Hej
Jeg bringer lige et lille uddrag fra min bog "Gefechtstand Silkeborg Bad", som kan lånes på biblioteket
Ubådene i Silkeborgsøerne...
"Er en myte som regelmæssigt dukker op. Den havde efter al sandsynlighed forbindelse til de mini ubåde der efter krigen blev fundet i Ry/Gl. Ry området. Der var flere enslydende historier om testning af mini ubåde i Silkeborg Langsø, Knudsø, Gudensø, Mossø og Ørnsø. Ubådene blev på tog- og lastvogne bragt her til landet fra Tyskland, i de sidste måneder af krigen. Ubådene blev tit under transporten gennem landet, forvekslet med V 2 raketter.
Kosmos og Linsen.
Den 20. og 21. januar 1945 blev der afholdt et stort krigsspil på Sønderport i Silkeborg. Tilstede var de ledende tyske officerer i Danmark. Udgangspunktet var følgende:
”Da der på fronten mellem Holland og Schweiz ikke kunne opnås en operativ afgørelse, havde den allierede ledelse besluttet sig for en invasion af Danmark, med det mål, at oprette en ny front, at isolere de tyske styrker i Norge, at forhindre den tyske marines adgang til Nordsøen, at unddrage Tyskland forsyninger fra Danmark, at tvinge Sverige til opgivelse af sin neutralitet og ikke mindst ved et angreb på Tysklands nordflanke, at bringe krigen til ophør”.
Under krigsspillet blev det klart, at det var muligt for en allieret fjendtlig styrke af kamp- og transportenheder, at trænge ned gennem Kattegat. For at imødegå denne trussel, var der tidligere i løbet af efteråret 1944 transporteret en enhed af de såkaldte ”Kleinkampfmittelverband” (K-Verband) til Aså i Nordjylland. Enheden bestod af i alt ca. 50 stk. små enmands ubåde af typen Marder. Under forløbet af krigsspillet blev det klart, at denne enhed slet ikke var stor nok til at kunne klare opgaven alene. I løbet af foråret 1945 blev der derfor fragtet flere K-Verband enheder her til landet, således at der ved krigsafslutningen befandt sig omkring 360 miniubåde i Danmark.
En af K-Verband enhederne var i dagene op til befrielsen ankommet til Ry området, og enheden opholdt sig i Ry Mølleskov ved befrielsen. Den 5. maj skød og dræbte en af vagterne fra denne enhed, den 55 årige skovarbejder Laust Bæk Pedersen. Laust Bæk Pedersen var på cykel på vej til sit hjem Lyngbakkehus i Gl. Ry, fra Ry station. I Ry Mølleskov havde cyklen tabt så meget luft, at han stoppede op for at pumpe den. En tysk vagtpost antog sandsynligvis cykelpumpen for et våben, og åbnede ild med sin maskinpistol. Laust Bæk Pedersen blev ramt af flere skud i underlivet, og døde kort efter.
Enheden i Ry Mølleskov bestod af små miniubåde af typen Molch. Alle miniubådene blev nogle dage efter befrielsen kørt videre til Århus under eskorte af frihedskæmperne i Ry, og opmagasineret på den tyske marines ammunitionsdepot ved Vestre Enggård.
Flere af de lokale beboere i området ved Ry og Gl.Ry troede i tiden op til befrielsen fuldt og fast på, at miniubådene var tyske V2 raketter. Flere øjenvidner i området påstod desuden hårdnakket, at der i marts og april måned 1945, i hangaren på Gl. Ry flyveplads, blev produceret dele til miniubåde. Dette har dog ikke endnu kunnet bekræftes gennem hverken tyske eller danske kilder.
Den 5. januar 1945 ankom også en af de specielle marine kampenheder ”Marine Einsatz Kommando 463” (MEK 463) til Hotel Ludvigslyst i Svejbæk. Ludvigslyst fik de ca. 125 tyske marinere i øvrigt hurtigt omdøbte til ”Heim Ludvigslust”. Marineenheden rykkede desuden også ind på Svejbæk Færgegaard i fire nærliggende sommerhuse, og i ”Onkel Peters” hus på den modsatte side af vandet. Onkel Peters hus blev indrettet til radiostation. Med sig havde enheden sandsynligvis også den videnskabelige stab for K-Verband enhederne, med kodenavnet ”Kosmos”. Dette har dog endnu ikke kunnet blive endeligt bekræftet via de tyske kilder.
Kosmos rådede over ingeniører, geografer, geologer, metrologer, læger og tolke. Med sig havde de en stor samling af arkiver, som bl.a. indeholdt søkort, kystbilleder, luftfotografier, rejseguider og fjernkendings-materiel. Disse arkiver var livsvigtige, når et nyt mål skulle udvælges og angrebet planlægges.
Den videnskabelige stabs opgave var bl.a. at orientere kampenhederne forud for et angreb. Staben orienterede om alt fra kyst-, strøm- og bundforhold, til vejrsituationen i det område styrken skulle operere i. MEK 463 medbragte selv alt hvad den umiddelbart havde brug for af materiel, ammunition og forsyninger. Hvis det var en standard enhed bestod den af 15 køretøjer, 2 VW-Schwimmwagen, 3 mindre signalvogne, 1 pionervogn, 1 sanitetsvogn, 1 værkstedsvogn, 2 halvbæltevogne med 20mm FLAK, 5 lastvogne til persontransport, samt 5 mindre lastvogne med det øvrige materiel.
MEK 463’ernes hovedvåben var nogle kraftige motorbåde af typen ”Linsen”. Linsen var oprindeligt udviklet af det tyske Abwehr, og var blevet flittigt brugt af den tyske hærs Brandenburg Regiment. Bådene blev efter en del interne uenigheder hæren og flåden imellem overtaget af K-Verband enhederne.
Linsen var en 5,75 m. lang motorbåd, bygget af træ eller tynde galvaniserede stålplader. Den var udstyret med en kraftig Ford V8 benzin motor, og havde som hovedvåben en 300 kg. (senere 400 kg.) sprængladning, monteret i agterstavnen. Bådene opererede i grupper af tre. Gruppen bestod af en kontrolbåd med to operatører og en styrmand, samt to sprængbåde hver med deres fører.
Bådene sejlede ved egen kraft ud til målområdet. Når et mål/skib var identificeret, blev angrebet indledt ved at føreren af motorbåden rettede båden ind mod målet/skibet, og bragte farten op på 35-40 knob. Derefter sprang føreren overbord, for senere igen at blive samlet op af kontrolbåden. Når føreren var sprunget overbord, blev styringen overtaget af en af operatørerne i kontrolbåden, som ved hjælp af fjernstyring styrede båden ind i målet. Ved kontakten med målet/skibssiden sprængte en lille sprængladning placeret i bådens stævn forstavnen af, og målet/båden sank. En anden tændsats - som blev aktiveret ved den første sprængning – bragte efter 5 sekunders forsinkelse hovedladningen til eksplosion, så man fik en virkning som om målet var sejlet på en yderst kraftig undervandsmine.
MEK 436 øvede dagligt på Julsø udfor Ludvigslyst i disse angreb, endda helt indtil den 4. maj om aftenen. En af de lokale beboere i Sejs - Vagn Lysdal - købte efter krigen en af disse Linsen både. Den blev indtil engang i midten af tresserne brugt til sejlads på Gudenåen. Den Linse som Vagn Lysdal købte, var med stor sandsynlighed en af de både firmaet Purup i Skanderborg udbød til salg i Skanderborg efter krigen. Nogle nyopdagede oplysninger om de Linser der blev solgt i Skanderborg tyder på, at bådene oprindeligt var blevet produceret ved Adriaterhavet (Pola halvøen).
Marinerne forlod Ludvigslyst og de andre to bygninger inden udgangen af maj måned 1945. Men som det skete så mange andre steder, blev der også her dumpet ammunition og lignende i vandet ud for Ludvigslyst. Efter befrielsen blev det Falcks opgave at fjerne det mere sprængfarlige af slagsen, og i slutningen af maj blev der fisket adskillige mortergranater og fodfolksminer op af søen. Få uger senere rykkede tyske flygtninge ind i bygningen, og det var først i sommeren 1950 at Ludvigslyst, efter en større renovering, igen kunne slå dørene op til en ny sæson.
Det mobile stabshovedkvarter for alle K-Verband enhederne i hele Danmark, lå i månederne op til befrielsen i Brædstrup".
Grunden til at der er skrevet så lidt om disse enheder. Er at deres arkiver allerede den 9. maj blev brændt og at Englænderne kort tid efter befrielsen mørklagde hele K-Verband operationerne her i landet.
Men for lige at opsumere, så har der ikke sejlet tyske miniubåde i Silkeborg søerne :shame:
Mvh.
Dan Mouritzsen