Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Imlach
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. maj 2023, 18:32
Interesser: Plinking og trekking
Geografisk sted: Syddjurs

Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af Imlach » 19. maj 2023, 18:45

Hej alle sammen,

Er nu ved at være godt grundigt træt af min Big Cat 1200 som ellers har tjent mig godt. Den er lidt for larmende og har en tendens til at give optik en god hjernerystelse og jeg orker ikke mere nu.

Jeg har siddet og kigget på HW50S og Diana 34 EMS, men har en større interesse i en H95 eller H97K men de ligger måske prismæssigt lidt højere end jeg ønsker. Måske kunne brugt være en mulighed?

Men hvis det stod til jer, ville i gå efter en HW50S eller en Diana 34 EMS? Jeg har hørt at HW50s er en dejlig stille sag for en knækker og har gode opgraderingsmuligheder. Og hvad ligger et ordentligt optik i prismæssigt?

Eller er disse ikke værd at købe til prisen? Ville jeg være bedre tjent brugt med et beløb på 3500 til 4k?

På forhånd tak
Chris
Senest rettet af Lycon 19. maj 2023, 19:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af Explorer » 20. maj 2023, 10:31

Hvis du er træt af larmen og at din kikkert får hjernerystelse, så tænker jeg PCP, og der kan Air Venturi Avenger til 4K varmt anbefales, den er super præcis og kan endda skyde med slugs :thumbup:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af T-REX » 20. maj 2023, 14:53

Læs tråden om Harald Nyborg PCP. Du får chokerende meget, for pengene.
viewtopic.php?f=29&t=86799
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af Kølle » 21. maj 2023, 19:38

Jeg stod for et par år tilbage og ville have et erstatnings luftgevær og kontaktede LONGRIFLE som sagde at HW50S ville han syntes ville være godt til det jeg skulle bruge det til,skydning med barnebarn,Jeg købte så geværet og har aldrig fortrudt det det er let og præcist så det vil være mit valg til dig jeg har også et HW97KT som han har tunet og det skyder stadigt som en drøm :smile:
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af C-X » 21. maj 2023, 20:11

Ordentlig optik er jo en smagssag. Jeg synes rigtig godt om Hawke Vantage serien, så længe det er med AO eller Side Focus, så man kan justere parallakse ned til under 10 meter.
På luftgevær vil jeg have Mil Dots eller tilsvarende.

https://www.mundilar.net/en/scope-vantage/

3-9x40 er fint til en baghave.
Den mindre 2-7x32 er nærmest perfekt til rotter!

De sælger også Weihrauch geværer, til rimelige penge. Butikken har et godt renommé.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Imlach
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. maj 2023, 18:32
Interesser: Plinking og trekking
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af Imlach » 25. maj 2023, 12:56

Jeg takker for alle de fine svar og undskylder at jeg ikke har vendt tilbage før nu.

Jeg sætter pris på de forskellige anbefalinger, jeg havde faktisk kigget på den Harald Nyborg PCP og det bliver nok et lille køb senere hen da jeg aldrig før har prøvet PCP og egentlig synes det kunne være sjovt nok.

Da jeg fra barnsben altid har nydt at skyde med fjeder, så var det svært for mig at gå over til PCP da jeg er af en less is more mentalitet, og at skulle påfylde ødelægger lidt den rene skydeglæde.

Jeg købte mig en hw77k som jeg er yderst glad for. Utrolig akkurat med korn lige ud af boksen. Og selvom den nok kan gi en go hovedryster så virker den bestemt mindre vibrerende end min tidligere Gamo.

Jeg kigger nu på optik og har set på vantage serien, dog har jeg læst noget om at de ikke er 'spring rated' til møj mere end 12 ft lbs. Nu tænker jeg hw77k her ligger nok mere omkring de 16 17 ft lbs med 10 grain. Er det noget at lade sig skræmme af? Er airmax en bedre investering? Hvad med Nikko Stirling Gold Crown serien?

Jeg forstår selvfølgelig at optik er en smagssag, men tænkte der nok er nogen go-to standarder folk holder sig til. Jeg har en vantage i kurven lige pt, men kanske det er bedre at finde noget bedre brugt?

Imlach
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. maj 2023, 18:32
Interesser: Plinking og trekking
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af Imlach » 25. maj 2023, 13:05

C-X skrev:
21. maj 2023, 20:11
Ordentlig optik er jo en smagssag. Jeg synes rigtig godt om Hawke Vantage serien, så længe det er med AO eller Side Focus, så man kan justere parallakse ned til under 10 meter.
På luftgevær vil jeg have Mil Dots eller tilsvarende.

https://www.mundilar.net/en/scope-vantage/

3-9x40 er fint til en baghave.
Den mindre 2-7x32 er nærmest perfekt til rotter!

De sælger også Weihrauch geværer, til rimelige penge. Butikken har et godt renommé.
Jeg tillader mig en 'dobbelt post' og beder om syndsforladelse da jeg ikke var sikker på hvordan man tilføjer et citat til beskeden over mig efter den var postet.

Jeg har kigget på mundilar, hvilket virker som en god side med fornuftige priser. Jeg skyder på mange forskellige afstande og ville nok gavne af lidt justeringsmulighed. Selvom jeg bestemt til tider er til en omgang 'pest control' mod de horder af rotter som render rundt herude omkring møddingen, så er det primært plinking på både kortere og længere afstand. Så måske 4-12 ville være i min bedste interesse?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af T-REX » 25. maj 2023, 15:21

Imlach skrev:
25. maj 2023, 13:05
så er det primært plinking på både kortere og længere afstand. Så måske 4-12 ville være i min bedste interesse?
Hvad har du brugt af kikkert hidtil?
Og kan du nemt finde rotterne i denne, på kort hold?

Jeg ville overveje en Vantage 3-12x44 med sidefokus
Men den er desværre en del dyrere, i forhold til 4-12 med AO.


Sportwaffen Schneider er også en leverandør, der er værd at kigge på.
https://www.versandhaus-schneider.de/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Imlach
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. maj 2023, 18:32
Interesser: Plinking og trekking
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af Imlach » 25. maj 2023, 20:07

Ja, billig Gamo 3-9x40, på mine ældre sager var det altid åbne sigtemidler. Jeg har nu købt mig et Nikko Stirling Mountmaster 4-16x50, som jeg vil prøve. Jeg tror din anbefaling ville have været bedre, selvom det var lidt i den dyrere ende. Men nu må vi se, jeg kan altid opgradere i fremtiden og smække det jeg har købt på den gamle Big Cat og lade den give den en rystetur.

Skal dog siges jeg har hørt meget blandet om den Nikko optik jeg har investeret i nu, men tænker det er værd at prøve.

Jeg var lidt ivrig så bestilte dansk for hurtig levering, selvom det godt nok ser ud til de fine priser findes sydpå.

Jeg vil tjekke den tyske side der.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af T-REX » 25. maj 2023, 20:27

Imlach skrev:
25. maj 2023, 20:07

Skal dog siges jeg har hørt meget blandet om den Nikko optik jeg har investeret i nu, men tænker det er værd at prøve.
Jeg har selv en Nikko Stirling Diamond FFP 4-16 x 44 med Side Focus, som jeg er ret godt tilfreds med.
Men nu sidder den på en lyddæmpet jagtriffel, i .243 Win, og ikke, en kraftig fjederbøsse...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Imlach
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. maj 2023, 18:32
Interesser: Plinking og trekking
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af Imlach » 25. maj 2023, 21:16

T-REX skrev:
25. maj 2023, 20:27
Imlach skrev:
25. maj 2023, 20:07

Skal dog siges jeg har hørt meget blandet om den Nikko optik jeg har investeret i nu, men tænker det er værd at prøve.
Jeg har selv en Nikko Stirling Diamond FFP 4-16 x 44 med Side Focus, som jeg er ret godt tilfreds med.
Men nu sidder den på en lyddæmpet jagtriffel, i .243 Win, og ikke, en kraftig fjederbøsse...
Ja, det er lige det. En del folk siger de har haft Mountmaster serien sat på en fjederbøsse uden de store problemer, og så er der nogen som har haft lidt problemer. Dog har de fået tilsendt en ny efterfølgende så det tyder jo meget godt. Et par stykker har haft dem på en kraftig hatsan, så mon ikke den kan klare en hw77. Nu må vi se.

Jeg sætter i hvert fald pris for dit input og ønsker dig og resten af jer som har kommet ind og hjulpet her en rigtig god aften.

Nu vil jeg se frem til at modtage det I morgen og se om jeg ikke ender ud med at skulle købe noget ekstra højt montage for at kunne få mine fede pølsefingrer ned og proppe haglet i

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af T-REX » 26. maj 2023, 15:14

Imlach skrev:
25. maj 2023, 21:16
Nu vil jeg se frem til at modtage det I morgen og se om jeg ikke ender ud med at skulle købe noget ekstra højt montage for at kunne få mine fede pølsefingrer ned og proppe haglet i
Du skal vel bare 3D printe en Loader. :blink:


youtu.be/DDRhrUY8kvM

https://www.printables.com/de/model/253 ... h-magazine

Jeg har dog hverken en HW97 eller en 3D printer.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Imlach
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. maj 2023, 18:32
Interesser: Plinking og trekking
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Jeg er træt af min Big Cat 1200 - Nyt luftgevær ønskes.

Indlæg af Imlach » 26. maj 2023, 20:14

T-REX skrev:
26. maj 2023, 15:14
Imlach skrev:
25. maj 2023, 21:16
Nu vil jeg se frem til at modtage det I morgen og se om jeg ikke ender ud med at skulle købe noget ekstra højt montage for at kunne få mine fede pølsefingrer ned og proppe haglet i
Du skal vel bare 3D printe en Loader. :blink:


youtu.be/DDRhrUY8kvM

https://www.printables.com/de/model/253 ... h-magazine

Jeg har dog hverken en HW97 eller en 3D printer.
Det satme smart det der. Sikke en tid at leve i ;)

En 3d printer har jeg desværre ikke men glædeligt kan jeg sige det ikke behøves. Masser af plads. Passer rigtigt fint og meget klar billede i forhold til pris. Godt tilfreds.

Fedt af ham gutten der at gøre det muligt for folk bare at hente filerne.

Besvar