Ny skytte med ny HW 50s

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Clhan
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jul 2022, 10:42
Interesser: Luftgevær, field target
Geografisk sted: Copenhagen K
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Ny skytte med ny HW 50s

Indlæg af Clhan » 14. okt 2022, 09:44

Jeg har ikke skudt luftgevær siden min barndom, men nu 40 år senere har jeg købt min første en HW 50S (planlægger der skal kommen flere til ) :blink: , .
Jeg monterer min HW 3-9x40P kikkertsigte som ligner overkill til den riffel, men hvad, jeg skal jo kunne ramme en 2-krone på 50 meter. Man skal jo kunne set sit mål for at kunne ramme det.

Jeg går igang med indskydning på 15 meter.
Første par skud sidder 20 cm under sigtepunkt og jeg bruger derefter 10-15 skud mindst, på at klatre op ad skiven og kommer i nærheden af bullseye.
Mine grupper, hvis man kan kalde dem det, sidder mildes talt ikke godt men jeg bruger midten af gruppen og til sidst lykkes det mig at kommen i kontakt med bullseye :razz:

Rykker min flyttekasse fyldt med gammel tøj, tæpper og et par brandeknuder 20 meter væk.
Fåååk nu er skyder den lavt igen, så må lige bruge 10 skud mere og 10-20 klik op.

Klapper mig selv på ryggen, det går jo mega godt og har skudt ca. 100 skud indtil jeg sætter et skud højt i kassen som fortsætter ud i skoven. Ups godt det er sen aften. (det er privat skov, men det var følelsen)
Jeg slutter den første skydning med tanke på forbedringer af mit kuglefang og en skulder som smerter som efter en hård gang vægttræning.

Kan ikke vente med at komme igang med skydningen næste morgen og stiller en spinner op på 10 meter. Nu skal der plinke .
Rammer de to første og selvtilliden er stor, kæft jeg er god :10:

Derefter rammer jeg ikke noget som helt, som i zero med de næste 20-30 skud, og fortvivlelsen er mega stor :???: .
What the fååk er min kikkert i stykker, hvad sker der?.
I løbet af dagen går jeg og bliver lidt stresset over hvad er der i vejen, har jeg begået fejl ved indskydningen :what: ? så jeg beslutter mig for at indskyde igen sidst på dagen.

Jeg gennemgår min liste over vigtige ting ved en ny riffel og montering af kikkertsigte....... og kommer til punktet med tjek dine skruer. Havde jeg glemt det ?
Tjekker skruer og de sidder jo helt løst. Skruen i skæftet er mega løs og aftrækkerhuset er jo nærmest ved at falde ud... efter måske max 200 skud WTF !.
Samtidigt bruser glæden op inde i mig ... nåååå så er jeg jo ikke en dårlig skytte, det er jo skruerne :fun:

Får strammet det hele til og skyder den lidt ind igen og laver 5 skud i 10erne på 15 meter (vi taler ikke om de 4 første skiver.)

Man kan jo spænde skruerne før og efter hver skydning men så vandre mit sigte nok, så er nu på vej til Bauhaus for at købe rød Loctite.

Ser frem til mange timers underholdning med min nye HW 50S og har sat mig et mål om at kunne sætte 5 skud på 1 tomme på 50 meter. Virker det urealistisk ?

Clhan
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jul 2022, 10:42
Interesser: Luftgevær, field target
Geografisk sted: Copenhagen K
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny skytte med ny HW 50s

Indlæg af Clhan » 14. okt 2022, 09:54

Har så lige googlet mig til at det skal være den Blå Loctite, da man aldrig får skruerne løs igen med den røde.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Ny skytte med ny HW 50s

Indlæg af C-X » 14. okt 2022, 11:47

Moment skruetrækker og gå alle skruer efter. Det er set før, at de ikke er ordentligt spændt ab fabrik. Tjek med jævne intervaller. Brug fabrikantens anvisninger på tilspænding.
Locktite er overkill.

Sidst jeg købte en brugt HW97K, skulle der også spændes skruer. Det hjalp gevaldigt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 74 times

Re: Ny skytte med ny HW 50s

Indlæg af Topgun43 » 23. okt 2022, 14:20

Du satser på en gruppe på en tomme på 50 m. Er geværet virkelig så præcist?
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Ny skytte med ny HW 50s

Indlæg af C-X » 23. okt 2022, 14:31

Nej, det burde mere præcist end det :biggrin:

Med andre Weihrauch geværer jeg har skudt grupper på mindre end en lillefinger negl, på +40 meter.

Lidt sortering af hagl og optimale vindforhold hjælper.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar