U.S. Army Blaster: Endnu en gang har jeg erhvervet mig noget grej man som mand bare ikke kan leve foruden.

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Great Dane » 10. mar 2013, 16:10

Herlig gammel tråd, ham gutten jeg henviste i mit første indlæg til blev skrællet af politiet og fængslet, så mon ikke at kaffemøllen med rigsmågerne har kværnet for sidste gang :wall:

Er de blastere stadigt lovlige at besidde? :biggrin:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14342
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Lycon » 10. mar 2013, 16:50

Great Dane skrev:Herlig gammel tråd, ham gutten jeg henviste i mit første indlæg til blev skrællet af politiet og fængslet, så mon ikke at kaffemøllen med rigsmågerne har kværnet for sidste gang :wall:
Jeg har faktisk fået sådan en flot sag med fjerkræ og soltegn siden sidst.
German_Blasting_Machine_M37.jpg
German_Blasting_Machine_M37.jpg (101.48 KiB) Vist 6092 gange
Og for god ordens skyld her et billede af min anden US Blaster. :biggrin:
US_Blaster.jpg
US_Blaster.jpg (96.87 KiB) Vist 6092 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Great Dane » 10. mar 2013, 18:43

Lycon du er min helt, kan du ikke adoptere mig så jeg kan arve den Siemens kværn nu hvor jeg er brændt af :oops:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af GT9 » 10. mar 2013, 21:44

Lycon skrev:

Billede
248th Engineering Combat Battalion i Vietnam i 1968.
Total :offtopic:

Dejligt billede, ihvertfald for Ingeniør soldater, Medium Girder bridge med lidt ekstra :biggrin:

For mit vedkomende har jeg kun prøvet de ekstra stag, der er monteret forneden, på broer bygget i udlandet.

Jeg har set delene i Danmark; men vi kørte ikke udannelse på det.
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2369 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Refraktorius » 11. mar 2013, 10:48

EOD-guy skrev: @Refraktorius: Helt enig, de nye tændsystemer har ingen charme. Har desuden oplevet et par gange, at gnisten i min dynoline er brændt igennem plastikslangen (uden at den har været "knækket") :angry:
MVH
Gav det en forsager?

Da dynolinen kom frem, var det utroligt populært at demonstrere den ved at vikle tilskuerne ind i den eller lade dem holde linen når man fyrede den af.
Det fraråder man på det bestemteste nu, da der netop kan opstå huller hvor der kommer varm gas ud med høj fart.


Jeg har også oplevet et par gange, at der har være forpufninger i stedet for detonationer af NPED-detonatoren på dynoline. Sprængsnoren lå bare flosset tilbage uden at være tændt (og nej, begge retninger var der, så det var ikke fordi jeg havde peget detonatoren i den forkerte retning).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

EOD-guy
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2013, 20:59
Interesser: sprængning, våben
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af EOD-guy » 11. mar 2013, 18:15

@Refraktorius: Ja, den forsagede :( Gnisten gik igennem 3cm fra detonator ved en logistisk sprængning. Jeg har også hørt historier om folk der har viklet shocktube om halsen ved demonstrationer. Jeg forstår det simpelt hen ikke.

@Lycon: En stor amerikansk auktionshjemmeside ;) Jeg kan ikke beslutte mig for, om den skal have en gang ny lak, eller om den skal fremstå med patina... Flot Dupont du har dér. Samler du gamle tændapparater? Min er i øvrigt samme fabrikat som din US Engineers blaster. Rygtet vil vide, at der står en magen til på museet ved IGR. Jeg vil undersøge det snarest ;)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14342
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Lycon » 11. mar 2013, 18:48

EOD-guy skrev:
@Lycon: En stor amerikansk auktionshjemmeside ;) Jeg kan ikke beslutte mig for, om den skal have en gang ny lak, eller om den skal fremstå med patina... Flot Dupont du har dér. Samler du gamle tændapparater? Min er i øvrigt samme fabrikat som din US Engineers blaster. Rygtet vil vide, at der står en magen til på museet ved IGR. Jeg vil undersøge det snarest ;)
Samler og samler, jeg går da ikke af vejen hvis jeg bliver en tilbudt, men nej jeg vil ikke sige at jeg samler på dem. Oprindelig var det bare en barnedrøm der skulle indfries. :mrgreen:
Ja jeg har givet min olie, jeg syntes det er pænere end lak, og giver træet en dejlig varm glød, men min har heller aldrig været lakeret.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14342
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Lycon » 10. aug 2023, 22:38

Mine Blastere.
DSC_2000.jpg
dynamo 2.jpg
dynamo 2.jpg (108.39 KiB) Vist 4666 gange
DSC_1500.jpg
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2369 times

Re: U.S. Army Blaster: Endnu en gang har jeg erhvervet mig noget grej man som mand bare ikke kan leve foruden.

Indlæg af Refraktorius » 15. aug 2023, 10:04

Min dims-misundelse er galoperende!
:numberone:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: U.S. Army Blaster: Endnu en gang har jeg erhvervet mig noget grej man som mand bare ikke kan leve foruden.

Indlæg af C-X » 15. aug 2023, 10:08

:zombie:

10 år, mand! :shock:

Tillykke med det nye legetøj. Jeg ville næppe kunne modstå fristelsen overfor at lege Dynamit-Harry :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: U.S. Army Blaster: Endnu en gang har jeg erhvervet mig noget grej man som mand bare ikke kan leve foruden.

Indlæg af Theredmist » 30. aug 2023, 09:35

C-X skrev:
15. aug 2023, 10:08
:zombie:

10 år, mand! :shock:

Tillykke med det nye legetøj. Jeg ville næppe kunne modstå fristelsen overfor at lege Dynamit-Harry :biggrin:
Jeg har også lige siddet og læst tråden og hold nu k#*@ jeg ønsker mig sådan en...!! ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: U.S. Army Blaster: Endnu en gang har jeg erhvervet mig noget grej man som mand bare ikke kan leve foruden.

Indlæg af RasKrog » 31. aug 2023, 16:12

Theredmist skrev:
30. aug 2023, 09:35
C-X skrev:
15. aug 2023, 10:08
:zombie:

10 år, mand! :shock:

Tillykke med det nye legetøj. Jeg ville næppe kunne modstå fristelsen overfor at lege Dynamit-Harry :biggrin:
Jeg har også lige siddet og læst tråden og hold nu k#*@ jeg ønsker mig sådan en...!! ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
Sjovt, jeg har også lige læst hele tråden og tænkt tilbage til dagene med sprængningskursus i Oksbøl. Happy days
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Theredmist » 2. sep 2023, 23:20

Refraktorius skrev:
10. mar 2013, 13:12
Jeg får simpelthen akut galoperende tissemandsmisundelse over de tænddynamoer!

På et tidspunkt må jeg have mig sådan en. Den har stil!

Jeg havde det faktisk glimrende med "vrideren" i forsvaret. Den har aldrig svigtet mig, og det var en sorgens dag da den blev udfaset.

På den anden side kan jeg godt leve med at være sluppet af med "gruppe 1" med al det radiomateriel og andet elektronisk støj der er i dag.


SHRIKE er jeg faktisk ikke alt for imponeret af. Jeg har bare oplevet fejl på den for mange gange.

...... og NonEl/Shocktube materiel er nemt, lækker, hurtigt og sikkert at arbejde med (og totalt uden charme)
Da de lukkede det gamle lager som var tilknyttet flådestationen i Frederikshavn, røg hele beholdningen (-uniformsdelene) til lageret i Korsør....
Blandt alle de ting som røg afsted, var også en mængde "vridere" af amerikansk oprindelse (donation fra ca 1950'erne), i næsten-så-god-som-ny tilstand.....
Der er af og til "vridere" på samlerfora rundt omkring, men der er ved at være langt imellem de pæne af slagsen og de koster også lidt for meget for min smag...
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Theredmist » 2. sep 2023, 23:24

Tangloppen skrev:Er ikke helt med. Kræver det tilladelse af have sådan en dimmer?
Ellers kan et gammelt Kodak engangskamera hurtigt indstilles til formålet...😉 Og de er trods alt stadigt lovlige 👍👍👍
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14342
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Lycon » 2. sep 2023, 23:42

Theredmist skrev:
2. sep 2023, 23:24
Tangloppen skrev:Er ikke helt med. Kræver det tilladelse af have sådan en dimmer?
Nej den er (endnu) ikke tilladelseskrævende.
Theredmist skrev:
Ellers kan et gammelt Kodak engangskamera hurtigt indstilles til formålet...😉 Og de er trods alt stadigt lovlige 👍👍👍
Ja ellers skulle de jo også forbyde 9 - 12 og 18 volts batterier. Det er jo ikke et problem at tænde en detonator eller squib, det er blot ren nostalgi at gøre det med en 100 år gammel tænddynamo.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Theredmist » 3. sep 2023, 12:06

Lycon skrev:
2. sep 2023, 23:42
Theredmist skrev:
2. sep 2023, 23:24
Tangloppen skrev:Er ikke helt med. Kræver det tilladelse af have sådan en dimmer?
Nej den er (endnu) ikke tilladelseskrævende.
Theredmist skrev:
Ellers kan et gammelt Kodak engangskamera hurtigt indstilles til formålet...😉 Og de er trods alt stadigt lovlige 👍👍👍
Ja ellers skulle de jo også forbyde 9 - 12 og 18 volts batterier. Det er jo ikke et problem at tænde en detonator eller squib, det er blot ren nostalgi at gøre det med en 100 år gammel tænddynamo.
Det er jo lige præcis det der er kernen....
De moderne systemer med chock-tube er da geniale, men der er ingen sjæl over det.... Næh, de gamle systemer derimod, med træ, messing og tvundne ledninger, se dét er kræs...!!!! 😁😁😁
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Besvar