38 cm kanon

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Eagle21
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 15. jul 2007, 12:29
Interesser: Jagt, Våbenhistorie, Fiskeri.
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time

38 cm kanon

Indlæg af Eagle21 » 3. okt 2007, 20:43

jeg har set at hanstholm fæstningen har fået en 38 cm krupp skibs kanon magen til dem der sad der i. indtil 1952.. her kommer så mit spørgsmål? er den ægte? og i så fald hvor har de fået den fra...det kunne jo godt være de havde fået lavet en kopi...........

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Morten Jepsen » 3. okt 2007, 21:19

Fra Hanstholmfæstningens hjemmeside:

Siden 1947 har røret ligget i Tøjhusmuseets gård, men er nu flyttet og opstillet i Hanstholm. Røret var oprindelig beregnet til et tysk batteri ved Oksby (Tirpitz bunkeren), men kanonerne nåede aldrig at blive færdigmonteret.
Der var tale om moderne skyts til montering i slagsskibe af Bismarckklassen. Oprindelig var kanonrørene fremstillet til at omarmere det tyske slagskib Gneisenau, som tidligere havde været udstyret med 28 cm kanoner. Denne omarmering blev imidlertid opgivet, idet skibet var blevet alvorligt beskadiget undet et allieret luftangreb. I stedet valgte man at bruge kanonerne i kystforsvaret
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Rex93
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 543
Tilmeldt: 9. jun 2005, 13:35
Interesser: WW2 Våben og Millitaria - Jagt
Geografisk sted: Nordfalster
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Rex93 » 3. okt 2007, 21:21

Eagle21 skrev:jeg har set at hanstholm fæstningen har fået en 38 cm krupp skibs kanon magen til dem der sad der i. indtil 1952.. her kommer så mit spørgsmål? er den ægte? og i så fald hvor har de fået den fra...det kunne jo godt være de havde fået lavet en kopi...........
Den er skam ægte nok, de har fået den fra en lignende stilling i Norge - Jeg tror måske du kan få MEGET mere info ved evt at PB Morten Jepsen her på forum... <+:

/Rex93 :cool:
"I don't want no teenage queen,I just want my M14"
"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
Rex93
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 543
Tilmeldt: 9. jun 2005, 13:35
Interesser: WW2 Våben og Millitaria - Jagt
Geografisk sted: Nordfalster
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Rex93 » 3. okt 2007, 21:23

Rex93 skrev:
Eagle21 skrev:jeg har set at hanstholm fæstningen har fået en 38 cm krupp skibs kanon magen til dem der sad der i. indtil 1952.. her kommer så mit spørgsmål? er den ægte? og i så fald hvor har de fået den fra...det kunne jo godt være de havde fået lavet en kopi...........
Den er skam ægte nok, de har fået den fra en lignende stilling i Norge - Jeg tror måske du kan få MEGET mere info ved evt at PB Morten Jepsen her på forum... <+:

/Rex93 :cool:
UUUUPS !!!!!

:oops:
"I don't want no teenage queen,I just want my M14"
"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Morten Jepsen » 3. okt 2007, 21:29

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

he he he he he he .........

Jeg har brugt en god del af min barndom inde i Tirpitz bunkeren med lommelygte. Og jeg har set kanonen på tøjhuset mange gange.

Kanonrøret blev kørt til oksbøl i begyndelsen af 1945. Jernbanesabotage gjøre at toget afsporede og kanonrøret lå stadig ved siden af sporet i maj 1945. Jeg har aldrig fundet ud af hvorfor de fragtede det til tøjhuset.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Charlie don't surf
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 380
Tilmeldt: 7. maj 2007, 12:25
Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
Geografisk sted: Thy_
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Charlie don't surf » 3. okt 2007, 22:21

Nu når Gneisenau bliver nævnt, vil jeg lige sige at er stadigvæk er et indtakt triple 28 cm tårn oppe i Norge, fra Gneisenau, som indgik i en del af det tyske kystforsvar. Gneisenau blev smadret så meget, under krigen, at man valgte at hugge det op og bruge kanonerne til den tyske atlanterhavsfæstning. Jeg har været oppe og se tårnet og det r bestemt et besøg værd, desværre ligger det helt oppe ved insejlingen til Trondheim fjord, ved en lille by som hedder Brekstad. Det er ikke lige hver dag men kommer forbi på de kanter.
Charlie Lima Lima

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Morten Jepsen » 3. okt 2007, 23:52

Og som en uderligere detalje om Gneisenau kan det anføres at der var et sæt reservekanoner til Gneisenau. Disse var dog kun i 12,5 cm. Disse blev opstillet på Fanø i et batteri helt nord på øen ud for Fanø Bad sammen med reservekanonerne fra Scharnhorst som vist også fik et tryk-16.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
JH13
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 7. apr 2006, 08:48
Geografisk sted: Sy'fyn

Re: 38 cm kanon

Indlæg af JH13 » 4. okt 2007, 22:15

Var osse deroppe og kigge på Hansholmfæstningen her i sommeren,- og for dem der endnu ikke har set udstillingen kan jeg kun anbefale den. Det er osse et facinerende indblik i tyskernes planlægning.

En ægte kal. 38 for de store drenge.

Jeg fandt nu ikke ud af hvorfor man valgte at skrotte de store kanoner efter krigen. Når nu tyskerne havde været så flinke at efterlade en fæstning med både kanoner og granater, så skulle man jo tro at det blot var et spørgsmål om vedligehold.
En 38 cm granat der kommer drønende er vel ligeså destruktivt som et tilsvarende missil -datidens teknik in mente?.

Der er også andre steder vi har brugt tyske skibskanoner, mener at der også er nogen på langelandsfortet.

Mvh

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Morten Jepsen » 4. okt 2007, 22:52

JH13

Vi forventede ingen invation fra vest. Men østsiden var noget andet. Og det koster mange mange penge at vedligeholde et fæstningsbatteri med 4 stk 38cm kanoner og støttefunktioner. Bare opvarmning af ammi-bunkere etc. Temperaturen i ammubunkerene måtte ikke variere mere end 4 grader.

Der var overhovedes ingen strategiske argumenter for at beholde dette. Derimod var kanonerne mod øst helt anderledes aktuelle i 1952. Derfor langeland.

Det kan ærge alle vi som ae interesseret i våbenhistorie at disse blev fjernet. Men på daværende var der ikke argumenter for noget andet.

Der var heller ikke penge til at bygge nye store forter mod øst til at huse disse kanoner. Dermed blev kanonerne fjernet gratis af skrothandlere.

Næste gang du slår et søm i dit plankeværk, så tænk på at sømmet måske er lavet af stål fra hanstholm. :-)
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
JH13
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 7. apr 2006, 08:48
Geografisk sted: Sy'fyn

Re: 38 cm kanon

Indlæg af JH13 » 4. okt 2007, 23:21

WOW, et 38 cm søm.

Jovist, husker godt kortet deroppe i Hanstholm, og at fæstningen dér sammen med en tilsvarende i Norge + en hel del miner faktisk kunne sætte en effektiv prop i skagerrak både fra øst og vest. At fæstningerne så var bygget og tænkt som et forsvar mod vest er der ingen tvivl om.

Der stod iøvrigt noget på én af plancherne deroppe om, at med nedlæggelsen af disse batterier var Superkanonernes dag talte. Den lurede jeg lidt over, for jeg mener da der stadig står én ved Gibraltar- lissom at en nu afdød irakisk diktator osse havde en sund interesse i store skydere. Noget tyder da på at de store kanoner stadig har visse kvaliteter.

Mvh

Brugeravatar
Charlie don't surf
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 380
Tilmeldt: 7. maj 2007, 12:25
Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
Geografisk sted: Thy_
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Charlie don't surf » 5. okt 2007, 07:36

Hvis I vender bliket nord på, mod Norge, så har de stadigvæk en intakt 38 cm kanon i Kristiansand (søster batteriet til det i Hanstholm) Denne stilling er også et besøg værd. Specielt for os som bor i Nordvest Jylland, kan jeg bestemt anbefale at tage hurtig færgen fra Hanstholm til Kristiansand. Det tager kun 2 timer. :-;>/
Charlie Lima Lima

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Refraktorius » 5. okt 2007, 08:14

JH13 skrev:....

Der stod iøvrigt noget på én af plancherne deroppe om, at med nedlæggelsen af disse batterier var Superkanonernes dag talte. Den lurede jeg lidt over, for jeg mener da der stadig står én ved Gibraltar- lissom at en nu afdød irakisk diktator osse havde en sund interesse i store skydere. Noget tyder da på at de store kanoner stadig har visse kvaliteter.

Mvh
Gode gamle Freud har jo sørget for at store kanoner har en vis appel ;-)

Problemet med store kanoner er at de er dyre (men det er der så mange systemer der er) langsomme og pokkers ufleksible.

En lastbil med Harpoon missiler eller tilsvarende kan løse samme opgave, har højere skudkadence, er nem at gemme i terrænet, kan flyttes til den anden ende af landet på en eftermiddag og koster såmænd nok kun en brøkdel af hvad kanonen + anlæg + nærforsvar + luftforsvar koster.

I disse dage hvor indsættelse uden for rigets grænser er prioriteret, er missilløsningen nok også lidt nemmere (Men mon ikke Talibørge ville blive lidt imponerede over at "Vi har landets største kanon rettet mod jer")
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Jo-Tec
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. apr 2012, 20:42
Interesser: Tyskernes store kanoner
Geografisk sted: Djursland

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Jo-Tec » 14. apr 2012, 21:10

En lille tilføjelse til Tyskernes store kanoner under krigen. Det er rigtigt at der står en komplet 38 cm. kanon i Kristiansand, og historien om kanonrøret i Hanstholm, som blev opbevaret på Tøjhusmuseet, er også sand. Den komplette kanon i Norge samt røret i Hanstholm er så vidt jeg ved de eneste 38 cm. kanoner der er tilbage i Verden.
Nu kommer så noget som er nok så interesant - på halvøen Trondenes, lige nord for Harstad i Norge står et komplet batteri med 4 stk. 40,5 cm. kanoner, også lave af Krupp, og i øvrigt magen til 38 cm kanonerne, bare lige en tomme større.
På øen Engeøy, syd for Narvik var der også placeret 3 stk. 40,5 cm. kanoner. Disse 40,5 cm kanoner er også skibskanoner, oprindelig lavet til nye planlagte slagskibe - den såkaldte Z klasse, men planerne blev droppet inden man kom i gang med at bygge skibene. Der var imidlertid lavet 10 stk. 40,5 cm kanoner som således kom på land i stedet - 7 til Norge og 3 var planlagt opstillet ved Dueodde på Bornholm. Her nåede man at bygge 2 beton stillinger til kanonerne, de står der stadig, men inden man fik skytset monteret blev planerne ændret og de 3 kanoner blev i stedet opstille på halvøen Hel i Polen. Her stod de kun i kort tid før de blev flyttet til kysten i Frankrig, husker ikke navnet på stedet, men kanonerne blev smadret under invasionen.

Man kan finde utroligt mange oplysninger på nettet, men jeg tager alligevel lidt forbehold for at historien er helt korrekt,
men det er ihvertfald korrekt at der står 4 stk. 40,5 cm. kanoner i Norge, for jeg har selv besøgt stedet i 2011 - et besøg jeg varmt kan anbefale - søg i øvrigt på nettet efter Trondenes Fort

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Taxen » 15. apr 2012, 15:22

De var også begyndt på et kæmpe batteri på Bornholm Tyskerne har altid godt kunne lide store kannoner. Men RAF havde et efektivt våben mod de her stillinger, en Tallboy eller Grandslam bombe oveni eller tæt på, så ville det være god nat med de kannoner.
Taxen

Brugeravatar
Fiskeren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 341
Tilmeldt: 12. jul 2011, 12:37
Interesser: jagt - fiskeri
Geografisk sted: Syd for Limfjorden
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: 38 cm kanon

Indlæg af Fiskeren » 28. apr 2012, 05:57

Yep, de bomber lavede en del rav i gaden hvor de ramte :shock:

LAX
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. sep 2011, 19:17
Interesser: grej/ udstyr
Geografisk sted: Falster

Re: 38 cm kanon

Indlæg af LAX » 28. apr 2012, 20:25

Lidt om hvad der skete med de små kanoner.
Fra Fanø blev de flyttet til Stevnsfortet.

Fortets bevæbning
Gneisenaus kanoner

Fortets hovedbevæbning var fire 150 mm pjecer i to kanontårne. Tårnene var forbundet med fortets tunnelsystem.
Oprindelig var kanonerne opsat som mellemskyts på det tyske slagskib Gneisenau af Scarnhorst klassen.

De to tårne fra Stevns blev opstillet på Fanø i Batteri Grådyb. (Batteri Gneisenau) I 1952 blev de to tårne flyttet fra Fanø
til den nuværende placering på Stevnsfortet. Gneisenau endte sine dage som blokskib på bunden af havnen i Gdynia
(Gotenhaven) i 1945.

Besvar