Lee Enfield P-14 eller #3MKI

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Lee Enfield P-14 eller #3MKI

Indlæg af The Dane » 15. jan 2005, 20:41

Jeg har købt og hentet en P-14 i ugens løb fra "sej-gun". Meget flinker mand og han og konen ville meget gerne have inviteret på kaffe, kage og øl, men tiden tillod desværre ikke den del af et socialt arrengement.
Den er adskildt renset i bund og skæftet har fået en tur som beskrevet andetsteds. Samlet i går aftes og klar til at være klar. I dag gik det så til skydebanen for en indskydning og udvikling af en ladning.

En P-14 er lidt specilel da: Lee-Enfield #1 var revideret i 3 forskellige modeller for at rette diverse fejl. I 1912-13 færdiggøres en prototype som retter de tidligere "fejl". Man stjæler Mauserens magasin, man stjæler Mauserens bolt, Man stjæler Mauserens aftræk og mange andre dele udsættes for "reverse engeniering" (læs: simpel tyveri!). Desværre sker der det i 1914 at Lee-Enfield har arbejde til op over begge ører (pga 1 verdenskrig) da den brittiske regering bestiller 1 million P-14 rifler. Ordren outsources til: Winchester, Remington og Eddystone og amerikanerne finder modellen så god at de "Stjæler" designet og konverterer det til 30-06 i model P-17.

Nå tilbage på sporet:
Remington hylstre, Winchester Large Rifle tændhætter, 41 grains Vv N140 og et 180 grains Remington RNMJ projektil. Skræmt op i ca. 710 m/s giver den sidste af de 2 grupper.
Så som i ser kan en gammel millitær bøsse skyde helt godt, med korn og kærv! og med mine halvdårlige øjne!
Vedhæftede filer
p14 lås.jpg
p14 lås.jpg (26.76 KiB) Vist 4634 gange
p14.jpg
p14.jpg (10.48 KiB) Vist 4634 gange
Senest rettet af The Dane 15. jan 2005, 20:45, rettet i alt 1 gang.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Billeder til P-14

Indlæg af The Dane » 15. jan 2005, 20:42

Billeder
Vedhæftede filer
gruppe 1.jpg
gruppe 1.jpg (64.2 KiB) Vist 4630 gange
gruppe 2.jpg
gruppe 2.jpg (34.08 KiB) Vist 4630 gange
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 15. jan 2005, 23:21

Fint gevær :D

Men men.. Amerikanerne stjal intet. Desværre for dem og heldigt for andre kom de også med i krigen det betød at amerika pludselig manglede store mængder håndvåben. den Amerikanske hær var på det tidspunkt udstyret med M1903 og det var de godt tilfreds med. Springfield var ikke i stand til at producere de mængder der var behov for og der for benyttede man den eksiterende kapacitet hos remmington Eddystone og Winchester der alle producerede P14. til at lave P17. Det var vist forholdsvist ukompliceret at ændre fra .303 til 30-06. der kan forresten være en ekstra patron i P17 pga det. men der er aldrig lavet 6 skuds strippers det viser at havde lidt travlt
efter ww1 fandt US-army ud af at de ikke ville have P17 mere og skiftede tilbage til M1903.

Faktisk mener jeg der er en bizar historie om at man betalte royalties for de mauser låse de producerede. men om det var 1903 eller P17 kan jeg ikke huske


Mvh. Olsen

Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af CatmanDK » 15. jan 2005, 23:28

:;_()

2 ting ....

Hvad var afstanden .....?
og hvad er et fedtskud....?

Mvh.
CatmanDK
Only kill what you eat...

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 15. jan 2005, 23:59

Er det mon ikke det samme som det første skud pga olie/fedt i piben
Eller taler jeg nu igen uden at vide en S*** om noget ???
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 16. jan 2005, 08:58

Sorry!
Fedtskud eller olieskud er det første riflen skyder fra skabet, der vil være olierester i løbet hvis altså man nusser lidt om sine skydere. Dette skud går altid lidt langsommere da olien giver lavere modstand i piben.
Afstanden er 200 m.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 16. jan 2005, 09:41

200 m og så med en gammel kriger. Flot.

Jeg har se nogen der laver tilsvarende skudgrupper på 100 m med spitny rifler og superoptik :roll:

Besvar