Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Tangloppen » 28. jun 2007, 13:38

Nu skulle min Gamo Shadow 1000 5,5 gerne dukke op en af dagene. Saa skal have erhvervet mig en kikkert.

Hvad vil folk anbefale? Har snuset lidt rundt, men er alligevel lidt i tvivl.

Mit budget ligger vel omkring 1000,- Dog kan det godt smides lidt flere penge i hvis det er noedvendigt.

Kikkerten skal gerne kunne holde til lidt, da jeg sikkert skifter gevaeret ud med noget kraftigere senere...

MVH Christian.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

AllanHedegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 19. jun 2007, 18:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af AllanHedegaard » 28. jun 2007, 18:17

Er godt nok også selv ny herinde, men umiddelbart ville jeg ikke turde ofre for mange penge på en kikkert til fjedergevær. Kommer meget an på montagen, hvor længe man skal regne med kikkerten holder med den rekyl som er i et fjedergevær.

Har da hørt om folk der har ofret 1k på kikkert og alligevel er kikkerten smadret efter 15 skud.

Well, take it or leave en post er vel bedre end ingen. :)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Sort » 28. jun 2007, 18:39

jeg kender ikke lige gamo shadow 1000, men vi er vel henne i noget 250 m/s eller deromkring?

umiddelbart ville jeg ikke montere andet end discount kikkerter på en fjederskyder, uden at investere i et dampamount at sætte den i til 6-700 kr (så vidt jeg husker).

umiddelbart ser du altså ud til at ende med en ikke alt for dyr kikkert i alm montager.
Hawke HD 3-9X40 eller jaeger 2-7x32 ville jeg kunne leve med evt at ødelægge og de ret sammenlignlige at kigge i.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Rixen » 28. jun 2007, 19:04

Har jeg misforstået et eller andet, eller er det rigtigt nok at div. kikkertsigte ikke kan holde til rekylen i et luftgevær, men godt kan holde til en "almindeligt" jagtriffel?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Sort » 28. jun 2007, 19:15

Rixen skrev:Har jeg misforstået et eller andet, eller er det rigtigt nok at div. kikkertsigte ikke kan holde til rekylen i et luftgevær, men godt kan holde til en "almindeligt" jagtriffel?
Du har ikke så meget misforstået som ikke fået at vide.
En alm riffel (og PCP luftgeværer) har kun bagudrettet rekyl, det er kikkerterne designet til at modstå.
En fjederriffel har (fra aftræk) først bagudrettet rekyl fra stemplets acceleration efterfulgt af et meget brat fremadrettet rekyl som kommer når stemplet stopper mod cylinderens forende (luftpude bla bla). Det er "spring ratede" kikkerter designet til at modstå i et vist omfang, men en dæmpende montage hjælper også.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Fishbone
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22. maj 2005, 16:14
Geografisk sted: Sjælland

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Fishbone » 28. jun 2007, 19:50

Tangloppen skrev:Hvad vil folk anbefale? Har snuset lidt rundt, men er alligevel lidt i tvivl.
I lyset af dit budget vil jeg anbefale en 3-9x40mm Gamo kikkert. Jeg har selv en tilsvarende Gamo skyder til fjolleri i baghaven og det virker fint. Jeg satte en Gamo rekylstop bag montagen og kikkerten holder indskydningen efter en dåse hagl. Det er da OK.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Tangloppen » 28. jun 2007, 20:02

Tak for alle de fine svar.

Shadow 1000 5,5 gaar 230 ms.
Ikke det mest grovkornede vaaben, skal blot bruges til lidt daaseskydning og pille lidt ekstra duer.

Fishbone, nogen ide om hvor denne kan koebes billigst?
Hvad med montage og stop?

MVH Christian.

Ioevrigt, er Diana Airking ikke lavet saa den er rekyldaempende? Nemlig saadan en svend jeg har lidt i tanken.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Erik the Viking » 28. jun 2007, 20:40

køb den i en fysisk butik, fortæl dem hvilken luftbøsse den skal monteres på og bed om en der er garanteret "spring rated", få ham til at skrive det på kvitteringen og sig du forventer en bytter hvis den ikke holder.

Få også forhandleren til at montere den med korrekt beslag (rimelig nok når han skal garantere)

Når riflen alligevel sidder fast i workmaten, så prøv lige at skrue på side og højdejusteringen idet du fokuserer på et punkt på væggen, disse skal være fuldstændig uafhængige af hinanden, ellers ender du før eller senere på herrens mark med en hulens hovedpine, og uden anelse om skittet er gået i stykker eller ej, det er netop røret der bærer trådkorset/linsen der eventuelt slåes løs og begynder at rasle rundt.

En Hawke kikkert er et godt bud i den billige ende, men forvent ikke kong salomons miner i den prisklasse.

Det er sikkert ikke den sidste luftbøsse du køber.
Når du køber en ny og sælger den gamle kan du vælge at sælge kikkerten med og købe ny til den nye.
Du kan også vælge én gang for alle at ofre kroner på en ordenlig kikkert og flytte over efterhånden, ville nok være det smarteste valg.
Hvis du køber med justerbar parallax kan du bruge den på alle afstande og eventuelt flytte over på krudtvåben hvis det senere får din interesse.
Hvis du kun vil bruge den til luft eller salonriffel og ikke skal benchreste er fast parallax omkring 35-60m ok, justerbar parallax er næsten nødvendig hvis man skal præcisions skyde, men blot en irriterende ekstra ting der skal skrues på hvis man blot skal plinke eller jage.
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Sort » 28. jun 2007, 21:17

Tangloppen skrev:Tak for alle de fine svar.

Shadow 1000 5,5 gaar 230 ms.
Ikke det mest grovkornede vaaben, skal blot bruges til lidt daaseskydning og pille lidt ekstra duer.

Fishbone, nogen ide om hvor denne kan koebes billigst?
Hvad med montage og stop?

MVH Christian.

Ioevrigt, er Diana Airking ikke lavet saa den er rekyldaempende? Nemlig saadan en svend jeg har lidt i tanken.
Dianas airking har dæmpning mellem løb/cylinder og kolben, kikkerten sidder fast på løbet så den skal stadigvæk være spring rated.
Hvis jeg stod med hawke HD (5-600kr) jaeger (400kr) og gamos 3-9x40, så skulle gamo godt nok have oppet sig på det seneste, for at blive førstevalg og lå der en HD MAP ville jeg nuppe den. http://www.airgunbuyer.com/makeBig.asp?ID=2074&pic=0

Men de er altid en god ide at bekoste lidt ekstra for til gængæld at stå med tingene i hånden i butikken og træffe et valg udfra hvad men oplever der.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Nybegynder spoergsmaal. Hvilken kikkert?

Indlæg af Rixen » 28. jun 2007, 22:28

Sort skrev: Du har ikke så meget misforstået som ikke fået at vide.
En alm riffel (og PCP luftgeværer) har kun bagudrettet rekyl, det er kikkerterne designet til at modstå.
En fjederriffel har (fra aftræk) først bagudrettet rekyl fra stemplets acceleration efterfulgt af et meget brat fremadrettet rekyl som kommer når stemplet stopper mod cylinderens forende (luftpude bla bla). Det er "spring ratede" kikkerter designet til at modstå i et vist omfang, men en dæmpende montage hjælper også.
Aah så blev jeg da lidt klogere, tak for det. :;>-

Besvar