Skydning i vind/indskydning?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Nero
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. jun 2015, 11:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af Nero » 26. maj 2023, 10:14

Hej Alle

Jeg har netop købt et GAMO Wildcat Wisper med et gamo 4 x 32 optik. -Vil gerne lige høre jeres mening om mine oplevelser med indskydning/præcision.

Kassen (Både gevær og sigtekikkert) var desværre bulet ved fremkomst men da jeg ikke kunne se tydelige skade blev jeg enig med forhandleren om at afprøve tingene før en evt. reklamation.

Jeg fik den så afprøvet igår, med nogle H N Target trohy 8,64 grain (se tidl indlæg). Og satte mig til at indskyde på 15 m i haven med fast anlæg.

Der blæste en lille smule igår (ca. 5-6sek/m).

Første skud gruppe sad ca. 5 cm højt til højre for toppen af skiven i en samling på ca. 6 cm.

Efter at have justeret kikkerten 15 klik ned og 10 til venstre sad næste gruppe samme sted :cry:

Brugte en del tid frem og tilbage og har fået den til at samle lidt pænere grupper men er langt fra at skyde indenfor en 5 krone's grupper.

Jeg ved godt at det ikke er et dyrt Diana eller wheirau gevær men synes at have læst at det er ok præcist og jeg havde faktisk forventet lidt mere på 15 m med fast anlæg.

Mit spørgsmål går på hvad der er mest sansynligt -Kikkerten har taget skade? For meget vind til at kunne forvente pæne grupper? Eller er det forventlig præcision for geværet (Læser at folk på nettet lave pæne grupper på 25-30m!)

På forhånd tak

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af Krung » 26. maj 2023, 10:44

Nero skrev:
26. maj 2023, 10:14
Og satte mig til at indskyde på 15 m i haven med fast anlæg.
...
Efter at have justeret kikkerten 15 klik ned og 10 til venstre sad næste gruppe samme sted :cry:
Kikkerten klikker sikkert 7mm pr klik på 100 m. Med 15 klik på 15 m, har du kun flyttet gruppen 1 cm. Det forsvinder i støjen af den store gruppe.

Nu er det ikke sikkert en Gamo skyder med HATSAN hastigheder, men hvis der er smæk på, så skal du nok op i tungere hagl, for at tæmme den vilde kat. Find nogle tunge hagl og skyd en dåse af dem, så din pibe har opbygget et stabilt lag bly og så se om du stadig har de samme problemer.

Det kan også være at noget sidder løst på geværet. Det hjælper heller ikke.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Nero
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. jun 2015, 11:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af Nero » 26. maj 2023, 11:21

Tak for imput.

Jeg har haft svært ved at finde noget ift muzzle velocity på den eller hvor mange joule den skyder med. Men den er angivet med 305m/s (med hvilket hagl ved jeg ikke)

Men super ide at prøve et tungere hagl og se om det hjælper.

Har du en ide om hvor stor rolle vinden spiller på 15 m? Havde håbet på at kunne samle indenfor en 2 kr i et fast anlæg, men har ikke haft et luftgevær før. :-)

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af Krung » 26. maj 2023, 12:19

De budgetvenlige producenter prøver ofte at sælge på at deres skyder skyder vildt hårdt. Det oplyste hastigheder er ofte med biovenlige hagl, der ikke er af bly. Gamo skriver selv at din skyder 1300 fps med den slags. Det er mindst 400 fps for hurtigt, hvis du ønsker at ramme. Deraf håbet om at tungere hagl vil hjælpe.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af T-REX » 26. maj 2023, 12:25

Med Field target Trophy(267 m/s) og 5 m/s sidevind, skal du regne med ca. 4 cm, på 15 meter.
Strelok Pro, kan lave balistik, på hagl.

Der er en test af den her, med bl.a. Field target Trophy 8,64 grains
https://hardairmagazine.com/reviews/air ... air-rifle/

8,64 Grains, hører til, blandt de tungere hagl.

Du skal bruge Artillery Hold, for at få god præcicion, med en fjederbøsse.
viewtopic.php?f=29&t=87039&p=1022423&hi ... d#p1022423
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af T-REX » 26. maj 2023, 12:52

Vedr. Justering, sså se hvad der står på kikkerten, ved justeringstårnene.
Det er sandsynligvis enten 1/4" eller ½" på 100 yards.

5 cm ved 15 meter, er omkring 50 klik, ved 1/4" pr. klik, på 100 Yards.
Det halve, hvis justering er ½" pr klik.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Nero
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. jun 2015, 11:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af Nero » 26. maj 2023, 13:23

Tak for de gode kommentare og råd!

Det med justeringen og vind forklare en del. Var slet ikke klar over at vind havde så stor betydning for så kort afstand!

Jeg skal heller ikke afvise at skytten kan være en årsag -Men synes nu jeg kan lave meget pænere grupper med min Varberger 6.5 x 55 på 100m i anlæg men der er stor forskel på et luftgevær og en riffel. Jeg er ikke super vild med aftrækket på Gamoen må jeg sige.

Jeg tror jeg vil prøve igen i weekenden på en vindstille dag. Alternativt i kælderen på 10m og så med "Artillery greb" som foreslået :smile:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af T-REX » 26. maj 2023, 13:44

Nero skrev:
26. maj 2023, 13:23
Alternativt i kælderen på 10m og så med "Artillery greb" som foreslået :smile:
Start i Kælderen.
Hvis du har 0 på 10 meter, så rammer du 1,9 cm højt på 15, og 3,4cm højt på 20 meter.
Og har 0 igen, på ca. 53 meter.
Dette med 267 m/s og kikkert 5cm over centerlinie af piben.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af Jeg vil på jagt » 26. maj 2023, 16:59

Prøv med JSB Exact eller Heavy, jeg har også til gode at prøve et H&N hagl der er bedre og Field target Trophy skyder heller ikke ret godt her selvom nogle hævder de rammer godt med dem ? :fun: …op på hesten igen og find noget bedre ammo :biggrin:
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Engfred

Re: Skydning i vind/indskydning?

Indlæg af Engfred » 30. maj 2023, 13:41

Hej

Min Gamo erfaring er at de skyder som regel godt med H&N Baracuda Hunter.
Og med hensyn til aftrækket - her kan du montere en længere pinolskrue og justere den så den bliver bedre.
Men tjek lige med en gummihammer at den ikke går af hvis du klapper den en bag i så har du nok spændt den for meget.
Gamoens aftræk bliver ved med at være for stramt. Geometrien er ikke god.

Jeg blev aldrig rigtig glad for min Gamo IGT Magnum - fik for det første så ondt i armene at jeg måtte tage Ipren om aftenen af at knække den. Det blev dog lidt lettere efter 5-6 dåser hagl.Så var aftrækket så dårligt at man let rykkede i geværet og skød forbi.
Gamos super kikkert dæmper beslag er der ikke meget dæmpning i og kikkerten gik løs igen og igen.
Til sidst købte jeg et Diana Bullseye kikkert flydende dæmpe beslag og så virkede kikkerten pålideligt. Der var masser af power på papiret - men stadig ikke så meget power som i en alm. PCP i dag.

Når du har fundet de rigtige hagl så vil du så blive ved med at ærgre dig over aftrækket - selv efter du har kælet for det.

Lige et spørgsmål har du renset løbet godt inden du gik i gang med at teste?

Og så lige Hmm "8.64 er tunge hagl" .... Jeg er holdt op med at bruge JSB 8.44 fordi de er for alt for lette :nolisten:
Mine lette hagl til haveskydning i dag er JSB heavy 10.34


Claus

Besvar