Hvad bruger i jeres til?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Indianeren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. jul 2007, 13:34
Geografisk sted: vestsjælland

Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Indianeren » 24. jul 2007, 13:26

http://www.gamousa.com/Catalog.aspx?Action=Videos" target="_blank
Tjek den ud der hedder: HUNTING ESPERIENCE
Bruger i jeres luftvåben til at skyde dyr med (5.5 må bruges til jagt, hvis man har jagttegn)
eller skyder i på skiver eller andet sjovt.?
Jeg har sidet og blevet lidt paf over at der er nogen der syntes det er fedt at skyde dyr for sjovt bare for at dræbe det, det er lidt sygt syntes jeg.
Ok, at pille skade dyr ned hvis der er en god grund osv, jeg har selv pillet nogen rotter ned fra tagrykken af laden, sådan noget er ok.
Men lige frem at skyde dyr for sjovt. >>/: ..hmmmmm...ikk iorden.
Jeg skyde kun til måls efter skiver og andre døde ting..
Men som man kan se på videoen kan man godt ligge et svin ned, tja så er det man skal passe på at man ikke rammer et menneske i hovede for så er det slut..
{00}

AllanHedegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 19. jun 2007, 18:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af AllanHedegaard » 24. jul 2007, 13:50

Personligt skyder jeg ikke efter dyr overhovedet. Kun målskydning efter skiver og lign.

Jeg mener ikke det er fair at skyde et dyr, men det er jo et forholdsvis frit land og jeg syntes ikke man skal presse sine idéer ned over hovedet på andre.

Det irriterer mig dog meget, at jeg for at skyde med Salonriffel vil være nød til at tage jagttegn også selvom det kun er til skydning på bane. Da mine forældre har en stor "ranch" med flere hektar marker til og flere km til nærmeste nabo, ville jeg da være superglad, hvis jeg kunne sætte et baner op på nogle hundrede meter og lege lidt med en salonriffel.

Godt nok vil jeg kunne melde mig ind i skydeklub og få det den vej, hvilket jeg også tidligere har været medlem af. Men jeg gider ikke til at skal bruge 2år på at blive godkendt til at få en salonriffel. Det er simpelthen for latterligt, for en .22. Specielt når man IRL kan købe en AK-47 sort ligegyldig hvem man er.

Når folk med forkerte intentioner blot kan gå på gaden og købe en gun, er det hul i hovedet at "ordentlige lovlydige mennesker" skal igennem hele den spidsrod.

Bare min mening, selvom det sikkert er lidt off topic.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Yamamoto » 24. jul 2007, 14:00

Den video har været op og vende før, det tangerer dyreplageri at jage så store dyr med 4.5 mm luftgevær. Det kan godt være at den dør hvis man rammer den gennem hjernen, men risikoen for anskud er alt alt for stor.

Selv skyder jeg kun på skiver nu om dage.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Lycon » 24. jul 2007, 14:03

Yamamoto skrev:Den video har været op og vende før, det tangerer dyreplageri at jage så store dyr med 4.5 mm luftgevær. Det kan godt være at den dør hvis man rammer den gennem hjernen, men risikoen for anskud er alt alt for stor.

Selv skyder jeg kun på skiver nu om dage.
Jeg bruger dem faktisk kun til regulering/jagt, alene i år har jeg skudt 160 stk. tamduer. \#^
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Slettes3 » 24. jul 2007, 17:19

Skyder selv skovduer og egern...
Duepürch i skoven er YDERST udfordrende...
Egernjagt i skoven(tillad. fra skov & naturstyrelsen indhentet) er ganske morsom...stiller krav til skytten om præcision...oftest hovedskud, da det er det eneste som de vil vise frem oppe under trækronen. Egern bruger lige så meget tid på jorden som i træerne...men sidder sjældent stille.. <<x-

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Sort » 24. jul 2007, 18:01

Jeg gør alt hvad jeg kan for at komme på jagt med mine våben.
I praksis bliver langt over 1000 skud sendt efter skiver og "plink" for hver gang jeg skyder en due/råge/skade etc.

Jeg deltager såvidt muligt i regulering, primært fordi det kan give adgang til jagt senere hvis man er heldig, men det bliver ikke til så meget regulering eller jagt PT.

Egentlig jagt på områder som man selv vedligeholder (beplanter og holder nogenlunde frit for løse hunde) anser jeg for en form for høst, som jager skaber man et stykke natur (her mener jeg ikke via udsætning af fasaner og kunstig fodring).
Til gængæld for den udgift i tid og penge høster man så en smule af vildtet på området sammen med nogle spændende oplevelser.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Tommy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. maj 2007, 13:15
Geografisk sted: Viborg

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Tommy » 24. jul 2007, 18:12

Det er målskydning jeg bruger min gun til jeg gad godt lidt på jagt og regulere men da jeg ikke har noget jagttegn må det vente til jeg kan tage mig sammen til lidt læren om det danske dyreliv. :) Så pt går det kun ud over de ting jeg kan finde og skyde på og det er bedst hvis det kan gå meget i stykker. >>::/ :)
FX Gladiator cal .22 Tasco 6-24*50

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Sort » 24. jul 2007, 18:38

AllanHedegaard skrev:Godt nok vil jeg kunne melde mig ind i skydeklub og få det den vej, hvilket jeg også tidligere har været medlem af. Men jeg gider ikke til at skal bruge 2år på at blive godkendt til at få en salonriffel. Det er simpelthen for latterligt, for en .22. Specielt når man IRL kan købe en AK-47 sort ligegyldig hvem man er.
Det har du så fuldstændigt ret i og SKV ordningen bør man efter min mening undgå såvidt muligt, hvilket placerer de fleste våben under jagttegnet, hvor man så har muligheden for at montere hvad man vil på våbenet og fragt/opbevaring er nogenlunde bureaukrat frit.

Jagttegnet om man ser det som en vej til at eje våben eller som en egentlig jagttilladelse, er en overkommelig og meget hyggelig måde at komme videre i teksten på, jeg tror jeg havde 10-12 lektioner af et par timer og 4-5 dage på skydebanen med haglgevær plus en jagtprøve.

Jeg ser ikke noget forkert i at man har jagtvåben men ikke går på jagt, prisen for jagtområder/jagtret er PT skyhøj og en del af markedet er lidt speget. Desuden finder jeg SKV ordningen bureaukratisk og omstændig (DDS vil jo ovenikøbet begrænse våbenudvalget i deres SKV tilladelser).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 188
Tilmeldt: 30. jun 2005, 23:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af 45LongColt » 24. jul 2007, 19:04

AllanHedegaard skrev:Men jeg gider ikke til at skal bruge 2år på at blive godkendt til at få en salonriffel.
Der er ikke noget krav om 2 års medlemskab i en skytteforening for at kunne få sin egen riffel.

De to år gælder kun for håndvåben.

Rifler kan du få med det samme.
(Naturligvis under forudsætning af at du opfylder øvrige krav)
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af japh » 24. jul 2007, 19:16

45longcolt skrev:
AllanHedegaard skrev:Men jeg gider ikke til at skal bruge 2år på at blive godkendt til at få en salonriffel.
Der er ikke noget krav om 2 års medlemskab i en skytteforening for at kunne få sin egen riffel.

De to år gælder kun for håndvåben.

Rifler kan du få med det samme.
(Naturligvis under forudsætning af at du opfylder øvrige krav)
Nemlig, men han må så ikke bruge riflen på 'ranchen' - kun på godkendte baner.

.. men det lyder da interessant hvis der er skytteforeninger som praktiserer 2 års reglen for rifler også :lol:
-jens

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Sort » 24. jul 2007, 19:30

Mit generelle indtryk af baneskyttefolket (specielt DDS) er at man egentligt allerhelst så samtlige våben permanent opbevaret, ejet og standardiseret af klubben, man tolererer lige akkurat at eliteskytter ejer personlige våben hvis de da ikke er alt for spændende.

Jeg kommer formentligt aldrig til at eje et våben under SKV medmindre jeg begynder på armbrøst eller sortkrudt skydning og ærligt talt vil jeg hellere undgå SKV for enhver pris, da ordningen strider imod min opfattelse af ejendomsret og personlig frihed.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 188
Tilmeldt: 30. jun 2005, 23:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af 45LongColt » 24. jul 2007, 22:33

Sort skrev:Mit generelle indtryk af baneskyttefolket (specielt DDS) er at man egentligt allerhelst så samtlige våben permanent opbevaret, ejet og standardiseret af klubben, man tolererer lige akkurat at eliteskytter ejer personlige våben hvis de da ikke er alt for spændende.
Jeg kommer formentligt aldrig til at eje et våben under SKV medmindre jeg begynder på armbrøst eller sortkrudt skydning og ærligt talt vil jeg hellere undgå SKV for enhver pris, da ordningen strider imod min opfattelse af ejendomsret og personlig frihed.
Jeg tror du har nogenlunde ret hvis man snakker om rifler i DDS.

De rifler man skyder med der er i hvert fald noget så død hamrende kedelige og standardiserede og man får det indtryk at det helst ikke må være sjovt.

Men som du selv er inde på så er der helt andre muligheder med sortkrudtskydning (men så er vi også ovre under Dansk Skytte Unions paraply og ikke DDS).
Her er utrolig mange spændende rifler sålænge, selvfølgelig, man holder sig til sortkrudtsrifler.

Men der er jo også Historisk Riffelskytteforening http://www.gamlerifler.dk/ for de der er til ældre rifler uden at det skal gå helt tilbage til sortkrudtstiden.

Endelig er der jo den nye Kombiriffel diciplin under Dansk Sportsskytte Forbund http://www.dsf.dk/?Page=serve&PageNumbe ... 917ce389d8 som også ser interessant ud.

Derimod mener jeg ikke du har ret hvis man taler om pistol- og revolverskydning i foreninger under DDS (og DaSkyU).
I hvert fald ikke de steder hvor jeg plejer at færdes.
Her er ingen problemer med at folk ejer deres egne våben og skyder med hvad som helst spændende.
Men naturligvis inden for de rammer som lovgivninging og regler sætter for ejerskab, våben og aktiviteter.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Sort » 24. jul 2007, 23:27

Men som du selv er inde på så er der helt andre muligheder med sortkrudtskydning (men så er vi også ovre under Dansk Skytte Unions paraply og ikke DDS).
Her er utrolig mange spændende rifler sålænge, selvfølgelig, man holder sig til sortkrudtsrifler.

Men der er jo også Historisk Riffelskytteforening http://www.gamlerifler.dk/" target="_blank for de der er til ældre rifler uden at det skal gå helt tilbage til sortkrudtstiden.

Endelig er der jo den nye Kombiriffel diciplin under Dansk Sportsskytte Forbund http://www.dsf.dk/?Page=serve&PageNumbe ... 917ce389d8" target="_blank som også ser interessant ud.
De historiske rifler kan jo i et vist omfang registreres som jagtvåben evt "til jagt i udlandet" og kombiriffel er såvidt jeg forstår udelukkende for våben registreret som jagtvåben.

Jeg skyder helst ikke med noget der er kortere end man kan få lov at lave en haglbøsse, i hvertfald ikke mens nogen kan se resultaterne. Men ja indtil IPSC og alt hvad der er sjovt bliver slagtet ser pistol området da ok mangfoldigt ud.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af kt8 » 26. jul 2007, 23:35

Men lige frem at skyde dyr for sjovt. ..hmmmmm...ikk iorden.
Ok..Men jeg ser sjældent jægere der græder når de har nedlagt et stykke vildt, faktisk ser de glade ud, hvis det ikke var fordi jeg vidste bedre, ville jeg sige de morede sig :;>-
Tror du folk gik på jagt, hvis de ikke synes det er sjovt >>_: :neutral:

Og med mindre man er vegetar, bør man ikke brokke sig over jægere, da de køer og grise folk æder, har haft et elendigt liv i forhold til et stykke vildt <.<,-
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Sort » 27. jul 2007, 01:57

Jeg tror aldrigt rigtigt at jagtmodstand tager fat herinde på NVF og heldigvis da.

Nu er jeg jo ikke moderator, men jeg vil da håbe at denne tråd ikke udarter sig til en krig imod ikkejægere.

Jeg kan personligt have svært ved at se det rimelige i at man udsætter fasaner til jagt (samme historie egentligt med put and take søer med ørreder). På den anden side er både søer og godsskove hvor fasaner udsættes jo faktisk naturlige miljøer hvor dyrene egentligt trives, formentligt endda bedre end i dambrug og hønsegårde.

Jeg bryder mig ikke generelt om at deltage i selskabsjagter af flere grunde, herunder den kultur man ofte støder ind i og så det med de udsatte fasaner. (men jeg tar sgu nok med alligevel hvis nogen spørger).

Spørger man feks http://www.jagtmodstand.dk" target="_blank er jeg bange for at indrømme at jeg skyder dyr, fordi jeg føler en glæde ved det, måske endda en hvis primal stolthed. De siger så også noget om weekend krigere som de åbenlyst ikke har noget der minder om indsigt i.

Jeg vil da uden bæven indrømme at jeg skyder dyr fordi jeg kan lide det og jeg har absolut større skrupler foran en køledisk end bag et kikkertsigte.

Jeg spiser kød og jeg er fuldstændigt klar over hvordan kød kommer frem til mit spisebord, det har jeg absolut intet problem med, specielt ikke det kød der kommer fra en hyggelig uforstyrret skov som jeg eller en kammerat har brugt gode penge og tid på at skabe og holde.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Indianeren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. jul 2007, 13:34
Geografisk sted: vestsjælland

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Indianeren » 27. jul 2007, 10:39

Roooolig nu.......Det jeg mente (skæres ud i pap) var at der er nogen der gå ud og bløkker solsorten ned fra fodrepinden, bare for at se om man kunne ramme den :eek: . eller skyde efter andet vildt i haven, bare for sjov, hvis jeg ikke syntes jagt var iorden tror jeg heller ikk jeg sad på den side og brugte min penge på guns og andet jagtgrej. Så jeg har INTET imod jagt. Jeg fisker selv og har også været en del med på jagt..Så det der med at gøre en fangst glæder også mig.
Ps. Jeg elsker at se DEER HUNTER.. ;.;<
kt8 skrev:
Men lige frem at skyde dyr for sjovt. ..hmmmmm...ikk iorden.
Ok..Men jeg ser sjældent jægere der græder når de har nedlagt et stykke vildt, faktisk ser de glade ud, hvis det ikke var fordi jeg vidste bedre, ville jeg sige de morede sig :;>-
Tror du folk gik på jagt, hvis de ikke synes det er sjovt >>_: :neutral:

Og med mindre man er vegetar, bør man ikke brokke sig over jægere, da de køer og grise folk æder, har haft et elendigt liv i forhold til et stykke vildt <.<,-

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Sort » 27. jul 2007, 22:24

For det første er det jo ulovligt at skyde solsorte så hvis man gør det skal man nok ikke skrive det her hvor paragrafrytterne kan fange en.

Jeg sad et øjeblik og undrede mig over at der fandtes jagtmodstandere der interesserede sig for våben og det viste sig så heller ikke at være tilfældet.

Jeg har da i min møgungealder skudt et par gråspurve, solsorte, måger, et egern og naboens hane, men set fra min nuværende position var det selvfølgeligt ikke verdens smarteste ting at gøre (bortset fra det med hanen som var det hele værd :-;>/ ). Jeg gjorde det nok generelt af samme motivation som får folk til at male grafitti og det er da ikke noget jeg er pokkers stolt af.

Idag håber jeg på at kunne være et bedre forbillede for evt afkom og feks lade dem komme med på jagt istedet for at udleve jagten i form af havemassakrer på fredet og frem for alt ikke spiseligt vildt.

Men når alt kommer til alt så skyder jeg dyr (altså reelt jagtbytte) "for sjov" og det er da kun i meget sjældne tilfælde (vildteftersøgning og aflivning) at jeg ikke er glad ved resultaterne. Vendingen "for sjov" nok lidt ladet og tilknyttet vores modstandere, så nogle af os lægger noget i ordene som slet ikke var meningen her.

Jeg håber ikke at vores indianer følte sig irettesat.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Inte
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jul 2007, 00:42
Kontakt:

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Inte » 27. jul 2007, 22:30

Sort skrev:Jeg har da i min møgungealder skudt et par gråspurve, solsorte, måger, et egern og naboens hane, men set fra min nuværende position var det selvfølgeligt ikke verdens smarteste ting at gøre (bortset fra det med hanen som var det hele værd :-;>/ ).

<=> <=> <=> <=> <=> <;>

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Refraktorius » 27. jul 2007, 22:43

Kender fornemmelsen: Naboens kone, nedløbsrør, drivhus og garageport... Det skal dog siges, at konen ikke var med vilje, at vi ikke ramte hende og at det var rent hysteri at hun troede at et par rikochetter der fløjtede henover hende mens hun lå med rumpetten i vejret og lugede var tiltænkt hende!
:evil:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Sort » 27. jul 2007, 23:34

Den hane boede 15m fra en bevæbnet teenager med tilbagevendende tømmermænd.... i ret kort tid fra den blev gammel nok til at kunne gale.
Da et anseeligt antal folk i nabolaget åbenbart allerede havde klaget over dyret fik jeg ikke entydigt skylden for heltedåden (udover fra min mor som vist var ok tilfreds under al brokkeriet).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Werecat » 6. aug 2007, 00:59

Indianeren skrev: Bruger i jeres luftvåben til at skyde dyr med (5.5 må bruges til jagt, hvis man har jagttegn)
eller skyder i på skiver eller andet sjovt.?
Billede

Svar nok? Ingen piphanse i mit sigte. (har dog i mine unge dage skudt med hvepse i det kinøjser gevær jeg havde den gang.... de splattede pænt ud på vægge og ruder. Ingen billeder, det var inden digicams :,.>(/
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Inte
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jul 2007, 00:42
Kontakt:

Re: Hvad bruger i jeres til?

Indlæg af Inte » 6. aug 2007, 15:48

Jeg må tilslutte mig Werecat, sådan nogle dåser havde jeg også efter et par timers skydning :)! Samtidig samlede jeg på nedfaldende æbler fra træerne og placere dem på de hegnspæle der er hvor jeg skyder :)! Jeg skyder dog ikke på nogle dyr men har dog haft massere af dem i mit sigte, men aldrig skudt på dem :o)!

Besvar