris undgås, det undgår man simpelt ved og lade være med og skyde på længere afstande end man kan præstere 100% træfsikkerhed. Så simpelt er det, hvilket jagtloven mig bekendt stadig foreskriver. Det har ikke en pind og gøre med perfektionisme, men er ene og alene sund fornuft.

At man tager sin hobby skydning en smule alvorligt og derfor måske fremstår som perfektionist, kan vel kun de personer der intet kan ramme have ondt af. :blink:

Hilsen Leif.

Hilsen Leif.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Explorer » 5. jul 2022, 21:09

Landbo skrev:
5. jul 2022, 20:51

Set gennem mine glas skal anskydninger for enhver pris undgås, det undgår man simpelt ved og lade være med og skyde på længere afstande end man kan præstere 100% træfsikkerhed. Så simpelt er det, hvilket jagtloven mig bekendt stadig foreskriver. Det har ikke en pind og gøre med perfektionisme, men er ene og alene sund fornuft.

At man tager sin hobby skydning en smule alvorligt og derfor måske fremstår som perfektionist, kan vel kun de personer der intet kan ramme have ondt af. :blink:

Jo men du ser tilsyneadende kun det at skyde på skive på 100m som værende sund fornuft, og bevares det er da også sund fornuft, men at jeg skyder til måls efter sten på marken på noget længere afstande og så efterfølgende skyder fugle, det mener du er held, syntes mere det virker som en Leif der har ondt i et eller andet :giggle:

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Explorer » 5. jul 2022, 21:18

C-X skrev:
5. jul 2022, 11:27
Det er desværre også en niche du har bevæget dig ud i, Bjarne. Long Range med Big Bore luftgevær, endda til jagt, er meget lidt udbredt i Danmark, men det er fedt, og selvom jeg ikke kommer til at deltage, de næste mange år, så følger jeg sultent med. :inspect:
Jo men du har i det mindste ikke en masse fordomme og alle bør gøre præcis som du tænker for at være fornuftige :thumbup: :fun:

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Landbo » 5. jul 2022, 21:55

Explorer skrev:
5. jul 2022, 21:09
Landbo skrev:
5. jul 2022, 20:51

Set gennem mine glas skal anskydninger for enhver pris undgås, det undgår man simpelt ved og lade være med og skyde på længere afstande end man kan præstere 100% træfsikkerhed. Så simpelt er det, hvilket jagtloven mig bekendt stadig foreskriver. Det har ikke en pind og gøre med perfektionisme, men er ene og alene sund fornuft.

At man tager sin hobby skydning en smule alvorligt og derfor måske fremstår som perfektionist, kan vel kun de personer der intet kan ramme have ondt af. :blink:

Jo men du ser tilsyneadende kun det at skyde på skive på 100m som værende sund fornuft, og bevares det er da også sund fornuft, men at jeg skyder til måls efter sten på marken på noget længere afstande og så efterfølgende skyder fugle, det mener du er held, syntes mere det virker som en Leif der har ondt i et eller andet :giggle:

Vil lade dine skriblerier stå helt for sig selv og dermed stoppe kommunikationen med med dig.

Leif.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Explorer » 5. jul 2022, 21:59

Landbo skrev:
5. jul 2022, 21:55

Vil lade dine skriblerier stå helt for sig selv og dermed stoppe kommunikationen med med dig.

Leif.
Det ville da være helt fantastisk, er netop ikke til envejs kommunikation :thumbup:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af C-X » 5. jul 2022, 22:50

Explorer skrev:
5. jul 2022, 21:18
C-X skrev:
5. jul 2022, 11:27
Det er desværre også en niche du har bevæget dig ud i, Bjarne. Long Range med Big Bore luftgevær, endda til jagt, er meget lidt udbredt i Danmark, men det er fedt, og selvom jeg ikke kommer til at deltage, de næste mange år, så følger jeg sultent med. :inspect:
Jo men du har i det mindste ikke en masse fordomme og alle bør gøre præcis som du tænker for at være fornuftige :thumbup: :fun:
Jeg takker skæbnen for, at alle ikke gør som jeg :giggle:

Uanset, så skal der være nogle der presser udviklingen og nogle der stiller spørgsmål med selv samme.
Hvis nogen føler sig ved godt mod, så tag endelig et skud, hvor der er ekstra udfordringer. Om man føler sig som jæger, skytte eller skadedyrsbekæmper... bare man kan stå inde for sine handlinger og erkende sine fejl.

Sådan som du beskriver dit skud til duen, havde jeg taget samme chance.

Hvis jagt ikke må indebære risici, så skal haglgeværet vist blive hjemme, for rigtig mange af os :hunter: og for en del, riflen ligeså :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Bofhenator » 5. jul 2022, 22:59

Explorer skrev:
5. jul 2022, 21:59
Landbo skrev:
5. jul 2022, 21:55

Vil lade dine skriblerier stå helt for sig selv og dermed stoppe kommunikationen med med dig.

Leif.
Det ville da være helt fantastisk, er netop ikke til envejs kommunikation :thumbup:
Hvis i skal skændes så udveksl mail-adresser på PB, det er uønsket på NVF.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Lidt finskydning med FX Impac M3 på 100 meter.

Indlæg af Explorer » 5. jul 2022, 23:08

C-X skrev:
5. jul 2022, 22:50

Uanset, så skal der være nogle der presser udviklingen og nogle der stiller spørgsmål med selv samme.
Hvis nogen føler sig ved godt mod, så tag endelig et skud, hvor der er ekstra udfordringer. Om man føler sig som jæger, skytte eller skadedyrsbekæmper... bare man kan stå inde for sine handlinger og erkende sine fejl.

Sådan som du beskriver dit skud til duen, havde jeg taget samme chance.

Hvis jagt ikke må indebære risici, så skal haglgeværet vist blive hjemme, for rigtig mange af os :hunter: og for en del, riflen ligeså :neutral:
Absolut helt enig, vi skal jo ikke glemme at vi er mennesker og kan tage fejl/vurdere fejl, og erkende det når det sker :razz:

Besvar