EDIT: DER ER NU: Ny Historisk Skytteforening i Kolding

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

EDIT: DER ER NU: Ny Historisk Skytteforening i Kolding

Indlæg af OverSjanten » 28. jan 2010, 20:46

Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??
Der er åbenbart oprettet éen lige før jul !
Hej alle gode våbenbrødre.

Jeg er på Historisk Riffelskytteforening Fyns hjemmeside, faldet over sætningen:
"På Sjælland og Fyn og nu også snart i Jylland er dannet historiske skydeselskaber" .
Er der startet noget op i Jylland?

Sagen er den, at jeg barsler med ideen om eventuelt at tage initiativ til en noget lignende forening her i trekantsområdet, eventuelt med Vingsted skydebaner som "base", ligesom jeg ved at det er flere gode jagtforeninger i området, der gerne ligger lokaler til.

Min grundidé er, at starte ud "i det små" uden større ambitioner om snarest at konkurrere, men derimod kun, -ihvertfald til en begyndelse, at lave et samlingspunkt for folk i lokalområdet (og dem længere fra som ønsker at køre efter det) med interesse for skydning med ældre våben.
Det er ABSOLUT ikke meningen at dette initiativ på nogen måde skal ses som konkurrence eller rival til nogen anden forening, men udelukkende skal have til formål:
1) At samle folk med interesse for historiske skydevåben.
a) Jeg tænker eventuelt på våben op til og med Koreakrigen, samt evt nyere replikaer af disse (Cowboy rifler / revolvere o.l.)
2) At arrangere skydninger med disse våben.
3) At besøge lignende foreninger. (evt for at deltage i skydninger)
4) At lave reparations / vedligeholdelses og bytte-arrangementer sammen.

Det er her i kommer ind i billedet, med jeres umådelige viden, skarpsindige input og store livsindsigt:
Jeg vil gerne have jeres bemærkninger og personlige holdninger til om ovenstående er en god ide, eller om den er dødfødt på forhånd?
Ligeledes hører jeg også gerne hvad man evt gerne skulle -og/eller SLET ikke skulle beskæftige sig med.

Og sidst, men ikke mindst hører jeg meget gerne hvis du kunne tænke dig at komme med til en eventuel kommende stiftende generalforsamling. :welcome:

mvh
Martin :gangster:
Senest rettet af OverSjanten 29. jan 2010, 10:45, rettet i alt 1 gang.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 409
Tilmeldt: 1. apr 2009, 13:05
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af Irminsûl » 28. jan 2010, 21:00

placer den nær sønderborg og du har et medlem her :bowdown:
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 564
Tilmeldt: 19. nov 2008, 19:17
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af Guns&Tits » 28. jan 2010, 21:06

Ideen er rigtig god :numberone:
Det mangler vi.
Dog er der en del historisk selskaber i omegnen ? er ikke sikker....
Hvor skal det afholdes, tænker bane osv.
Skal vi rotte os sammen med western selskabet nede ved kent i skibet;der er en del der skyder med den slags
Samt de sort krudt skytter som der er mange af.

Dette projekt lyder rigtig fed og du kan regne med min hjælp og støtte.
Sådan en strikkeklub er da lige mig plus en bunke venner i egnen :biggrin:
..........

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 564
Tilmeldt: 19. nov 2008, 19:17
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af Guns&Tits » 28. jan 2010, 21:07

Argh så ikke det med vingsted :oops:
..........

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af OverSjanten » 28. jan 2010, 21:27

Hej G&T

Hvor bor du?
Du ka´ jo evt PM´e mig.

Western selskab? "Det er nyt for mig" (Citat: Wupti-Pede)
Hvad er det for nogen gutter?
Det kunne da sikker være en god ide, hvis eller interesse-områderne ikke kolliderer for meget !
(Men livet gælder vel egentlig om at få lagt nowed bly ud, -og så få en kold bajer ind?)
MBH
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af Havkat » 28. jan 2010, 22:01

Ja nu bor jeg heller ikke så langt fra vingsted sååå det kunne da være man skulle kigge lidt efter en mosin nagant ved per. :biggrin: hvis der kommer sådan en forening så er jeg da med. :razz:
" Latter er indre jogging"

Stoned
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 234
Tilmeldt: 7. dec 2007, 14:28
Geografisk sted: Aabenraa
Has thanked: 10 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af Stoned » 28. jan 2010, 22:06

Irminsûl skrev:placer den nær sønderborg og du har et medlem her :bowdown:
Er Bolderslev tæt nok på?

http://www.slesvigskesortkrudtsskytter.dk/

Se punktet "våbenhistorisk skytteforening" under links.

Mvh
Sten

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af OverSjanten » 28. jan 2010, 22:17

Sønderborg er godt nok et stykke vej væk herfra, og de skyder da vist kun sortkrudt?
(Men et dejligt område. Specielt sygeplejeskolen bag Sergentskolen ;-) :Hug:

Indtil videre er følgende interesseret:

Guns&Tits
Havkat
Oversjanten
(+3 mand jeg kender her i området.)
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af OverSjanten » 28. jan 2010, 22:42

:director: Hvis nogen er jer kender til folk i området her, der kunne være interesseret, så kunne i jo lige give dem et praj om tråden her!
MBH
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af OverSjanten » 29. jan 2010, 07:30

:sniper: Der er en lille privat skydebane ved Nybjerg Mølle (Nær Egtved) hvor der skydes 10 lørdage op til bukkesæsonen.
Det kunne være en god start.
(Og så er det da rart af og til selv at gå til skiverne og se sine huller i virkeligheden, istedett for på en skærm)
MBH
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
10SFGA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. jan 2008, 00:31
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af 10SFGA » 29. jan 2010, 09:06

Mener der var et møde i Kolding i NOV/DEC - 09 vedr opstart af en histrorisk skytteforeing, men har ikke hørt mere til det siden da. :yo:

10SFGA
:sniper:

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af OverSjanten » 29. jan 2010, 09:45

10SFGA skrev:Mener der var et møde i Kolding i NOV/DEC - 09 vedr opstart af en histrorisk skytteforeing, men har ikke hørt mere til det siden da. :yo:

10SFGA
:sniper:
Ved du hvem der eventuelt var involveret??
MBH
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
US.Carbine
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29. aug 2005, 13:25
Geografisk sted: Als
Been thanked: 1 time

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af US.Carbine » 29. jan 2010, 10:03

Haløj Allesammen
Jeg bor på Nordals i Syddanmark og er mellem af Våbenhistorisk skytteforegning i Bolderslev, hvor jeg skyder med mine. US Carbine, Garand M50, Sniper Mauser K98 (orig ziel-vier turm montage), Sniper Mosin Nagant (orig.), Sniper Tokarev Svt 40 (orig), M89 karabin (HV 1941), Svensk mauser m96/38. pistol Colt Government 1911, Remington Government 1911. Mauser luger P08, Walter P38. Vi har ikke! som de fleste kun rifler i historisk skydning. Men også håndvåben.
Under samme tag i Bolderslev er Slesvigske Sortkrudtsskytter, hvor jeg også er medlem med en Marlin leveraction i kal. 44 Mag. eller som der står på mit kort 0,44 T og en Colt kopi M1873 SAA i kal. 44 Mag./0,44 T.
Så er der den største foregning under taget og det Bolderslev pistolklub. Vi har 25 m 50 m 100 m 200 m baner og en ny blik bane til action shooting er undervejs. Samt tilladelsen/godkendelsen af bane til armbrøst Så det er ikke kun sortkrudt det hele.....

Do you feel lucky... Punk! Make my day!

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af OverSjanten » 29. jan 2010, 10:06

:goodpost: SE !
Det er liiige sårn´nowed jeg tænker på.....
MBH
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
US.Carbine
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29. aug 2005, 13:25
Geografisk sted: Als
Been thanked: 1 time

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af US.Carbine » 29. jan 2010, 10:13

Irminsûl skrev:placer den nær sønderborg og du har et medlem her :bowdown:
Tjek! lige Bolderslev der er 3 foregninger under samme tag!


Do you feel lucky....Punk! Make my day!

Brugeravatar
The Searcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 1. sep 2008, 10:36
Geografisk sted: Sydvestjylland

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af The Searcher » 29. jan 2010, 10:16

OverSjant

Du har PB

Men tag kontakt til Dansk Skytte Union og Jysk Skytteforbund, det er der sådan en forening skal organiseres.
Der kan du også få en start-pakke med standard-vedtægter og våbenreglementer.
The Searcher

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af OverSjanten » 29. jan 2010, 10:36

Tak Searcher.
Der er åbenbart oprettet en historisk skytteforening i Kolding under De Danske Forsvarsbrødre: (Se link) http://www.dfbkolding.dk/index.php?opti ... &Itemid=13
Der skydes tilsyneladende kun med rifler (Pis... :wall: )

De skyder iflg linket sidste lørdag i hver måned - I Vingsted -Og det er så imorgen mellem 11 og 14 !!

Dermed finder jeg ikke årsag til (foreløbigt) at arbejde videre med yderligere en historisk riffelskytteforening med Vingsted som skydebane.
MBH
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af OverSjanten » 29. jan 2010, 10:37

(N.B.: Jeg har talt med éen fra bestyrelsen: Den er også først startet lige før jul.)
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
US.Carbine
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29. aug 2005, 13:25
Geografisk sted: Als
Been thanked: 1 time

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af US.Carbine » 29. jan 2010, 11:02

De skyder iflg linket sidste lørdag i hver måned - I Vingsted -Og det er så imorgen mellem 11 og 14 !!

Dermed finder jeg ikke årsag til (foreløbigt) at arbejde videre med yderligere en historisk riffelskytteforening med Vingsted som skydebane.
MBH[/quote]

Våbenhistorisk Skytteforening Bolderslev skyder hver 14. dag næste gang lørdag d. 6 feb. Men der afholdes generalforsamling efter kl. 12.00
Skydetid 9.30-12.00 langvåben. 12.30-15.00 håndvåben.
Nye medlemmer eller hvis man vil høre mere! Jørn (Formanden). 50552690 eller 74685148.

Do you feel lucky... Punk! Make my day!

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af Seff » 29. jan 2010, 12:22

US.Carbine skrev:Haløj Allesammen
Jeg bor på Nordals i Syddanmark og er mellem af Våbenhistorisk skytteforegning i Bolderslev, hvor jeg skyder med mine. US Carbine, Garand M50, Sniper Mauser K98 (orig ziel-vier turm montage), Sniper Mosin Nagant (orig.), Sniper Tokarev Svt 40 (orig), M89 karabin (HV 1941), Svensk mauser m96/38. pistol Colt Government 1911, Remington Government 1911. Mauser luger P08, Walter P38. Vi har ikke! som de fleste kun rifler i historisk skydning. Men også håndvåben.
Under samme tag i Bolderslev er Slesvigske Sortkrudtsskytter, hvor jeg også er medlem med en Marlin leveraction i kal. 44 Mag. eller som der står på mit kort 0,44 T og en Colt kopi M1873 SAA i kal. 44 Mag./0,44 T.
Så er der den største foregning under taget og det Bolderslev pistolklub. Vi har 25 m 50 m 100 m 200 m baner og en ny blik bane til action shooting er undervejs. Samt tilladelsen/godkendelsen af bane til armbrøst Så det er ikke kun sortkrudt det hele.....

Do you feel lucky... Punk! Make my day!
Er de halvautomatiske rifler konverteret til repeter, eller er de i original stand? Hvad med 1911eren, er den i .45? Hvis du må have en M1873 i cal .44 Mag, kan der vel også være åbnet op for en tilladelse til .45 ACP.




FOR THE RECORD, er jeg MEGET interesseret i en historisk skytteforening - men jeg har ingen våbentilladelse, og derfor heller ingen riffel. Eneste skydeerfaring er fra forsvaret og diverse skydninger i USA.

Brugeravatar
US.Carbine
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29. aug 2005, 13:25
Geografisk sted: Als
Been thanked: 1 time

Re: Ny Historisk Skytteforening i Trekantsområdet??

Indlæg af US.Carbine » 29. jan 2010, 14:18

Seff skrev:
US.Carbine skrev:Haløj Allesammen
Jeg bor på Nordals i Syddanmark og er mellem af Våbenhistorisk skytteforegning i Bolderslev, hvor jeg skyder med mine. US Carbine, Garand M50, Sniper Mauser K98 (orig ziel-vier turm montage), Sniper Mosin Nagant (orig.), Sniper Tokarev Svt 40 (orig), M89 karabin (HV 1941), Svensk mauser m96/38. pistol Colt Government 1911, Remington Government 1911. Mauser luger P08, Walter P38. Vi har ikke! som de fleste kun rifler i historisk skydning. Men også håndvåben.
Under samme tag i Bolderslev er Slesvigske Sortkrudtsskytter, hvor jeg også er medlem med en Marlin leveraction i kal. 44 Mag. eller som der står på mit kort 0,44 T og en Colt kopi M1873 SAA i kal. 44 Mag./0,44 T.
Så er der den største foregning under taget og det Bolderslev pistolklub. Vi har 25 m 50 m 100 m 200 m baner og en ny blik bane til action shooting er undervejs. Samt tilladelsen/godkendelsen af bane til armbrøst Så det er ikke kun sortkrudt det hele.....

Do you feel lucky... Punk! Make my day!
Er de halvautomatiske rifler konverteret til repeter, eller er de i original stand? Hvad med 1911eren, er den i .45? Hvis du må have en M1873 i cal .44 Mag, kan der vel også være åbnet op for en tilladelse til .45 ACP.




FOR THE RECORD, er jeg MEGET interesseret i en historisk skytteforening - men jeg har ingen våbentilladelse, og derfor heller ingen riffel. Eneste skydeerfaring er fra forsvaret og diverse skydninger i USA.
Alle halvautomater skal desværre laves om til rep. Hvis man ikke kan få dem på jagttegn til udlandet. Mine 1911 ere har vækselsæt i 9 mm Para :impatient:da kal.45 acp ikke er tilladt :shame:
Min Colt kopi M1873 er i sortkrudtforeningen, som jeg også skrev :TOS: og der er ingen kal. begrænsning ved anvendelse af sortkrudtspatroner som jeg selv lader, derfor også betegnelsen 0,44 T som Tet står for tommer. :smile:
Man behøver ikke eje en riffel, eller have jagttegn, :eek: for at være aktiv skytte i en forening, man må gerne låne i første omgang. Hvis du/i er interesseret i foreningen i Bolderslev kom og besøg os! Næste skydning er d. 6/2-2010 der efter hver 14. dag altid om lørdagen fra kl. 9.30 til 15.00 :snu:

Do you feel lucky... Punk! Make my day!

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: EDIT: DER ER NU: Ny Historisk Skytteforening i Kolding

Indlæg af Seff » 29. jan 2010, 14:47

Ah ja, det er mig der ikke ved nok om lovgivningen ang. sortkrudt, min fejl. :oops: Jeg er meget interesseret i at komme forbi, men måske skulle jeg tage til Kolding i stedet - det er meget tættere på mig.

Brugeravatar
US.Carbine
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29. aug 2005, 13:25
Geografisk sted: Als
Been thanked: 1 time

Re: EDIT: DER ER NU: Ny Historisk Skytteforening i Kolding

Indlæg af US.Carbine » 29. jan 2010, 18:15

Seff skrev:Ah ja, det er mig der ikke ved nok om lovgivningen ang. sortkrudt, min fejl. :oops: Jeg er meget interesseret i at komme forbi, men måske skulle jeg tage til Kolding i stedet - det er meget tættere på mig.
Da skyder de kun med rifler :crying: Det må du om jeg kører selv frem og tilbage :getout: 180 km for at komme til skydning i Bolderslev og jeg er der hver gang....

Do you feel lucky... Punk! Make my day!

Brugeravatar
Schweizertossen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 653
Tilmeldt: 8. sep 2008, 22:13
Interesser: Historisk riffel skydning WW2
Geografisk sted: Onsild.st
Has thanked: 69 times
Been thanked: 51 times

Re: EDIT: DER ER NU: Ny Historisk Skytteforening i Kolding

Indlæg af Schweizertossen » 30. jan 2010, 20:07

hvor mange historiske skytteforeninger er der i jyland nu ?. en i thy, en i nord/midtjyland, og et par stykker i syd, og nu i koldning er der flere.?

Finn Nielsen
formand
Nordjysk Historisk Skytteforening

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: EDIT: DER ER NU: Ny Historisk Skytteforening i Kolding

Indlæg af Fredericianer » 30. jan 2010, 20:27

Der er også en i Esbjerg.
Never confuse verbosity with veracity.

Besvar