Krag Jørgensen M/89. Info søges om denne.

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 20. apr 2012, 21:30
Interesser: Historisk- og kombi skydning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Krag Jørgensen M/89. Info søges om denne.

Indlæg af Zax85 » 18. nov 2012, 22:13

Dette står indgraveret på min Krag Jørgensen M/89.
Kan nogen fortælle mig historien bag, og evt. generel info???


På forhånd tak...
Vedhæftede filer
indgraveringKRAG89.jpg
indgraveringKRAG89.jpg (95.26 KiB) Vist 4808 gange
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 243
Tilmeldt: 11. okt 2008, 10:14
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: Info om denne?

Indlæg af Corysan » 18. nov 2012, 23:20

En riffel tildelt af kongen :respekt:
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Info om denne?

Indlæg af HappyNanoq » 18. nov 2012, 23:21

Gad vide om man kan spørge en eller anden historiker, eller nogen hos kongehuset om dette - måske det står opført i en eller anden journal.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Krag Jørgensen M/89. Info søges om denne.

Indlæg af Kristian_J » 19. nov 2012, 08:57

I hvert fald spændende.... Hvis du finder svar uden for foraet må du gerne følge op herinde :thumbup:
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 20. apr 2012, 21:30
Interesser: Historisk- og kombi skydning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Krag Jørgensen M/89. Info søges om denne.

Indlæg af Zax85 » 19. nov 2012, 10:26

Kristian_J skrev:I hvert fald spændende.... Hvis du finder svar uden for foraet må du gerne følge op herinde :thumbup:
Skal jeg gøre :blink:
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 16. jan 2012, 22:44
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Krag Jørgensen M/89. Info søges om denne.

Indlæg af GBBF83 » 19. nov 2012, 12:53

Hej Zax85

Efter lidt søgen rundt på nettet, så er følgende historie mit bedste bud:

Nu har jeg af omveje hørt rygter om, at din riffel skulle stamme fra en film, hvor den har været en kopi af den oprindelige gave.

Filmen hedder "Lysets Hjerte" (1998), som efter hvad jeg har kunnet læse, starter med en scene hvor en Niisi Lynge får en M/89 i gave fra Kong Christian den 10., pga. hans støtte til moderniseringen af det grønlandske samfund. En Mikael Berthelsen er omtalt, som en grønlænder, der i modsætning til Niisi Lynge, ikke ønsker danskerne ind i Grønland. Selvom filmen er fiktion, så skulle denne start scene være sket i virkeligheden omkring 1947. Men jeg har ikke kunnet finde dokumentation for, at deligationen fra Danmark har overleveret gaven. Hans Hedtofte skulle have været leder de forhandlinger om Grønland, der foregik i slutningen af 1940'erne, så måske er det en ledetråd til mere information.

Bonus info: Der findes et par trailere til filmen, en på youtube hvor man svagt kan se M/89'en og en på en obskur amerikansk filmside, hvor man ikke er i tvivl om at det er en m/89 (denne trailer starter med sort/hvid billder af grønlandske børn -riflen ses først til sidst hængende på væggen) søg på "Heart of light 1998".

@Zax85: Hvis du køber filmen på DVD, så vil din kammerat længere nede på vejen gerne låne den;-)

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 20. apr 2012, 21:30
Interesser: Historisk- og kombi skydning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Krag Jørgensen M/89. Info søges om denne.

Indlæg af Zax85 » 19. nov 2012, 15:33

GBBF83 skrev:Hej Zax85

Efter lidt søgen rundt på nettet, så er følgende historie mit bedste bud:

Nu har jeg af omveje hørt rygter om, at din riffel skulle stamme fra en film, hvor den har været en kopi af den oprindelige gave.

Filmen hedder "Lysets Hjerte" (1998), som efter hvad jeg har kunnet læse, starter med en scene hvor en Niisi Lynge får en M/89 i gave fra Kong Christian den 10., pga. hans støtte til moderniseringen af det grønlandske samfund. En Mikael Berthelsen er omtalt, som en grønlænder, der i modsætning til Niisi Lynge, ikke ønsker danskerne ind i Grønland. Selvom filmen er fiktion, så skulle denne start scene være sket i virkeligheden omkring 1947. Men jeg har ikke kunnet finde dokumentation for, at deligationen fra Danmark har overleveret gaven. Hans Hedtofte skulle have været leder de forhandlinger om Grønland, der foregik i slutningen af 1940'erne, så måske er det en ledetråd til mere information.

Bonus info: Der findes et par trailere til filmen, en på youtube hvor man svagt kan se M/89'en og en på en obskur amerikansk filmside, hvor man ikke er i tvivl om at det er en m/89 (denne trailer starter med sort/hvid billder af grønlandske børn -riflen ses først til sidst hængende på væggen) søg på "Heart of light 1998".

@Zax85: Hvis du køber filmen på DVD, så vil din kammerat længere nede på vejen gerne låne den;-)
Taark... :thumbup: stadig lidt underligt, at min ingen plade har på, men at indgraveringen står direkte på magasinet :P
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

Besvar