'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Kode1303 » 3. dec 2011, 20:07

Igen er en ueksploderet bombe fra WWII fundet i tyskland.

Se Politikens artikeleller en uddybende artikel på engelsk; Daily Mail (UK).

Jeg vil lige tilføje lidt:
Den omtalte bombe kaldtes også en Cookie, tilskrives Alfred Brooks og er vel ret uortodoks, da den er udformet som en simpel cylinderformet beholder uden styrefinner, fyldt med sprængstof (Amatol - TNT tilsat ammonium nitrat). Cookies vejede fra 4000 lb (som den nyfundne i Tyskland) til 12000 lb. Bomberne voksede i størrelse krigen igennem, og 12000 punds versionen blev simpelthen lavet ved at sætte nogle lettere versioner sammen - aerodynamik og design var underordnet.
Cookies blev primært brugt over byer sammen med brandbomber, hvor meningen var at 'vælte' bygninger med ren sprængkraft, så brandbomberne kunne nå ind til disses brandbare indre.
Blockbusters/Cookies blev kun brugt af RAF, da de var de eneste med fly, der kunne rumme disse store bomber.

Billede

Billede

Billede
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Mausertossen » 4. dec 2011, 00:50

Hvad Wikipedia ikke beskriver er at en cookie er en simpel sømine (bundmine) som mangler detektorudstyr og faldskærmsbeholder. Det man har fundet i Koblenz er en sømine, ellers havde den ikke været så hel som den er. Rhinen var gennem krigen ret kraftigt mineret. -Ligesom de danske farvande i øvrigt.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
I 8 MyGlock
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 26. sep 2008, 14:30
Interesser: Våben, moderne og historiske
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af I 8 MyGlock » 4. dec 2011, 01:04

Kode1303 skrev:Bomberne voksede i størrelse krigen igennem, og 12000 punds versionen blev simpelthen lavet ved at sætte nogle lettere versioner sammen
12000 pund - det er mere end en halv MOAB, ikke den store evolution på det område...50 år´s udvikling...hmm vi laver den DOBBELT SÅ STOR .. ha ha ha - tag den !

War is hell, mere er der vist ikke at sige til det :alcohol: , vidste slet ikke de kastede så kraftige bomber dengang :shock: ( lige med undtagelse af little boy & Co )

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af HappyNanoq » 4. dec 2011, 01:34

12.000 lbs... wow, a crowdpleaser.


Må hellere finde hovedpinetabletterne, og bruge vattet fra glasset som ørepropper.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Mapzter » 4. dec 2011, 02:55

I 8 MyGlock skrev:12000 pund - det er mere end en halv MOAB, ikke den store evolution på det område...50 år´s udvikling...hmm vi laver den DOBBELT SÅ STOR .. ha ha ha - tag den !

War is hell, mere er der vist ikke at sige til det :alcohol: , vidste slet ikke de kastede så kraftige bomber dengang :shock: ( lige med undtagelse af little boy & Co )
Der var også Grand Slam udviklet og brugt af Britterne under WW2. 22.000 pund, sprængkraft svarende til 6,5 ton TNT. :blowingup:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Kode1303 » 4. dec 2011, 08:21

Mausertossen skrev:Hvad Wikipedia ikke beskriver er at en cookie er en simpel sømine (bundmine) som mangler detektorudstyr og faldskærmsbeholder.
Ja, jeg vidste intet om denne bombetype, før jeg søgte på nettet i går - det står jeg gerne ved.

Nå, men en anden interessant bombe ud over de nævnte er'Daisy Cutter'på 15000 pund, brugt i Vietnam.
Og Ruslands 'Father Of All Bombs' er også bemærkelsesværdig.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Lycon » 4. dec 2011, 08:34

Mausertossen skrev:Det man har fundet i Koblenz er en sømine, ellers havde den ikke været så hel som den er. Rhinen var gennem krigen ret kraftigt mineret. -Ligesom de danske farvande i øvrigt.
Hvorfor tror du det er en sømine, den beskrevne bombe kom ned i skærm og kunne derfor sagtens have overlevet faldet, hvilket formodentligt også er årsagen til at den ligger så tæt på jordoverfladen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Mausertossen » 4. dec 2011, 10:07

Hvis en cookie ikke er bøjet vind og skæv ved nedslaget i jord eller lavt vand (eller gået af, hvis den har fungeret efter hensigten) så er det ofte en mine. Miner havde en faldskærm monteret i bagenden som skulle give den en tilstrækkeligt lav hastighed så (især) detektorgrejet og resten ikke blev slået ud af facon. Miner har typisk ingen 'pistols' i enden, cookies havde normalt tre.
Jeg foreslår Skov Christensen, Kofoed og Webers "Vestallierede Luftangreb i Danmark under 2. Verdenskrig" (Århus universitetsforlag 1988, ISBN 87 7288 071 6) som kilde til mere viden.

Nu er der så dukket et foto op som viser enden tydeligt:
http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 1203151841
Og der er nok tale om en cookie, da man kan se de tre monteringshuller til pistols (brandrør) i gumpen på uhyret. Møllevingerne er nok slået af ved nedslaget i vandet og vandet har så bremset den tilstrækkeligt langsomt til at den aldrig gik af. Rhinen blev strøget dagligt for miner så den var mon nok blevet 'fundet' tidligere hvis den havde magnetudstyr indbygget. Alternativt kan den være kastet uarmeret fra lav højde for ikke at maskinen der kastede den røg med ved detonationen.

Der er en lille artikel om ammunitionsrydning i Tyskland i Visier 11/2011.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
I 8 MyGlock
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 26. sep 2008, 14:30
Interesser: Våben, moderne og historiske
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af I 8 MyGlock » 4. dec 2011, 11:12

Mapzter skrev:Der var også Grand Slam udviklet og brugt af Britterne under WW2. 22.000 pund, sprængkraft svarende til 6,5 ton TNT. :blowingup:
Ja så er der jo dømt MOAB i størrelse.....læste lige lidt om deres anvendelse & produktion...1 måned tog det for sprængstoffet om at afkøle og sætte sig, efter det var fyldt i bomben... :fun: enhver genladers mareridt formoder jeg :biggrin:

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 334
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Aske » 4. dec 2011, 21:18

Om det var den ene eller anden type ...

I løbet af krigen udviklede de allierede (primært RAF) teknikken med at brænde storbyer ned, den såkaldte "firestorm"

Første bølge var ladet med små og mellemstore sprængbomber, for at smadre vinduer og tage.

Anden bølge var brandbomber, der nu uhindret kunne regne ned og de efterfølgende brande havde frit spil. (snakkede med en ældre tysker engang, der fortalte hvordan de rendte rundt og pillede de små brandbomber ud af tagkonstruktionerne og smed dem ned på gaden)

Tredie bølge havde "blockbusters" og "luftminer", de første for at forhindre brandfolkene i at komme frem, de næste for at ramme brandfolkene. Ofte havde de sidste forsinkelsestændere.

Man sigtede bevist efter de gamle tyske bycentrummer, hvor størsteparten var bygget i bindingsværk samt planlagde indflyvningsruterne, så de gik henover beboelseskvarterere. Man havde opdaget en tendens til, at så snart masterbomberen (den første der smider) havde smidt, så smed alle andre ASAP for at kunne vende hjem. (underligt med en tabsprocent på ca. de 30)

"Tall boy"(ca. 5 tons) og "Grand Slam" (ca. 10 tons), var begge såkaldte jordskælvsbomber, der primært blev brugt mod hårde underjordiske mål. Begge blev udviklet af Barnes Wallis, der også udviklede "the bouncing bomb".
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Lycon » 4. dec 2011, 21:33

Aske skrev:"Tall boy"(ca. 5 tons) og "Grand Slam" (ca. 10 tons), var begge såkaldte jordskælvsbomber, der primært blev brugt mod hårde underjordiske mål. Begge blev udviklet af Barnes Wallis, der også udviklede "the bouncing bomb".
Hvis man er interesseret i udviklingsarbejdet omkring Tall Boy, Grand Slam og the Bounching bomb, kan jeg varmt anbefale bogen The Dam Busters skrevet af Paul Brickhill, den lægger man ikke lige fra sig, jeg har læst den flere gange.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af HVK » 4. dec 2011, 21:34

Aske skrev:I løbet af krigen udviklede de allierede (primært RAF) teknikken med at brænde storbyer ned, den såkaldte "firestorm"
"Sjovt" at de aldrig blev dømt for dette - at bombe åbenlyse civile mål....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Mapzter » 4. dec 2011, 21:40

Lycon skrev:Hvis man er interesseret i udviklingsarbejdet omkring Tall Boy, Grand Slam og the Bounching bomb, kan jeg varmt anbefale bogen The Dam Busters skrevet af Paul Brickhill, den lægger man ikke lige fra sig, jeg har læst den flere gange.
Enig, jeg sled stort set et eksemplar af den op da jeg var knægt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Bemoni1 » 4. dec 2011, 21:47

Amerikanerne kunne nu også være med i den konkurrence, de havde en lidt speciel gave til Japanerne i slutningen af krigen, som gik under betegnelsen " pumpkin bomb ".
Den svarede i fysisk form og vægt til A-bomben Fat Man og blev brugt til træne de B-29 besætninger, som skulle kaste den rigtige bombe over Nagasaki.
Måske for at udnytte besætningerne maksimalt, blev de indsat skarpt, i togter over både Tokio og Kobe, med nogle ret omfattende ødelæggelser til følge.

Den havde en totalvægt på 5,3 ton, med en eksplosivvægt på 2800 kg og der blev bygget lidt under 500 af dem, cirka halvdelen som øvelsesbomber uden eksplosiver.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Kode1303 » 5. dec 2011, 08:46

Lycon skrev: bogen The Dam Busters skrevet af Paul Brickhill, den lægger man ikke lige fra sig, jeg har læst den flere gange.
Og så til under 2£ (før porto) - den er skrevet på ønskesedlen :thumbup:
Bemoni1 skrev:Amerikanerne kunne nu også være med i den konkurrence, de havde en lidt speciel gave til Japanerne i slutningen af krigen, som gik under betegnelsen " pumpkin bomb ".
Nu vi taler om 'bombebøger' kan jeg så anbefale The making of the atomic bomb, hvis man vil have en dybdegående gennemgang af udviklingen, afprøvningen og den endelige ibrugtagen af de første atombomber. De omtalte 'Pumpkin bombs' er også omtalt her.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Centurion » 5. dec 2011, 13:57

HVK skrev:
Aske skrev:I løbet af krigen udviklede de allierede (primært RAF) teknikken med at brænde storbyer ned, den såkaldte "firestorm"
"Sjovt" at de aldrig blev dømt for dette - at bombe åbenlyse civile mål....
Det skyldes nok, at Hitler åbnede ballet ved at lade London bombe over 100 nætter i træk (!!), lige i begyndelsen af WW2
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Lycon » 5. dec 2011, 14:34

Centurion skrev:
HVK skrev:
Aske skrev:I løbet af krigen udviklede de allierede (primært RAF) teknikken med at brænde storbyer ned, den såkaldte "firestorm"
"Sjovt" at de aldrig blev dømt for dette - at bombe åbenlyse civile mål....
Det skyldes nok, at Hitler åbnede ballet ved at lade London bombe over 100 nætter i træk (!!), lige i begyndelsen af WW2
Og at de tog imod små 18.000 V1'ere og et par tusinde V2'ere, jeg havde også smidt fløjelshandskerne. Der er ikke noget der hedder Gentleman krig, krig er krig og oftest noget lort.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 347
Tilmeldt: 6. aug 2008, 12:00
Geografisk sted: København S
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af JBM » 5. dec 2011, 15:48

Centurion skrev:Det skyldes nok, at Hitler åbnede ballet ved at lade London bombe over 100 nætter i træk (!!), lige i begyndelsen af WW2
Jeg vil påstå at englænderne startede ballet lidt før (i hvert fald tanken om at tryne civilbefolkning ved massebombardementer).

:numberone: for verdens første terrorbombardement af civile går til englænderne og deres congrevske raketter ved Københavns bombardement i 1807. Se evt. http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8ben ... mbardement

Krig er noget l*rt.
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Taxen » 7. dec 2011, 14:50

Efter krigen var de ikke så stolte af deres bombe taktik .Chefen for Bomber Comand Arthur Harris allered den gang kaldet "Slagter Harris" fik ikke nogen Adelstitel for sit arbejde ,og blev meget hurtigt skubbet på pension og glemsel. Men taktikken med at smadre byerne kom af nød, Først fandt de ud af at bare det at ramme en by var meget svært. Fabrikerne i byen ednu svære, Efter hånden blev hjælpe midler og taktikker rigtig gode, så de nemt kunne ramme havne skibsværfter osv ,Men forsvaret af byerne blev også meget bedre, så det mindst farlige var stadig at smide boberne over byen, og så se at komme hjemad bagefter. Amerikanerne fløj om dagen og forsøgte at ramme direkte i mål med en masse bomber, Det var bare ikke så mange de havde med, for over halvdelen af en B17 flyvendefæstnings nytte last blev brugt på Våben ammunition og Skytter til at betjene våbene, og de led stadig meget store tab på trods af den svære bevæbning. Selvom der blev hældt uanede mægder af bomber over den tyske industri, blev den ikke knækket Ubåde blev bygget til sidste dag.Moderne Jagerfly stod i stort antal på de danske flyvepladser ved krigens slutning, det eneste de manglede var brændstof og piloter.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Kode1303 » 7. dec 2011, 21:03

Taxen skrev:Efter krigen var de ikke så stolte af deres bombe taktik .Chefen for Bomber Comand Arthur Harris allered den gang kaldet "Slagter Harris" fik ikke nogen Adelstitel for sit arbejde ,og blev meget hurtigt skubbet på pension og glemsel.
[...]
Moderne Jagerfly stod i stort antal på de danske flyvepladser ved krigens slutning, det eneste de manglede var brændstof og piloter.
Velkommen til :blink:

Blev "Slagter Harris" (som jeg kender som "Bomber Harris") ikke adlet i 1945? Også spændende med de mange moderne tyske jagerfly i Danmark ved krigens slutning. Det har jeg ligodt aldrig hørt om.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af HVK » 7. dec 2011, 21:20

Jeg mener ikke der fandtes SÅ mange moderne jagere i DK ved krigsafslutningen:

Der fandtes totalt 1146 fly, heraf:

179 x JU 88
216 x ME 109 som på det tidspunkt faktisk var forældet
97 x ME 110
1 x TA 152 (som nok er en af de mest moderne propel jagere på det tidspunkt)
1 x JU 188
286 x FW 190 ( i forskellige versioner)
23 x ME 410


Ud over dette forskellige andre flytyper. Jeg vil kun dømme ca. 100-200 fly til at være moderne, og ingen af dem var med jet motor...

Kilde "Tilintegørelsen af Luftwaffe i Danmark i 1945"
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Mapzter » 8. dec 2011, 00:16

Centurion skrev:Det skyldes nok, at Hitler åbnede ballet ved at lade London bombe over 100 nætter i træk (!!), lige i begyndelsen af WW2
Som "Bomber" Harris skrev:
Sir Arthur Travers Harris, 1st Baronet GCB OBE AFC skrev:The Nazis entered this war under the rather childish delusion that they were going to bomb everyone else, and nobody was going to bomb them. At Rotterdam, London, Warsaw, and half a hundred other places, they put their rather naive theory into operation. They sowed the wind, and now they are going to reap the whirlwind.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 347
Tilmeldt: 6. aug 2008, 12:00
Geografisk sted: København S
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af JBM » 9. dec 2011, 11:02

HVK skrev:Jeg mener ikke der fandtes SÅ mange moderne jagere i DK ved krigsafslutningen:

Der fandtes totalt 1146 fly, heraf:

179 x JU 88
216 x ME 109 som på det tidspunkt faktisk var forældet
97 x ME 110
1 x TA 152 (som nok er en af de mest moderne propel jagere på det tidspunkt)
1 x JU 188
286 x FW 190 ( i forskellige versioner)
23 x ME 410


Ud over dette forskellige andre flytyper. Jeg vil kun dømme ca. 100-200 fly til at være moderne, og ingen af dem var med jet motor...

Kilde "Tilintegørelsen af Luftwaffe i Danmark i 1945"
Så mange fly bare i DK, og i dag er det at have en flyvedygtig ME109 en sjældenhed. Sikke en skam. "Tilintegørelsen af Luftwaffe i Danmark i 1945" er bestilt på biblioteket så jeg kan blive klogere på hvad der skete med dem. Tak til HVK!
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Lycon » 11. dec 2011, 01:06

Her er lidt film af den, og af en udstillet model: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16021305
Nedenfor en gennemskåret.
Vedhæftede filer
Cookie_MkII.jpg
Cookie_MkII.jpg (86 KiB) Vist 9782 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: 'Blockbuster' forsager fundet i Tyskland (Artikler).

Indlæg af Refraktorius » 12. dec 2011, 15:30

Og i den relaterede artikel skriver de, at de simpelthen tog brandrørene med en skruenøgle:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16018659


(Mon ikke det var med en raketnøgle snarere end en polygrip-tang? :getout: )


Også værd at læse: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-13792357
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar