Service? Nyt gevær? Eller ny skytte?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Torlund
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. jun 2022, 14:25
Interesser: baneskydning, plinking
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Service? Nyt gevær? Eller ny skytte?

Indlæg af Torlund » 14. jun 2022, 15:24

Jeg har en arvet Hatsan 125 5,5 med ukendt alder.

Det er ikke min oplevelse at jeg er håbløs skytte, men dette gevær driller mig, og jeg er ikke erfaren nok med luftgevær til at vide om det er mig eller våben der er i stykker. Jeg er vokset op med jagt, jagttegn, salonrifler i sommerhuset og har også nogle år i hæren, og jeg har aldrig skudt så ustabilt før.

Jeg fik geværet og tog det i brug.
Købte H&N Barracuda 21grain, da jeg fik at vide at så kraftigt et gevær foretrækker tunge hagl.
Det smælder voldsomt, og der er også et godt ryk i skulderen, og jeg rammer meget lidt præcist.
Snupper en kikkert fra en salonriffel og sætter på. Efter 30-50 skud er kikkerten umulig at justere længere. Den var åbenbart ikke egnet til luftgevær. :wall:

Har monteret en Nikko Stirling Gold Crown Airking 3-9x42, så nu burde kikkerten ikke være et issue.
Jeg skyder siddende med blød støtte under geværet, mit target vandrer ikke, men mine skud sejler stadig.
Har hos Sonos købt Polymag og JSB Exact, og de flyver anderledes, men jeg ser stadig ikke den samling jeg ønsker.

Nu er spørgsmålet så... Skal jeg tage mig sammen og tage på skyde kursus, eller skal der ske noget med geværet?

Jeg kan se at løbspakningen er krakeleret og stiv, og geværservice er måske på sin plads. Men kan det betale sig? Kan jeg hente den manglende præcision? Eller smider jeg bare gode penge efter dårlige? Jeg har fundet andre klager over præcisionen i en Hatsan 125, så nu ved jeg ikke... :help:

Jeg kan jo også bare købe en PCP riffel i Harald Nyborg, flytte min kikkert derover, og håbe det ikke er mig der er fejlen.
Er der håb for mit gamle klenodie?

Vedhæftet er lidt skyderesultater. Grin ikke for meget. :rolf: Det er alm. 14x14cm skydeskiver. Der er skudt på 25m i middel blæsevejr.
Der er også et billede af løbspakningen. Formentlig ser alt andet inde i geværet ligesådan ud. :???:

Anyway. Skal jeg servicere geværet, tage mig samme og øve mere, eller opgive Hatsan projektet og købe noget der dur?

Tak for et fedt forum. :DancingBanana:
Hilsen Torlund
Vedhæftede filer
IMG_5241.JPEG
IMG_5242.JPEG
IMG_5243.JPEG
IMG_5245.JPEG
IMG_5246.JPEG
IMG_5246.JPEG (30.4 KiB) Vist 925 gange

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Service? Nyt gevær? Eller ny skytte?

Indlæg af C-X » 14. jun 2022, 15:56

Prøv lige at spænde alle skruer efter med en moment skruetrækker, de har det med at løsne sig, ikke kun på Hatsan.

Kig "Atellery hold" på YouTube.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Service? Nyt gevær? Eller ny skytte?

Indlæg af Krung » 14. jun 2022, 18:52

Hatsan - Ram vildt hurtigt... Forbi.
:giggle:

Ja, Hatsan har rygte for at skyde så hårdt at det ikke kan ramme.

Men måske er der smøremiddel eller rensevæske som antænder på grund af kompression. Det giver ubrugelig præcision.

Skil dit gevær af og se om der er noget galt. I værste fald har du lært noget. Det kan være den bedste oplevelse du kan få ud af geværet. Men det kan også være du ser en fejl og fixer det.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Service? Nyt gevær? Eller ny skytte?

Indlæg af Landbo » 14. jun 2022, 19:04

På 25 meter burde du uhyre nemt kunne lave grupper der kan holdes inden for den dåse dine hagl leveres i.

På en "knækket fjeder" er det sted, hvor løbet er fastgjort til resten af riflen altid det svage punkt, især når der er monteret en kikkert på riflen. Der må absolut intet slup være mellem løb og resten af riflen, når den er skydeklar idet løbet så ser et sted på skiven mens kikkertens kors ser et andet, og de to steder varierer hver gang den knækkes hvis ...... altså.

Om du skal øve, reparere eller opgive er op til dig, men her i huset er fjederbøsser opgivet efter der kom en og så flere PCP'er inden døre. Endelig har jeg aldrig kunne forstå Hatsan, da man bruger en enorm fjeder/stempel til at lave det samme som andre fjedre fabrikanter kan lave med mindre voldsomme midler. De par Hatsan fjedre jeg har målt på har ikke kunne levere mere end 20 Joule, også selv om de opgives til og kunne spytte hagl ud med hastigheder langt over lydens hastighed, hvilket just ikke hjælper på præcisionen hvis udsagnet ellers er sandt. :blink:

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Service? Nyt gevær? Eller ny skytte?

Indlæg af Raptor357 » 14. jun 2022, 21:49

Det nævnte luftvåben er berygtet.
Har du kikkert på, så skal det gerne sidde i et dampa mount eller lignende.
Jeg vil foreslå jernsigte og artillery hold.
Hvis den skal bruges, en anden luftriffel vil være at foretrække. Jeg blev heller aldrig rigtigt glad for min hw80 i .25
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 465 times
Been thanked: 26 times

Re: Service? Nyt gevær? Eller ny skytte?

Indlæg af Johannes » 14. jun 2022, 23:24

Jeg ville skære 2 eller 3 viklinger af fjederen, kollapse den, og slibe og polerer den plan, der er nok videoer på YouTube, det var min plan da jeg havde en hatsan 125,den var alt for kraftig, men jeg solgte den og købte en hw98, og har ikke kigget mig tilbage siden. Mvh

Besvar