Mauser Volkspistole

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Mauser Volkspistole

Indlæg af Kode1303 » 2. apr 2011, 10:11

Jeg havde denne pistol på i en quiz, hvor det blev bemærket, at det var svært at finde pålidelige kilder om den. Og da jeg har brugt en halv time af min kostbare tid på at oversætte et stykke om Volkspistole fra min bog, synes jeg lige jeg kunne genbruge det her - måske nogle finder det interessant.

Her er stykket, fra bogen:

Volkspistole
Den tyske regering etablerede et program til at udvikle en masseproduceret familie af billige, nemt fabrikerede våben til udlevering til Volkssturm (folkehæren) i den sidste desperate indsats for at forsvare det smuldrende Tredje Rige. Både udgaver med cylinderlås og selvladende Volksgewehr nåede produktions- og udleveringsstadiet, men volkspistoleprojekterne nåede aldrig ud over bygningen af prototyper. Imidlertid viste prototyperne de lovende mulighder for produktion af håndvåben ved hjælp af udstansning af plademetal.
De grundlæggende krav, der blev stillet til Volkspistole, var brugen af 9mm Parabellum patronen, tilstrækkelig træfsikkerhed til at ramme mål på 20x20 cm på 15 meters afstand, og en pålidelig funktionering. Man forventede også, at disse pistoler ville være sikre at anvende, så man ikke udsatte brugeren for unødig fare. Mauser, Walther og Gustloff Werke i Suhl vides at have været indvolveret udviklingen af Volkspistole. Våbnet, der ofte bliver identificeret som Gustloff-modellen, kan faktisk have været Mauser Volkspistole.

Mauser Volkspistole
Mauser ingeniører eksperimenterede i løbet af krigen med at fremstille pistoler af plademetal. Bland de udgaver, der overlevede krigen, var en Mauser HSc med en slæde af plademetal. Alex Siedel - en af grundlæggerne af Heckler & Koch, GmbH i Oberndorf - fortsatte efter krigen arbejdet med plademetal-pistoler, resulterende i HK4 pistolen, der er en plademetal-udgave af HSc.
Mausers ingeniører - inklusiv Siedel, Altenburger og Starnaans - skabte i løbet af 1944-45 to forskellige 9mm pistoler; Gerät 26 Volkspistole og Gerät 40 pistole mit Fallauf. Mauser Volkspistole var en blowback-type med et simpelt aftræk, hvor slagfjederens spænding og udløsning foregik i en kontinuerlig påvirkning af aftrækkeren ("pull through trigger"). Der var ingen mulighed for 'single action' spænding. Den anvendte et P 38 otte-skuds magasin, vejede 1070 gram og havde ingen mekanisk sikringsanordning. Mauserens ramme bestod af en højre og en venstre halvdel, udstanset af jernplade (en af kravene var, at man ikke måtte være afhængig af legeret stål og koldtrukket stål af høj kvalitet.)Slæden var også fremstillet af plademetal, og den husede det maskinfremstillede bundstykke, der blev holdt på plads af en stift på tværs. De fleste af de andre dele var udstanset eller fremstillet på maskineri til alment brug. Som ved den amerikanske Liberator pistol, blev de to halvdele svejset eller slagloddet sammen.
Vedhæftede filer
volkspistole2.jpg
Volkspistole:
volkspistole2.jpg (23.78 KiB) Vist 5209 gange
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Mauser Volkspistole

Indlæg af Kode1303 » 2. apr 2011, 21:36

Tak for det. Jeg vil ikke afvise, at jeg poster mere i samme stil :snu:
Make mine a carbine.

Eagle21
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 15. jul 2007, 12:29
Interesser: Jagt, Våbenhistorie, Fiskeri.
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time

Re: Mauser Volkspistole

Indlæg af Eagle21 » 2. apr 2011, 22:23

Tak for lidt godt læsning. :razz:

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Mauser Volkspistole

Indlæg af Christian » 4. apr 2011, 11:37

Tak for din gode oversættelse af artiklen - spændende læsning.
Hvad hedder den bog du har oversat fra?
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 462
Tilmeldt: 16. aug 2005, 19:19
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

Re: Mauser Volkspistole

Indlæg af Armand » 4. apr 2011, 14:44

Har du ikke noget mere litteratur om de tre andre pistoler fra din quiz? Jeg synes ikke det er nemt at finde frem til det, nemlig.
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Mauser Volkspistole

Indlæg af Kode1303 » 5. apr 2011, 17:09

Christian skrev:Tak for din gode oversættelse af artiklen - spændende læsning.
Hvad hedder den bog du har oversat fra?
Venlig hilsen
Tak for komplimenten! :blink: Bogen hedder "Handguns Of The World" af Edward C. Ezell, udgivet af forlaget Barnes & Noble 1993. iSBN: 0-88029-618-6
Rigtig god bog på 705 sider med masser af info, billeder og "exploded views" om håndvåbens udvikling fra 1870-1945 (dog med et historisk rids fra 1350 - 1870).
Armand skrev:Har du ikke noget mere litteratur om de tre andre pistoler fra din quiz? Jeg synes ikke det er nemt at finde frem til det, nemlig.
Jeg prøver at se, hvad jeg kan finde i ovennævnte bog :snu:
Make mine a carbine.

Besvar